Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:47

Wellicht het eiwit?? Ter compensatie van vlees.
De eidooier is namelijk het slechte in een ei. Dat bevat veel cholesterol wat slecht voor je is. Er zit ook wel cholesterol in vet vlees, maar als je mager vlees eet maakt dat volgens mij niet enorm veel uit.

secricible

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:11

Let op met wat je op internet vind jongens, daar kunnen ze krom recht praten.
Over melk is nog steeds geen bewijs dat het slecht is, het is een goede bron van eiwitten. Wel is de calcium-fosfor verhouding slecht waardoor je bij veel melk drinken een goede bron van fosfor moet hebben. Anders haalt je lichaam fosfor uit he botten en worden je botten brozer.
Dat gezegd hebbende, je kan ook prima zonder melk, eiwitten haal je uit allerlei andere bronnen, dus melk is geen verplichting.

Wat betreft cholesterol is er een grijs gebied ontstaan. Cholesterol wordt door het lichaam genaakten voeding lijkt dit niet te beinvloeden. Veel cholesterol eten zou betekenen weinig aanmaak en een hoog cholesterol is dus vooral een probleem in de balans van het lichaam. Dus in theorie zou veel eieren geen kwaad kunnen. Bovendien verminderen onverzadigde vetten juist weer de problemen van cholesterol. En die zitten ook veel in ei!
Op dit moment wordt dagelijks een eitje redelijk geaccepteerd, hoewel er nog steeds veel onduidelijk is. Als een hoog cholesterol in de familie zit zou ik wat terughoudend zijn, maar dat is meer gevoelsmatig dan gebaseerd op wetenschap...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:13

merrylegs schreef:
verwarrend die continue veranderende ontwikkelingen over de adhv etc. Maar volgens wat Winged gevonden heeft, mag je nog steeds niet meer dan drie eieren per week. Ach ja, over een jaar zijn het vast 5, zo absoluut zijn die onderzoeken nu ook weer niet.

Ik denk dat je ook meer moet letten op wat je nog meer eet. Eiwitten etc kun je gewoon eten als je dat wil. Dooiers is het wat meer uitkijken. Cholesterol... Tjah, ik heb er zelf geen last van en werk ook hier en daar nog wat eiwitshakes naar binnen. (ik sport veel, eten is iets TEGEN afbreuk van de spieren)
Als je het mij vraagt is het ook gewoon kijken naar hetgene wat je in 1 week naar binnen werkt. Even heel simpel, je kan je ook afvragen 'hoeveel zakken chips mag ik per week eten'. Niemand die die vraag stelt, terwijl wél de vraag langskomt over hoeveel eieren (natuurlijk product) je naar binnen mag werken. Dat is dan toch wel weer vreemd ;)

(ook een zak(je) chips op zijn tijd moet kunnen)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:10

ik lees mee :) Ga ook weer zoveel mogelijk suikervrij proberen!
in de ochtend ontbijt ik met Brinta of havermout, dus de Brinta wil ik er uit hebben..
In de middag eet ik volkoren brood met hartig beleg of pindakaas (Calve pindakaas is prima, zit geen suiker in). Tussendoor fruit en in de avond zoveel mogelijk vers :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:11

Niet alle eiwitten zijn even ongevaarlijk. Er zijn studies gedaan naar caseïne (wat in dierlijke producten zit) waaruit blijkt dat mensen die meer dan 10% hiervan binnen krijgen een veel grotere kans op bepaalde soorten kanker hebben, waaronder leverkanker en prostaatkanker. Rond de 5% zou een veilige hoeveelheid zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:15

Net mijn smoothie en salade gemaakt voor morgen, ben benieuwd!

Heb trouwens een smoothie gemaakt van bosvruchten, groenten(die ik nog had liggen), banaan en havermout.

Salade met kip, sla, pasta, komkommer en een yoghurt dressing.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:21

smoothie kun je beter zo kort mogelijk op je eetmoment maken.
Als je bijvoorbeeld je sinaasappelsap na een half uur opdrinkt is er al 50% van je vitamines uit..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:22

EstherMe schreef:
smoothie kun je beter zo kort mogelijk op je eetmoment maken.
Als je bijvoorbeeld je sinaasappelsap na een half uur opdrinkt is er al 50% van je vitamines uit..

Ik moet morgen om 5 uur opstaan, dus later opstaan is belangrijker dan de vitamines op dat moment :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:23

Dat eigeel, vanwege de cholesterol, slecht zou zijn, schijnt tegenwoordig juist weer tegen te worden gesproken. Waarschijnlijk zit het proces waardoor mensen teveel cholesterol in het bloed krijgen toch anders in elkaar, en kunnen mensen rustig hun eitje blijven eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:32

8nnemiek schreef:
Niet alle eiwitten zijn even ongevaarlijk. Er zijn studies gedaan naar caseïne (wat in dierlijke producten zit) waaruit blijkt dat mensen die meer dan 10% hiervan binnen krijgen een veel grotere kans op bepaalde soorten kanker hebben, waaronder leverkanker en prostaatkanker. Rond de 5% zou een veilige hoeveelheid zijn.

Dat is alleen omdat caseïne IGF1 bevat, een groeihormoon. En logischerwijs kan een groeihormoon helpen om bijvoorbeeld spieren te laten groeien, maar ook ongezonde cellen... Over de rol bij daadwerkelijke ontwikkeling van kanker is niks bekend.
Ditzelfde hormoon is trouwens de reden dat veel eiwitten eten zorgt voor veroudering ;)

En nog een interessant feitje;
40 gram eiwit uit melk levert een stijging van 36% van IGF1 in het bloed op.
40 gram eiwit uit soja een stijging van 69% IGF1...
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-01-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:34

EstherMe schreef:
in de ochtend ontbijt ik met Brinta of havermout, dus de Brinta wil ik er uit hebben..
In de middag eet ik volkoren brood met hartig beleg of pindakaas (Calve pindakaas is prima, zit geen suiker in). Tussendoor fruit en in de avond zoveel mogelijk vers :)

Waarom wil je Brinta laten staan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:42

smurfje schreef:
Doe ene handje gebroken lijnzaad door je smoothie. Of een handje havermout.

Ik doe een eetlepel er doorheen en een halve eetlepel chia en zonnebloem

Vond dat idee van 2 eieren en de banaan wel een hele goede morgen eens proberen.

Ik had vandaag een clubsandwich.... jammie
eerst dat heksenkaas met chili
dan sla, kalkoenfilet, die uitgepakken spek die je kant en klaar kan kopen bij de lidl
dan boterham, heksenkaas, sla, komkommer, eitje... en nog een boterham er bovenop

Ach je kan er alles voor bedenken...

Ik heb nog steeds geen honger
Laatst bijgewerkt door Mando op 07-01-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:42

_Denise_ schreef:
EstherMe schreef:

Waarom wil je Brinta laten staan?

omdat ik het zonder suiker niet te eten vind :')

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:09

Beetje honing misschien?

Ik heb het met thee....
Koffie zonder suiker vind ik prima, maar de thee.
Jeetje daar kan ik nog niet aan wennen -O-

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:09

In Heksenkaas zit trouwens ook best veel suiker en veel vet :(. Jammer, vind het erg lekker spul.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:35

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:47

secricible schreef:
8nnemiek schreef:

Dat is alleen omdat caseïne IGF1 bevat, een groeihormoon. En logischerwijs kan een groeihormoon helpen om bijvoorbeeld spieren te laten groeien, maar ook ongezonde cellen... Over de rol bij daadwerkelijke ontwikkeling van kanker is niks bekend.
Ditzelfde hormoon is trouwens de reden dat veel eiwitten eten zorgt voor veroudering ;)

En nog een interessant feitje;
40 gram eiwit uit melk levert een stijging van 36% van IGF1 in het bloed op.
40 gram eiwit uit soja een stijging van 69% IGF1...

Dr campbell heeft dit onderzocht. Een wetenschapper die juist altijd heel positief was over dierlijke eiwitten en onderzocht hoe je zo veel mogelijk eiwitten uit vlees en melk kon halen, totdat hij dus een patroon begon te zien tussen deze eiwitten en kanker, en hij heeft hier 20 jaar lang onderzoek naar gedaan.
Soja bevat geen caseïne, en dit blijkt ook uit de onderzoeken, waar bv mensen in China (die bijna alleen van soja leven) ontzettend weinig kanker hebben, terwijl de rijkere chinezen die steeds meer vlees gaan eten ook steeds vaker kanker krijgen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:47

blijven doorzetten met die thee, het went echt ! nu vind ik suiker in mijn thee walgelijk. Je kan om te wennen ook een zoetere soort thee drinken, appelthee of rozebottel :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:53

Zo fanatiek hier :D

Ik doe dat niet zo hoor want dat hou ik niet vol :7
Melk drink ik niet vaak meer maar ik zeg niet dat ik het nooit meer zou doen of dat het slecht is. Daarvoor veranderen de meningen/onderzoeksresultaten mij te vaak. Wel valt het mij op dat wij in Nederland als volwassenen volgens mij het enige land zijn dat zoveel melk drinkt en dat zette mij aan het denken en aan het minderen.
Ik heb de voedselzandloper ook gelezen (en weer veel vergeten) maar die havermout :r ieuwieuwieuw dat vind ik zo vies. Later kwamen er ook onderzoeksresultaten dat havermout wat betreft glycemische index ook heel hoog scoort en dat vind je dan weer niet terug in die voedselzandloper.
Ik denk dat alles met mate en luisteren naar je eigen lichaam het beste resultaat geeft. En vooral de pure "biologische" dingen eten. Alhoewel daar ook de nodige schandalen aan kleven -O-
Ik heb het geluk dat mijn vader een volkstuintje heeft waar hij echt onbespoten en zonder kunstmest groente teelt.
Ik ben voor een heleboel groenten (vooral boerenkool) verpest voor de supermarkt. Wat een smakeloze slappe hap verkopen ze daar.
Voorgesneden groenten doe ik ook nooit, dan kun je volgens mij ook beter gewoon alleen komkommer eten :P
Eigen teelt komkommer smaakt trouwens ook heel anders dan een supermarkt/groenteboer komkommer.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:54

Brinta eet ik gezoet met stevia. Dat is echt prima te doen.

Let op met pindakaas. Ook van calve. Hier zit qua suiker weer niet zo veel in. Maar wel weer veel zout in.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:58

Stevia heeft zo'n bittere nasmaak -O-

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:14

Dat vind ik van andere zoetstoffen heel erg. En lust me stevia ook alleen maar in mijn brinta.

Ergens anders in is het erg vies. Ja misschien in mijn warme chocolademelk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:21

Ik heb een receptje voor 'suiker' vrije chocomelk. Zitten dadels en agave siroop in. Als zoetmaker.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:25

Goed alternatief voor pindakaas, vind ik, is Tahin. Beetje wennen aan de smaak in het begin maar ook erg lekker (sesampasta) Zelf heb ik, behalve honing van de imker, nooit een alternatief voor suiker gebruikt. (ja dadels) Honing van de imker kan je trouwens kopen in sommige winkels. Even met google zoeken op 'honing van de imker + provincie of woonplaats. Veel van de alternatieven, stevia bijvoorbeeld, zijn bewerkt en dan moet je precies dat en dat merk hebben en die zoektochten daar doe ik niet (meer) aan.

Vandaag is mn groentensapmachine binnen gekomen. Dol op smoothies maar harde dingen kunnen niet in de blender. Dus ik ben benieuwd hoe mijn wortelsapje gaat smaken.

Leuk topic. Ik vind het leuker om de ervaringen te lezen dan al de zogenaamde wel of niet wetenschappelijke argumenten om iets wel of niet te eten. (en vooral discussie over produkten die nog altijd gezonder zijn dan chips of koekjes) Die fase ben ik al voorbij ;) wel fanatiek over gelezen in het verleden trouwens.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:26

Ach je moet toch wel iets van suiker binnen krijgen helemaal zonder dan moet je zo radicaal alles om gaan gooien.
En dat kleine laagje heksenkaas wat ik erop smeer is zo weinig. .. net als boter zeg maar. ...