Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 13:49

meganx schreef:
Ik kan ergens snappen waarom mensen veganist zijn ipv vegetariër. Ergens ook totaal niet. Je hebt toch iets van eiwitten nodig. Dus kortom ben ik er nog niet helemaal uit :D
Maar ik sta volledig open voor tips en tricks en ervaringen !

Er wordt inderdaad heel vaak geroepen dat eiwitten alleen in dierlijke voeding zitten, maar dat is een heel hardnekkige fabel.
Peulvruchten zitten bomvol eiwit. Vooral sojabonen, en daarom worden vleesvervangers vaak van soja gemaakt, maar ook andere peulvruchten zitten vol eiwit. Dus met wat bonen bij de maaltijd en wat hummus op je brood of een hand pinda's 's avonds op de bank (pinda's zijn ook peulvruchten :j ) zul je geen eiwittekorten oplopen. Verder zit het ook bv in zeewier en algen, paddestoelen, noten, zaden, pitten en granen.
Als je gevarieerd eet hoef je je nooit zorgen te maken om een eiwittekort. Er zijn zelfs genoeg topsporters die puur voor hun gezondheid helemaal plantaardig eten, en daardoor zelfs beter presteren dan op een dieet met veel rood vlees.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:09

Edelgist <3 <3

Moet zeggen dat ik kaas eigenlijk helemaal niet echt mis (ben er zelf verbaasd over want at het vroeger echt heel veel) en dat ik de veganistische kazen die ik tot nu toe geproefd heb ook niet heel bijzonder vind. Maar wat wel echt lekker is is een plakje veganistische kaas met edelgistvlokken. Dat is denk ik wel echt m'n grote nieuwe liefde :j

Riraito schreef:
Ik ken inderdaad ook vleeseters met een B12 tekort. Sommige mensen nemen het ook verminderd op, dat is lastig. Vroeger (heeeel vroeger) zat het in veel meer dingen, maar alles gaat nu zo netjes en hygiënisch dat dat niet meer zo is. Maar we hebben nu ook heel veel ziektes niet meer die je anders ook cadeau zou krijgen, haha.

Volgens mij krijgen de vleesdieren zelf extra B12 toegediend, om ervoor te zorgen dat wij nog genoeg B12 binnenkrijgen. Zo heel natuurlijk is de B12 uit vlees dus ook niet meer.

meganx schreef:
Leuk topic!
Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..

Maar varkens geven ook melk, honden ook. Maar dat drinken wij toch ook niet. Het drinken van koemelk is in onze cultuur echt aangeleerd en imo helemaal niet nodig. Koeien kunnen ook alleen maar zoveel melk produceren door elk jaar een kalf te krijgen. Laat je een koe met rust, dan zal ze gewoon na de zoogperiode stoppen met het produceren van melk.
Als je gewoon gezond bent dan kan je je eiwitten prima uit plantaardig voedsel halen. Er zijn zelfs genoeg topsporters die geheel veganistisch leven. Volgens mij was de sterkste man van Duitsland ook veganistisch. Nou, als er iemand eiwitten nodig heeft dan is hij het wel, lijkt me.

Riraito schreef:
Wat fijn dat je dat hebt kunnen doen!

Ik vind het zelf erg moeilijk, geen vlees eten is bij de meeste mensen wel een bekender iets. Ja, ik ben moeilijk, maar het gaat. Als ik ook geen kaas meer wil dan verklaren ze me voor gek denk ik. Mijn ouders werken tot nu toe nog mee, maar mijn vader vertelde dat hij een collega had die vegan was en die zag er zo slecht uit. Dus nee, hij vindt het maar onnatuurlijk. Ook de ouders van mijn vriend vinden het op z'n minst héél raar. Ze zagen een paar maanden terug iets over een meisje dat ook vegan was en die een obsessie van haar eten maakte. Dus nee, daar moet ik bij hen niet mee aan komen.

Dan nog mijzelf. Het enige wat me tegen houdt is kaas en de verstopte dierlijke ingrediënten in koekjes etc. Ik kies zo veel mogelijk plantaardig, voel ik me beter bij. En zeg nou zelf, de haver chocomelk van Oatly is toch geweldig *\o/*

Ja, ben zelf ook heel erg blij dat ik deze stap toch kon maken. Loop soms ook nog wel tegen dingen aan hoor, maar over het algemeen gaat het nu wel steeds makkelijker allemaal.
Wel lastig dat jou ouders al een paar keer bevestigd zijn in hun vooroordelen, dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op.
Die haver chocomelk is inderdaad erg lekker, maar inderdaad ook een beetje prijzig. Gisteren heb ik chocomelk gemaakt met gewoon soyamelk en dan een lepel (of 2 :~ ) speculoospasta. Door al het vet in de pasta wordt de chocomelk echt heerlijk romig <3 (en een stuk ongezonder :+ )

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:29

meganx schreef:
Leuk topic!
Hier al 3 jaar ondertussen een pescotariër. Alleen ga ik ondertussen meer neigen naar een echte vegetariër. Veganist worden is gewoon een stap te ver. Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..

Dat dacht ik ook heel lang, maar wist je dat de melkindustrie eigenlijk ook de vleesindustrie ondersteund? Stierkalfjes geven geen melk, en worden dus verwerkt tot kalfsvlees. Daarnaast geeft een koe ook alleen melk als ze zwanger is geweest en om de melkproductie hoog te houden wordt ze dus meerdere malen kunstmatig zwanger gemaakt. Niet echt een fijne industrie dus :(

Ik zag dat melkjekanzonder al genoemd was. Hier kan je meer lezen over het dierenleed achter een pak melk, maar ook tips voor lekkere alternatieven vinden: http://melkjekanzonder.nl/de-melkfeiten/melkdierenleed/ / http://melkjekanzonder.nl/dealternatieven/producten/

Over het leed in de ei-industrie kan ik deze website aanraden: http://www.waardelozehaantjes.nl/

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:37

Zeewier vind ik ook echt heel lekker, jammer dat je dat zo moeilijk kan krijgen hier. Behalve het sushi-zeewier (de nori en de chuka wakame)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:40

Jans schreef:
Zeewier vind ik ook echt heel lekker, jammer dat je dat zo moeilijk kan krijgen hier. Behalve het sushi-zeewier (de nori en de chuka wakame)

En zeewier salade dan? Al moet je wel goed opletten op de ingrediënten, in sommige salades stoppen ze veel troep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:43

Ja maar dat is meestal die Chuka Wakame, en die eet ik al zo vaak (lekker :9 )

In Spanje kan je echt veel zeewier overal krijgen, zo lekker <3 al die soorten

Zeekraal vind ik ook erg lekker trouwens! met een beetje vet (olie, margarinespul) en zeezout <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 15:51

Ik was vorige week in een natuurwinkeltje waar ze zeker 5 soorten hadden.. van die smalle voor over salades en die brede repen en nog een paar andere. Ze waren helaas wel erg duur, anders had ik ze graag allemaal meegenomen!

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:52

@PlantsTho, stierkalfjes worden niet verwerkt tot vlees maar tot groene energie!
Was vorige week in Vara programma Rambam...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:00

limagirl schreef:
@PlantsTho, stierkalfjes worden niet verwerkt tot vlees maar tot groene energie!

Veel beter :j ... :')

Ik ga binnenkort eens proberen om zelf chocolademelk te maken door ofwel chocopasta met goedkope sojamelk te blenden of misschien gesmolten chocola te gebruiken :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:16

Ik maak regelmatig zelf chocolademelk van sojamelk; een eetlepel cacao, een eetlepel suiker (per beker melk), goed mengen en dan een beetje hete sojamelk erbij doen. Goed roeren totdat het een dikke brij is en dan langzaam steeds kleine beetjes melk erbij terwijl je blijft roeren. En eventueel daarna nog even door een zeefje als er nog klontjes in zitten.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het lekker is om er dan nog wat zeezout doorheen te doen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind em zo al héérlijk en vooral ook goedkoop.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:54

Rijstmelk of amandelmelk is ook erg lekker met cacao :)
Helemaal volgens de manier van 8nnemiek, ook met smeltchocolade :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:57

limagirl schreef:

Nog niet gezien, maar Rambam bekijkt het wel altijd heel erg van één kant. En ik geloof dat er ook gezegd werd dat het zo jammer was dat dat lieve kalfje niet eens vlees mocht worden? Echt een rare uitspraak >;)
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 07-12-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:58

Ik wil vanaf januari 2017 een maand lang een plantaardig dieet volgen. Vandaar dat ik hier even mee lees. Kijken of er nog lekkere recepten en handige tips langskomen. Ben al een vegetariër dus de overstap naar alleen maar plantaardig voedsel zal niet heel groot zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:38

M_nouska schreef:
Ik wil vanaf januari 2017 een maand lang een plantaardig dieet volgen. Vandaar dat ik hier even mee lees. Kijken of er nog lekkere recepten en handige tips langskomen. Ben al een vegetariër dus de overstap naar alleen maar plantaardig voedsel zal niet heel groot zijn.

Toch best groot vond ik, melk/weipoeder en ei zit echt in heeeeeel veel producten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:42

Jans schreef:

Ik zag op de markt bij de viskraam, allerelei doosjes zeewier te koop. Het is ook gewoon bij AH te koop, oh wacht, dat laatste is zeekraal trouwens. Haal ik nu dingen door elkaar?
Wellicht niet geschikt om bij viskraam te kopen voor sommigen, ben ik me van bewust terwijl ik dit schrijf....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:04

Op het moment is er een overschot aan kalveren en om die reden worden de lichte kalveren (onder de 45kg en ouder dan 3weken) die niet aangehouden worden nu met regelmaat ingeslapen omdat er geen vleeskalverhouders zijn die deze kalveren willen. Enkel deze kalveren worden ingezet voor groene energie.

Op het moment ia de tussenkalftijd gemiddeld +-430 dagen. De boeren met hoog producerende dieren streeft soms naar een langere tussenkalftijd tegenwoordig terwijl de boeren die wat zwaarder vee fokken (kruising fleckvieh bijvoorbeeld of mrij of fries-hollandse koeien) juist graag wel korte tussenkalftijd hebben omdat bij hem de kalveren wat opleveren,de transitie periode minder zwaar is voor deze dieren en ze vaak minder persistent zijn waardoor er veel melk "verloren" gaat als ze langere tussenkalftijden hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:13

xMercury schreef:
meganx schreef:
Leuk topic!
Hier al 3 jaar ondertussen een pescotariër. Alleen ga ik ondertussen meer neigen naar een echte vegetariër. Veganist worden is gewoon een stap te ver. Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..
Ik kan ergens snappen waarom mensen veganist zijn ipv vegetariër. Ergens ook totaal niet. Je hebt toch iets van eiwitten nodig. Dus kortom ben ik er nog niet helemaal uit :D
Maar ik sta volledig open voor tips en tricks en ervaringen !

Kippen leggen inderdaad eieren, maar die uit de supermarkt komen zijn simpelweg machine eieren. Daar komt geen kipwaardig leven meer aan te pas helaas. Ik heb zo maar even 1 bron bij de hand en dat is deze:

http://veganchallenge.nl/waarom-eigenlijk-geen-ei-2/

Maar ik zou je zeker aanraden om er wat meer over te lezen, heel interessant, maar ook heel zielig. Op onze boerderij lopen kippen en die leggen inderdaad eieren, dat vind ik ook een ander iets dan de industrie :)

Koeien geven melk, dat klopt. Maar dat geven ze alleen als ze een kalfje hebben (waar de melk dus ook voor bedoeld is).

Dit is een goede site over melk:

http://melkjekanzonder.nl/

Daarnaast vind ik de documentaire Cowspiracy ook het een en het ander duidelijk maken.

Hopelijk kun je hier iets mee :)

Erg confronterend dat verhaal over het ei. Ik dacht dat ik met mijn biologische eieren wel goed zat eigenlijk >;)
Wat ik alleen niet begrijp: waarom zijn er zoveel kuikens nodig? Beetje naïef misschien maar op een gegeven moment heb je toch genoeg (biologisch gehouden) kippen voor de ei productie? Natuurlijk gaan die kippen niet eindeloos mee, maar toch wel langer dan dat er elk jaar zoveel kuikentjes bij moeten komen?
Grootste probleem is voor mij trouwens niet het ei zelf (ik lust het eigenlijk niet) maar al die dingen waar het in verwerkt zit.
Weet niet of het me lukt dat allemaal te boycotten := en mijn vriend zal daar zeker niet in meegaan.

Over eiwitten: ik ben nooit iets tekort gekomen en zonder vlees of vis opgevoed. Wij aten wel zuivel.
Ik herinner me het grote onbegrip van de omgeving; (vegetariër zijn was toen nog iets heel unieks - ik heb ook groot respect voor mijn moeder, hoe ze haar tijd ver vooruit was) als ik zei geen vlees te eten vroegen mensen "eet je dan wel kip?" Het verbaasde me altijd enorm dat mensen dachten dat kip geen vlees was :O _O-
En op schoolkamp hadden ze geen flauw idee wat ze moesten koken, ik kreeg dan ipv het vlees een ei :roll:
Tegenwoordig is het wel veel makkelijker om principes te hebben dan vroeger...

Wat de melk betreft: bij biologische bedrijven blijven de kalfjes toch (langer) bij de koe?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:17

Nee, kalf bij de koe gebeurd geloof ik bij hooguit een bedrijf of 50 in Nederland. Weet ik niet zeker, maar zat net een rapport te lezen en dat had het over 30 in 2014.

Edit: de legtijd van een kip is zeer kort. Net als een mens, heeft zij maar een beperkt aantal eieren wat ze kan leggen. Eieren op/verminderde leg = slacht. Ik geloof dat die leeftijd ergens tussen de één en twee jaar ligt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 07:35

Yep...:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 07:48

Kippen leggen eigenlijk meerdere jaren, maar na ongeveer een jaar te hebben gelegd gaan kippen in de rui, en tijdens die periode leggen kippen niet. Met een aantal trucjes wordt die rui periode zo ver mogelijk verschoven, en tegen die tijd zijn de kippen er zo slecht aan toe dat een deel de rui niet eens meer overleeft. Zo'n rui duurt hooguit een maand, en dan begint het tweede legjaar voor een kip, maar leggen ze wat minder eieren, bijvoorbeeld nog 'maar' 5 eieren per week gemiddeld. Voor de boeren levert dat alles te weinig geld op en dus kopen ze liever nieuwe kippen.
Ik heb zelf een paar ex-legkippen geadopteerd, en die zagen er echt belabberd uit toen. Veel slechter dan ze tijdens een normale rui uit zien en eentje van de vier heeft het niet gered. De rest heeft het hele jaar weer volop gelegd en hebben net hun tweede rui achter de rug. Eentje is alweer aan de leg voor het derde jaar en legt nog zo'n drie eieren per week.

Ik ben zelf ook al meer dan 20 jaar vegetariër dus het onbegrip van vroeger ken ik wel. Mijn beste vriendin was toen gelukkig ook vegetariër dus wij stonden al een beetje sterker samen :+ Maar idd, de vragen of ik dan wel kip at, of boterhamvlees.. heel herkenbaar!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:14

Wat fijn dat je er zo voor open staat, Nikass <3 Het is inderdaad moeilijk om producten te weren die ei bevatten, maar op de een of andere manier groei je er van zelf in. Ik heb een tijd op kamers gewoond en toen ging het heel goed, je spreekt met jezelf af: 'Vandaag ga ik alleen maar plantaardige producten kopen'. En voor je het weet sta je buiten met heel veel andere lekkere dingen haha. Als je de ingredienten lijst gaat checken, zie je pas echt hoe vaak er ei of melk in een product zit. Vaak begrijp ik ook niet waarom :P Maar hee! Het feit dat je er zo over na denkt, zegt al heel veel he over je! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:01

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:09

Als het legpercentage onder de 80% zakt wordt het over het algemeen inderdaad niet meer rendabel voor de boer. De marges zijn over het algemeen klein dus de kosten van een uitgestelde rui doorzingen met daarna minder dan maximale kippen die ook nog eens minder leggen is niet te doen voor de boer.

Hoe het zit met ekokippen weet ik niet maar in de gangbare houderij zijn ze aan het fokken op kippen die 100 weken aan de leg blijven. Ze komen af van 60 weken (vanaf dat dit doel geselecteerd is voor de fok) en zitten nu rond de 80 weken.

Indirect betekent dit dat er op minder uitval geselecteerd wordt. Tegelijkertijd hoeven er dan ook bijna de helft van de kuikens en dus de haantjes gefokt te worden. Ze zijn ook bezig met de mogelijkheid om te selecteren in het ei,leeftijd wisselt maar het doel is voor de broedmachine of in ieder geval binnen 7 dagen broeden. Dan kunnen de eieren nog voor diervoeder gebruikt worden en scheelt het de helft in energie qua productie en dus bijna in kosten.

Overigens worden de meeste hobby koeien ook geen 20 jaar,tussen de 15 en de 20 is veel gebruikelijker. Een koe van 20 is 'net zo oud' als een paard van 30. ze worden soms nog wel ouder, maar de meesten gaan eerder dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:09

Hoi iedereen, ik heb een vraagje.

Ik ben de laatste tijd toch wel veel aan het overwegen om veganist te worden. Dit om zowel het milieu als dierenleed; ik vind het gewoon steeds moeilijker om een stukje vlees te eten. Ik wil het liever niet meer.

Ik woon echter nog thuis, en mijn vader is best wel een vleeseter. Hij koopt wel alleen vlees van de slager en niet uit de supermarkt, maar hij is iemand die nooit zal stoppen met vlees eten. Ik zou dus wel veganist willen worden, maar dat gaat niet echt zolang ik nog thuis woon. Mijn ouders hebben het heel druk, en hij kookt al apart voor mijn moeder. Ik zit dus in een soort van dilemma: Aan de ene kant wil ik veganist worden, maar aan de andere kant wil ik mijn vader niet "belasten" met dat hij nog iets anders moet koken. Hoe ga ik hiermee om?

Zodra ik op kamers ga word ik sowieso veganist.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:15

Zelf koken? Belast je niemand mee.

Heeft iemand het boek van Lisa besteld? Ik wil toch nog een keer proberen vegan te leven. De vorige poging zorgde voor losse tanden en heel veel haaruitval. Geen idee waar het toen fout ging.