Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:39

Lizy, weet jij toevallig of en hoe de molens hier in Frankrijk zitten met meel verkoop? Lijkt mij toch weer leuker dan bij de supermarkt plus dat er bij de supermarkt zo goed als geen meel te krijgen is, hier in ieder geval op t moment :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:45

XxLiEsJuHhxX schreef:
Lizy, weet jij toevallig of en hoe de molens hier in Frankrijk zitten met meel verkoop? Lijkt mij toch weer leuker dan bij de supermarkt plus dat er bij de supermarkt zo goed als geen meel te krijgen is, hier in ieder geval op t moment :(
Ik zit me echt nét in te lezen in de Franse benamingen voor verschillende soorten meel en bloem. :+ Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:47

Wat leuk zo met die suikerige spiraal in dat brood +:)+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:47

Het maïsbrood van eerder <3

Edit, nu mét foto...

Afbeelding

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:52

Murphylover schreef:
Ik bak vaak zelf brood omdat ik het brood uit de supermarkt niet lekker vind. Heb met Pasen nog zelf broodjes gemaakt (vlecht broodjes en keizerbroodjes, helaas geen foto van). Als zelf geen brood maak dan ben ik aangewezen op crackers want ik eet echt niet graag brood van de supermarkt!

Ik had eerst een broodbak machine maar die is snel de deur uit gegaan je bent namelijk beperkt in de vormen die je kan bakken, de korst werd niet echt lekker en ik wist niet echt goed hoe dat ding werkte zoveel verschillende programma’s!!

Bak nu al een heel poos in de oven en dat bevalt goed ! Brood krijgt een mooie goudbruine korst, is knapperig en je kan elke vorm maken dat ze wilt en het is zelfs iets sneller klaar ! Mijn tante bakt ook zelf brood i.v.m allergie en die bakt ook altijd in de oven.

En de bakker?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:58

Sicayes schreef:
Het maïsbrood van eerder <3

Edit, nu mét foto...

[ [url=m/izsb0j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:59

mirim schreef:
Weet je wat ook zo lekker is ?
Zelfgemaakte wraps.
Of crackers.
Ik haal veel recepten uit de Broodbijbel...echt een geweldig boek !

Er zijn 2 Broodbijbels, welkeheb jij?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:05

Dorien66 schreef:
lizy29 schreef:
Verhouding is ongeveer 1 op 2,5 droge gist op verse gist. Dus voor 7 gram gedroogde gist gebruik je 7x2,5=17,5 gram verse gist.

Ik reken x3. Dus 7 gr. droog = 21 gr. vers. Vaak rond ik dat iets naar beneden af, in dit geval 20 gr.

Bedankt voor de reactie!

Ik krijg spontaan honger van alle broden hier, jummie!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:17

Maïsbrood ziet er echt heerlijk uit!
Heb je daar een recept van?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:20

Ik zou ook wel van die mooie kerfjes willen maken. Doen jullie dat met zo’n lame? Ik gebruik nu telkens een scherp mes voor de incisie maar zo’n lame werkt denk ‘makkelijker’?

Scones moet ik ook nog eens proberen! Ik heb wel een receptje van iets wat er op lijkt.. southern biscuits. Zijn super snel klaar, ik maak ze wel eens voor het ontbijt.

Afbeelding

Zoek me rot naar een afgebakken foto maar die kan ik niet vinden :’) denk dat het maken ervan en bakken bij elkaar zo’n 30 min is.

Mijn vriend is israëlisch en voor hem maak ik ook met enige regelmaat joods shabbatbrood: Challa.

Afbeelding

Afbeelding
Uit het boek van Hoffy (maar dan zonder bakblik). Erg lekker zoet en ‘smooth’ brood. <3

Zal ‘m even erbij zoeken Set_Elkol!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:23

Hoe maak je die dan in hemels naam!! :wow: Die is echt mooi!
Daar ga ik mezelf nog niet aan wagen denk ik zo :Y)

Een goede collega is ook helemaal om. Die gaat het thuis proberen te maken.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:32

Die Challa lijkt echt heel moeilijk maar valt onwijs mee.
Het recept:

Afbeelding
Let op, dit is voor vier broden! Dus even het recept delen door 4 als je er eentje maakt :+ ze zijn niet heel groot.
(Ik gebruik alleen geen verse gist maar gedroogde.)

En dan dus een 6-vlecht maken van de strengen en vlechten maar! Staat op youtube een heel handig filmpje van :j ik doe ze dus niet meer in een bakblik, vind ze ‘zo’ leuker :P

Set_Elkol, het maïsbrood is van hier:
https://www.xandrabaktbrood.nl/brood-2/ ... nta-korst/

Ik had alleen geen polenta meer en ik bak dus op een baksteen en niet in een bus. Ook doe ik er zelf nog een handje goed uitgelekte maïs doorheen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:34

Oh, die Challa ziet er prachtig uit! Recept ajb <3

Edit: al geregeld :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:37

Bedankt voor het recept!

Ik heb van mijn vriend trouwens een los scheermesje voor scoring maar ik heb ook zo'n grijs plastic bakkersmesje. Een heel scherp mesje werkt ook prima.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:38

Hmm wat ziet het er allemaal weer goed uit :oo Ik zou zo weer terug willen op brood ontbijten als ik dit zo zie :oo Maar dat vind mijn gewicht vrees ik niet zo leuk O:)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:42

XxLiEsJuHhxX schreef:

Ik weet dat er molens zijn die het verkopen maar wilde me er toevallig vanavond in gaan verdiepen wat hier in de buurt zit. Er zijn in ieder geval diverse molens die online verkopen. Even googlen op vente farine en ligne.

Mkango schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik zit me echt nét in te lezen in de Franse benamingen voor verschillende soorten meel en bloem. :+ Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.

Mocht je extra vragen hebben laat maar weten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:45

lizy29 schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Ik weet dat er molens zijn die het verkopen maar wilde me er toevallig vanavond in gaan verdiepen wat hier in de buurt zit. Er zijn in ieder geval diverse molens die online verkopen. Even googlen op vente farine en ligne.

Hmm ik was weer eens veeel te moeilijk aan het denken zie ik met de naam om op te zoeken O:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:51

Emmaa_ schreef:
Hebben jullie tips voor een bakvorm? Mijn gietijzeren pan past helaas niet in mijn oventje, ik zat nu te denken aan een relatief kleine springvorm maar misschien hebben jullie betere ideeën.

Ik gebruik een ronde glazen ovenschaal. Dat gaat prima.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:55

Ik pak dus op een steen (dik lavasteen). Pizzastenen worden het ook genoemd alleen de mijne is vrij dik. Bakpapier erop, laten mee voorverwarmen met je oven en je hebt een ‘vloerbrood’ dus geen traditioneel busbrood zoals zd verpakt zijn bij de supermarkt zeg maar. Geen vorm nodig :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:43

Mijn peperkoek is mislukt :')
Afbeelding

Note to self: de kandijsuiker achteraf pas erop doen :Y)
En een cakevorm kopen ipv het siliconengeval haha

Maar hij smáákt wel naar peperkoek, dus gaat vast helemaal op :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:58

Échte ontbijtkoek/ peperkoek wordt ook gemaakt van een kookdeeg wat enkele dagen rijpt en daarna gemengd met de andere ingrediënten, best een kunst op zich :D maar het ziet er heel lekker uit!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:08

Sicayes schreef:
Ik pak dus op een steen (dik lavasteen). Pizzastenen worden het ook genoemd alleen de mijne is vrij dik. Bakpapier erop, laten mee voorverwarmen met je oven en je hebt een ‘vloerbrood’ dus geen traditioneel busbrood zoals zd verpakt zijn bij de supermarkt zeg maar. Geen vorm nodig :D

Hoe bewaar jij je brood? Ik bewaar het in een blik waar ook echt alleen busbrood is past maar zo is het wel 5 dagen smakelijk (natuurlijk smaakt dag 1 beter maar dat vind ik bij de bakker ook)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:10

Set_Elkol schreef:
Échte ontbijtkoek/ peperkoek wordt ook gemaakt van een kookdeeg wat enkele dagen rijpt en daarna gemengd met de andere ingrediënten, best een kunst op zich :D maar het ziet er heel lekker uit!

Daar had ik iets over gelezen inderdaad! Maar het echte recept kon ik jammer genoeg niet vinden.
Maar deze is ook erg lekker, alleen nog een beetje klef :))

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:19

Als het maar smaakt 8nnemiek :p

Ik bewaar mijn brood in een broodzak. Deze papieren:
Papieren zak
dan blijft de korst iets langer knapperig.
En dan echt goed dichtmaken. Zo in elkaar frummen zoals een zak chips en met de aangesneden kant naar de dichte kant van de zak (snap je ‘m nog :p )

Dan hoef ik meestal alleen de volgende dag(en) even een dun plakje af te snijden dat uitgedroogd is.
5 dagen red ik niet hoor! Denk max 3 en vanaf dag 4 worden het tosti’s/wentelteefjes/bruschetta ;)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:26

Door dit topic helemaal geinspireert!
Lees vanaf dag 1 al mee.
Nu een brood proberen te bakken allen moet hij de eerste x 8 uur rijzen stond bij het recept maar dan zal ik om 1 uur uit bed moeten.
Is het erg om hem om 10 uur a half 11 klaar maken voor de 2de rijs of liever nacht over latrn staan ?