de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:58

Heb mijn zaaibakjes in een bakje met water staan, maar een pad en salamander vonden het ook wel fijn om daar verkoeling te zoeken (staat ook in de schaduw).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:51

DeMolenhoek schreef:
Dat ziet er een interessant boek uit! Welk is dat?

Dat is het inmaakboek van Weck.
Erg fijn boek met veel duidelijke info en lekkere recepten :j Zelfs recepten om brood en cake te wecken :))

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:02

Dat is al een oud boek, heb je daar een nieuwe druk van soms?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:13

Ik heb een druk uit 2014. Paar jaar geleden gekocht. Ze gebruiken de moderne weckglazen op de foto’s, maar grote kans dat de recepten net zo oud zijn als het merk Weck :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:59

Afbeelding
Afbeelding

;(

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:07

Marcella schreef:
Wormpjes kunnen ook in frambozen en bramen voorkomen.

Gelukkig nog nooit last van gehad. Maar kan altijd natuurlijk! :j

8nnemiek schreef:
Framboos krijgt vaak in de herfst nog een tweede bloei, dus ik laat ze altijd staan :j

De eerste tomaten hebben we ook al op, heerlijk!!
En het wordt hoog tijd om te gaan wecken.. de koelkast ligt bomvol augurken, en de struiken hangen krom van de bonen en erwten :=

Marcella schreef:
Heb al een paar kilo bonen in de vriezer liggen. :=

Fijn zulke oogsten!

Siamsmeesje schreef:
Wauw..... Mijn sperziebonen zijn alsnog deels opgevreten door iets, en de snijbonen hebben besloten om maar gewoon ondergronds te blijven :+ De bonen die er nog staan groeien nu redelijk goed door, maar ik hoop echt dat volgend jaar een beter seizoen gaat worden voor ons.

De tomaten groeien goed, sommigen beginnen al tomaatjes te maken, een paar zijn al redelijk goed aan de maat. Verder hoop ik dat iedere plant minstens een tomaat geeft, al is het maar dat ik zo vers zaad kan oogsten van sommige soorten. In de sectie Solanums doen ook de spaanse pepertjes het goed, mooie jalapeno's en grote gele pepers (zouden Thais zijn?), dus ik heb mooi wat te drogen aan het eind van het seizoen :D

De komkommer begint inmiddels lekker wat mini-komkommertjes te maken, dus de laatste komkommer is vorige week gekocht. Nu afwachten tot de rest groot genoeg is.

En de courgette maakt heerlijke courgettes, maar ook daar wordt alles aangevreten. De droogte jaagt een aantal dieren duidelijk naar vochtrijke planten toe -O-

Heb je toevallig een foto van de pepertjes? Gewoon uit interesse. Mijn 'pepers' dit jaar zijn alles behalve pikant :') fijn dat je mooie oogsten mag verwachten! Wel zonde van het aanvreten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:58

Zo zijn al mijn paprika plantjes weg gevreten nu waren die toch voor mijn ouders aangezien ik die niet zelf eet (krijg er last van). :') Heb nu trouwens ook een vast kas kikker zitten die heerlijk loop te snoepen van de slakken die mijn stambonen in de kas aanvreten. }> Ik ga binnenkort alle stengel ui eruit halen en weggeven aangezien die plek moeten maken voor wat anders en ik al een halve kilo ingevroren heb. Maar kan er niet teveel van gebruiken dus daar ga ik wel even mee doen ze zijn namelijk heel erg sterk. :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:37

Hier broccolie bijna oogstklaar, en mais gaat ook hard eentje krijgt al pluimen. En zag ook al doperwten peulen hangen. Ik heb popcorn mais korrels gewoon in de grond gestopt. Maar moet je nog wat met die kolven doen als je ze oogst of gewoon laten drogen?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:13

zou het helpen als ik die krengen overal vanaf haal? of is het al te laat hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:30

Ik heb een aantal plantjes waarvan ik dus niet weet wat het is, zijn van die zaadjes van de action en mijn schoonmoeder had alles door elkaar gegooid en een aantal potjes kwam niks uit.

Afbeelding

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:52

ik denk basilicum, paprika en tomaat te herkennen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:29

Het is dat ik niet meer in Ridderkerk woon, Marcella, maar anders had ik je met plezier komen helpen opmaken :D

Op verzoek de pepertjes (jalapeno's), de Thaise gele zijn nu nog groen en staan in de emmer hierachter:
Afbeelding

En als ik dan toch bezig ben, hier de kleine vijgen
Afbeelding

En als laatste wat jonge citroenen van dit jaar (verscholen onder het blad)
Afbeelding

De enige planten dus die het tot nu toe heel goed doen zonder aangevreten te worden :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:28

Zien er mooi uit! :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:52

SETEFURII schreef:
zou het helpen als ik die krengen overal vanaf haal? of is het al te laat hiervoor?

Waar vanaf. :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:53

Vanmiddag lading augurken nr 2 geplukt en in zout gezet morgen weer inmaken. Had vorige week al 4 potten en mijn planten beginnen pas net met vruchten geven en hangen vol bloemen, dus kan straks maanden lang augurken eten :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:58

Lekker toch. :P

Hier eindelijk wat regen gevallen ben benieuwd of er op de tuin ook wat gevallen is. :=

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:58

Marcella schreef:
SETEFURII schreef:

Waar vanaf. :o

Van mijn bloemkolen. Zie de foto een beetje terug :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:07

Als het hart eruit gevreten is kan je ze net zo goed verwijderen, want dan gaan ze toch dood.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:07

Marcella schreef:
Als het hart eruit gevreten is kan je ze net zo goed verwijderen, want dan gaan ze toch dood.

Dat is het geval niet, ik heb ze eraf gehaald en een 2de poging gewaagd. We zien wel wat ervan komt :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:17

Hier bij de broccoli was het hart ook nog in takt rupsen verwijderd en nu 2 prachtige broccoli die groeien als kool.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:26

Je geeft me goede hoop :D ik was zo teleurgesteld toen ik die dikke rupsen zag vreten. Maar we geven niet op!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:34

Ik had ze idd ook als verloren beschouwd maar volgebs mijn mans kon het geen kwaad zolang het hart er nog was. Dus heeft ze alle rupsen verwijderd en heeft dus geholpen. Zal straks ff foto maken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:04

Iemand nog tips voor aardbeien in bakken? Ze begonnen hier zo mooi, maar ze worden nu rap slechter. Afgelopen weekend heb ik alle rode bladeren eruit gehaald. Ze krijgen naar mijn idee voldoende water, de grond eronder is nooit echt gortdroog.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:17

Als ze dit jaar al veel fruit gegeven hebben, komen ze mogelijk wat voedsel tekort, en dan is een beetje bijmesten handig.
Bovendien is het weer van de laatste weken ook niet fijn geweest voor aardbeien en andere planten. Hier staat alles er ook zielig bij, ook al staan ze niet droog. Mijn vijgenboompje heb ik uiteindelijk zelfs in de schaduw gezet, die begon z'n blad te laten vallen om de verdamping te beperken. Nu trekt hij eindelijk een beetje bij.
Alleen mijn pepertjes en de citroen genieten volop van dit weer :D

Edit: eindelijk regent het hier, niet veel, maar er valt nattigheid :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:24

EINDELIJK REGEN
Had alvast wat emmers klaar gezet om elke druppel op te kunnen vangen. Dit gaat morgenochtend over de planten. En ik ruik de regen al de hele ochtend in huis. Heerlijk, kan ik echt van genieten. En mijn planten die plat lagen zie ik opeens omhoog komen.

Zijn toch 2 redelijke buien geweest. Natuurlijk voor alle termijn stelt het niks voor maar voor nu zijn mijn plantjes blij.

Aardbeien vreten energie uit de grond. Ik doe zelf elke maand een handje of 2 potgrond erbij rond bloei en oost tijd. Alleen nu dood door watergebrek (ging een liter per dag overheen en nog niet genoeg)
Ik ga volgend jaar aardbeien op volle grond weer zetten.