Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:01

Dat is dus ook mijn reactie :)
En vegetarische filet american is ideaal voor zwangere vrouwen :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:12

Ik kreeg laatst de dooddoener dat het ook niet natuurlijk is voor 'ons alleseters' (daar sprak ze zichzelf al tegen maar goed) om zomaar te stoppen met vlees eten (als reactie op iemand die zei dat hij niet kan stoppen, waarop iemand weer zei dat dat toch echt een kwestie is van niet willen), want kijk maar naar de geschiedenis van de mens. In de tijd van de jagers aten we zo goed als alleen maar vlees. :')
Volgens mij heet dat tijdperk toch echt jagers én verzamelaars. En bestond dit dieet, vanuit betrouwbare wetenschappelijke bronnen, toch echt grotendeels uit plantaardig voedsel als wortelen, noten, bessen, fruit en groentes. En dan nog ei, daarnaast wat vlees waarvan voornamelijk vis. Dat leer je toch al op de middelbare school? :Y)
Van hieruit kwamen uiteindelijk de beschavingen tot stand en de akkerbouw. Wat nog steeds de mens voor het grootste gedeelte voorzag van plantaardig voedsel. Vlees is vanaf daar altijd een luxe product geweest.
Vanuit het tijdperk jagers en verzamelaars is ons lichaam het minst verandert. En waar is onze spijsvertering, van tanden tot darmkanaal het meest opgebouwd? Juist, om divers plantaardig voedsel te verteren.

Woeps, daar liet ik me even over uit. Ik vind discussies prima, juist goed zelfs. Maar als mensen met zulke slechte en onjuiste argumenten komen. |o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:33

Ik kom ook weer actief meelezen en misschien wel weer meepraten zelfs.

Mijn man kwam van de week opeens aan met het idee dat hij wel eens een maand helemaal veganistisch wil eten. Om te ervaren hoe dat is en om te kijken wat voor een effect dat heeft.

Zelf ben ik al 18 jaar vegetariër, houd ik niet van ei en heb ik enkele jaren een overgevoeligheid gehad voor melk. Mijn man eet thuis eigenlijk altijd vegetarisch en neemt tegenwoordig ook zo goed als nooit meer vleesbeleg op brood. De stap lijkt dus niet erg groot... tot je bij ons in de koelkast kijkt. Kaas en chocolade in overvloed. Dat moet dus eerst maar eens op en daarna gaan we volledig startten. Nu komen er in ieder geval geen nieuwe producten meer in huis met dierlijke ingrediënten. Al twijfel ik zelf nog erg over ei als ingrediënt. Daar heb ik niet zo veel op tegen en we hebben nou eenmaal ook 4 kippen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:38

Suliko schreef:
Ik kreeg laatst de dooddoener dat het ook niet natuurlijk is voor 'ons alleseters' (daar sprak ze zichzelf al tegen maar goed) om zomaar te stoppen met vlees eten (als reactie op iemand die zei dat hij niet kan stoppen, waarop iemand weer zei dat dat toch echt een kwestie is van niet willen), want kijk maar naar de geschiedenis van de mens. In de tijd van de jagers aten we zo goed als alleen maar vlees. :')
Volgens mij heet dat tijdperk toch echt jagers én verzamelaars. En bestond dit dieet, vanuit betrouwbare wetenschappelijke bronnen, toch echt grotendeels uit plantaardig voedsel als wortelen, noten, bessen, fruit en groentes. En dan nog ei, daarnaast wat vlees waarvan voornamelijk vis. Dat leer je toch al op de middelbare school? :Y)
Van hieruit kwamen uiteindelijk de beschavingen tot stand en de akkerbouw. Wat nog steeds de mens voor het grootste gedeelte voorzag van plantaardig voedsel. Vlees is vanaf daar altijd een luxe product geweest.
Vanuit het tijdperk jagers en verzamelaars is ons lichaam het minst verandert. En waar is onze spijsvertering, van tanden tot darmkanaal het meest opgebouwd? Juist, om divers plantaardig voedsel te verteren.

Woeps, daar liet ik me even over uit. Ik vind discussies prima, juist goed zelfs. Maar als mensen met zulke slechte en onjuiste argumenten komen. |o

Kijk het is ook fantastisch dat we omnivoor zijn. Als je dan in een noodsituatie terecht komt kun je heel veel dingen eten om te overleven, zoals vlees, maar ook planten. Juist omdat je omnivoor bent heb je de keuze. :)

Er zijn ook heel veel dingen die ik potentieel met mijn lichaam kan doen (zoals iemand op zijn gezicht timmeren, iemand flink verbaal kwetsen of een kind schoppen), dat maakt het niet moreel goed om te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 12:45

Wat leuk dat je man dat wil proberen!
Toevallig hier bijna dezelfde situatie, ook wij aten eigenlijk alleen nog eieren van eigen kippen en zo af en toe kant-en-klaar-producten waar melk aan toe was gevoegd, en sinds een paar dagen eten wij ook (tijdelijk?) helemaal plantaardig en dan ook nog met zo weinig mogelijk toegevoegde vetten en geraffineerde suikers. Tot nu toe gaat het ons goed af. Chips en koekjes vervangen we 's avonds voor noten en pinda's en gedroogd fruit enzo.. dat vond ik nog het lastigste.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Ik ben geen vegatatier maar probeer toch zo'n 5 dagen per week vega te eten.

Vind die over vleesvervangers ook zo'n onzin argument. Veel vegas vinden vlees wel lekker maar vinden het leed van dieren en mileu zwaarder wegen. Wat kan er dan mis zijn met iets dat wel er naar smaakt naar het niet is. Heb t idee dat ze altijd iets te zeuren hebben op vegatatiers en daarom op foutjes letten.

Mijn vriend is eigenlijk vegatatier, maar eet heeel soms nog vlees of vis als hij ergens op bezoek is (afgelopen 3 maanden 2 keer gebeurt). Maar hij gaat zich ook geen vega noemen omdat mensen dan zo op de foutjes gaan kijken die je misschien maakt..vermoeiend

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:09

Magrathea schreef:
Suliko schreef:

Kijk het is ook fantastisch dat we omnivoor zijn. Als je dan in een noodsituatie terecht komt kun je heel veel dingen eten om te overleven, zoals vlees, maar ook planten. Juist omdat je omnivoor bent heb je de keuze. :)

Er zijn ook heel veel dingen die ik potentieel met mijn lichaam kan doen (zoals iemand op zijn gezicht timmeren, iemand flink verbaal kwetsen of een kind schoppen), dat maakt het niet moreel goed om te doen.

Allereerst betekend dat we 1000en jaren geleden omnivoor waren niet dat we tegenwoordig niet zonder vlees kunnen. Ik denk echt dat ons lichaam gemaakt is om te leven op plantaardige EN dierlijke producten, maar met de huidige wetenschap (zoals B12 in een tabletje) kunnen we prima zonder dierlijke producten, dus dat zou je minste argument moeten zijn. Ik vond daar een tijdje terug een mooi artikel over. Maar andersom vind ik dan dus de redenatie die sommige veganisten hebben (dat we niet gemaakt zijn voor vlees en DUS vegan zouden moeten eten) ook klinkklare onzin. Tegenwoordig kun je kiezen of je vlees wil eten omdat de wetenschap supplementen heeft ontworpen voor ons dus gebruik die keuze. Maar gebruik het verleden niet om je keuze goed te praten.

Verder is het 100% waar wat je zegt. Jagers en verzamelaars. En aangezien dieren de neiging hebben om weg te lopen, wat bessen niet doen, was plantaardige voeding de hoofdmaaltijd. Energie binnen krijgen zodat er gejaagd kon worden en daarbij kleine hoeveelheden dierlijk. M.i. is dat overigens nog steeds het meest optimale eetpatroon voor de meeste mensen. Gewoon heel af en toe een eitje of wat (goede) zuivel oid, als je graag wil af en toe een (KLEIN!) stukje vlees oid. Zeker als je dat lekker vindt. Wil je het niet, ook prima tegenwoordig, zie de alinea hier boven. Maar dagelijks bergen vlees eten zoals het gros van de moderne wereld doet is wat mij betreft echt passé en niet te verdedigen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:32

Maar secricible, hoort zuivel wel thuis in dat rijtje? Ik vraag me namelijk af of dat niet een modernere uitvinding is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:34

Dat vind ik ook het minst natuurlijke product. En ook nog zo makkelijk te vervangen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:44

vandaar ook de goede zuivel m.i. En dan denk ik aan zo min mogelijk bewerkt, bij voorkeur rauw van de boer maar zeker niet de magere waterige suikerrijke bewerkte melkproducten die nu in de supermarkt liggen. Maar nee, ik denk dat dat er van origine niet bij hoort. Maar vlees m.i. wel en als je er om morele reden voor kiest geen vlees te eten kan zuivel wel een eventueel alternatief zijn om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen (wat ook op andere manieren kan, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou zuivel niet meteen volledig uitsluiten daarom).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:47

Dankjewel voor je uitleg :D Klinkt allemaal heel logisch en kan ik me zeker in vinden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:15

Oja dat vergat ik toe te voegen aan mijn rijtje: op het moment dat je internettoegang hebt betekent dat waarschijnlijk dat je in een huis zit en geld hebt, ergo, je verkeert nadrukkelijk NIET in een situatie waarin je elk voedsel dat je tegenkomt moet eten omdat je niet weet wanneer de volgende maaltijd is :=
Uitgezonderd misschien mensen die bij de voedselbank lopen trouwens. Ja, nu ik daaraan denk; ik hoop echt dat ik daar nooit terecht kom, gewoon vanwege het feit dat ik niet het vlees wil weigeren :o Dat lijkt me echt ontzettend lomp, want hoe arm ik ook ben, ik zou niet weer niet-vegan dingen willen eten.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:58

xMercury schreef:
Maar secricible, hoort zuivel wel thuis in dat rijtje? Ik vraag me namelijk af of dat niet een modernere uitvinding is?

Het zal je tegenvallen hoe modern die uitvinding is :) Wij zijn hier in Noord-Europa lactose tolerant (de meeste mensen dan) omdat melk en kaas ook in de (soms) strenge winters te eten was. Zuivel was dus gewoon belangrijk om hier te overleven. Aangezien wij hier genetisch op aangepast zijn, kun je concluderen dat we al honderden, zo niet duizenden jaren zuivel in ons dieet gebruiken. :) (maar ik weet natuurlijk ook niet wat je met 'modern' bedoeld)

Overigens is het menselijk maagdarmkanaal niet specifiek aangepast aan planten, maar gewoon omnivoor. Vergelijk een menselijk spijsverteringsstelsel eens met dat van een paard (herbivoor) en met dat van een varken (omnivoor). Dan lijken wij toch het meeste op een varken. (Secricible zal hier vast meer van weten en me eventueel verbeteren :Y) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:33

Ik zou mensen eerder vergelijken met andere primaten.. Bonobo's hebben bv voor 99% hetzelfde DNA als wij mensen. Ook die jagen en eten af en toe vlees, zo'n 1 tot 2% van hun dieet. Ik denk dat wij mensen ook gebouwd zijn voor die verhoudingen.. veel fruit en groente en noten en zaden en paddestoelen, insecten waarschijnlijk, en alleen in moeilijke tijden, in de winter bv, wat vlees om te overleven. Gek genoeg noemen we dat bij mensen onmnivoor en bij andere primaten herbivoor/fruigivore of kom je termen tegen als 'mostly herbivore'.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:19

Maar we delen ook een groot percentage DNA met muizen, fruitvliegjes en bananen. Dat zegt alleen maar iets over gemeenschappelijke voorouders, niets over het spijsverteringsysteem :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:45

Ik had graag een banaan willen zijn <3

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:48

minikatje schreef:
Ik had graag een banaan willen zijn <3

Ik niet hoor, zo'n gevaar met al die vegans :x

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:12

Ik weet hier eigenlijk niet super veel vanaf, maar heb er de laatste tijd over gelezen. Een artikel wat ik echt heel sterk vind komt van de vegan biologist: https://veganbiologist.com/2016/01/04/h ... erbivores/

Wat hij zegt is eigenlijk dat we moeten stoppen met classeren op wat we "zouden moeten zijn" maar moeten classificeren op wat we daadwerkelijk zijn. Bij een worm zeggen we ook niet "hij eet dan wel blaadjes, maar obv zijn gestel moet hij een carnivoor zijn" en niemand noemt en nijlpaard een carnivoor omdat hij slagtanden heeft.
Het argument van 8nnemiek is denk ik prima weerlegd door eelmo. Het standaard kaartje dat daarbij vaak getoond wordt dat we frugivoren zijn omdat we lijken op apen is ook weerlegd: we staan sowieso dichter bij apen, los van dieet.
Nouja, lees maar wat hij schrijft.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:12

minikatje schreef:
@ Sharani, dat is niet leuk voor je zoontje, hoe gaat hij ermee om?

Best goed, hij is heel erg overtuigd van zijn keuze om zoveel mogelijk plantaardig te willen eten. Maar is natuurlijk ook een kind die snoep, chocola en ijs ook lekker vind. En vind ook dat voor 95% dierenleed vrij eten altijd beter is dan er helemaal geen rekening mee houden.

Vanmiddag was ik winkelen met hem in Leeuwarden en bij de Ecoplaza hadden ze vegan magnums, ook in "melk" chocola. Dus onszelf op zo'n ijsje getrakteerd :9 , was heerlijk maar lijkt wel of zo'n vegan geval nog veel meer vult dan de gewone melk versie. Of het was dat het al een poos geleden is dat we zo'n caloriebom hadden gegeten, dat we het niet meer gewend zijn := .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:14

Vegan magnum, dat klinkt goed <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:57

secricible schreef:
Ik weet hier eigenlijk niet super veel vanaf, maar heb er de laatste tijd over gelezen. Een artikel wat ik echt heel sterk vind komt van de vegan biologist: https://veganbiologist.com/2016/01/04/h ... erbivores/

Even vluchtig gelezen, maar idd een sterk artikel! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 16:25

Ik ga het artikel eens rustig doorlezen als ik de tijd heb. Klinkt interessant :j
Uiteindelijk zijn het natuurlijk maar namen die door de mens gegeven zijn en geloof ik niet dat het zo zwart/wit gesteld kan worden als te zeggen 'die diersoort past alleen in dat hokje'.
Er zijn hele bevolkingsgroepen die al generaties lang volledig plantaardig eten en ook hele stammen die al generaties lang alleen vlees eten en al die groepen lijken prima te overleven.
Maar als je dan onderzoeken voorbij ziet komen waaruit blijkt dat vlees de kans op bepaalde soorten kanker vergroot, en de kans op diabetes vergroot, zorgt voor dichtslippende aderen.. maar misschien is dat ook wel heel natuurlijk, een manier van moeder natuur om overbevolking tegen te gaan :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:46

Ik kom me melden :D
Als kersverse veganist :x

Een paar jaar geleden heb ik een jaar vegetarisch gegeten waar ik compleet 0 moeite mee had. Daarna vlees gaan eten omdat ik een tijd glutenvrij moest eten en het me te moeilijk werd maar ben steeds zieker geworden en wil nu opnieuw een oplossing zoeken in mijn dieet.
Ik ben eens op zoek gegaan en heb daarna ook nog een paar dagen Netflix gekeken (Forks over knives, The C word etc) en ben tot de conclusie gekomen dat vegan misschien best kan helpen voor mij om weer beter te worden.

Dus hierbij, doei ijsjes en slagroom :evaw:
|( |( :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:51

Azmay schreef:

Een paar jaar geleden heb ik een jaar vegetarisch gegeten waar ik compleet 0 moeite mee had. Daarna vlees gaan eten omdat ik een tijd glutenvrij moest eten en het me te moeilijk werd maar ben steeds zieker geworden en wil nu opnieuw een oplossing zoeken in mijn dieet.
Ik ben eens op zoek gegaan en heb daarna ook nog een paar dagen Netflix gekeken (Forks over knives, The C word etc) en ben tot de conclusie gekomen dat vegan misschien best kan helpen voor mij om weer beter te worden.

Nee joh! Waterijsjes zijn volgens mij 99% van de tijd vegan, alsook alpro/rice dream / whatnot cuisine :~

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:53

Magrathea schreef:
Azmay schreef:

Nee joh! Waterijsjes zijn volgens mij 99% van de tijd vegan, alsook alpro/rice dream / whatnot cuisine :~

Waterijsjes zijn niet lekker :+
Maar ik heb toen ik gluten meed ook geen melk en weinig ei gehad dus op zich ken ik het redelijk. De combinatie is alleen een flinke uitdaging moet ik zeggen.
Omdat ik uitbehandeld ben verder is de motivatie groot om toch 99% vegan te gaan nu :j