De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:49

Ik heb ze hier nog in het raam staan hoor, daar niet van :o

Moet nog MM-mix in de bak doen waar ze komen te staan :)

Wel grappig trouwens; hier in het raam doet alles het goed. In de tuin ook +:)+
Staat allemaal in de MM-mix.

Maar de gekochte paprika's in hun potjes met potgrond van de kweker, gaan een beetje slapjes hangen... :=

Zal ik vandaag ook maar eens overzetten in de MM-mix en dan hopen dat ze er weer mooi bij gaan staan :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:52

Wat is MM mix?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:56

hier groeit alles op aldi en mcd potgrond de pan uit,
ik weiger dure mixen te kopen aangezien ik zo een 1000 liter alleen al in de potten nodig heb , althans, momenteel nog, ik hoop over een paar jaar dermate veel compost en grond in de tuin te hebben dat ik de boel gewoon met eigen grond kan gaan blijven doen , dus gewoon alle potten + restmateriaal op een hoop leeggooien om in het voorjaar de potten daarmee te kunnen vullen...maar tot die tijd verdwijnt alle potgrond de moestuin in na het seizoen om te grond te verbeteren , te samen met een flinke bak compost en krijgen de potten ieder haar nieuwe potgrond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:00

Ik weiger juist om ieder jaar de potgrond te vervangen :D

Met de MM-mix ben je het eerste jaar even duur uit, maar daarna hoef je alleen nog maar compost toe te voegen... dus eigenlijk is het goedkoper...en vooral ook heel veel makkelijker :)

Leonie: Makkelijke Moestuin Mix, zie http://www.makkelijkemoestuin.nl/makkel ... estuin-mix :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:04

Ik heb nu ook overal potgrond voor gebruikt en ik was niet van plan dit allemaal te gaan vervangen (stel je even voor hoe ik rond de 700 liter potgrond 13 verdiepingen omlaag ga slepen en weer omhoog!). Ik bemest alles in het najaar als de groente eruit is en nog eens in het voorjaar en daar moeten ze het maar mee doen. :D.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:19

Deed ik ook altijd hoor Leonie...had ook een wasmand staan waar een deel "oude"grond inging met een bult mest,jaar erop lekker de bakken weer mee bijvullen.Wasmand was altijd makkelijk om plank op te leggen en bloempotten erop :D

Hier vervang ik de potgrond ook niet...vul desnoods wat bij...mest erop en zoek het uit :P Eerdaags mijn compostbakken eens leeg gaan scheppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:22

Ik vind het vooral een voordeel dat die MM-mix zo lekker los, luchtig, licht en goed vochtig blijft, terwijl de potgrond heel snel uitdroogt en koekt... :P Merk echt dat plantjes veel makkelijker groeien in de MM-mix en dat je dan ook minder water hoeft te geven omdat het onder de oppervlakte nog goed vochtig is.

En het water dat je geeft, zakt ter plekke die aarde in bij de plant i.p.v. dat het eraf loopt zoals bij dichtgeslagen potgrond :P

Nee, ik vind het de investering wel waard, geen spijt van :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:43

pmarena schreef:
Ik weiger juist om ieder jaar de potgrond te vervangen :D

Met de MM-mix ben je het eerste jaar even duur uit, maar daarna hoef je alleen nog maar compost toe te voegen... dus eigenlijk is het goedkoper...en vooral ook heel veel makkelijker :)

Leonie: Makkelijke Moestuin Mix, zie http://www.makkelijkemoestuin.nl/makkel ... estuin-mix :)

ik heb geen opslag voor dergelijke grond Pmareen, ik koop nu twee of drie keer een berg grond en daarna ben ik grotendeels klaar en hoef ik jaarlijks alleen maar ene paar zakjes te kopen van een euro per 20 liter ipv twee kub laten storten :+ , die MM mIx zou hier ook na het seizoen de moestuin in moeten, ik heb geen bakken of andere zaken, maar volle grond en potten voor zaken als pepers en tomaat (die wil ik beiden niet in de volle grond hebben) die MM mix zou mij een fortuin gaan kosten en ik heb met normale potgrond ook geen enkel probleem met planten groot krijgen(krengen gaan als een dolle, de tomaten staan te bloeien :roll: )(
en ook geen moeite met vochthuishouding, grond klinkt ook niet te hard in, of wat dan ook, dus voor mij heeft de MM mix geen enkele toegevoegde waarde die de vele malen hogere prijs rechtvaardigd :n
als je in bakken werkt en aanvult met compost is het een leuk idee, niet als je in de volle grond zit of de hoeveelheid planten opkweekt zoals ik doe (heb momenteel een 60 tomaten staan, zelfde hoeveelheid pepers en dan komt de rest nog :+
vorig jaar was trouwens erger, toen zat ik met de pepers alleen al tegen de 100

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:48

Ik kom ook graag weer mee kletsen :D .

Hier staat stukje moestuin voor dochterlief klaar en niet lachen, want wij wonen op een boerderij op meerdere hectares grond, maar ze heeft een meter bij een meter bakje gekregen voor op het erf :D , hahahaha. We kijken wel nog voor een simpel kasje en verder hebben we nog kruiden, rode bessen, bramen, frambozen, verschillende fruitbomen en hazelnootstruiken en een walnotenboom, verder een aparte kippentuin, dus ook nog eens verse eitjes :D .

Gisteren van oma de eerste kleine meloenplantjes gekregen en vanmiddag na school even kijken dat we de bak vol krijgen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:49

Dat zou pas interessant worden als ik echt heel serieus wil gaan planten. Dit is mijn eerste jaar en ik vind het al leuk als ik wat dingetjes van mijn balkon kan halen. Mijn verwachting ligt nog niet zo hoog :P.

Mijn tomaten bloeien niet. Zijn wel al best groot en sterk, Ik durf ze alleen niet goed meer buiten te zetten als de zon schijnt want vorige keer vielen ze allemaal flauw. misschien beter in de schaduw of in een kas in de zon zodat de stralen niet rechtstreeks op de blaadjes komen?
Mijn sla was even in shock van de verhuizing, maar inmiddels redelijk bekomen en nu goed aan het groeien. :D
Ben ook heel voorzichtig begonnen en nu ik zie dat er vanalles komt vind ik het nog leuker en plant ik steeds meer :P. Bij mij blijft alles in bakken buiten staan van de winter. Misschien dat ik een grote bak koop waar ik alle aarde in gooi samen met de mest zodat het lekker kan mengen. Dat moet ik nog bedenken allemaal.

Leuk toch avaluna. 1 bij 1 kan je best veel opzetten hoor!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:06

Sonja_vR, nou heb jij het over pepers... Ik had zaadjes uit een gedroogde rode peper gehaald (kon volgens "onze Jamie" en die in de bemeste tuinaarde gezet in een bakkie. Ging hem niet worden, de grond werdt te hard. Nu heb ik nog potgrond staan, heb jij een idee of dat wel een goed idee is of moet ik de pepers op een andere manier planten? *Is peperleek, maar wel liefhebber*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:13

die pepers, heb een stuk of 20 soorten staan,
mijn werkwijze, potje + potgrond
zaadje er in en in een kweekbakje zetten zodat het niet uitdroogt en vochtig houden dmv spraufles, of gewoon een bidon om water mee te geven (dan kun je zachtjes water geven) kan alleen wel even duren voor ze boven zijn , week of 3 gemiddeld, maar ik heb ook uitschieters van 2 maanden voor ze boven zijn hoor, ligt een beetje aan welke ondersoort je hebt. had vorig jaar een wilde die deed er drie maanden over trouwens voor hij zijn koppie liet zien ..had de moed bijna opgegeven.

ik heb dit jaar vanalles :+ paar verschillende jalapeno's en cherries die je zo weg kunt knagen
maar ook heule, heule, jankend hete

ik mik alles in potgrond trouwens

andere optie is een paar zaadjes in een koffiefilter stoppen en natmaken, wel zaadjes een beetje spreiden door de filter heen . en dat in ene plastic zakje of bakje op een warme plek leggen
als de zaadjes dan worteltje hebben dan kun je ze voorzichtig planten.
heb ik vorig jaar getest , is wel leuk want je kunt de eerste ontwikkeling goed zijn, maar kwa tempo van opkomen merkte ik weinig verschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:17

In volle grond is natuurlijk een heel ander verhaal :P

Ik werk echt in bakken en vind dat extra gemak best een hogere investering rechtvaardigt :)

Als je de turfmolm en vermiculiet los moet kopen dan is het ook nog vrij prijzig.

Ga jij echt alles planten Sonja...? :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:20

Oké, dan ga ik van de week even om kweekbakjes, ben nu weer een peper aan het drogen. Leuk al die verschillende soorten!!! Eet jij die jankend hete ook echt op??? Duh, in een gerecht maar bedoel... HOT!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:29

Mijn jankend hete peper is helaas niet meer op gekomen.. eerste twee keer ging ie niet verder dan een steeltje met twee kleine blaadjes, en daarna wilde de zaadjes al helemaal niet meer kiemen. Ik had ze misschien eerst moeten voorweken..
Ik heb nu wel weer wat sperzieboontjes en mijn grappige rood-gespikkelde bonen in een bakje water gelegd. De sperzieboontjes die ik buiten had gezet daar zijn vier plantjes uit gekomen.. twee mooie zoals het hoort.. eentje vrij klein en met lelijke blaadjes.. en eentje lijkt totaal anders, dus heb het vermoeden dat er een heel ander soort boon of een onkruid zaadje tussen heeft weten te komen.

Ik heb heel veel gewoon in de potgrond gezet. Werkt prima hoor, alleen gaat die grond erg snel dicht zitten, erg hard op elkaar gedrukt, dus gisteren weer wat zand erdoor gemengd en dat is echt ontzettend fijne, losse grond.
MM mix zou ik zelf ook niet aanschaffen. Ik ben die moestuin vooral begonnen zodat ik niet zo vaak naar de winkel hoef, en niet al die dure groentes daar hoef te kopen :+ Dus wil er uiteindelijk wel iets aan over houden eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:10

Dat is juist de reden dat ik het wèl heb gekocht, omdat het juist lonend is dat je het maar 1 keer hoeft te kopen en er dan jaren mee voort kunt...alleen af en toe wat compost toevoegen :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:13

pmarena schreef:
In volle grond is natuurlijk een heel ander verhaal :P

Ik werk echt in bakken en vind dat extra gemak best een hogere investering rechtvaardigt :)

Als je de turfmolm en vermiculiet los moet kopen dan is het ook nog vrij prijzig.

Ga jij echt alles planten Sonja...? :)

ik ga uitdelen denk ik :+
nee, ik heb wat mini's voor mijn moeder en een vriendin staan en voor beide ook 1 of 2 grote planten
denk dat schoonzusje er ook nog wat krijgt en dan heb ik waarschijnlijk nog te veel.
maar ja, ik zaai dus altijd een paar van ieder soort en dan komt alles op ipv dat er 1 of 2 per soort zeggen :wave: en dan denk ik
"sja, laat maar even gaan, want je weet maar niet of er nog omvallen" en dan valt er natuurlijk niks om :n
en dan kom je om in de planten waar niet tegen op uit te delen is :+
maar gisteren alles gediefd en in het gareel gezet (nieuwe stokken, en vastbinden maar ;) )
en het is nu nog te doen, alhoewel ik wel blij ben als het uitdeel stuk gebeurd is , scheelt een bak ruimte...

en je zult zien, als je precies zaait kwa hoeveelheden, dan komt de helft niet op of vallen ze halverwege het opkweken om :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:17

Breghje schreef:
Oké, dan ga ik van de week even om kweekbakjes, ben nu weer een peper aan het drogen. Leuk al die verschillende soorten!!! Eet jij die jankend hete ook echt op??? Duh, in een gerecht maar bedoel... HOT!!!

uhuh, i love spicy food :D
maak bij een goede oogst ook sambals, chili sauzen, ik droog ze, ik zet ze op zuur , vullen en op zuur zetten :9
en natuurlijk de party gag : russische roulette met pepers :D
2 soorten die sprekend op elkaar lijken kwa uiterlijk, 10 vullen(8 hele milde en twee jankers) en dan maar afwachten wie wat heeft ~~}> zorg voor genoeg melk voor de slachtoffers btw :(:) _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:20

Sonja_vR schreef:
Breghje schreef:

uhuh, i love spicy food :D
maak bij een goede oogst ook sambals, chili sauzen, ik droog ze, ik zet ze op zuur , vullen en op zuur zetten :9
en natuurlijk de party gag : russische roulette met pepers :D
2 soorten die sprekend op elkaar lijken kwa uiterlijk, 10 vullen(8 hele milde en twee jankers) en dan maar afwachten wie wat heeft ~~}> zorg voor genoeg melk voor de slachtoffers btw :(:) _O-

Interesteeeed!! Lijkt me gaaf je eigen chilisaus en sambals maken. *Is stiekem heel erg van plan nooit bij Sonja te gaan eten, laat staaaaaan die party gag te doen* :') _O- :oo Drogen doe ik ook, wij watjes gebruiken iets van een halve verse en de rest mag uitdrogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:24

Wel spannend inderdaad _O-

Dat weggeven heb ik al heel snel overboord gegooid eigenlijk, mij te veel gedoe en de tijd, energie, materialen en ruimte die je dan aan andermans planten besteed, gaan ten koste van je eigen plantjes. Dan ben je ook weer zo afhankelijk van een ander wanneer die ze op komt halen en of je je potjes en bakjes nog terugkrijgt.....laat maar :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:30

lol, het is wel een bekende gag hoor , ik waarschuw van te voren :D heb 1 vriendin die bij de gedachte aan mild pittig eten al begint te zweten, denk dat ik die kan opvegen na een hete

chilisausjes zijn leuk, hele lekkere combi is een sausje met chili en ananas :9
mmm, heeft zin in peper oogst seizoen , kan ik weer klussen in de keuken... als ik dan klaar ben staat de trapkast vol en is de keuken ontploft :D
ben nu aan de laaste pot cherry peppers op zuur bezig , laatste pot sambal en heb nog beetje gedroogde pepers, maar de sambal en de gedroogde moet je echt heel spaarzaam mee zijn, beide gemaakt van de laatste restjes van verschillende plantjes en auwie := hihi

Pmarena, dat weggeven doe ik ook heel kleinschalig hoor, met moeder en vriendin heb ik echt rekening gehouden, de rest is gewoon overschot en de mensen zitten allemaal heel erg dicht in de buurt en kom ik regelmatig, dus op een gegeven moment dump ik de planten bij ze en klaar :D

Edit: je moet trouwens uitkijken met invriezen, daar worden ze kwa smaak alleen maar heter van

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:46

Ik heb het idee dat iedereen hier al een stuk verder is. Bij mijn zijn de zaadjes net een beetje aan het uitkomen. Alleen de rucola, pluksla en snijbonen gaan goed!

Verder is de courgette ook al wel een klein plantje, de brocolli is ook aan het uitkomen en er is 1 zaadje van de komkommers uitgekomen :+

Deze staan nog binnen achter het raam
Afbeelding

En het kleine kastje staat buiten
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 14:17

pmarena schreef:
Dat weggeven heb ik al heel snel overboord gegooid eigenlijk, mij te veel gedoe en de tijd, energie, materialen en ruimte die je dan aan andermans planten besteed, gaan ten koste van je eigen plantjes.

En dat weggeven wordt juist zo enorm gewaardeerd :j
Mijn kruiden heb ik vorig jaar gedroogd, want ik had flinke overschot en was ook iets te zuinig met knippen geweest.
Juist die kruiden in een leuk doosje, geven enorm leuk weg :j Ook heb ik zelfgemaakte port, van vlierbes. Als ik nu een leuk aardigheidje wil geven, geef ik dus 2 of 3 doosjes met kruiden en een flesje port kado. Dat wordt 10 keer meer gewaardeerd dan een bos gekochte stelen.
Ook had ik basilicum genoeg om weg te geven. Dit jaar hoop ik ook wat groenten te kunnen geven.
Ik heb gisteren bijvoorbeeld een prachtige zelfopgekweekte paprika gekregen. En ik graaf op mijn beurt 2 aardbeitjes uit voor deze man.
En ik weet zeker dat kookminnende vriendinnen 1 venkelplant of 1 broccolietje kwijt kunnen in een pot. In ruil daarvoor krijg ik bijvoorbeeld weer het beste rabarbertaart recept.

Ik heb nog postelein en snijbiet kunnen scoren, moeten beiden eind mei pas de volle grond in. *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:30

Ik heb hier nog niks dat "af" is, want dat is natuurlijk wel leuk om weg te geven :j

Maar als je al bakjes en ruimte in je vensterbanken tekort komt dan is het heel erg niet tof om daar "zooi" te bewaren :P

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:42

Ik ben ook wel heel blij met de makkelijke moestuinmix.
Ik heb een bak van 1.20meter bij 1.20 en daarin ging voor € 22,- vermiculiet, 4 zakken tuinturf a € 4,50 en gratis compost van de gemeente. Dus voor 40 euro klaar.

Ik heb binnen de tomaten, pompoen en basilicum erin staan en dat gaat als een speer, ook als ik weer eens vergeet water te geven := Ik heb binnen ook munt en stevia staan, maar dan als plantje gekocht bij het tuincentrum. Die grond droogt veel sneller uit. En ik durf ze nog niet buiten te zetten.
Buiten zijn de plantuien goed aangeslagen (restje van vorig jaar) en begint de rucula op te komen. Ik heb verder gekochte plantjes pluksla, ijsbergsla en aardbeien staan, en zijn wortels en bonen gezaaid. Maar die laatste 2 heb ik nog niet boven gezien.

Vind dat kruiden weggeven wel een heel leuk idee Antheman! Als je ziet wat je daarvoor betaald in de winkel ....