Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:34

Nog een veganist meld zich aan :D
Al jaren vegatarier en nog niet zo lang veganist.

Overigens heb ik ook de boeken van TGH in de kast liggen en daar doe ik erg veel mee :)
Er is erg veel kritiek op geweest, maar zei hebben mij wel weer laten stralen!
Ik was voorheen altijd moe maar wel slapeloosheid en "depri", slechte huid en veel buikpijn en maagpijn waar ik ook nog Omeprazol voor slikte.

Nu ondertussen een jaar geleden naar een Mesoloog geweest en een heel streng dieet mee gekregen voor 12 weken. Mijn lichaam was totaal uit balans!
Die 12 weken hebben echt wel geholpen, maar toen ik weer met mijn gewone voedingspatroon begon kwam de ellende weer (gelukkig niet zo erg).

Toen kwam ik steeds die meiden tegen op social media van The Green Happiness en heb dus het eerste winterboek gekocht omdat het wel veel leek op het voedingspatroon wat ik aanhield van de Mesoloog.
deze 50 dagen heb ik gevolg en ik voelde me super! Me huid straalde, me buikpijn weer weg en ik slik geen omeprazol meer omdat ik nergens last meer van heb. Ik ben nog wel eens moe, maar niet meer continue *\o/*
Nu volg ik de 50 dagen niet meer, ik heb mijn eigen weg er van gemaakt en is een levensstijl geworden waar ik erg blij mee ben.

:wave:

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:21

Mallow schreef:
Ik voed 2 kinderen veganistisch op, wat wil je weten :)

Ik ben benieuwd hoe je zorgt dat ze geen tekorten krijgen, lusten jouw kinderen alles waar ze de goeie bouwstoffen en eiwitten uit moeten halen?
En laat je ze weleens checken?

Hebben ze er last van op school?

vuurneon

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:15

Mallow, hoe doe je dat met schoenen eigenlijk? Ik vind alleen leer fijn als schoen namelijk, ook voor de kleine straks. Kunstleer zweet zo en canvas is te koud nu.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:19

Er zijn voldoende vegan schoenen te vinden :)

Mijn kinderen lusten inderdaad alles. Jongste krijgt borstvoeding en oudste drinkt wel toegevoegde B12.
Ze eten veel fruit en groente, zijn niet moeilijk.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:38

het merk Wills vegan shoes en het merk vegetarian shoes hebben schoenen van kunstleer wat bijna niet van echt te onderscheiden is. Ik durf ze zelfs niet aan naar sommige acties omdat ze zo echt zijn :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:42

Die zijn mooi van wills! Werkt het ook echt goed ademend? Want ik krijg normaal in kunstleer vreselijk last van mijn voeten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:51

Ik heb nooit ergens last van (maar dat zegt natuurlijk niet zo veel). Op hun website staat wel dat het 'Water resistant and breathable faux leather' is :). Ik weet niet waar je woont? In Amsterdam heeft vega-life er altijd een antal op voorraad :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:54

Net op het Rtl nieuws, een variant op de Nederwiet: Nedersoja :))

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:50

onbarefeet schreef:
Net op het Rtl nieuws, een variant op de Nederwiet: Nedersoja :))

Dit ga ik even delen met mensen waarvan ik weet dat ze wel eens wiet gebruiken. :')
Het internet is trouwens wel echt de hemel voor veganisten volgens mij. Er zijn zoveel varianten te vinden op van alles, en zoveel meer dan in de supermarkt. Hoewel ik wel heerlijk mijn eigen wok-maaltijd heb gemaakt vanavond met alleen maar veganistische ingrediënten. Nu alleen nog ooit een elektrisch kooktoestel (waarschijnlijk in mijn eerste eigen huis) en ik ben helemaal gelukkig. :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:57

joey_lover schreef:
xMercury schreef:
Graag gedaan :) Hopelijk vind je iets wat toch enigszins naar je zin is! Misschien kan de hond wel op een plantaardig dieet :P

Nou, als ik zo alle minimale eisen lees om een EKO keurmerk te krijgen, dan zou ik dat toch haast gaan overwegen :( Echter botst dat wel weer ontzettend met m'n overtuiging dat een hond vlees hoort te eten. Nu maar eerst een mailtje gestuurd naar Darf, met de vraag waar ze hun vlees vandaan halen en of ze veel gebruik maken van restproducten, wat mensen toch niet eten. Ben benieuwd naar hun antwoord.

En heb je antwoord gehad? Voer jij de hond enkel vlees of ook groenten? Mijn hond krijgt half half, zo probeer ik het milieu toch zo min mogelijk te belasten.. ;(

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:42

Nee, helaas nog niet. Zal er morgen nog een keertje een mailtje achteraan sturen.
Ik zit ook nog steeds heel erg te twijfelen om haar misschien alleen op wild te zetten, met zo af en toe vis. Ik vraag mij dan alleen weer af in hoeverre er dan ook gebruik wordt gemaakt van restafval.

Zij krijgt trouwens 500 gr vlees per dag. Voor een hond van 67 kg is dit heel erg weinig (ze wordt al dik van lucht). Ik durf er dus niet nog meer af te halen omdat ik dan niet weet of ze alle voedingsstoffen wel goed binnen krijgt. Maar ze krijgt er inderdaad ook wel eens groenten naast.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:18

Je zou altijd kunnen overwegen om het vlees misschien maar een heel klein beetje te minderen, en haar voer te mengen met veganistisch voer. Zo heeft ze toch meer voedingsstoffen binnen (omdat het veganistische voer vaak erg rijk is aan voedingsstoffen), en als het bij honden en katten net zo werkt als bij veel mensen, denk ik dat ze geen echte gewichtstoename mee zal maken (en ook niet afvallen omdat je haar iets meer voer kan geven denk ik). Het is natuurlijk even uitproberen, maar ik denk niet dat ze zal klagen. :)

Ik heb wel ooit een van onze honden goed geholpen met afvallen door iets te doen wat ze erg leuk vond, namelijk skeeleren samen. Misschien dat het voor jouw hond ook een optie is om haar op gewicht te houden door zoiets als dat te vinden wat ze erg leuk vind? Mijn hond komt natuurlijk niet veel aan rennen toe op een rustig draftempotje als ze uitgelaten wordt, omdat het of wandelen en snuffelen is, of rennen met onze andere hond, en dan erg snel. Alleen het bijhouden doet ze in dat tempo, maar ik heb het idee dat ze juist dat tempo erg prettig vind. Ook als ik haar alleen uit laat (zonder de andere hond erbij) begint ze meteen te draven en probeert ze rechts ipv linksaf te slaan. :+

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:03

Onze hond haat bewegen :+ Zelfs de dagelijkse wandeling is al een ramp. Heb ooit, toen ze echt te dik was, een tijdje geprobeerd om met haar te fietsen (wel langzaam opgebouwd). Op een gegeven moment moest ik haar echt het huis uit trekken (geen pretje als 70kg je tegen werkt :') ). Heb het toen maar opgegeven.

Qua vlees denk ik niet dat ik haar nog minder kan gaan geven. Ook omdat mijn ouders het daar niet mee eens zullen zijn en het nog steeds hun hond is.

Ik hoop dat blijkt dat (in bepaalde smaken van) Darf alleen gebruik gemaakt wordt van slachtafval, dat anders toch ook niet gebruikt zou worden. Dat maakt het in mijn ogen al minder erg. En anders alleen wild, als dat tenminste niet alleen geschoten wordt om aan de vraag naar hondenvoeding te voorzien. Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:12

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:08

Oh, dat is ook wel handig, al krijgt ze redelijk wat groente binnen van onze eigen maaltijden.

Ik heb onlangs de documentaire Forks over Knives gezien, maar eerlijk gezegd viel hij mij behoorlijk tegen. Ik had hem graag aan m'n ouders willen laten zien, maar zij zijn meestal ook behoorlijk kritisch, dus ik denk niet dat deze docu hen over de streep zal halen.
Wat mij vooral heel erg tegen viel waren de snelle oorzaak/gevolg conclusies die getrokken werden uit de correlaties die ze lieten zien.
Daarnaast hadden ze het constant over ontzettend veel vlees tegen helemaal geen vlees. Maar hoe zit het met een stukje vlees tegen helemaal geen vlees? En hoe zit het met vis, dat laten ze helemaal buiten beschouwing.

Gisteren ook een poging gedaan om Earthlings te kijken, na een half uur en heel veel tranen verder heb ik hem maar af gezet. Ik werd er echt niet goed van. Maar ook bij deze docu vraag ik mij af in hoeverre dit soort praktijken in Nederland voorkomen? Vaak hoor je toch wel dat het er in West Europa een stuk beter aan toegaat dan in Amerika. Begrijp me niet verkeert, ik heb redenen genoeg om geen dierlijke producten meer te gebruiken. Maar het is wel handig om te weten wat het onderscheid is tussen dit soort docu's en hoe het er hier aan toe gaat, aangezien veel mensen toch meteen reageren met: Het is hier veel beter.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:37

Nah, kijk de facebookpagina's van Animal Rights Nederland of 269 Life NL er maar op na. Zij gaan met enige regelmaat stallen in, en daar wordt je niet blij van.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:41

Mag ik me hier ook melden? :)

Ik eet sinds een halfjaar ongeveer 5 tot 6 dagen per week veganistisch. Niet zozeer vanwege bepaalde overtuigingen (heeft wel te maken met footprint en duurzaamheid deels), maar vooral vanwege m'n gezondheid. Ik merk dat ik behoorlijk wat kilo's ben kwijt geraakt, ik heb veel meer energie, ik voel me fitter en prettiger, ik heb minder hoofdpijn en het voelt gewoon beter. Ik namelijk al jaren mijn twijfels bij bijvoorbeeld het drinken van melk en eten van eieren, hoe goed dat daadwerkelijk is voor je gezondheid.

Ik eet één of twee dagen per week niet veganistisch omdat ik soms uiteten ga met vriendinnen, een uitsmijter wil maken of een zalmfilet bak naast mijn groentes.

Ik gebruik recepten soms uit The Green Happiness maar met wat handvatten daarvan, stel ik inmiddels mijn eigen maaltijden samen.

Zo eet ik bijvoorbeeld in een week als onbijt:
- Crackers met hummus en zongedroogde tomaat
- Sojayoghurt met fruit
- Smoothie van spinazie en mango of van kiwi, limoen en banaan
- Appel met kaneel en havermout met kokosmelk uit de oven (smaakt als appeltaart, heel lekker!)
- Cruesli (zonder suikers) met pure cacao en kokosmelk
- Twee stuks fruit (bijv. banaan en peer, kiwi en handje bosbessen)

Tussendoortjes:
- Dadel/vijgenkoek
- Bananenbrood
- Rijstwafels
- Stuk fruit
- Bosbessen of aardbeien
- Handje ongezouten cashewnoten
- Stukje Tony Chocolony pure chocola met pecannoten (is veganistische variant!)
- Komkommer of paprika rauw

Middag:
- Speltbrood met soyaboter en hummus
- En verder vaak eet ik combinatie van ochtend en/of avond, hetgeen wat over is en op moet

Avond:
- Pasta gemaakt van linzen/kikkererwten met zelfgemaakte tomatensaus
- Maisburger met gebakken paprika's
- Rijst van verse broccoli/Courgettespaghetti met zelfgemaakte tomatensaus
- Groene bonenburger met broccoli
- Linzenburger met bonen
- Salade met avocado, kikkererwten, paprika, tomaten, komkommer en ui
- Alle soorten groenten vind ik lekker, soms eet ik dat als enige maar dan een grote portie
- Zoete gepofte aardappel (met de veganistische mayonaise van de biologische winkel)
- Pompoensoep
- Falafel

In het weekend ga ik met regelmaat uiteten met vriendinnen, eet ik vaak wel vegetarisch omdat ik vlees niet meer zo lekker vind, maar vind iets met kaas of vis echt heerlijk! Dus let ik er ook wat minder op.

Het gaat vooral mij om mijn 'footprint' wat te verkleinen en hoofdzakelijk me lekkerder te voelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:53

Ik ben vegetarisch opgevoed en hou niet zo van vlees (understatement haha).
Ik ben niet veganistisch en zelfs niet helemaal vegetariër aangezien ik niet alle ingrediënten altijd zo goed lees op verpakkingen :o en ook als ik bij anderen eet (niet vaak) ben ik wat minder kritisch.

Ik ben wel geïnteresseerd in gezonder/veganistisch eten, vandaar dat ik hier mee lees.

Wat mij wel verbaasd is het hier steeds terugkerende eten van soja producten. Als er nou iets milieu onvriendelijk is, is het soja. Waarom eten jullie dat wel?

Probleem voor mij is dat ik allergisch ben voor veel (rauwe) groenten en fruit en noten. Heel veel vegetarische recepten en gerechten bevatten noten.

Wat betreft honden: ik ben ervan overtuigd dat het voor hen gezonder is om vlees te eten. Ik geef mijn honden liefst carnibest of Renske omdat ik weet waar hun vlees vandaan komt. Met Lotgering (veel goedkoper) ben ik gestopt omdat zij erg vaag deden over de herkomst van hun dieren.
Ik wil wel graag bewust kijken naar welke hondenvoer het meest verantwoord is, maar heb geen zin in honden met allerlei klachten doordat ze niet tegen granen kunnen.

Ik lees hier ook dingen die ik niet weet: waarom is het eten van honing schadelijk?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:39

De onvriendelijke soja is voor een zeer groot deel veevoer. Diezelfde soja eten ipv het aan een dier voeren vind ik nog altijd minder erg, al weet ik dat veel merken hun best doen om geen soja te gebruiken die milieuonvriendelijk geteeld is.

Honing is voedsel voor de bij, maar ik geloof dat ze soms te veel maken en dus kan je soms een deel wegnemen (?). Maar de meeste honing is niet verkregen zonder de bij te doden of slecht te behandelen.

Over honden, het kan best dat je hond niet zo goed tegen granen kan, maar dat is meestal niet de boosdoener. Een hond is zeker geen wolf meer en kan eigenlijk op een deels plantaardig dieet leven, in tegenstelling tot de kat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:07

Dat ben ik niet met je eens, het vlees voeren aan honden is juist begonnen door alle klachten die er waren. Je hoort mij niet zeggen dat een hond een wolf is, heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat een hond de spijsvertering van een carnivoor heeft en plantaardig voedsel niet kan verteren. Plantaardig voedsel moet eerst bewerkt worden voordat een hond het überhaupt kan verwerken, hierbij komen hulpstoffen kijken en verhittingsprocessen welke invloed hebben op het voer, en daarmee op de hond.
Daarbij zijn brokken slecht voor het gebit (tandsteen ed), de risico's van maagtorsie, nierproblemen, huidproblemen en zelfs gedragsproblemen.

Dus nee ik ga niet proberen van mijn carnivoren herbivoren te maken.
En natuurlijk zijn er honden die "gezond" oud worden op brokken. Net zoals er mensen "gezond" oud worden terwijl ze roken (je kunt je vraagtekens zetten bij de gezondheid maar goed). Maar dat is voor mij geen zinvol argument.

Wat betreft de honing. Volgens mij - maar ik weet er niet alles van - zijn imkers zeer zorgvuldig met hun bijen en zijn er ook veel bijenkasten juist om de soort te beschermen. Voor mij blijft het vooralsnog onduidelijk waarom het eten van honing dier onvriendelijk zou zijn. Ik hoop dat iemand hier me daarover nog uitleg kan geven.

Het gaat mij er niet om waar de soja voor gebruikt wordt. Voor het verkrijgen van soja worden veel bossen gekapt. En het argument dat als het er toch is dat je het dan beter zelf kan eten dan het aan dieren te voeren vind ik een slecht argument. Dat is hetzelfde als mensen die vlees eten met de argumentatie dat als zij het niet eten een ander het wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:45

Nikass schreef:
Wat betreft de honing. Volgens mij - maar ik weet er niet alles van - zijn imkers zeer zorgvuldig met hun bijen en zijn er ook veel bijenkasten juist om de soort te beschermen. Voor mij blijft het vooralsnog onduidelijk waarom het eten van honing dier onvriendelijk zou zijn. Ik hoop dat iemand hier me daarover nog uitleg kan geven.

Het gaat mij er niet om waar de soja voor gebruikt wordt. Voor het verkrijgen van soja worden veel bossen gekapt. En het argument dat als het er toch is dat je het dan beter zelf kan eten dan het aan dieren te voeren vind ik een slecht argument. Dat is hetzelfde als mensen die vlees eten met de argumentatie dat als zij het niet eten een ander het wel doet.

Voor de honing moet je even een paar pagina's terug in dit topic, dat is uitgebreid aan bod gekomen :). Als opwarmertje de video van hoe bijensperma wordt gewonnen, een onderdeel van de dieronvriendelijkheid van honing:

Nu deel twee, de soja. Het gaat er wél om waar soja voor gebruikt wordt, want voor het eten van vlees is véél meer soja nodig dan voor het rechtstreeks eten van soja als vleesvervanger.

Voor één kilo vlees is 25 kilo voer nodig (1). Daarvan zal niet alles soja zijn, maar in het algemeen geldt het volgende (2):

Citaat:
Voor het maken van vleesvervangers is vijf keer minder plantaardig materiaal (zoals soja) nodig dan voor het maken van vlees. Bovendien worden vleesvervangers gemaakt van soja die duurzamer is dan de reguliere veevoer-soja. Meer sojaproducten eten in plaats van vlees is dus goed voor het oerwoud!

Nederland is na China de grootste importeur van soja. Bijna al die soja wordt gebruikt om te voeren aan varkens, kippen, en koeien, dus niet om vegetariërs te voeden (3) ;) Voor de productie van vlees, zuivel en eieren in Nederland is ruim 1 miljoen voetbalvelden aan sojaplantages nodig. De vegasojadingen zijn vaak ook nog eens duurzaam. Wil je bossen redden, stop dan dus met het eten van vlees, zuivel en eieren :) Zelfs als je daarvoor in de plaats soja gaat eten, verbruik je nog minder soja (en worden er dus minder bossen gekapt) dan als je wel vlees, zuivel en eieren eet.

1) http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/16/n ... %E2%80%99/
2) Website milieudefensie
3) https://milieudefensie.nl/veevoer/veelg ... ons-vlees-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:05

Bedankt! Ik ga ff terugbladeren om alles over honing te lezen.

Ja je hebt gelijk wat betreft de soja. Ik reageerde wat kort door de bocht op de opmerking dat je beter zelf soja kunt eten dan het als veevoer gebruiken. Hoewel die opmerking dus wel klopt vond ik het niet zo'n sterk argument op zich, maar ik wist niet dat er ver schil zat in de duurzaamheid van soja. Weer wat geleerd. :)*

Vlees en eieren eet ik zelf niet (gebruik alleen eieren om pannenkoeken te bakken)
Zuivel gebruik ik wel (biologisch)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-10-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:09

joey_lover schreef:
Gisteren ook een poging gedaan om Earthlings te kijken, na een half uur en heel veel tranen verder heb ik hem maar af gezet. Ik werd er echt niet goed van. Maar ook bij deze docu vraag ik mij af in hoeverre dit soort praktijken in Nederland voorkomen? Vaak hoor je toch wel dat het er in West Europa een stuk beter aan toegaat dan in Amerika. Begrijp me niet verkeert, ik heb redenen genoeg om geen dierlijke producten meer te gebruiken. Maar het is wel handig om te weten wat het onderscheid is tussen dit soort docu's en hoe het er hier aan toe gaat, aangezien veel mensen toch meteen reageren met: Het is hier veel beter.

Wat je aan die mensen, die zo reageren, natuurlijk als eerste vraag kunt stellen is: goh, dus controleer jij dan van elk dierlijk product, vlees of zuivel of ei, de herkomst? Eet je het dus niet als je niet zeker weet dat het uit Nederland komt?

En dan daarna misschien de undercoverbeelden uit ons geweldige Europa waar het dierenwelzijn zoveel beter is, laten zien...
https://www.youtube.com/watch?v=BaYRWRq-whs (dairy farms in de UK)
https://www.youtube.com/watch?v=Jer5oliGuqc
http://www.npo.nl/radar/19-11-2012/TROS_1308385 (Transport van kippen (nederland!), vanaf 17e minuut. Meer dan een miljoen kippen komen dood aan, dus overlijden op transport...)
https://vimeo.com/182603627 (Legkippen)
https://vimeo.com/187133543 (Varkens in België)
https://vimeo.com/180008314 (Varkens die aankomen van transport, in de hitte, geslagen worden, striemen en wonden op het lijf)

Etc, etc... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:13

Nikass schreef:
Bedankt! Ik ga ff terugbladeren om alles over honing te lezen.

Ja je hebt gelijk wat betreft de soja. Ik reageerde wat kort door de bocht op de opmerking dat je beter zelf soja kunt eten dan het als veevoer gebruiken. Hoewel die opmerking dus wel klopt vond ik het niet zo'n sterk argument op zich.

Vlees en eieren eet ik zelf niet (gebruik alleen eieren om pannenkoeken te bakken)
Zuivel gebruik ik wel (biologisch)

Hoezo vind je het geen sterk argument? Wil je dat misschien onderbouwen :) ? Je komt binnen door te zeggen dat je je verbaast over de sojaconsumptie, maar die is dus helemaal niet zo ernstig hier, de vega(n)s verbruiken veel minder soja dan alle vlees, ei en zuiveleters. Dan zou je opmerking dus veel meer op zijn plek zijn in élk ander topic van Bokt :D Of zie ik dat verkeerd?

Vlees, ei en zuivel zit ook in veel producten verwerkt... Veel producten waarvan je het ook niet verwacht, helaas. En biologische zuivel verbruikt helaas ook gewoon soja als veevoeder, bij mijn weten. En het schijnt zelfs nog slechter te zijn voor het milieu, biologisch vlees/melk. Stom is dat he, dan wil je het goed doen... -O-

Een lekker recept voor eivrije pannenkoek :)
500ml plantaardige melk
250 gram meel
1 of 2 bananen
Alles in de blender, of de bananen met de hand zo fijn mogelijk pureren en dan handmatig door het beslag kloppen = heerlijk zoetige pannenkoeken :) Voor hartige kun je eventueel zelfs de bananen weg laten en iets meer meel gebruiken, het ei is eigenlijk niet echt nodig. Je kunt wel een beetje bakpoeder toevoegen als je wat luchtigere pannenkoeken wilt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:28

Wat soja betreft: volgens mij bevat soja meer eiwit dan andere peulvruchten en dus hoef je er minder van te eten dan van andere peulvruchten om aan je eiwitbehoefte te voldoen. En voor soja is niet meer grond nodig dan voor bv erwten of bruine bonen, dus in dat opzicht zouden sojabonen juist milieuvriendelijker zijn dan andere peulvruchten :Y) Ze kunnen gewoon hier in NL gekweekt worden. Als je alle voedermaïs en voederbieten in NL zou vervangen door soja dan kun je daar heel Nederland en nog een hoop andere mensen van voeren!

De soja is het probleem niet. Als men de dieren zou voeren met voornamelijk kikkererwten dan zouden die ineens 'milieuonvriendelijk' zijn..

Het enige wat echt een probleem is voor het milieu wat soja betreft is de GMO soja van monsanto. Die is zo gemanipuleerd dat hij het landbouwgif roundup kan overleven, waardoor hele plantages soja flink worden bespoten.. Insecten gaan er dood aan, de grond raakt verontreinigd, het komt in het grondwater terecht.. Gelukkig mag GMO soja hier in Nederland officieel niet in voedsel voor mensen verwerkt worden, alleen in diervoeding.

Oja, en nog een aanvulling op de honing van een paar pagina's terug: mijn vader vertelde dat er bepaalde soorten honing zijn waar bijen niet mee kunnen overwinteren. Je ziet het wel eens bij echte honing van de imker: die versuikerd en wordt hard. Dat gebeurt dus ook in de korf, en dat gebeurt vooral heel snel met koolzaadhoning.. En wat doet de regering? Ze geven boeren subsidie om koolzaad te zaaien :roll: Het ziet er natuurlijk prachtig uit, die gele velden, maar bijen die bij zo'n veld wonen laden natuurlijk hun hele korf vol met koolzaadhoning en komen vervolgens de winter niet meer door omdat ze hun eigen honing niet kunnen drinken. Dat schijnt dus ook een reden te zijn dat er met suikerwater gevoerd wordt.

Verder is inderdaad niet alle honing even diervriendelijk/dieronvriendelijk. Ik ben zelf niet heel erg tegen honing, maar honing uit de supermarkt zou ik nooit kopen, die grootschalige productie gaat er echt niet diervriendelijk aan toe helaas :n Dat zijn gewoon productiedieren geworden, terwijl een hobbyimker gewoon veel meer de natuur zijn gang laat gaan en zijn volk vaak onderhoudt alsof het huisdieren zijn.
Ik vind het een beetje te vergelijken met schapen.. Ik koop geen wol omdat ik weet dat die productiedieren in australie bv gewoon mishandeld worden, maar als een dierenliefhebber zijn tamme schaapjes voorzichtig scheert in de zomer en daar een sjaal mee breit dan heb ik daar geen problemen mee.