Dames, aangezien er hier nogal wat ervaring zit een vraagje over het maken van de biscuit. Ik maak deze met mijn keukenmachine/mixer, ingredienten op kamertemperatuur, netjes de hoeveelheden van de verpakking (2 verschillende mixen geprobeerd). Ik hou altijd over als ik de hoeveelheden van de verpakking aan houd, plus de biscuit is zodanig luchtig dat deze makkelijk scheurt bij het snijden en bij het vullen zakt hij in. Wat doe ik fout? Volgens mij wordt m'n beslag te luchtig.
Jolien87
Geplaatst: 23-05-13 10:47
Bedoel je royal icing, nientje? Die maak ik altijd zelf met poedersuiker, meringuepoeder en water. Als je hem niet te dun maakt, dan loopt het niet uit.
Welke mixen heb je geprobeerd en hoelang heb je gemixt? Ik heb eigenlijk altijd die van funcakes, heb juist altijd zoiets van hoe luchtiger hoe beter Heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met inzakken of scheuren.. Ik heb ook wel eens iets teveel als ik de hoeveelheden van de verpakking aanhou, maak er soms nog een extra biscuit van in bijvoorbeeld een kleine blanda ofzo.
Ik heb echt nooit teveel (hoe bedoelen jullie teveel, jullie lezen echt de maten van een 20cm af en gebruiken vervolgens ook echt een 20cm vorm?), maak juist zelfs altijd voor een bakvorm groter dan die ik nodig heb en verhoog zo nodig mijn bakvorm. (heb een aantal hoge en nog wat lage) Houd zelf van hoge biscuits. Nooit moeite met snijden of vullen. Te luchtig kan eigenlijk ook niet echt.
Hoe lang mix je en hoe snijd je de lagen?
Die icing moet je dan inderdaad zelf maken. De icing die in kant-en-klaar tubes verkocht wordt, loopt wel uit en wordt niet harder. Ik gebruik altijd het wilton recept voor royal icing.
nientje78
Geplaatst: 23-05-13 11:08
Oke,bedankt De sugercraftgun lijkt me ook wel wat. Ga nog even verder dubben, heb nog even de tijd ervoor
Heb trouwens ook nog nooit problemen gehad met het bisquit. Nou ja...1x dan...met het bisquit van dr oetker,dat ging echt finaal mis. Gebruik nu alleen nog maar die van funcakes.
Ik heb die van Funcakes en de bakzolder geprobeerd. Snijden doe ik met zo'n taartsnijder, soort van figuurzaag ding. Mixen 10 minuten op hoge stand (zoals op de verpakking staat).
nientje78
Geplaatst: 23-05-13 11:13
Bij die van funcakes doe ik altijd 7-8 min op de hoogste stand en daarna nog 3 min op de laagste stand. Die van de bakzolder nog nooit geprobeerd. Snijden doe ik met een scherp mes...naja...ik ...mijn man dan..die snijd wat rechter
KozieZ
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-13 11:18
firegirl: wacht je wel goed totdat de taart echt afgekoeld is? Dat helpt ook nog met snijden en op letten dat je heel licht snijdt. Dus niet duwen met de taartzaag, maar echt de zaag het werk laten doen.
Ik mix wel wat langer. Laat hem rustig 20 minuten aanstaan. en dan nog een minuutje op de laagste stand. Te lang mixen kan het dus al niet aan liggen.
immii_clarr
Geplaatst: 23-05-13 11:19
ik mix zelfs nog langer dan jou.. met zo'n automatische dat ik zelf niks hoef te doen zeker 20 minuten op hoogste stand. Ik snij trouwens niet met een taartsnijder maar met een behoorlijk lang gekarteld "broodmes", maar echt nog nooit last gehad van scheuren..
Naja dat ik soms wat teveel heb komt meestal ook omdat ik een iets grotere maat neem voor de biscuit, ben altijd bang dat ik te weinig maak, maar heb ook geen hele hoge bakvormen, hoe verhoog jij deze dan, want zou het soms wel wat hoger willen hebben, maar maak te weinig taarten om allerlei soorten en maten bakvormen aan te schaffen op dit moment.
Verhogen doe je met stroken bakpapier. Ideaal. Ik heb ook nooit teveel mix. Maak meestal voor 20 rond net iets meer om een hoge biscuit te krijgen. En zeker 18-20 min mixen op hoogste snelheid. Ik gebruik kapselmix van de Sligro.
DIVA2
Geplaatst: 23-05-13 11:31
Jolien87 schreef:
Bedoel je royal icing, nientje? Die maak ik altijd zelf met poedersuiker, meringuepoeder en water. Als je hem niet te dun maakt, dan loopt het niet uit.
Of je koopt een zak van Funcakes Ja, ik weet het; ben van het makkelijke...
Jolien87
Geplaatst: 23-05-13 11:38
Gelijk heb je als je er veel mee bezig bent.
nientje78
Geplaatst: 23-05-13 11:39
Ben ook van het makkelijke hoor Had nog niet gezien dat funcakes ook een zak had om zelf te maken. Zal daar ook even naar kijken, en dan mss toch nog eerst weer een oefentaartje tussendoor maken
Snijden doe ik inderdaad als hij helemaal is afgekoeld. Ik ga eens proberen om ook op het einde de lagere stand te gebruiken.
nientje78
Geplaatst: 23-05-13 13:57
Nog 1 vraagje hoor... als je de icing van de funcakes maakt,waar doe je hem in om een lijntje te spuiten? Gewoon in een spuitzak of heb je daar ook weer een speciaal tooltje voor?
oke....2 vraagjes.. Ik neem aan dat de icing gewoon wit van kleur is, waarmee kleur je het?
Gaat gewoon in een spuitzak en kleuren gaat met gewone kleurstoffen.
Jolien87
Geplaatst: 23-05-13 14:32
Er zijn kleine, ronde spuitmondjes. Die zijn perfect voor het trekken van lijntjes met icing. Icing is standaard wit. Met bijvoorbeeld kleurgel kan je er een kleurtje aan geven.
nientje78
Geplaatst: 23-05-13 14:34
Dank jullie wel Ik ga na de vakantie nog eens even rondneuzen. Heb tot aug de tijd om er wat van te maken
We hebben het destijds vergeleken bij de PME RI module....werkt echt anders. Ik zou het in ieder geval nooit gebruiken voor lastiger dingen als stringwork e.d.