Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:52

Die van de AH vind ik ook super lekker! Gewoon op een broodje met sla/tomaat/augurk/ui, echt heerlijk.
Vandaag als test de amandelmelk gehaald, bij de AH. Er is wel suiker aan toegevoegd, 6g per 100g. Dus we zullen zien. Ongezoet hadden ze helaas niet. De sojamelk van het huismerk vond ik overigens niet zo duur, dus als dit niet bevalt wordt dat het volgende slachtoffer. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:34

Toch zit er in 'gewone' melk ook (van nature dan wel geloof ik) 4,8 gram suiker per 100g, dus ach, en in magere melk weer 5,1g suiker per 100g. Ik vind de amandelmelk echt heel erg lekker! De sojamelk van huismerk van AH vind ik zelf echt niet te zuipen (te zoet, en de ongezoete smaakt naar karton) :=

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:38

Haha WildWings precies wat ik de eerste x ( en tevens de laatste x meteen) over de sojamelk van AH-huis zei. :')

Je burgers zien er goed uit 8nnemiek, hoe smaakten ze?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:36

De burgers smaakten prima! Beetje groente-achtig, maar wel lekker hartig door de kruiden en peper/zout :) Maar ze vielen wel vrij makkelijk uit elkaar. Dat is vooral wat lastig met omdraaien in de pan. Ze hebben ook een wat lossere structuur dan de echte vleesvervangers. Normaal gebruikte ik hiervoor een eitje, dat stolt tijdens het bakken waardoor je echt een vaste burger krijgt. Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger hiervoor. Nu heb ik er maizena doorheen. Dat doen zeker iets, maar niet genoeg. Agar-agar is een gelatine-vervanger, zoiets wil ik ook eens proberen. Of een bepaalde soort gom, dat wordt daar volgens mij ook wel voor gebruikt..

Mijn sojamelk is meestal van het merk Perfekt. Ik heb wel eens met andere merken yoghurt geprobeerd te maken, maar dat werd niet dik genoeg, en deze heeft precies de goede verhoudingen daarvoor blijkbaar. Hij smaakt verder ook prima, en kost net iets minder dan een euro.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:29

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:39

Perfekt hebben ze bij Jan Linders, maar ook bij Nettorama, Deen, Hoogvliet, Boni en Poiesz :)

Ik ga eens kijken naar die ei vervangers!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:43

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:02

Mooi topic!

Mijn zienswijze is veganistisch maar in de praktijk niet. Door mijn chronische ziekte en daardoor problemen zoals intoleranties, leaky gut en dergelijks kan ik niet volledig veganistisch eten. Daarbij zoveel mogelijk biologisch. Als ik eieren eet dan biologisch, als ik vlees eet dan biologisch. Als ik soja koop dan biologisch etc.

Want.. Ik lees veel soja in dit topic. Ook de goedkope standaard merken. Weten jullie wel dat de "reguliere" sojateelt een ware verschrikking is? Ik snap niet dat er vaginsten zijn die dat dan weer wel over hun hart kunnen krijgen. Hier fan van het Franse merk "Sojade". Al gebruik ik soja met mate, kan er namelijk niet zo goed tegen net als tegen veel andere voedingsmiddelen die veganistisch eten daardoor niet mogelijk maken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:11

Hannanas schreef:
Mooi topic!

Mijn zienswijze is veganistisch maar in de praktijk niet. Door mijn chronische ziekte en daardoor problemen zoals intoleranties, leaky gut en dergelijks kan ik niet volledig veganistisch eten. Daarbij zoveel mogelijk biologisch. Als ik eieren eet dan biologisch, als ik vlees eet dan biologisch. Als ik soja koop dan biologisch etc.

Want.. Ik lees veel soja in dit topic. Ook de goedkope standaard merken. Weten jullie wel dat de "reguliere" sojateelt een ware verschrikking is? Ik snap niet dat er vaginsten zijn die dat dan weer wel over hun hart kunnen krijgen. Hier fan van het Franse merk "Sojade". Al gebruik ik soja met mate, kan er namelijk niet zo goed tegen net als tegen veel andere voedingsmiddelen die veganistisch eten daardoor niet mogelijk maken.

85% van de sojateelt gaat naar de veevoeding toe. Ik neem aan dat je refereert aan de kap van bossen en het verlies van habitat voor de dieren? Dat gebeurd voornamelijk bij de sojateelt voor dieren. Mensen die soja consumeren zijn over het algemeen bewuster van zo'n dingen waardoor het overgrote deel van de soja die je in vleesvervangers en sojadrink etc. aantreft verbouwd wordt in wat meer westerse landen waar in ieder geval geen (tropisch) regenwoud gekapt hoeft te worden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:11

Sojateelt een ware verschrikking? Geen idee, vertel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:20

Gister heb ik een groentekroket van de Sligro geprobeerd, aangezien mijn zus zei dat die zo lekker waren, helaas vond ik het niet zo'n succes. :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:22

Bij de Jumbo en Aldi heb je kroketten die lekker smaken. Verder heb je in de vriezer bij de Jumbo ook nog een soort groenten bitterballen met champignon en brocolli, die zijn ook echt heel lekker!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:27

Nog iemand tips voor leuke vegan sites? Gewoonvegan vind ik erg handig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:04

Hannanas, de meeste soja is inderdaad voor het vee. Veel van de soja van Alpro en Vivera bv komt uit Europese teelt.
En je hebt 25 kilo soja/maïs nodig om één kilo vlees te maken, dus ook al zou onze soja uit het regenwoud komen, dan nog is het een stuk beter dan die kilo vlees te eten.
De sojabrokken die ik afgelopen week heb gekocht zijn helemaal bio, en daar kan ik een hoop vleesvervangers van maken, dus daar ben ik helemaal blij mee :D
Maar je hebt natuurlijk ook andere basis voor vervangers als lupine en paddestoelen, en de quorn vleesvervangers.

Vegan sites ken ik niet eigenlijk. Wel de veggie facebook pagina. Daar komt ook veel voorbij.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:19

Als je bezorgd bent om habitatverlies van wilde dieren kan je je beter focussen op het niet aankopen van producten waar palmolie in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:52

Zoek wat betreft eivervangers ook even op google op 'aquafaba', niet per se in recepten een veelgebruikte vervanger, maar ter vervanging van allerlei soorten opgeklopt eiwit:
https://www.vegansociety.com/whats-new/ ... o-aquafaba

Tillie20 schreef:
Als je bezorgd bent om habitatverlies van wilde dieren kan je je beter focussen op het niet aankopen van producten waar palmolie in zit.

Ja, en dat valt tegen zeg, zit in enorm veel producten. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:13

Wat leuk zeg, dat aquafaba! Ik gooi het vocht van de bonen ook altijd weg. Maar je kan er dus gewoon schuimpjes enzo van maken :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:41

Tillie20 schreef:

Klopt! Ook dat uiteraard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:45

Hier een mooie link over:
http://www.milieucentraal.nl/voeding/tr ... -palmolie/

85% is geen 100%
Het is dus altijd goed om onder de loep te nemen waar je voeding vandaan komt. Veelal non-GMO weet je al iets meer. Duurzame Europese initiatieven zoals bijv Sojade zijn helemaal mooi!

Toch is veganistisch lastig met intoleranties.
Quorn mag niet, niets met gluten en tarwe, paddestoelen mag ik niet en niet alle noten.

Ik zoek me suf naar het heerlijke recept van avocado-noten burgers alhoewel ik liever geen avocado eet. Die zijn echt goddelijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:56

Goh dat lijkt me inderdaad lastig als je geen paddestoelen en gluten mag!
Ik ben gek op paddestoelen, gevuld of om burgers van tw maken :9
En ik heb gemerkt dat brood zonder gluten echt haast niet te maken is, dat werd zo brokkelig.. en dat was niet eens helemaal zonder gluten, dat was gewoon kamut met zwakkere gluten..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:38

Hannanas, over intolleranties kan ik meepraten helaas. Geen lactose, geen soja (ik kan wel sporen van soja verdragen maar geen glas sojamelk bijvoorbeeld), noten en bonen verdraag matig, klein beetje kan. Dat is voor mij de reden dat ik geen vega(n) (meer) ben. Bijna 20jr vega gegeten maar m'n lichaam begon het allemaal steeds slechter te verdragen. Maar inderdaad: als ik vlees of ei eet, dan altijd biologisch en het liefst biologisch dynamisch met demeter keurmerk.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:05

Mag ik mij hier ook melden? Ben niet veganistisch, wel vegetarisch.
Eet weinig dierlijke producten, maar dat is een beetje onbewust gegaan. Bijna geen melkproducten meer, eieren eet ik zelden- mijn grootouders hebben een hoop kippen in hun achtertuin lopen en als ze teveel eieren hebben komen ze die wel eens brengen- net als courgettes ter grootte van mijn bovenbeen, wortels met de meest vreemde vormen en dat soort dingen (dan besef je pas dat die supermarktgroenten niet zo geweldig zijn!). In veel producten zit er stiekem toch iets van melk oid dus helemaal veganistisch zal ik waarschijnlijk nooit worden

Ik heb nooit graag vlees gegeten, al van toen ik klein was. Naarmate ik ouder werd en meer zelf kon beslissen wat ik at en ook meer bewust werd van de gevolgen van vleesindustrie ed steeds minder vlees etc. gaan eten.

Mijn probleem is dat ik geen rauw fruit/groente lust. Heb het vaak en lang genoeg geprobeerd en sommige groentes krijg ik nu wel weg, enige fruit dat ik "gewoon" eet zijn appels. De smaak vind ik altijd heerlijk maar ik kan écht niet tegen de structuur. Smoothies, sappen, gekookt, weet ik wat nog, geen probleem :P Verbaast wel altijd veel mensen, een vegetariër die geen sla eet???? :') Daardoor is het wel moeilijk om bv. goede tussendoortjes te vinden en niet elke dag hetzelfde t moeten eten. Eet wel heel graag noten!

Ik woon nog thuis, dus maak voor mezelf iets apart, eet een vleesvervanger/burger of iets als bv. pesto doorheen mijn spaghetti ipv bolognese saus. We eten nu ook meestal een (paar) keer per week volledig vegetarisch, mijn ouders zijn daar wel fijn in!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:34

Hey! Welkom! Super leuk dat je zo bewust bezig bent. En het gaat er ook niet om dat je 'perfect' in het hokje vegan past, maar dat je gewoon je best doet om dierenleed en de milieuimpact te beperken.

Ik kon het overigens niet laten om iets te posten in dat koemelk topic :o En dan een 'argument' krijgen 'Ja, maar koeien zijn geen mensen'. Goh, fijn dat ze me daar even op attenderen, dat had ik nog niet opgemerkt :') Maar wat is nou je argument? :Y)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:59

Ik heb het drinken van melk eigenlijk altijd al iets raars gevonden.
Welk (zoog)dier ( want ja dat zijn ook wij mensen uiteindelijk gewoon) drinkt zodra het geen zuigeling meer is, nog melk? En al helemaal als het ook nog eens van een ander dier is.

Ik ben nu een recept van de groene meisjes aan het koken. Curry met bloemkool, tofu en krieltjes. Hoop dat mn vleesliefhebbende vriend het kan waarderen :Y) ( en anders heeft ie pech :P )
Laatst bijgewerkt door roxiie op 31-07-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:00

Inderdaad! En dan mensen die het wel gewoon lekker vinden om melk van paarden of koeien te drinken, maar de gedachte van mensenmelk is opeens super vies. Het zou nog normaler moeten zijn om gewoon je eigen soort z'n melk te drinken, of juist helemaal niks. Niet melk wat voor een andere soort is bestemd :')