Edelgist
Moet zeggen dat ik kaas eigenlijk helemaal niet echt mis (ben er zelf verbaasd over want at het vroeger echt heel veel) en dat ik de veganistische kazen die ik tot nu toe geproefd heb ook niet heel bijzonder vind. Maar wat wel echt lekker is is een plakje veganistische kaas met edelgistvlokken. Dat is denk ik wel echt m'n grote nieuwe liefde
Riraito schreef:Ik ken inderdaad ook vleeseters met een B12 tekort. Sommige mensen nemen het ook verminderd op, dat is lastig. Vroeger (heeeel vroeger) zat het in veel meer dingen, maar alles gaat nu zo netjes en hygiënisch dat dat niet meer zo is. Maar we hebben nu ook heel veel ziektes niet meer die je anders ook cadeau zou krijgen, haha.
Volgens mij krijgen de vleesdieren zelf extra B12 toegediend, om ervoor te zorgen dat wij nog genoeg B12 binnenkrijgen. Zo heel natuurlijk is de B12 uit vlees dus ook niet meer.
meganx schreef:Leuk topic!
Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..
Maar varkens geven ook melk, honden ook. Maar dat drinken wij toch ook niet. Het drinken van koemelk is in onze cultuur echt aangeleerd en imo helemaal niet nodig. Koeien kunnen ook alleen maar zoveel melk produceren door elk jaar een kalf te krijgen. Laat je een koe met rust, dan zal ze gewoon na de zoogperiode stoppen met het produceren van melk.
Als je gewoon gezond bent dan kan je je eiwitten prima uit plantaardig voedsel halen. Er zijn zelfs genoeg topsporters die geheel veganistisch leven. Volgens mij was de sterkste man van Duitsland ook veganistisch. Nou, als er iemand eiwitten nodig heeft dan is hij het wel, lijkt me.
Riraito schreef:Wat fijn dat je dat hebt kunnen doen!
Ik vind het zelf erg moeilijk, geen vlees eten is bij de meeste mensen wel een bekender iets. Ja, ik ben moeilijk, maar het gaat. Als ik ook geen kaas meer wil dan verklaren ze me voor gek denk ik. Mijn ouders werken tot nu toe nog mee, maar mijn vader vertelde dat hij een collega had die vegan was en die zag er zo slecht uit. Dus nee, hij vindt het maar onnatuurlijk. Ook de ouders van mijn vriend vinden het op z'n minst héél raar. Ze zagen een paar maanden terug iets over een meisje dat ook vegan was en die een obsessie van haar eten maakte. Dus nee, daar moet ik bij hen niet mee aan komen.
Dan nog mijzelf. Het enige wat me tegen houdt is kaas en de verstopte dierlijke ingrediënten in koekjes etc. Ik kies zo veel mogelijk plantaardig, voel ik me beter bij. En zeg nou zelf, de haver chocomelk van Oatly is toch geweldig

Ja, ben zelf ook heel erg blij dat ik deze stap toch kon maken. Loop soms ook nog wel tegen dingen aan hoor, maar over het algemeen gaat het nu wel steeds makkelijker allemaal.
Wel lastig dat jou ouders al een paar keer bevestigd zijn in hun vooroordelen, dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op.
Die haver chocomelk is inderdaad erg lekker, maar inderdaad ook een beetje prijzig. Gisteren heb ik chocomelk gemaakt met gewoon soyamelk en dan een lepel (of 2
) speculoospasta. Door al het vet in de pasta wordt de chocomelk echt heerlijk romig
(en een stuk ongezonder
)