Hannanas schreef:Mooi topic!
Mijn zienswijze is veganistisch maar in de praktijk niet. Door mijn chronische ziekte en daardoor problemen zoals intoleranties, leaky gut en dergelijks kan ik niet volledig veganistisch eten. Daarbij zoveel mogelijk biologisch. Als ik eieren eet dan biologisch, als ik vlees eet dan biologisch. Als ik soja koop dan biologisch etc.
Want.. Ik lees veel soja in dit topic. Ook de goedkope standaard merken. Weten jullie wel dat de "reguliere" sojateelt een ware verschrikking is? Ik snap niet dat er vaginsten zijn die dat dan weer wel over hun hart kunnen krijgen. Hier fan van het Franse merk "Sojade". Al gebruik ik soja met mate, kan er namelijk niet zo goed tegen net als tegen veel andere voedingsmiddelen die veganistisch eten daardoor niet mogelijk maken.
85% van de sojateelt gaat naar de veevoeding toe. Ik neem aan dat je refereert aan de kap van bossen en het verlies van habitat voor de dieren? Dat gebeurd voornamelijk bij de sojateelt voor dieren. Mensen die soja consumeren zijn over het algemeen bewuster van zo'n dingen waardoor het overgrote deel van de soja die je in vleesvervangers en sojadrink etc. aantreft verbouwd wordt in wat meer westerse landen waar in ieder geval geen (tropisch) regenwoud gekapt hoeft te worden.