Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:51

Magrathea schreef:
Oh meeeeen ik heb daarnet de visburger van Sofine gegeten, en die is lekker!! Echt een aanrader als je vissticks mist, daar smaakt het erg naar :Y) Geen idee hoe maar er zit echt zo'n smaakje aan. Het is gewoon een visstick in de vorm van een burger :Y)

...ik heb een poos terug een echte Dutch Weed Burger gegeten.
Lekker!
(Weed is hier zeewier, geen cannabis.)

...een van de maaltijdgenoten wist mij te vertellen dat het naar vis smaakt.

We hebben toen maar besloten;) dat vis naar zeewier smaakt.
Wellicht dat de visburger ook zeewier bevatte...?

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:10

Geen idee, zou wel kunnen! Nu is het vissige smaakje vooral toch het zoute zeewater en laat zeewier nu net ook in de zee groeien :)
Ik vond het trouwens meer op rundvleesburger lijken, dacht echt even dat ik de verkeerde had gehad.

Na morgenochtend heb ik vakantie en ergens komende week krijg ik mijn v markt bestelling met oa seitan!!! Heb zoveel zin om er wat lekkers mee te gaan maken :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:12

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:16

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:22

GMO soja inderdaad, vreselijk -O-
Gelukkig is het hier in NL verboden om GMO soja in ons voedsel te verwerken, maar het schijnt dat we hier toch ook glysofaat binnen krijgen, het zat zelfs in duits bier. En natuurlijk via de dierlijke producten van dieren die met de soja zijn gevoerd.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-07-17 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:23

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:25

Jotoma schreef:
Denk je beter bezig te zijn voor milieu en dier, gaat het toch ten koste van milieu en kind:
http://www.lindanieuws.nl/nieuws/blendl ... ierkanker/

Verder begreep ik dat het mogelijk moet zijn om soja te verbouwen in Nederland :)
Sterker nog, het is erg goed voor de grond, ben even vergeten wat het technische verhaal erachter was, maar het is goed als 'wisselgewas'. Dus het ene jaar X, dan een jaar soja, dan weer X etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:27

Wel erg jammer dat ze juist de soja in de titel noemen, terwijl soja helemaal niet het probleem is. Round-up is het probleem.

Soja is idd prima in Nederland te verbouwen, er zijn meerdere rassen speciaal geschikt voor koelere klimaten. Alleen is onze grond zo duur dat de soja dan ook te duur wordt, en als veevoer al helemaal.
En soja brengt idd net als alle peulvruchten extra stikstof in de grond. Peulvruchten binden stikstof in hun wortelgestel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:38

Zoals altijd is Monsanto het probleem.. Ik ben boycot al hun producten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:45

Xx
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-07-17 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:48

Niet om heel vervelend te zijn, maar kan dat via pb? We zijn ondertussen al tig onderwerpen verder en mensen hebben aangegeven dat ze het niet prettig vinden :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:51

Selka schreef:

Ik ging even een lijst opzoeken en daarvan koop ik eigenlijk al nooit iets omdat het zooi is. Maar wel weer jammer dat de vegetarische slager gaat samen werken met unilever. Unilever is al helemaal zooi... maar met zoveel producten.
Ergens vond ik het een goed idee dat ze samen gingen werken vanwege de bekendheid rondom vega vervangers waardoor vegetarisch eten toegankelijker wordt.

En het grootste gedeelte van de soja verbouw gaat inderdaad naar veevoer, dus dan kan je absoluut beter een goed stuk soja halen bij een natuurwinkel in plaats van een stukje vlees van een koe die kilo's slechte soja heeft weggevroten.

Zou alsjeblieft de discussie over de verschillende manieren van het doodmaken van dieren en de meningen hierover kunnen ophouden of verder kunnen gaan in pb? Het is totaal niet relevant en niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn op de wereld. Plus hoef ik niet telkens bepaalde dingen te lezen om het vervolgens in mijn hoofd voor me te zien. Denk dat ik hierin voor meerdere mensen kan spreken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:55

Suliko schreef:
Selka schreef:

Ik ging even een lijst opzoeken en daarvan koop ik eigenlijk al nooit iets omdat het zooi is. Maar wel weer jammer dat de vegetarische slager gaat samen werken met unilever. Unilever is al helemaal zooi... maar met zoveel producten.
Ergens vond ik het een goed idee dat ze samen gingen werken vanwege de bekendheid rondom vega vervangers waardoor vegetarisch eten toegankelijker wordt.

En het grootste gedeelte van de soja verbouw gaat inderdaad naar veevoer, dus dan kan je absoluut beter een goed stuk soja halen bij een natuurwinkel in plaats van een stukje vlees van een koe die kilo's slechte soja heeft weggevroten.

Op zich... Ik snap je zorgen mbt Unilever, maar ik denk ook dat het een stap in de goede richting is :)
Ik bedoel, je zou ook kunnen besluiten om niks meer bij de AH te kopen omdat ze ook producten met mishandeld vlees verkopen en je dit indirect steunt. (Laatst nog een discussie over gehad omdat iemand beweerde dat door Vivera te kopen je de vleesindustrie steunt, want Vivera is een dochterbedrijf van een vleesverwerker... Ofzoiets.)
Zo kan je het natuurlijk zien, maar je kunt ook de vraag naar vegaproducten vergroten en dit misschien wel ten koste van vleesproducten laten gaan :) En daar zie ik dan weer het probleem niet van in.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:01

Magrathea, ben ik met je eens. Als je alles zou moeten vermijden wat enigzins tot dierenleed of milieu leed lijd kan je het beste maar ophouden met leven.
Maar goed een 100% leedvrij (wat betreft dier en natuur en mens) leven is ook gewoon niet mogelijk. Haalt niet weg dat je dan wel je best kan doen om dit alles zo goed mogelijk te beperken, althans, mijn mening.
En daarin is bekendheid, uitbreiding en toegankelijkheid rondom plantaardig eten vergroten zeker een voordeel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:03

Ik heb mijn post gedelete
Maar ik krijg (sorry alvast) gewoon de schijt van sommige opmerkingen, aanduidingen en nonargumenten

Wat ook juist een reden was om een topic als dit te openen, zodat een ander topic geschoond kon blijven van alles wat maar met dierlijke producten en leed te maken had omdat mensen dat daar niet trokken
En dat er hier een stuk relaxter gedaan kon worden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:09

Ik heb je post gemist Sonja maar als je op mijn opmerking doelt dan ontvang ik graag een pbtje. Ik probeer niemand voor het hoofd te stoten namelijk. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:12

Suliko schreef:
Magrathea, ben ik met je eens. Als je alles zou moeten vermijden wat enigzins tot dierenleed of milieu leed lijd kan je het beste maar ophouden met leven.
Maar goed een 100% leedvrij (wat betreft dier en natuur en mens) leven is ook gewoon niet mogelijk. Haalt niet weg dat je dan wel je best kan doen om dit alles zo goed mogelijk te beperken, althans, mijn mening.
En daarin is bekendheid, uitbreiding en toegankelijkheid rondom plantaardig eten vergroten zeker een voordeel.

Klopt := Ik erger me dan weer dood aan mensen die menen dat als je niet 100% dierenleedvrij kan leven (maar, zeg, slechts 95%) dat je dan net zo goed 0% kan doen. Want dat verschil is natuurlijk verwaarloosbaar :roll:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:17

Selka, jij niet hoor :n echt niet
Was iets van een pagina of drie terug door iemand anders

En Suliko
Ik snap je punt over die discussie
maar soms krijg ik gewoon de hik van dat vegan doorschieten waar sommige mensen last van hebben (of beter... ik heb er last van )

Monsanto is trouwens idd sowieso evil...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:52

Over soja en milieu; het Living Planet Report van het WNF heeft geloof ik een aardig stuk over soja. Het is een flinke pil om te lezen, dus ik heb na 3 pagina's de samenvatting maar gedownload :Y)

Maar mocht iemand interesse hebben: https://www.wnf.nl/living-planet-report/home-lpr.htm
Als het goed is is het gratis te downloaden :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:04

We hebben bergen met paksoi in de tuin, dus ik wilde eens wat anders dan mijn wokgerechten. Ik heb deze lasagne: http://meisjesmama.blogspot.nl/2010/09/september-veggiemaand-lasagne-met.html?m=1
Als basis gebruikt. De kaassaus heb ik met witte wijnsaus ipv een gewone bechamelsaus gemaakt (bechamelsaus met wijn ipv melk). Om te veganizen dacht ik aan soja kookcrème ipv ricotta en witte wijnsaus of bechamelsaus met plantaardige melk met edelgist. Dat zou nog te proberen zijn :)

Hij was lekker zoetig en notig. De volgende keer vermaak ik de noten ipv ze te hakken, dat lijkt subtieler te zijn - en mijn moeder kan het meer waarderen :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:05

Magrathea schreef:
Klopt := Ik erger me dan weer dood aan mensen die menen dat als je niet 100% dierenleedvrij kan leven (maar, zeg, slechts 95%) dat je dan net zo goed 0% kan doen. Want dat verschil is natuurlijk verwaarloosbaar :roll:

Dit soort discussies heeft mijn 10 jarige zoontje zelfs in zijn klas. Klasgenoten doen hun uiterste best hem op "foutjes" te betrappen. Heb hem vanmorgen nog gezegd dat zijn manier van leven in ieder geval veel minder dierenleed veroorzaakt dan de manier hoe de klasgenootjes die kritiek geven leven. Dus dat hij zich niet schuldig moet voelen als hij eens wat eet waar wat melk in zit (meestal iets met chocola, waar hij super dol op is).

Kreeg thuis de opmerking dat een normale slasaus zo gemist werd. Dacht dat dat toch niet zo'n probleem moest zijn, Mayolijn, sojayoghurt, beetje citroensap en wat peterselie en klaar was de simpele slasaus . Het is soms niet zo moeilijk :) .

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:58

Toch naar dat daar zelfs op school al op wordt gereageerd. Het lijkt me typisch iets wat kinderen van familie meekrijgen, jammer (maar gezien de situatie waarschijnlijk begrijpelijk) dat de docent het niet ziet. Ik kan me voorstellen dat een spreekbeurt over dit onderwerp averechts werkt, maar misschien hebben ze een kranten- of nieuwskring oid en kun je met de docent overleggen of zij hier aandacht aan kan besteden? Mits dit in de groep past uiteraard, en het het niet verergeren zou - wat ze waarschijnlijk kunnen inschatten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:50

Het naarste commentaar voor mij is: Als vegetariers/vegans geen vlees eten, waarom moet het er dan op lijken/ naar smaken. Dat is imo zo'n onzinnig en niet doordacht commentaar :')

@ Sharani, dat is niet leuk voor je zoontje, hoe gaat hij ermee om?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:44

Weetje wat je dan moet terugzeggen minikatje?
"Waarom moet jullie vlees zo min mogelijk op vlees lijken dan?"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:58

Ik denk altijd, als je twee dingen hebt, en het een hebben geen dieren voor hoeven sterven en lijkt op hetgeen waar wel dieren voor moeten sterven (en wat overigens ook nog eens risicovoller is qua houdbaarheid), waarom kies je dan voor de tweede optie? Maar dan lijken vleesvervangers dus ineens niet meer op vlees _O-