de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:02

Heb nu nog te weinig dus ben bang dat het zonde is en dan lig het maar in de weg in mijn kastje. Met risico dat de muizen erop af komen.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:12

Bij mij heeft ook alles het zwaar door de hitte. Zit net in een gebied waar een afgelopen maanden een stuk minder regen is gevallen dan normaal en wat er viel, viel tijdens twee flinke onweersbuien. Het warme weer houdt nog wel even aan dus ik ben maar begonnen met sproeien. Hopelijk heb ik dan ook snel aarbeien, er zitten al wat groene aan

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:36

Afbeelding
Iemand een idee wat dat nu weer kan zijn? Een stuk of 4 van mijn koolplantjes worden nu angevreten.
Geen slakkensporen ( zou ook knap zijn want ze moeten eerst over een drempel dan door de gehele box dan de muur omhoog,enz,enz).
Verder is alles rond om dicht en een klamboe voor de deur, dus ook geen vlinders of zo.
Het einige wat ik kan zien op de grond zijn mieren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:23

Koolvliegjes misschien maar dacht dat die eerder aan de wortels van koolplanten vreten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:42

Ik heb dezelfde 'letels' aan de bladeren van mijn courgetten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:49

Maar kan ook nog gewoon rupsen zijn, maar dan nog in een heel klein stadium.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:34

Marcella schreef:
Maar kan ook nog gewoon rupsen zijn, maar dan nog in een heel klein stadium.

Maar hoe krijgen die het dan voorelkaar? Ik bedoel binnenkomen? Er is alleen maar een opening en daar hangt de klamboe ( dubbel gevouwen) ervoor...
Die mieren kunnen dus niet de boosdoener zijn?
Wel super balen omdat ik de kooltjes juist om te beschermen in de box gezet heb -:(-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:56

Soms is het niet te weten hoe die beestjes het voor elkaar krijgen. _-:(

Vandaag weer een beetje uit de compostbak in de rand geschept om vol in een miernest te komen die waren niet zo heel blij had namelijk het larven gedeelte te pakken. Viel mij nu ook op dat de sloten hoog stonden dit zou ook kunnen verklaren waarom ik nu loop te soppen in het randje.

En was nu heel blij dat ik laatste stukje hek open en dicht kan doen ben even royaal bezig geweest met water gooien en aardappels ook flink nat gemaakt. Zaai prei en worteltjes beginnen zich ook langzaam aan te laten zien. *\o/*

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:40

Zonde van je koolplantjes, mijne zijn er 2 kapot gevroren en 2 opgegeten. Maar stonden buiten en niet bedekt. Hoe ze binnenkomen blijft soms een raadsel (denk maar eens aan fruitvliegjes, die zijn er ook opeens).

Mijn aardbeitjes zijn nog lang niet zo ver, komen nu net wat vruchtjes aan.

Ik ben afgelopen week een weekje weg geweest, m'n vriend is 1x geweest om te wieden. Zo trof ik gisteravond m'n tuin aan |(

Zoek de rucola :roll:
Afbeelding

Dit was netjes gefreesd.. Hallo gras, onkruid en andere rotzooi..
Afbeelding

Deel vd aardappels weer netjes
Afbeelding

Sla netjes, rucola die ik als verloren beschouw dus nu even niks aan gedaan, opgegeten kool er uit, aardbeien netjes, en links 2 rijen ui waar nog niks is gedaan en de rij ernaast die ik netjes heb gemaakt. Klein verschilletje maar :+
Afbeelding

De stukken waar niks staat ga ik spuiten, want hier is niet tegen op te wieden, zijn ook veel "wortel" grassen die erg lastig te verwijderen zijn. Iets met 7 jaar plezier van 1x bloei....

Maar wel blij met hoe alles het doet :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:49

Niet spuiten beter afdekken met zwart plastic. Spuiten moet je alleen doen als het echt niet anders kan.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:27

Heb ik ook over nagedacht maar besloten het niet te doen. Heb overlegd maar met afdekken maak je het vooral inactief, komt dus weer terug als je het plastic weg haalt. Het is echt hardnekkig spul, heeft namelijk de 1e ronde al overleefd, er is al gespoten voor het frezen, toen was alles geel en dood. Vandaar de keuze om het nu met grof geschud aan te pakken zodat ik volgend jaar ook een beetje kan genieten van de tuin in plaats van jaren lang zoveel onkruid te hebben :) Het is zo extreem omdat er minimaal 2 jaar niets gedaan is en de tuinen er omheen zijn ook een aantal die niet bijgehouden worden en zo waait dus alles over in de bloei en houd je de rotzooi dus in stand helaas :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:18

Weet er helaas alles van plek waar ik zit stik van de herenmoes. En niet iedereen is zo geweldig van het bijhouden. Heb wel al gemerkt dat herenmoes niet blij word van blijven plukken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:03

De makkelijke moestuin op facebook heeft echt interessante filmpjes. Even een tip voor mensen die het misschien kunnen gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:07

Heermoes is rotzooi := , mooie tuin verder :D

Ik moet vooral de moestuin nog afmaken , stap 1 maak een zandbak door tegels eruit te halen is al genomen :D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:17

https://myalbum.com/photo/0Ur1lxgmRncU/360.jpg
Panorama foto van de tuin vanaf mijn kast gezien. Alleen dat wat krom loop is echt recht. :+
Afbeelding
Hier is te zien dat het toch echt recht is. Uien, worteltjes, zaai prei en aardappels.
Afbeelding
Overzicht vanaf bruggetje. Tomaten bogen staan ook alleen het plastic is te kort, maar word nog lastig moet namelijk ruim 3,3 meter lang heb en minimaal 4 meter breed. :+

Morgen even nog wat verhuizen naar de tuin en dan kan ik ook mijn peultjes gaan zaaien. :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:59

Macs schreef:
De makkelijke moestuin op facebook heeft echt interessante filmpjes. Even een tip voor mensen die het misschien kunnen gebruiken :)

Die volg ik ook regelmatig... ben nu dat goedje knoflook,ui enz aan maken. Want ik ben er nog steed niet achter welke onverlaten zich aan mijn koolplantjes goed doen,grrr, dus (biologisch) spuiten dan maar..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:36

Bij mij is nu eindelijk alles mooi aan het doorkomen :D Super blij ermee!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:51

Ik lees nog steeds mee maar wat gaan jullie snel!
Een poosje terug vroeg Gribaldi wat te doen tegen katten -
Koffiedik!
Goede compost en de poezen steken er liever hun pootjes niet in, maar het is ook niet schadelijk voor ze. Ik strooi het uit over de lege stukken aarde.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:52

Ik voel me echt een beginner, volgens mij zijn mijn zonnebloemen en peultjes langzaam dood aan het gaan?
Mijn zonnebloemen worden zwart van boven af aan en mijn peultjes geel vanuit onder.
Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:05

Zwart is meestal vorstschade dacht ik?

Marcella, je tuin is echt prachtig! Hard voor gewerkt maar dan heb je ook wat. Heermoes even opgezocht, dat heb ik geloof ik niet.

Ik ben weer een stukje verder, alle ui is schoon. Nu laatste stuk aardappels nog en dan wss weer van voor af aan beginnen :P
Afbeelding

Maar nu eerst vandaag en morgen m'n scriptie afmaken, want die moet ik morgen inleveren. Dan van het weekend een beetje in de tuin werken en m'n vriend helpen met mijn auto maken. :) Genoeg te doen dus!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:41

Eerste keer moestuinieren voor mij dit jaar, zo leuk maar toch ook best heel lastig hahaha.

Waar ik meeste moeite mee heb is hoeveel je van wat nu moet planten, zodat je er ook van kunt eten...
Hoe bepalen jullie dat?

Mijn moestuintjes op dit moment:
Afbeelding
Rabarber, gaat hard!

Afbeelding
Een tomaat, Roma tomaatjes. Nu de eerste echte bloemetjes erin zitten. :))

Afbeelding
Eerste bak buiten, rechts twee peultjes, achteraan twee courgette en links vier boerenkool plantjes, midden vooraan komt nog wat (alleen nog niet overuit wat precies, sla of andijvie of iets denk ik).

Afbeelding
Tweede bak, links achteraan komkommer, rechts ernaast en augurk, daarnaast twee rijtjes van elk vier snijbonen en rechts twee rijtjes van elk vier sperziebonen. Links vooraan komt ook nog wat, ik denk broccoli.

Afbeelding
Twee soorten wortels

Afbeelding
En nog voorgezaaide plantjes. Onder andere vier cherrytomaatjes, die gaan vandaag een grotere pot in. Stuk of 15 broccoli plantjes, een doperwt, verschillende kruiden (oa munt, tijm, kaneel basilicum, dille), paprika, venkel en nog wat bloemen van de ah.

Veder heb ik nog een rij knoflook en een rij sjalotten geplant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die boven de grond is een ui uit de winkel die uitgeschoten is haha.

En zo'n 15 aardbeien plantjes, maar die zijn nog niet echt bepaald foto waardig. :+

Ik wil nog spinazie gaan planten, nog wat meer sla en ijsbergsla. Heb in totaal vier bakken, dus hopelijk genoeg. :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:06

Ziet er al goed uit Quir! Is dit plek waar je plantjes uiteindelijk blijven, of heb je nog een plek in de tuin waar ze heengaan hierna? Courgetteplanten worden namelijk veel te groot voor die bak, die hebben in hun eentje ongeveer zo'n bak nodig :))
Qua hoeveel je van elk moet planten zodat je er van kunt eten heb ik niet zo'n idee, zelf doe ik maar wat :+ Ben allang blij als er dingen blijven leven :') Met courgette heb je met 2-3 planten best een redelijke oogst, ik had met 3 planten vorig jaar eigenlijk wat te veel voor met z'n tweeën, maar ik gaf ze ook wel eens weg of vroor het in of maakte er soep van :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:07

Dat vind ik idd ook een hele moeilijke. Ik heb altijd veel te veel staan :+ Dit jaar zijn er boven verwachting ook weer een 8 tal courgette planten uitgekomen. Vorig jaar stierf te helft na een tijd dus dacht slim te wezen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:48

Ik heb genoeg staan, maar in plaats van zoveel mogelijk planten op een zo klein mogelijke oppervlakte heb ik nu alles ruim geplant.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:59

Jolienn schreef:
Zwart is meestal vorstschade dacht ik?

Marcella, je tuin is echt prachtig! Hard voor gewerkt maar dan heb je ook wat. Heermoes even opgezocht, dat heb ik geloof ik niet.

Ik ben weer een stukje verder, alle ui is schoon. Nu laatste stuk aardappels nog en dan wss weer van voor af aan beginnen :P
[ [url=m/CmAjZg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar nu eerst vandaag en morgen m'n scriptie afmaken, want die moet ik morgen inleveren. Dan van het weekend een beetje in de tuin werken en m'n vriend helpen met mijn auto maken. :) Genoeg te doen dus!

Dat dacht ik ook maar het is pas kort geleden gekomen en het heeft toen echt niet meer gevroren.

Ik ben jaloers op jullie mooie groentetuinen, zelfs mijn voortuin is een oerwoud en mijn groentes staan in halve emmers en potten :+