Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:16

Sonja_vR schreef:
Maris, mag je wel zoete aardappel (is geen familie van de aardappel trouwens)

weet ik eigenlijk niet :o

En bloemkoolpuree gaat hem ook niet worden, ik kan geen bloemkool verdragen ( alleen wel de enige echte nederlandse bloemkool, vraag me niet waarom ).
Maar wel super zo, die tips +:)+

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:29

Ik doe iets heel fouts door de muesli: soja dessert vanille :+
Omdat ik als kind al niet over melk kon heb ik daar een soort fetish voor hahahah. Vind alles wat er op lijkt echt walgelijk.

Er zit gelukkig geen suiker in en is biologisch, dus niet gemodificeerd. Maar echt geweldig is het natuurlijk niet, ach.. Kan niet alles hebben. Ik moet het ook lekker vinden hoor.

Bij quinoa kun je alles doen. Wij gebruiken het vaak als een soort couscous idee. Of scheppen het door de salade. We vullen er papika's mee, ook erg lekker.

Overigens zijn er natuurlijk altijd discussies over voedsel, zoals over quinoa. Maar er zitten in ieder geval geen gluten in en dat is volgens mij waar het bloedgroepdieet op doelt. Spelt bevat wel gluten maar is een oudere graansoort en daarom beter. Verder zit tarwe in zoveel dingen dat je bijna geen varatie meer hebt als je niet op let. Dat is de reden dat ik geen tarwe eet. Plus dat het zo ver doorgefokt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:28

Waar halen jullie trouwens spelt, boekweit en amandelmeel? Ik kan het hier niet krijgen. Wat ik zo 123 Google is reteduur

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:42

Maris schreef:
Sonja_vR schreef:
Maris, mag je wel zoete aardappel (is geen familie van de aardappel trouwens)

weet ik eigenlijk niet :o

En bloemkoolpuree gaat hem ook niet worden, ik kan geen bloemkool verdragen ( alleen wel de enige echte nederlandse bloemkool, vraag me niet waarom ).
Maar wel super zo, die tips +:)+

zou je eens op moeten zoeken, geeft namelijk wel weer een hoop mogelijkheden kwa variatie
zo kun je van pompoen, zoete aardappel en knolselderij bovoorbeeld ook puree maken, frietjes uit de oven maken etc , apart van elkaar of gemengd ,

Janne: bij de reformzaak/biowinkel of bij een molenwinkel etc

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:42

Een lekker recept voor mueslirepen, volgens mij amber proof.
200 gram noten ( gemengd)
200 gram havervlokken
100 gram gedroogd fruit
75 gram honing
75 gram kokosvet
1 ei

Hak 2/3 van de noten fijn en het andere deel grof. Verwarm de honing en het kokosvet en laat het even koken totdat het schuimt. Meng alle ingrediënten door elkaar en doe het in een ovenschaal met bankpapier. Druk het geheel goed aan en bak het 15 minuten op 180 graden, goed laten afkoelen en in repen snijden. Je kan er zo'n 15-20 maken.

Ook lekker erdoor is blokjes Pure chocolade. Het ei kan je weglaten, maar wordt het kruimeliger. Je kan ook suikervrije muesli toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:00

Waarom moet het koken/schuimen? Dan verniel je toch alle goede stoffen?
Klinkt wel lekker, ga ik proberen, heb het allemaal in huis. Lekker voor het sporten

Ik heb amandelmeel etc in de natuurwinkel gekocht maar ik vind het erg prijzig allemaal. Is het niet in grootverpakking goedkoper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:00

O en ik ga ze natuurlijk met chocola maken

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:34

Geen idee waarom dat het even moet koken, stond in het recept.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:37

Ik zocht laatst ook amandel meel. ik vond het bij de tuinen en ik vond het heel erg prijzig. Maar niet mee genomen.

Ik heb vandaag een heel erg niet amber proof gerecht gegeten; pizza. Wel zelfgemaakt, maar ik kreeg het deeg niet dun dus het was heel dik. Wel heb ik alleen verse groenten erop gedaan en geen kaas.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:42

Amandelmeel kun je ook zelf maken, amandels heel veel fijn malen :+
Maar het blijft duur. Ik troost me maar dat ik geen frisdrank en chips etc hoef te kopen, dus dat ik daar bespaar :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:22

precies. Ik eet doordat ik gezond eet heel veel dingen niet, waardoor ik toch niet echt duurder uit ben. En ontbijten met havermout is ook goedkoop (behalve dan de rijstmelk waarmee ik het maak)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:15

Gelijk een vraagje over die havermout. Ik begreep dat havervlokken een stof bevatten die niet zo gezond is ? fytine ofzo ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:28

he wat leuk een amber albarda topic!

hier staan allebei haar boeken in de kast en ik combineer haar manier van eten met die van 'de voedselzandloper'. Maar Amber is wat inventiever met haar recepten dus kook veel dingen volgens haar manier :j

Ik heb wel de mazzel dat mijn buurman en tevens oom een biologische winkel heeft :D Veel producten kan ik zo halen, het is iets duurder dan in de gewone supermarkt (al krijgen we familiekorting bij mn oom :)) ).

Het enige wat ik nog moet vinden is baking soda. Dan kan ik ook wat lekkere schuldvrije koekjes en taartrecepten gaan proberen :9

Toad schreef:
precies. Ik eet doordat ik gezond eet heel veel dingen niet, waardoor ik toch niet echt duurder uit ben. En ontbijten met havermout is ook goedkoop (behalve dan de rijstmelk waarmee ik het maak)

Ik gebruik ongezoete sojamelk en doe 50% melk 50% water. Nog gezonder en qua smaak proef ik weinig verschil. Sojamelk is de helft goedkoper dan rijstmelk en bevat dezelfde goede stoffen. Ik vond de rijstmelk/amandelmelk ook erg prijzig zeker omdat ik het echt elke ochtend eet. Maar het alternatief dat ik nu heb gevonden is net zo lekker en stukken goedkoper!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:36

Baking soda kan je oa bij de drogist kopen , gimborn heet het daar.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:11

De dille en kamille heeft het sinds kort ook. Organic van een engels bedrijf. Misschien kan je het wel via hun webwinkel bestellen.
Wij zijn de laatste tijd een beetje afgedreen van AA en de voedselzandloper en het is weer tijd om beter op te letten :) We hebben veel etentjes gehad die ons weer op t verkeerde pad hebben gebracht. Maar goed :we gaan weer ons best doen en de kilo's die er door het ongezondere eten bijgekomen zijn weer afwerken.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:36

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:48

baking soda = ook gewoon bij een drogist te krijgen, dan heet het alleen zuiveringszout :)
ook wel natriumbicarbonaat

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:58

hier haal ik mijn meel
http://www.molennooitgedagt.nl , ze doen ook aan verzenden :j

viel me bij het meel voor brood bij de zuidmolen op dat er van alles en nog wat aan is toegevoegd, gebrande suiker en broodverbeteraars etc.. en ook best duur...kg speltmeel inclusief de toevoegingen 4 nog wat
ik betaal voor een kilo biologisch speltmeel 2.75

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:59

Ik zat ook even te kijken op de site van de zuidmolen. 5 kg speltmeel is daar 8,68 , dus zonder toevoegingen en volkoren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:27

never mind, andere browser en ik zag opeens veel meer dan met andere browser... gevonden dus :+
maar zuidmolen is idd wel interesting :j wie weet binnenkort eens wat bestellen

edit: verder ook wel leuke andere produkten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:51

maken jullie zelf speltbrood ? Heeft iemand een goed recept ? Ik lees zoveel verschillende recepten op internet namelijk....
Speltbrood van de c1000 schijnt weer tarwebloem te bevatten begreep ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:52

Sentido had jij dat recept nog voor amandel appeltaart ?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:49

Ja staat een paar pagina's terug. Je moet alleen wel even de versie met dadels hebben :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:21

ik wil vanavond frietjes maken van knolselderij en een zoete aardappel. Maar ik lees allemaal verschillende recepten.
Wat is nu handig ?
Beide eerst een paar minuten koken en dan in olie en dan in de oven ? Of ???

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:24

Maris schreef:
ik wil vanavond frietjes maken van knolselderij en een zoete aardappel. Maar ik lees allemaal verschillende recepten.
Wat is nu handig ?
Beide eerst een paar minuten koken en dan in olie en dan in de oven ? Of ???

In het boek van Amber staat schillen, in de olie en dan in de oven 25 minuutjes bakken.