Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:25

En ook op zuurdesem, quellian? Ze zeggen dat dat beter is, maar het blijft gist natuurlijk..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:46

Ik vind zuurdesem erg vies :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:01

Het heeft idd vaak wel een typisch smaakje :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:09

Ik vind het juist erg lekker :j
Bij de Jan Linders verkopen ze een boel verschillende vers gebakken zuurdesem broden. Het brood is altijd zo lekker zacht en luchtig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:01

Vanmiddag van de homeopaat te horen gekregen dat we teff brood moeten gaan eten ipv spelt :?
Nu teffmeel gehaald en zoekende naar goede recepten. Hoe smaakt dat spul eigenlijk ? Ik had er nog nooit van gehoord.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:32

De coeliakievereniging heeft op hun site veel staan over de zin en onzin van glutenallergieen.
Kort samengevat: je kan een glutenintolerantie hebben (coeliakie). Een glutenallergie bestaat niet, er bestaat geen ziekte waarbij je immuumsysteem reageert op gluten.
Wel komen er steeds meer aanwijzingen die duiden op een soort glutensensitiveit, wat dit precies is weet men niet, waar het vandaan komt net zo min. Dit is op dit moment een verzamelnaam voor mensen zonder coeliakie (of iig zonder die diagnose) die wel goed reageren op een glutenvrij dieet. Het kan prima zijn dat dit een reactie op een andere stof is dan gluten of coeliakie die niet gediagnosticeerd is, maar daar weet men nog weinig vanaf :)
Bij een spastische darm kan het ook komen door de FODMAP's uit tarwe waar je op reageert.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 07:49

Even een update, ik ben nu bijna twee weken 'veganistisch' aan het eten. Ik heb erg veel moeite met het avondeten, dat is wat eentonig vind ik, maar verder lukt het prima.

Ik ben sindsdien 3 kilo afgevallen, dus dat is lekker :P

Vlees mis ik niet echt, maar wel de variatie zeg maar. Eieren mis ik helemaal niet, kaas een beetje.

Ik probeer voldoende noten etc te eten maar ik merk dat ik heel snel vol zit te laatste tijd. Positief, maar daardoor eet ik soms misschien net te weinig.

Ik heb besloten een keer in de week vis en een keer in de week vlees te gaan eten vanaf nu. Dan wel bio-scharrel en een kleine hoeveelheid.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:40

Goed bezig denice!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:46

Zijn er op internet geen lekkere recepten te vinden?
Zoals op de forks over knives site, daar staan er al een heleboel.
Af en toe een stukje vis of een eitje is idd een idee. Of gewoon voor de variatie wat kaas erover af en toe.
Maar er zijn ook recepten te vinden voor groenteburgers enzo, als vleesvervanger :) vooral met paddestoelen kun je lekkere vleesvervangers maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:44

Anoniem schreef:
Vanmiddag van de homeopaat te horen gekregen dat we teff brood moeten gaan eten ipv spelt :?
Nu teffmeel gehaald en zoekende naar goede recepten. Hoe smaakt dat spul eigenlijk ? Ik had er nog nooit van gehoord.

Teff heeft een wat aparte smaak, niet iedereen kan het waarderen. Ik vind het heerlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:59

:wave:
Wat ik zovaak hoor en ook hier weer terug lees is dat mensen van het veranderde en gezondere dieet zo fijn ook meteen afvallen. Maar afvallen is juist iets wat ik absoluut niet wil.
Hebben jullie tips voor gezond, maar wel calorierijk eten? Misschien is het al ter sprake gekomen, maar heb pagina 5 t/m 11 nog niet gelezen ;)

Ik heb trouwens nergens last van, geen darmproblemen ed. Maar ben wel erg veel moe en daarnaast is het sowieso goed om op je voedingspatronen te letten en waarom je iets eet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:26

Ik denk niet dat het zo is dat je van een gezond dieet altijd afvalt, maar meer dat je naar je ideale gewicht toe groeit.
Ik ben ook altijd te dun geweest, maar nu lijkt het wel dat, hoe gezonder ik eet, hoe meer ik bij kom.
Moet ik wel erbij zeggen dat we redelijk veel eten. Ik kan een pan aardappelen koken en een flinke broccoli zodat we de dag erna nog wat hebben, maar daar blijft eigenlijk nooit veel van over :=
'S avonds als snack wat nootjes of olijven of iets anders wat een beetje aanzet, en je zal zeker niet afvallen :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:34

Ah, fijn om te horen. Ik ben nl vreselijk stabiel van gewicht (ik kan veel eten of weinig eten, maar dat verandert niets) en was altijd aan de lichte kant. Gelukkig ben ik 2 jaar geleden ineens 3kg aangekomen :D
Maar dat wil ik dus niet meer kwijt :+

Ik ben dus ook een grote portie eter. Wat iemand normaal voor 2 personen aan pasta zou maken eet ik dus in mijn eentje :o

Van het weekend het topic maar weer verder doorlezen, hoop informatie :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:09

8nnemiek schreef:
Af en toe een stukje vis of een eitje is idd een idee. Of gewoon voor de variatie wat kaas erover af en toe.
Maar er zijn ook recepten te vinden voor groenteburgers enzo, als vleesvervanger :) vooral met paddestoelen kun je lekkere vleesvervangers maken.

ik wil expres geen vleesvervangers eten omdat ik tegen de manier waarop soja verbouwt wordt ben.
Paddenstoelen is inderdaad een goede, had laatst pasta met paddenstoelen en dat was prima!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:21

Leuk om dit topic te gaan volgen!
Ik ben mij afgelopen zomer gaan inlezen over suikers en koolhydraten en er erg van geschrokken. We zijn daarna van de zomer de 30 dagen zonder suiker challenge begonnen en afgerond, en ik wilde me stukke beter! Nu een paar maanden later is het niet zo dat we helemaal geen suikers enz meer eten maar we zijn er enorm op gaan letten! We proberen de voedselzandloper te volgen, geen of minimaal E-nummers te nuttigen, zo min mogelijk geraffineerde suikers enz.

We zijn beiden behoorlijk afgevallen, en zitten op een mooi stabiel gewicht nu. Ik vind mezelf iets aan de dunne kant, maar blijf gelukkig niet afvallen, blijf nu aardig stabiel. Ik voel me fitter, gladdere huid, minder vaak draaierig. We hebben dingen als brood vervangen door zuurdesem, hooguit 2 sneetjes per dag, in plaats van rijst quinoa, in plaats van "gewoon" vlees zo min mogelijk vlees en anders in ieder geval biologisch enz.

Kwa recepten raak ik af en toe ook verveeld, maar ik heb veel familieleden die op dezelfde manier proberen te leven en zo delen we dus recepten en doen ideeën van elkaar op. Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel groente en fruit gegeten als afgelopen maanden, en ga deze winter ook geen extra vitaminenpillen meer slikken, geloof dat ik die niet meer nodig ga hebben :)

Voor ons in ieder geval niet moeilijk om vol te houden, soms lastig kwa recepten, maar we staan er beiden voor de volle 100% achter en beginnen ons te ergeren aan wat mensen allemaal maar klakkeloos naar binnen werken, al hebben we dat zelf ook jaren gedaan natuurlijk... onwetendheid.
Ga het topic nog even doorlezen voor tips enzo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:54

KarinvdM schreef:
[naam] schreef:

Teff heeft een wat aparte smaak, niet iedereen kan het waarderen. Ik vind het heerlijk.

Ik heb pannenkoekjes gemaakt van teff met maizena en hazelnoot-rijstemelk. Beetje ahornsiroop erop, lekker !!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:56

denice schreef:
8nnemiek schreef:

ik wil expres geen vleesvervangers eten omdat ik tegen de manier waarop soja verbouwt wordt ben.
Paddenstoelen is inderdaad een goede, had laatst pasta met paddenstoelen en dat was prima!

Niet alle vleesvervangers bevatten soja en niet alle soja is slecht verbouwd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:19

Dat zal wel, maar is vrij lastig te controleren. Ik vind vleesvervangers gewoon niets, dan eet ik het liever zonder. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:32

Veel vervangers zijn ook gewoon juk :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:52

De vleesvervangers met lupine zijn erg lekker, en de lupine wordt lokaal geteeld, dus dat is misschien wel een idee om eens te proberen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:13

Die vind ik idd ook erg eetbaar, handig voor inspiratieloze momenten :j
De meeste soja producten vind ik of smerig... of ik word er misselijk van :?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:57

Djilna, concentreer je op gezonde vetten - zorg dat je daar zeker niet te weinig van eet.
Denk aan roomboter, diverse olieen, noten, zaden, avocado, enz enz :)

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:16

8nnemiek schreef:
De vleesvervangers met lupine zijn erg lekker, en de lupine wordt lokaal geteeld, dus dat is misschien wel een idee om eens te proberen :j

inderdaad ! kijk maar eens naar de vleesvervangers van de vegetarische slager ! Goede producten en ik vind ze lekker..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:13

Gisteren nog es de documentaire Forks over Knives gezien.. ik was bij mn ouders thuis die sinds gisteren Netflix hebben, en heb ze meteen die docu es voorgeschoteld :Y) Mijn moeders cholestorol is in het afgelopen half jaar al enorm gezakt dankzij haar nieuwe eetpatroon, maar vooral mijn vader eet erg slecht, is veel te zwaar en heeft ook een te hoog cholestorol en nog een hoop klachten. Dus ik ben benieuwd of ze ook gezonder gaan eten!
Wij zijn er zelf nu al een tijdje mee bezig. Niet heel erg streng, maar ik voel toch duidelijk verschil :j meer energie, minder zin in suiker..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:04

Kleine veranderingen kunnen zeker al een groot verschil maken hoor!