De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:20

Ik heb voor het eerst aardappelen.

Helemaal blij met mijn kleine ardappelveldje.Gisteren pootaard. er in.
Sta ik vanochtend trots erbij te kijken zie ik dat er weer een mol bezig geweest is -O-
Waarom nou uitgerekend daar?

Mijn worteltjes komen ook op,en mijn aarbeien en rabarber beginnen te groeien. *\o/*

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:28

Mocht iemand nog kruiden willen --> Tijm, dille, bieslook, peterselie, rozemarijn en munt in de aanbieding voor de liefhebber ;)

Sonja_vR wil jij zo lief zijn om wat foto's te maken van je peperplantjes? Ik heb hier 6 milde pepers, die al zo veel mogelijk buiten staan. Maar ik heb het idee dat hun groei gestopt is :( ... Heb ze gisteren om die reden maar verpot.

Laatst zie iemand wat over de dieven van een tomaat. Hoeveel cm moet zo'n dief hebben voordat je die in de potgrond kan stoppen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:35

Zien dat je een keizerskroon plant tussen je aardappels kan zetten. wikipedia.org/wiki/Keizerskroon_(plant)

Mijn bietjes zijn overleden -O- Als de tuin klaar is ga ik ze maar in de volle grond zaaien, dat gaat altijd goed.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:37

Oh?Ik zal eens gaan zoeken.

En de voorgezaaide bieten doen het hier ook niet. :n

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:54

Behalve keizerskroon zijn er meer planten die mollen verjagen door hun geur.

Googel anders even op "mollen verjagende planten"

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:08

Dat is handig mollenverjagende planten :j .

Kruiden geef ik ook regelmatig weg, koop dan zo'n mooie grote gewhitewashte mand bij de Action voor een paar euro en in potgrond de kruidenplantjes, heel leuk zo'n kruidenmand, wat stokjes met naam d'r bij en van hooi een mooie strik, leuke prikker van de Action d'r in, succes gegarandeerd.

Ik geef altijd weg, eitjes, noten, fruit etc. vind dat erg leuk, dan hebben we noten en de buuf appels en dan krijgen we lekker een appel/notentaart en van anderen idd vlierbessenbloesemlikeur of lekkere citroenjam, zo krijg je ook weer eens wat anders.
Mijn ouders hebben echt een flinke boomgaard en moestuin en daar krijgen we ook vaak wat van.

Het moestuintje is nu vooral voor onze dochter, net na school heeft ze rode kool, broccoli, sla, witte kool en bloemkool gekocht, regent alleen nu iets te hard om ze te zetten :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:18

avaluna schreef:
Dat is handig mollenverjagende planten :j .

Kruiden geef ik ook regelmatig weg, koop dan zo'n mooie grote gewhitewashte mand bij de Action voor een paar euro en in potgrond de kruidenplantjes, heel leuk zo'n kruidenmand, wat stokjes met naam d'r bij en van hooi een mooie strik, leuke prikker van de Action d'r in, succes gegarandeerd.

Ik geef altijd weg, eitjes, noten, fruit etc. vind dat erg leuk, dan hebben we noten en de buuf appels en dan krijgen we lekker een appel/notentaart en van anderen idd vlierbessenbloesemlikeur of lekkere citroenjam, zo krijg je ook weer eens wat anders.
Mijn ouders hebben echt een flinke boomgaard en moestuin en daar krijgen we ook vaak wat van.

Het moestuintje is nu vooral voor onze dochter, net na school heeft ze rode kool, broccoli, sla, witte kool en bloemkool gekocht, regent alleen nu iets te hard om ze te zetten :D

Wij begrijpen elkaar :D

Mijn man wil nu ook inene "iets" in de tuin. Ik heb hem voorgesteld om een vierkante meter te nemen 8-) Ook hier 1,5 ha beschikbaar :') Haha, hij heeft geen zin om het gras dan weg te halen en die aarde te cultiveren. Tja, dan niet. Dan eet je wat ik kweek, of wat er opkomt. Vanavond dus brandnetel.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:18

Het is voor kinderen ook erg leuk om zelf plantjes te hebben.Ik heb ook een dochter die er helemaal gek van is.Ze is overal in de tuin zonnebloemen aan het poten.
We hebben een bak vol zonnebloempitten van onze zonnenbloemen van vorig jaar. :D
Ik denk dat het een zee van bloemen gaat worden hier!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:41

Wij hadden vroeger op de basisschool van die schooltuintjes :j Met zijn tweeën een tuintje en zien wat er op komt en natuurlijk ook wat eetbaar is eten :D Thuis had ik ook een eigen vierkante meter tuintje, deed wedstrijdjes met mijn vader en opa wie de grootste/meeste groente had. Ik heb veel geleerd van paps en opa :j Oma kon er ook wat van.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:02

Ja idd schooltuintjes,dat hadden wij ook.
En uit je eigen tuin is groente toch best wel lekker voor kinderen he? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:03

pmarena schreef:
Dat is juist de reden dat ik het wèl heb gekocht, omdat het juist lonend is dat je het maar 1 keer hoeft te kopen en er dan jaren mee voort kunt...alleen af en toe wat compost toevoegen :P

Ik doe ook gewoon jaren met potgrond, in het voorjaar een handje koemest of compost erdoor en dat wil prima.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:31

Avaluna....gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* *\o/*

Mollen zijn inderdaad niet fijn,maar aan de andere kant....ze eten ook Engerlingen en aangezien we hier vorig jaar een Meikever-explosie hadden,laat ik ze nog even hun gang gaan.

Ik ben al een aantal bomen en struiken kwijt door Engerlingvraat,niet grappig.Een aantal Luirierstruiken van meer dan 20 jaar oud hebben zo goed als het loodje gelegt.Ik hoop dat ze zich nog kunnen herstellen.

Leuk een m2 tuin voor een klein kindje,groot zat...lekker overzichtelijk :j Ik had vroehâh ook schooltuinen...en trots dat ik was met al die groente en bloemen die je mee naar huis mocht nemen uit je eigen tuintje :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:03

Tja, ieder zijn eigen methode toch? Ik ben heel blij met mijn MM-mix en een ander weer met wat anders :j

Natuurlijk is weggeven van dingen die "af" zijn wel leuk, maar die heb ik nog niet :P

Het leuren met mijn overschot aan (uit het uitgeknepen tomaatje opgekomen) tomatenplantjes vond ik geen succes in ieder geval, had ze beter direct in de bak kunnen kieperen :=

Geinig, een schooltuintje, zou leuk zijn als dat weer terugkomt :)

De MM-moestuin-mensen zijn er wel mee bezig, leuk vind ik dat wel :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:41

Nu het hier genoemd wordt, heel heel vroeger heb ik ook ooit een schooltuintje gehad, was het helemaal vergeten!

Hier staat dus alles buiten, wel in potten.

Zie overal dat de pepertjes het slecht doen, ik had ehhh heb peperjes die volgens mij gewoon paprika's zijn op de verpakking en die doen het rededlijk.
Geen idee of er ooit aan dat minisprietje een bloempje of vruchtje komt.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:58

met hier over chillisaus te spreken heb ik meteen maar eens gekeken voor een recept! Lijkt me ook heel leuk om te maken. Ik heb er toch elk jaar veel te veel over en meestal droog ik ze, maar nu ga eens die saus proberen!! Kan ook al niet meer wachten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:14

Oh :o , manlief vroeg om nog een bord eten. <3
We aten brandnetelrisotto. Aanrader!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:17

Was toch eigenlijk niet van plan brandnetels in mijn tuintje te gaan kweken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:20

Leuk dat hij zo enthousiast was +:)+

Gebruik je eigenlijk alle brandnetels voor het eten? Of alleen de jonge netels ofzo :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:25

Zijn er eigenlijk ook nog verschillende brandnetels/brandnetels die je niet kan eten? Ik wil er eigenlijk ook een paar laten doorgroeien en laten drogen voor brandnetelthee (drink ik altijd tegen blaasontsteking), maar niet dat ik straks een heel verkeerde plant te pakken heb :') Wij hebben er een aantal staan met roze/paarse bloemen.. maar van vroeger ken ik ze alleen met witte bloemen..

Het recept van die brandnetelrisotto mag je wel posten hoor O:)
Klinkt heel gezond!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:33

Sjolvir schreef:
Was toch eigenlijk niet van plan brandnetels in mijn tuintje te gaan kweken.

Ik ook niet, maar op een boerderij heb je die nu eenmaal.
Toen ik nog in een rijtjes huis woonde, heb ik ook wel brandnetel bij de paarden geplukt. ;)

pmarena schreef:
Leuk dat hij zo enthousiast was +:)+

Gebruik je eigenlijk alle brandnetels voor het eten? Of alleen de jonge netels ofzo :)

Leuk he :j
Je gebruikt jonge toppen. Nu zijn de netels jong en mals. Dus eigenlijk alleen de bovenste kleinere blaadjes.
8nnemiek schreef:
Zijn er eigenlijk ook nog verschillende brandnetels/brandnetels die je niet kan eten? Ik wil er eigenlijk ook een paar laten doorgroeien en laten drogen voor brandnetelthee (drink ik altijd tegen blaasontsteking), maar niet dat ik straks een heel verkeerde plant te pakken heb :') Wij hebben er een aantal staan met roze/paarse bloemen.. maar van vroeger ken ik ze alleen met witte bloemen..

Klinkt heel gezond!

Vanuit de antroposofie en bd landbouw, is het belangrijk dat je plukt op juiste moment, wanneer de zon de kracht in de plant gelaten heeft. Rond het middaguur dus.
Je hebt ook dovenetel, die geeft roze bloemen. Ik ken de geneeskrachtige kant niet van dovenetel, als ik zin heb, zal ik er eens op googlen. :j
Zelf trek ik op warme dagen de brandnetels op de wei eruit, in het kader van bestrijden. De volgende dag hebben mijn ponies dat vrijwel allemaal opgegeten. Helemaal uitroeien wil je ook niet, het is een prachtige vlinderplant.
Recept: ik ga het niet overtypen. Het staat in het april nummer van Jamie Olivier magazine.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:36

8nnemiek schreef:

Klinkt heel gezond!

1e hit was raak :j
Dit kun je eten van de dovenetel:
Citaat:
De rijpe bloemen van de witte dovenetel laten makkelijk los van de plant, waarna de heerlijke nectar er makkelijk uit te zuigen is.
De bloemen van alle soorten zijn eetbaar. De bloemen van de witte dovenetel zijn gesuikerd lekker over vla en pudding.
De jonge blaadjes van alle soorten zijn geschikt voor salade, in de soep, of kort gekookt, zoals spinazie.
Van het gedroogde blad kun je thee trekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:04

Super, thanks! :D
Dan ga ik dat zeker eens proberen!
En die nectar moet ik toch ook eens proberen :))

Ik heb vanmorgen eens wat foto's gemaakt van al het moestuin-spul :j
Ook handig om volgend jaar terug te kijken hoe ver ik dit jaar was.
De broccoli doet het super! Purple Sprouting helemaal bovenaan. De bloemkool is nog wat kleiner..
Afbeelding

De aardappelen in zak:
Afbeelding

Eigen gezaaide trostomaat:
Afbeelding
En dan die van 't tuincentrum.. ^) Begint al bloemen te krijgen!
Afbeelding

Mijn paprika's en pepers:
Afbeelding

En natuurlijk de buiten-moestuin: (met het goedkope Wibra-hekje :)) )
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:07

Over die pepers; de Aldi verkoopt jaarlijks tomaat, peper, paprika planten ed. Ik heb al 2 jaar achtereen een paprika gekocht wat later een peper bleek en die deden het erg goed, veel beter dan de paprikaplanten. Daar heb ik zeker een stuk of 15 pepers van kunnen oogsten, ze kunnen heel lang blijven hangen en zelfs lichte vorst laat in het jaar was geen probleem.
Dus daar wel goede ervaringen mee, alleen jammer dat het de bedoeling was dat het paprika's waren.

Hebben jullie ervaring met snoep of puntpaprika's?

8nnemiek; hoe hoog is zo'n Wibra hekje? Hebben ze die nu nog?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:12

Wibra heeft die hekjes bijna hele jaar door, althans ik heb ze al veel vaker zien liggen.

Wat een super tuintje met super plantjes komt hier boven langs!
Ga morgen mijn plantjes eens op de foto zetten.

Paprika's geen idee, was zakje zaden, stond op pepers, maar plaatje zijn toch echt paprika's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:14

Die Wibra hekjes zijn zo'n 30 tot 40 cm hoog gok ik.
Ik heb ze weken geleden gehaald, dus ik zou niet weten of ze er nog zijn.. Ze hadden deze kunststof hekjes, en metalen hekjes die een stukje hoger (en duurder ;) ) waren.