Let op giftige eieren in omloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:18

Vroeger liet ik vlees door de kat testen :')
De methode van de eitjes in water gebruik ik nog steeds :j maar dat is meestal als ik wat wil eten en geen zin heb in boodschappen en ik nog ergens een eitje vind in een doos waarop staat dat t niet meer kan. Dan doe ik m in t water en als ie dan goed is denk ik "whoop, geld bespaard, score! *\o/* " .. ja ik ben sneu :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:24

Cer schreef:
Vroeger liet ik vlees door de kat testen :')
De methode van de eitjes in water gebruik ik nog steeds :j maar dat is meestal als ik wat wil eten en geen zin heb in boodschappen en ik nog ergens een eitje vind in een doos waarop staat dat t niet meer kan. Dan doe ik m in t water en als ie dan goed is denk ik "whoop, geld bespaard, score! *\o/* " .. ja ik ben sneu :')

oh maar dan doe ik het ook wel eens hoor ;) Maar over het algemeen is het gewoon handig om een indicatie te hebben voor die datum. Ik krijg ook vaak eitjes van een goede vriend, aangezien wij niet heel veel eitjes eten weet ik wel ongever welke datum ze gelegd zijn maar daarna staan ze een tijdje in de koelkast. Dan gebruik ik ook wel de watermethode op een gegeven moment. Maar om dat nou met ieder ei te doen uit de super omdat ik niet weet wanneer ze onder de kip vandaan zijn gekomen, nah. Productiedatum voor die eieren zou ik overigens ook prima vinden. Voor de meeste TGT producten zou dat overigens best prima zijn wat mij betreft. THT producten mogen wat mij betreft vaak geen datum hebben, die kun je meestal prima inschatten.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:45

Hoe zit het met kant en klare producten waar eieren in zitten? Cake, koekjes enz

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:48

hetty007 schreef:
Hoe zit het met kant en klare producten waar eieren in zitten? Cake, koekjes enz

Hoeveel eieren zot er in een cake? Of in een taart? Of in koekjes?

Weet je wel hoeveel caketaartkoekjes je moet eten om een nihile hoeveelheid fipronil binnen te krijgen? :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:55

hetty007 schreef:

Daarbij is de fipronil voldoende verdund om onder de grenzen te zitten. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk hierbij voor de controle daarop.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:51

http://nieuws.tpo.nl/2017/08/02/check-h ... jn-eieren/

Citaat:
Stel nu, je bent een mager persoon van vijfenvijftig kilo en je besluit à la die vieze film La Grande Bouffe jezelf dood te eten aan giftige eieren. Om aan de benodigde 35 gram te komen, moet je rond de 480.000 grote eieren met 72 µg fipronil eten. Tegen die tijd ben je natuurlijk allang overleden aan een overdosis eieren.

Nogmaals: Ik zou willen dat iedereen net zo paniekerig reageerde op de sigaretten.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:08

Ersina schreef:
.

Wat mij heel erg verbaasd is dat men verwacht dat ik(wij) sympathie moet hebben voor de boeren . En dat er weinig sympathie lijkt te zijn voor de getroffen mensen. De omgekeerde wereld in mijn ogen. Terwijl die boeren huilen over hun geldverlies, denken ze niet een seconde aan de vele mensen die hun eieren hebben gegeten. Hun gezondheid is in gevaar gebracht. Gezondheid is niet te koop.
@ secrible... Gelukkig zijn de boeren hier ziek van, anders zouden het gewetenloze mensen zijn. Maar hun ziek zijn gaat over. Als je daadwerkelijk vergiftigd bent, is er een langere weg te gaan.
Het geeft niets als je in het leven soms zegt waar het op staat. Jij vind mijn post niet begrijpend naar de boeren toe, ik vind jou post zonder empathie naar de getroffen mensen toe. Even goede vrienden, maar ik wil wel even duidelijk zijn hoe ik over dit gifschandaal denk.

Boeren denken naast de geldkwestie ook zeker wel over de consumenten na. Maar met een beetje relativeren weet je ook dat de concentraties zó laag zijn, dat geen enkel mens er ziek van wordt. (En als je niet kunt relativeren heb je het al vaak in dit topic kunnen lezen ;) )

Daarnaast over dat je zegt dat het ziek zijn van de boeren wel overgaat... Vele boeren kunnen hun faillissement aanvragen, door andermans toedoen. Nee, dat ziek zijn zal dus niet zomaar overgaan. Dat heeft een veel grotere impact dan die paar giftige eitjes op een mensenlichaam ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:43

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:45

Dat zei ik eerder al, tot een paar jaar terug werd het ook op groente gespoten.
Zaden worden er vaak nog steeds mee gecoat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:52

Sizzle schreef:
Dat zei ik eerder al, tot een paar jaar terug werd het ook op groente gespoten.
Zaden worden er vaak nog steeds mee gecoat.

Had niet alle posts gelezen... skuzzy :o

Dan zijn we er vast al wel aan gewend... :')

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:56

Voor de mensen die nog steeds bang zijn voor hun gezondheid:

Citaat:
De Europese grenswaarde van fipronil in eieren – die vastgelegd is door de Europese Commissie – bedraagt 0,72 mg/kg. Nederland hanteert een veel strengere grenswaarde van 0,005 mg/kg.
In België is in de eieren van één leghennenhouder tijdens een tweede onderzoek 0,92 mg/kg fipronil aangetroffen. Dat is boven de norm van 0,72 mg/kg wat Europa veilig acht, meldt het FAVV (de Belgische NVWA). De eieren van dat bedrijf waren al sinds 18 juli geblokkeerd zodat die eieren niet door consumenten gekocht konden worden.

In het totaal werden in België preventief 86 pluimveebedrijven geblokkeerd waarvan 48 legbedrijven. Momenteel zijn er nog 51 bedrijven geblokkeerd, waarvan 22 leghenbedrijven. Op 21 van de 51 geblokkeerde bedrijven is fipronil in zeer lage concentraties aangetroffen. Het maximaal gehalte aan fipronil in die analyses bedroeg tot dinsdagmiddag 8 juli 0,092 mg/kg, meldt het FAVV. Dit betekent dat het gehalte ver beneden de Europese grenswaarde die vastgelegd is op 0,72 mg/kg bleef. Tot dinsdagmiddag 8 juli wees geen enkele van de geanalyseerde monsters dus op een gevaar voor de volksgezondheid.

Bron: https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... c.facebook

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:19

Precies, dus laten we vooral hier de boeren om zeep helpen en eieren uit het buitenland halen :z

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:26

Daar is Nederland heel goed in.
Boer bashen. Een paar niet nadenkers geloofd het en schreeuwt het hardst hoe zielig en slecht hier alles is, beetje zwarte pieten discussie idee.
En het lukt ook nog.
Terwijl de dieren het hier beter hebben dan elders, voor de gezondheid het beter is dan elders en voor het milieu het beter is dan elders.
Maar laten we vooral overal tegen zijn zodat ze moeten stoppen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:39

Ik vind het echt schandalig dat de norm in België zo enorm veel hoger ligt.
Dat wijst toch wel weer aan hoe overtrokken de reactie in Nederland is :n

En ondertussen halen we de eieren maar uit hongarije ed, want dat is natuurlijk veel gezonder |o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:45

Het mooie is, we halen eieren uit het buitenland die aan de EU norm voldoen, terwijl we hier eieren wegpleuren die onder diezelfde EU norm zitten. Als we daar naar kijken had er maar 1 bedrijf een te hoog gehalte van de stof in de eieren zitten. Nederland is weer eens het braafste jongetje van de klas, totdat er geen eieren meer beschikbaar zijn en dan halen we die van de EU norm maar binnen.. tijd om die normen gelijk te trekken aan die van de EU is t gezeur ook weer voorbij

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:50

bruintje123 schreef:
Daar is Nederland heel goed in.
Boer bashen. Een paar niet nadenkers geloofd het en schreeuwt het hardst hoe zielig en slecht hier alles is, beetje zwarte pieten discussie idee.
En het lukt ook nog.
Terwijl de dieren het hier beter hebben dan elders, voor de gezondheid het beter is dan elders en voor het milieu het beter is dan elders.
Maar laten we vooral overal tegen zijn zodat ze moeten stoppen.

Jep!! En de media duikt er lekker bovenop, net als veel onwetende mensen die nu denken 'weer een voedselschandaal!!'
Maar het is geen voedselschandaal, er is niks aan de hand. Maar er gaan veel boerenbedrijven nu kapot en wij kunnen straks lekker fipronil Oostblok-eieren van twee weken oud eten.

Had het gewoon lekker afgedaan met een boete en een vingertje, zoals dat in NL bij alles gebeurd, behalve bij de boeren, lekker buiten de media en er was helemaal geen ophef over geweest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:51

Ja maar t is komkommertijd... anders hebben de kranten niks om over te schrijven :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:58

MarjanB schreef:
Ja maar t is komkommertijd... anders hebben de kranten niks om over te schrijven :Y)

En de NVWA had ook een beetje tijd over... Totdat ze alles goed moesten uitleggen :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:58

Zit iemand toevallig rtl summernight te kijken?
Daar vertelt nu een kippenboerin over de hele ellende waar ze in zitten. Dit gaat ze €50.000 per week dat ze geen eieren leveren kosten.
Maar wat mij nog het meest boos maakt nu is dat blijkt dat de NVWA in november 2016 al wist (!!!) dat er gespoten werd met fipronil in de kippenstallen. Dit hebben ze stil gehouden naar de boeren. Was het onderzoek toen gelijk al gestart was de schade veel beperkter gebleven en had het niet zo uit de hand gelopen als nu...
Eerst nog even op eigen houtje en als enige land in de EU de norm sterk naar beneden bijstellen en dan de al bekende beerput openen en de boel op slot gooien. Dat is toch het toppunt van boeren bashen... -O-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:23

Daar heeft het verdacht veel van weg ja.....
Vreemd zaakje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:03

In de AH hier is het papiertje weggehaald en het schap stond weer vol. Is het 'gevaar' geweken, weet iemand hoe het zit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:04

Alle eieren met een spoortje fipronil zullen wel gevonden zijn. En zo niet, is er ook geen gevaar. Dus blijf alsjeblieft Nederlandse eieren eten...

Ik kan hier in het dorp geen eieren meer bij een boer halen... Triest. ;(

De boeren hebben nog stapels eieren... Allemaal vernietigd. Ze mogen niet eens de behanglijm in. Nou zijn daar ook veel te veel eieren voor om ze allemaal de behanglijm in te draaien. Maar toch :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-08-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:04

Gevaar is inderdaad geweken want het is er nooit geweest.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:05

Magrathea schreef:
In de AH hier is het papiertje weggehaald en het schap stond weer vol. Is het 'gevaar' geweken, weet iemand hoe het zit?

Nee. Die eiren zitten tjokvol fipronil zodat we allemaal het verschil kunnen zien tussen goede eieren en fipronil eieren.

Spoiler:
:+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:07

Magrathea schreef:

de levensgevaarlijke fipronil-eieren waar we allemaal van sterven (oh wacht....) liggen inderdaad niet meer in de schappen. Alle pluimveehouders zijn gecontroleerd en de bedrijven waar fipronil is gevonden liggen nu op hun gat. De eieren in de winkel komen dus alleen van houders die geen gebruik hebben gemaakt van chickfriend.

En de NVWA... om te janken, eerst hun blunder rondom de "kritische journalist" waarbij ze uiteindelijk toch maar zeiden dat je beter geen eieren kon eten en nu komt dit nieuws naar buiten. Wat een blunders hebben die gemaakt ten koste van de boeren.