de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:34

@Malenka,japanse wijnbes? Ze lijken op frambozen, ook kwa smaak of zijn ze wat zuurder zoals de aalbes?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:46

Ze zijn heel zoet met een licht zure nasmaak. Heerlijk fris en ideaal omdat dieren er bijna niet aankomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:12

Wat een mooie oogst! Die wijnbes staat al lang op mijn verlanglijstje.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:23

Heb je ook geen last van die inieminie wormpjes die wel eens in frambozen zitten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:41

Tegen wormpjes kan je even in een bak met ruim water en een beetje zout doen. Doe ik met de bloemkool en broccoli ook.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:36

Het komt wel voor, wormpjes in de wijnbessen. Mijn ouders hebben ze ook in de tuin en vorig jaar had ik een bakje vol meegenomen en daar kropen de wormpjes de volgende dag gezellig in rond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:43

Wormpjes kunnen ook in frambozen en bramen voorkomen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:19

Nou, de eerste tomaat heeft besloten om toch geel te worden. Hopelijk beginnen de andere tomaten nu ook te rijpen!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:16

Hier gaat alles zo hard! Denk al ruim een kilo jerstomaatjes, snack komkommers, bonen. Vandaag ook eerste koolrabi oogsten!

De framboos is helemaal uitgebloeit. Wanneer snoeien jullie deze terug? Want hij staat eigenlijk in de weg van andere plantjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:24

Framboos krijgt vaak in de herfst nog een tweede bloei, dus ik laat ze altijd staan :j

De eerste tomaten hebben we ook al op, heerlijk!!
En het wordt hoog tijd om te gaan wecken.. de koelkast ligt bomvol augurken, en de struiken hangen krom van de bonen en erwten :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:21

Heb al een paar kilo bonen in de vriezer liggen. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:02

In de wijnbes heb ik nog nooit wurmpjes gehad.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:45

Oh ok, dan laat ik ze ook nog staan :D
Bonen gaan hier helaas niet zo hard. Denk nu portie voor 2 personen

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:14

Wat een mooie oogst!
Op mijn balkonnetje doen de tomatenplanten het goed, heb ze verpot naar aanleiding van iemand advies hier en ze zijn weer mooi groen!
De druif van de onderbuurman terroriseert ons wel een beetje, er hangen echt tientallen trossen aan waarvan sommige druiven al paars. Ik knip de takken die echt gaan woekeren weg want het balkon moet wel begaanbaar blijven. Ik weet ook dat je wat moet wegknippen voor de rijping van de druif of zo.. Trossen wel of niet in de zon? En tips voor wat te doen als deze +/- 50 trossen straks allemaal rijp zijn? :')
Heb ook een komkommerplant van de buurvrouw gekregen, super lief en er zat al 1 mega komkommer aan van de week, was het alleen vergeten dus een aantal kleintjes waren verdroogd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:35

Heb vanmorgen ongeveer 1 kilo bonen aan mijn ouders gegeven kan even geen boon meer zien. Kan per dag wel bijna 500 gram plukken (stam- en stokbonen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:02

Ik heb vanmiddag zo’n 4,5 kilo sperziebonen geplukt, en de struiken hangen nog steeds vol jonge sperziebonen :=

Gelukkig een aantal extra inmaakpotten gekregen van chamion <3 Dus vandaag of morgen ga ik flink wat bonen inmaken!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:51

Wauw..... Mijn sperziebonen zijn alsnog deels opgevreten door iets, en de snijbonen hebben besloten om maar gewoon ondergronds te blijven :+ De bonen die er nog staan groeien nu redelijk goed door, maar ik hoop echt dat volgend jaar een beter seizoen gaat worden voor ons.

De tomaten groeien goed, sommigen beginnen al tomaatjes te maken, een paar zijn al redelijk goed aan de maat. Verder hoop ik dat iedere plant minstens een tomaat geeft, al is het maar dat ik zo vers zaad kan oogsten van sommige soorten. In de sectie Solanums doen ook de spaanse pepertjes het goed, mooie jalapeno's en grote gele pepers (zouden Thais zijn?), dus ik heb mooi wat te drogen aan het eind van het seizoen :D

De komkommer begint inmiddels lekker wat mini-komkommertjes te maken, dus de laatste komkommer is vorige week gekocht. Nu afwachten tot de rest groot genoeg is.

En de courgette maakt heerlijke courgettes, maar ook daar wordt alles aangevreten. De droogte jaagt een aantal dieren duidelijk naar vochtrijke planten toe -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:12

Wat zonde zeg, zo veel aagevreten -O- Fijn dat ze wel goed groeien. Dan komen er wel weer nieuwe vruchten aan :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:17

8nnemiek schreef:
Ik heb vanmiddag zo’n 4,5 kilo sperziebonen geplukt, en de struiken hangen nog steeds vol jonge sperziebonen :=

Gelukkig een aantal extra inmaakpotten gekregen van chamion <3 Dus vandaag of morgen ga ik flink wat bonen inmaken!

ik ben nog 2 potten tegen gekomen. Pap had er spullen ingepropt :')
Ik krijg vermoed ik een giga oost van mijn 2 maisplanten....
Ze vruchten worden nu zo'n beetje gevormd en ik heb op elke plant minimaal 4 vrucht basis zitten.
Gelukkig is de steel super dik (lees net zo dik als mijn pols) dus ik vermoed dat ik de planten niet of te stukken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:30

Heb ook al 1 tomaat die begin te kleuren en er hangen nog heel veel. Heb ook veel komkommer hangen en de meloenen beginnen nu ook te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:31

Nou chamion, dan kun je toch nog iets wecken :Y)
Afbeelding

Gaaf zeg, zo veel maïs! Ik heb ook een aantal planten staan, maar er zijn nog nauwelijks kolven zichbaar dus ik ben erg benieuwd of het iets wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:32

Dat ziet er een interessant boek uit! Welk is dat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:34

De paar planten mais die er staan doen het hier ook goed zijn alleen nog niet groot, maar wel een mooie dikke steel (ook polsdik geloof ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:34

Hier is de mais opgegeten door wilde konijnen helaas :(

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:38

8nnemiek schreef:
Wat zonde zeg, zo veel aagevreten -O- Fijn dat ze wel goed groeien. Dan komen er wel weer nieuwe vruchten aan :D

Dat gelukkig wel, ik heb een ouderwetse waterput waar uit sproeien om de andere dag, maar toch, de rest is zo gort-droog dat ik bijna in staat ben om te googlen voor een 'echte' regendans..... Hopelijk dat al die beestjes (ik gok de veldmuisjes en de slakken) weer wat anders gaan eten en ons ook wat laten :j