Kerstdiner 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:26

Rijsa

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:54

De Ultime brownie van Rutger van de Broek.
https://rutgerbakt.nl/gebak-recepten/br ... -brownies/

Ik laat zelf de hazelnoten weg. Heb super veel recepten geprobeerd en dit is verre weg de beste. :) hij is nog beter als je een deel van de suiker vervangt voor donkere basterdsuiker. :9

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:07

Rijsa schreef:

Ik laat zelf de hazelnoten weg. Heb super veel recepten geprobeerd en dit is verre weg de beste. :) hij is nog beter als je een deel van de suiker vervangt voor donkere basterdsuiker. :9

Exact deze, ik deelde hem ook al. Maar ik gebruik de app van uit Paulines keuken, dus dat vind ik handiger. Hier ook vaak (deels) zonder noten, omdat ml die niet lekker vindt. Maar deze lukt hier ook altijd. Machtig, plakkerig, maar oh zo lekker!!!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:56

EedihcrO schreef:
Rijsa schreef:

Exact deze, ik deelde hem ook al. Maar ik gebruik de app van uit Paulines keuken, dus dat vind ik handiger. Hier ook vaak (deels) zonder noten, omdat ml die niet lekker vindt. Maar deze lukt hier ook altijd. Machtig, plakkerig, maar oh zo lekker!!!

Bedankt! Dan ga ik dat recept aanhouden :D

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:35

Noeps schreef:
Waar ik vorig jaar voor beide dagen een hoofdgerecht moest bedenken, mag ik dit jaar in tweevoud een voorgerecht en dessert bedenken, plus een taart.
Eerste kerstdag moet alles melk-, pinda- en notenvrj, tweede kerstdag alles pinda- en notenvrij en zwangerproof.

Tot dusver heb ik:

Eerste kerstdag
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/04/ca ... naise.html
• Bruschetta / crostini met …..
Dessert: flensje met gekaramelliseerde appel en sorbet/soja-ijs (uit pauline’s keuken)

Tweede kerstdag

Taart: Chocolate chip cheesecake
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/12/ha ... ousse.html
• Licht soepje van.. (suggesties welkom!)
Dessert: zwangerproof tiramisu https://www.flyingfoodie.nl/recept/tira ... en-eieren/

Zou ik het recept van de chocolate chip cheesecake van je mogen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:45

Zo, hier is de kerst echt wel lui dit jaar. Kom alleen niet echt in de stemming daardoor maar goed.
Vanochtend 2uurtjes bezig geweest: deel van het vet vd picanha eraf gehaald en langzaam laten uitbakken. Rest van de picanha in 2 lange stukken gesneden, die moet morgen alleen nog aangebakken worden op de bbq.
Het gesmolten vet heb ik bewaard en wordt de basis van vinaigrette voor de salade, met de dungesneden picanha, sla, komkommer, paprika, pijnboompitten en parmezaanse kaas. Stukjes vet die achterbleven heb ik krokant gebakken en verkruimeld voor de garnering. Misschien bedenk ik straks nog een broodje te bakken voor erbij, als ik zin kan maken :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:11

xelodi schreef:
Noeps schreef:
Waar ik vorig jaar voor beide dagen een hoofdgerecht moest bedenken, mag ik dit jaar in tweevoud een voorgerecht en dessert bedenken, plus een taart.
Eerste kerstdag moet alles melk-, pinda- en notenvrj, tweede kerstdag alles pinda- en notenvrij en zwangerproof.

Tot dusver heb ik:

Eerste kerstdag
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/04/ca ... naise.html
• Bruschetta / crostini met …..
Dessert: flensje met gekaramelliseerde appel en sorbet/soja-ijs (uit pauline’s keuken)

Tweede kerstdag

Taart: Chocolate chip cheesecake
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/12/ha ... ousse.html
• Licht soepje van.. (suggesties welkom!)
Dessert: zwangerproof tiramisu https://www.flyingfoodie.nl/recept/tira ... en-eieren/

Zou ik het recept van de chocolate chip cheesecake van je mogen?

Yes! https://www.laurasbakery.nl/chocolate-c ... ake-taart/

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:29

Yes! De bieten chocolade avocado taart is gebakken, morgen alleen nog decoreren. Kip ligt in de marinade, morgen spiesjes bouwen.
Romanesco honingtomaat salade maak ik op het laatste moment.
Zo even naar de supermarkt om nog wat ontbrekende boodschappen te halen en dan kan het feest beginnen!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:36

Jeetje mm, druk bezig geweest. Vieren jullie het morgen al?

Hier op het vlees na alle boodschappen wel in huis. Zo nog even wat decoratie voor cupcakes maken. Die maak ik dan morgen af. Verder hoef ik niet enorm veel voor te bereiden gelukkig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:46

Wij vieren het inderdaad op kerstavond bij schoonouders thuis. Morgen ook nog die kant op rijden dus alles wat ik vandaag kan doen is maar vast klaar :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:46

Ik heb al tig sausjes gemaakt vanochtend :o
Net de meloen gesneden en ham eromheen gedaan. Vlees staat gesneden in bakjes.

Brood ligt naast de oven, aardappel duchess dingen zijn aan het ontdooien op bakpapier :+

En rond 17.00 aan tafel

Zo eerst thee met Kadootjes rond half 4 met schoonouders, zwager, mijn ouders en zusje :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:32

Nou hier wordt het, na wat overtuigingskracht mijnerzijds, toch gourmetten :') Ik maak picanha in chimmichuri marinade, kofte gevuld met feta en gemarineerde halloumi. Mijn koelkast meurt... *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:44

Ik kom nog een keer binnen vallen, ben de boel even aan het uitwerken en heb nog steeds ( -O- ) het idee dat ik toch wat mis ofzo..
Als je zin hebt wil je onderstaand lijstje eens kijken en je mening geven of er iets nog bij moet of iets in de plaats van iets anders? Bijv een salade ipv de caprese spiesjes ?

Annet_Dottie schreef:
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt, maar ben er nog niet helemaal over uit.
Heb nog wel even gelukkig (29e doen we het pas) dus heb nog tijd.

Toch even hier mijn idee misschien hebben jullie verder nog tips!
Ik wil nu dus een soort buffet maken, wel gewoon met voorgerecht soep en nagerecht chocolade cheesecake mousse met ijs.

Nu zit ik dus te brainstormen maar ik heb het idee dat ik wat mis in dit rijtje, kan er alleen niet opkomen wat.
Ben zelf geen vis eter, familie is daar gemengd in maar zijn vooral alles eters dus daarom besloten om anders toch de garnalen te vervangen door zelfgemaakte gehaktballetjes.

Komt ie :

Voor :

Courgette soep, komt ook stokbrood met kruidenboter op tafel die gewoon blijft staan.

Hoofd/buffet ideeën :

Mini quiches
Gevulde kip uit de oven
Caprese spiesjes
Pommes Duchesse
Aardappelsalade
Broccoli
Spruitjes met spekjes en mosterd
Gehaktballetjes in tomatensaus
Stoofpeertjes gemaakt door mijn schoonzus

Hebben jullie zoiets van in dit rijtje mist er nog wat? Gil vooral want ik heb dus het idee dat er wat mist _O- alsof het nog niet genoeg is, maar kan altijd nog geschoven worden natuurlijk!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:50

Kaas bij de spruitjes! ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:53

Prima menu toch?

Maar je vraagt om meningen/ ideeën. Ik zou de mini quiches bij het voorgerecht doen. Lekker hartige bite bij de courgette soep. En ipv broccoli zou ik een mooie salade doen. Hoe ga je de kip kruiden?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:06

Ik zou er misschien nog een andere salade bij doen, huzaren of rundvlees. En dan eventueel met toast oid.

Wel mis ik nog inderdaad iets van vlees of vis. Of zijn jullie niet zulke vlees eters?

Je zou ook nog champignons kunnen vullen? Of wat koude hapjes op tafel kunnen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:18

Ik bedoelde meer of jullie iets missen in het menu als bijvoorbeeld een salade ofzo :P
De spruitjes maak ik met spekjes en mosterd die is geliefd hier (behalve bij mij zelf _O- )
Rytir, thanks, het plan was stokbrood daarbij te doen maar is best een goed idee! Kip gewoon basic :) en vullen met kruidenroomkaas en extra kruiden.
Drico bedoel je bij mij? Ik maak gehaktballetjes én kip :P Dus best wat vlees denk ik toch? Of zie je dat anders, leg uit :P
Ja champignons vullen zat ik ook nog aan te denken maar het rotte is dat ik een hele kleine oven heb en daar al 3 dingen in moeten dus weet niet of champignons dan ook nog lukt die wil ik dan uit de oven doen namelijk..

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:03

En gewoon lekkere frisse dingetjes als olijfjes erbij? Kleine augurkjes, en plakjes komkommer? Vind ik zelf altijd wel lekker bij zon tafel vol met lekkere hapjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:03

Heb hier mijn porkbelly al in de oven staan, nu 5 uur en dan 2e kerstdag afbakken en voorzien van miso caramel glaze.

Zometeen nog vast ijs maken voor het toetje

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:30

Hier alvast Mn bouillon aan het maken. En straks ook lekker eten.

Vanavond op het menu:

Carpaccio of vitello tonato
Biefstuk tagliata en daarnaast nog wat olijfjes etc. En geroosterd brood

En als toetje een lava cake. Krijg onverwachts eters dus dit is lekker makkelijk. Bij de biefstuk tagliata heb ik ook nog aardappeltjes en voor mn dochter een vegetarische schijf

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:31

De eerste serie kipspiesjes is klaar :)
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:34

Sneakpeak voor het dessert vanavond.

Afbeelding

Wij zijn gewoon met ons gezin deze kerstavond dus niet spectaculair ofzo.
Heb pasteitjes met kipragout, varkensfilet rollade, verschillende sausjes, stoofpeertjes, aardappelgratin, bloemkool-broccoli mix, kaassaus, en als toetje oreo
tiramisu in glaasjes.
Morgen gourmetten bij schoonouders en 2e kerstdagen eten we bij mijn ouders en gaat mijn moeder koken.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:39

Veel plezier allemaal in de keuken! Geniet van het lekkere eten en de gezelligheid en fijne feestdagen :D

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:40

Onze kerstdiners zijn als volgt :9

Vanavond
Voor
Kip, slagroom sausje, druiven en mandarijntjes
Hoofd
Kipfilet uit de oven (pesto, pijnboompitjes, ananas en ontbijtspek)
Lekkere salade
Aardappeltjes uit de oven
Peertjes
Na
Ijsgebakje van onze favoriete ijsboer <3

Eerste Kerstdag (met 10 personen)
Voor
Meloen met rauwe ham
Hoofd
Varkenshaas met kruiden en spek uit de oven
Beenham met honingmosterdsaus
Aardappel twisters
Aardappel gratin
Gebakken krieltjes
Frisse gemengde salade met appel walnoot en bleekselderij
Bloemkool/brocolli met broodkruimels en hazelnoot uit de oven
Doperwtjes
Peertjes
Na
Een ijstaart van de ijssalon :D

Tweede kerstdag bij schoonfamilie
Voor
Meloen met rauwe ham of toast met tonijn
Hoofd
Varkenshaasmedalions
Beenham
Rollade
Aardappelgratin met groente
Spruitjes
En nog iets wat ik vergeten ben :+
Na
En als toetje maken wij een trifle met banaan, mascarpone, slagroom en bokkepootjes

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:37

Ik ga straks beginnen aan de hell... chocolade temperen namelijk. Al meerdere keren mislukt deze week maar nu ben ik vastberaden dat het gaat lukken! Ik ga namelijk van die chocolade ballen maken waar je wat in doet en dan op tael hete caramelsaus eroverheen zodat ie open smelt.
Iemand nog wat bemoedigende woorden of denken jullie ook dat het een complete afgang wordt? {:)-:( _O-