Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:51

Als je de tarwe in brood en pasta wilt vermijden, kun je die vrij eenvoudig vervangen door speltbrood en speltpasta. Woon je nog in Italië? Want ik weet natuurlijk niet of dat soort dingen daar gemakkelijk verkrijgbaar zijn :)) In Nederland kun je speltbrood tegenwoordig in vrijwel iedere supermarkt kopen, voor speltpasta zul je misschien eens naar een Ekoplaza of andere biowinkel moeten gaan.

KarinvdM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:45

Pas wel op met speeltbrood, vraag voor je het koopt of het wel 100% spelt is want dat is vaak niet zo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:34

Ik ben verliefd geworden op magere kwark na aanvang van jullie tips. Het vult veel meer dan yoghurt dus daar ben ik blij mee. Ik hoop nu ook i.c.m. de workouts van Jillian Michaels workouts dat het afvallen nu echt goed gaat. :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:42

dat viel me ook erg op. Yoghurt vult niet, kwark vult heel goed (door de vele eiwitten die erin zitten).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:48

Many schreef:
Als je de tarwe in brood en pasta wilt vermijden, kun je die vrij eenvoudig vervangen door speltbrood en speltpasta. Woon je nog in Italië? Want ik weet natuurlijk niet of dat soort dingen daar gemakkelijk verkrijgbaar zijn :)) In Nederland kun je speltbrood tegenwoordig in vrijwel iedere supermarkt kopen, voor speltpasta zul je misschien eens naar een Ekoplaza of andere biowinkel moeten gaan.

Ja nog steeds. :D En dat is eigenlijk het probleem, want ik eet tussen de middag altijd pasta en heb geen zin voor mezelf iets anders te koken dan voor mijn vriend, en buiten de deur is al helemaal lastig 's middags. Speltproducten hebben ze hier niet in de supermarkt, ze hebben ook geen quinoa enzo of havermout (of anders heel weinig, nog nooit gezien iig). Biowinkels zijn hier trouwens ook niet zoveel :') , ik zie wel eens glutenvrije producten in de apotheek liggen maar dat is meteen zo duur. Ik ga morgen dan toch maar even een biowinkel zoeken hier in de buurt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:50

Havermout hebben ze gewoon bij de ah :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:51

Maar die hebben ze in la Bella Italia niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:05

Blond.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:14

Maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen havermout hebben hoor, dat wordt toch overal wel gegeten?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:00

Ja dat dacht ik ook, maar heb even gegoogled. Het is hier te koop in biowinkels en sommige hypermarkten, denk dat het misschien meer iets Noord-Europees is (ze eten hier lekker gezond koekjes of gevulde croissants als ontbijt :P ).
Nouja ik ga morgen maar even naar een biowinkel en dan echt goed beginnen :D , heb vandaag alles vermeden behalve tarwe maar ik denk dat misschien wel het belangrijkste is om niet te eten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:07

Goedemorgen! Ik wil vandaag maar even naar de tuinen voor de tips die hier gegeven zijn m.b.t. amandelen en wellicht andere nootjes. Iemand nog meer tips voor andere nootjes voor de afwisseling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:09

Kies ongezouten en ongebrande noten. Amandelen en walnoten schijnen erg gezond te zijn. Bij de Tuinen hebben ze ook lekkere zaden en pitten en zo (bv. pompoenpit, zonnebloempit, lijnzaad) en maca/hennep-poeder etc. En gedroogde vruchten (waar ik altijd een beetje voor moet oppassen ;) ) Shop-ze!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:46

Gedroogde vruchten ben ik nooit fan van geweest, dus die laten we maar staan. :P Bedankt voor de tips en leuke berichtje. :j

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:26

Ik ben net naar een biowinkel geweest (een pakje quinoa van 500gr kost hier 6.89eu :wow: ), en heb nu maïspasta gekocht. Ik zag geen speltpasta, maar wel een ander soort pasta met een Arabische naam. Ben alleen de naam vergeten, het klonk een beetje als Hakim. :+ Kent iemand dit? Heb het maar niet genomen omdat er geen glutenvrij op stond en ik bang was dat er misschien toch tarwe in zit. Heb de maispasta nog niet geproefd, maar vind het niet zo lekker klinken. :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:43

Zo, ik ben weer terug na een weekendje Pinkpop en ik moet zeggen dat dit toch wel het festival is waar ik relatief het gezondst gegeten heb. Ik heb onder andere broodje Falafel met salade en huisgemaakte Humus, pastasalade met ham/ui/ei/peterselie/tomaat, tosti met bruin brood/mozzarella/tomaatjes/pesto op en natuurlijk ook een frietje en broodje hamburger. Lekker veel fruit, veel Bowl, nog een yoghurt met aardbeien en banaan. Best aardig al zeg ik het zelf.

Wel een nare ervaring gehad, zaterdag voelde ik me de hele dag al een beetje slapjes. We waren rond 12 uur naar het terrein vertrokken en zijn daar gaan liggen bij de mainstage omdat de artiesten die we wilden zien pas laat in de middag kwamen. Lekker in het zonnetje, beetje luieren, op gegeven moment toch even bij de band Fun kijken. Nouja prima, eerst nog even een loempia gekocht en bekertje water en op naar het podium. We staan daar nog geen 5 minuten en ik voel me opeens echt niet goed worden, beetje sterretjes zien dus ik sla een arm op de schouder van me vriendin van: 'jow gaat niet echt lekker' en voor ik het wist lag ik op de grond. De mensen achter me vingen me van schrik meteen op en wilde me weer overeind hebben, maar me vriendin (geneeskunde student) meteen 'nee laat der maar even liggen', ik was ook meteen weer bij en voelde me prima. Kreeg van een meisje achter me direct een illegaal mee naar binnen gesmokkelde snelle jelle met dikke laag boter aangereikt dus dat rustig opgegegeten en maar terug naar de Mainstage. Even een cola gehaald en gaan zitten maar ik voelde me nog steeds moe, me lichaam wilde echt alleen maar slapen. Dus toen nog een redbull en daarna ging het weer prima. Zondag nergens last van gehad, echt heel raar. Het moet wel iets met me suiker te maken hebben gehad, al snap ik dat niet helemaal omdat ik ontbeet vol met suikers, ontbijtkoek, krentebollen en een appel. Gewoon normaal gedronken, nog een loempia. Nouja, de cola en red bull hielpen wel, al had ik daarna weer last van me maag omdat ik dat spul zo weinig mogelijk probeer te drinken. Maarja, liever een wat opgeblazen gevoel dan sterretjes zien. Me moeder raadde aan me HB te laten testen, de ijzerwaarde en bloedarmoede, misschien dat ik dat maar moet doen. Ook al heb ik het idee dat het allemaal wel meevalt en ik val niet op regelmatige basis flauw, dit was pas de 3e keer in denk 8 jaar. Maar me moeder hamert er wel enorm op dus ik ga over een maand maar heen. (Na je menstruatie zou de beste tijd zijn om het te laten testen dus dan doen we dat maar)

Nouja, ik ga in ieder geval gewoon verder met gezond eten. Morgen weer wat fruit inslaan op de markt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:52

Ik heb op drukke plaatsen (concerten, overvolle treinen, etc.) een aantal keer hetzelfde gehad. Niet flauwgevallen, maar wel heel duizelig, warm en misselijk ineens. Had bij mij te maken met een extreem lage ijzerwaarde, waardoor er niet genoeg zuurstof kon worden opgenomen. Idd even ijzer/bloedarmoede laten testen. Gaat heel snel met een vingerprik.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:00

Maar moet je daar nu nog steeds dingen voor slikken of iets dergelijks Gast7391? Ik heb namelijk het idee dat ik best gevarieerd en gezond eet, genoeg ijzerhoudende producten. Oké, ik ben iets minder vlees gaan eten maar wel meer groentes, zuivel, eieren etc. Alleen dan niet dit weekend misschien, en het was net de eerste dag na me menstruatie. Maar zal dat zo snel gaan? Lagere ijzerwaarde na menstruatie + op dat moment niet genoeg ijzerhoudende producten eten = flauwvallen? Je hebt toch wel een soort ijzervoorraadje neem ik aan. :P Ik ga het in ieder geval de komende tijd even in de gaten houden, al denk ik dat het wel meevalt. Het kwam voor mij echt een beetje uit het niets, want ik heb er niet vaker last van ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:03

IJzertekort gaat heel langzaam. Bij mij kwam het omdat ik vegetarier was en heel eenzijdig at (en ook nog eens heel veel sportte). Ik heb toen een tijd ijzerpillen gekregen en moest daarna Roosvicee ferro drinken. Inmiddels eet ik weer een beetje vlees (in groentes, zuivel, eieren etc. zit geen/niet zoveel ijzer) en is het probleem opgelost.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:30

Hoi! Mag ik hier ook meepraten?
Ik ben al een tijd bezig met gezond eten en vind het super leuk om er over te lezen en ideeën op te doen! :D Ik ben nu bezig met het topic helemaal doorlezen, maar dat duurt nog wel even, haha. :=

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:58

Inderdaad snel laten testen. Ijzertekort bouwt zich langzaam op en als je eenmaal aan de grond zit (zoals ik met hb van 3.5) duurt het lang voordat je weer een beetje boven Jan bent.
Het hoeft niet altijd met voeding te maken te hebben. Vegetariërs hebben er sneller last van, maar dat ben ik niet. Verder at ik altijd al veel fruit en groente, heel gevarieerd. Echte oorzaak is niet gevonden, maar nu ik de pil slik en standaard ijzertabletten gaat het gelukkig goed. Een factor is bij mij waarschijnlijk wel menstruatie geweest, waarschijnlijk te heftig voor mijn lichaam. Maar dat kan het nooit als enige veroorzaakt hebben. Waarschijnlijk neem ik ijzer niet goed genoeg op uit voeding ofzo.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:34

Stoppen met zuivel eten en starten met meer vitamine C :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:56

Had je het tegen mij phormicola?
Zuivel eet/drink ik nauwelijks. Alleen kwark s'ochtends. Melk mag ik al niet met de ijzertabletten.
Vitamine C heb ik wel in mijn vitaminetablet zitten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:55

Ja, ik had het tegen jou, sorry voor de onduidelijkheid :)

Wat mij een hoog ijzergehalte geeft is helemaal stoppen met vlees en zuivel eten, gek genoeg. Ik eet dan heel erg veel groenten en fruit, peulvruchten, pasta, rijst. M'n Hb schiet dan door het dak!
Als ik vlees en zuivel eet is ie gemiddeld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:05

Anoniem schreef:
Kies ongezouten en ongebrande noten. Amandelen en walnoten schijnen erg gezond te zijn. Bij de Tuinen hebben ze ook lekkere zaden en pitten en zo (bv. pompoenpit, zonnebloempit, lijnzaad) en maca/hennep-poeder etc. En gedroogde vruchten (waar ik altijd een beetje voor moet oppassen ;) ) Shop-ze!

Niet gelukt gisteren helaas. Mijn schoonoma ligt in het ziekenhuis en het is de vraag of ze nog uitkomt... Als je dacht alle ellende gehad te hebben, begint het vervolgens gewoon weer opnieuw.

Ik ga morgen dus even shoppen was de bedoeling. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:14

Oei heel veel sterkte zeg :(:)