De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:31

Getsie Ibbel :')

Het enige waar hier geen kruid tegen opgewassen voor de bramen is dus dochterlief :+
Heb nu een stukje tuin afgezet zodat de kippen niet meer door de hele tuin banjeren, laat de braam nu ook mooi achter het hekje staan, heb ik misschien ook nog kans om er eentje te proeven :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:23

Even een hele blonde vraag:
Zijn doperwten, sperziebonen, augurk en komkommer een jarige planten?? :o?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:49

Ja

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:12

En courgettes?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:15

ook

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 19:01

berdien85 schreef:
Zunzuncito schreef:
Ik heb even gezocht op komkommerkruid, maar kreeg het niet gevonden in dit topic. Heeft iemand dit al in de tuin staan? Niet het meest sexy plantje, maar er komen hele mooi blauw/paarse bloemetjes aan die je sla echt heel erg opleuken. Als zaadjes te koop bij een plantenwinkel, en vervolgens kan je elke jaar zaadjes oogsten van de plant zelf (of de plant effe 'shaken' tegen de tijd dat zaadjes rijp zijn). Niet zoals ik elke lente de eerste blaadjes uit de grond trekken onder het mom van 'onkruid', maar gewoon door laten groeien :D .

Hey die heb ik ook! Zat in zo'n wilde bloemen zakje van de welkoop.
Maarre, begrijp ik nu goed dat je die bloemen kunt eten? :o

Niet alleen de bloemen, ook de harige blaadjes, die kun je in stukjes snijden voor door de sla bijv.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 19:02

Ibbel schreef:
Ik heb net de druif gesnoeid, en ga maar eens een poging wagen zelf dolmadakia te maken. Ik moet zelf maar een beetje experimenteren met hoe ik de bladeren moet behandelen, want veel recepten zijn niet te vinden, maar dat is alleen maar leuk.

Geinig!

Gewoon even kort koken, zoals je ook koolbladeren kunt koken voor een lasagne?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:04

Iets langer dan kort koken, de bladeren zijn vrij stug. Heb ze nu in een marinade van balsamico-azijn en zout liggen voor verdere soepelheid.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:55

Goh, had ik vroeger ook kunnen doen, mijn ouders hadden een megadruif in de achtertuin! Baal trouwens wel een beetje, heb zojuist de mooiste verakking van mijn pompoen vermoord >;) . Moest de ramen lappen en toen stapte ik erop. Hoorde toen een hele zielige knak... Ik geef het toe, ik ben een pompoenkiller!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:45

zolang het nog enigzins aan elkaar vast zit heb je dikke kans dat ie gewoon verder groeit , taaie shizzle die pompoenen :+ ik heb ook al wat oepsies gehad hier namelijk....en een rottweiler :roll:

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:23

Cindyrella schreef:
Hoi!!

Ik ben een newbee hier!!
Zal mezelf even voorstellen: Jorien 32 jaar en woonachtig in het mooie Zuud-Beveland in Zeeland.

Verders wil ik ook wat tomatenplantjes gaan zetten, maar moet daarvoor nog een geschikte plaats op het erf opzoeken.

:wave: Hallo Jorien

Als je tomaten in de volle grond wilt zetten moet je er wel voor zorgen dat het al volwassen planten zijn zodat ze snel bloemen krijgen en vruchten gaan dragen.Anders gaat je oogst verloren als de herfst/winter vroeg invalt ;)
Zitten er al tomaatjes aan dan kan het natuurlijk prima ;)

Ik heb mijn tomaten in de volle zon staan en bijna in de pure paardenmest.Tomaten houden van warme voetjes...
Hoewel ze vrij onbeschut staan zijn ze (tot nu toe) redelijk door de regenbuien heengekomen alhoewel ik wel wat schade heb.
Zorg dat ze op een plek staan waar het overtollige water makkelijk weg kan vloeien,ze houden van warme,vochtige voetjes en vinen pootje paden minder aantrekkelijk :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:53

Bedankt voor de tip Antheman!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:06

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:08

Ik zag je topic al langs komen Ibbel. Leuk idee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:17

vandaag mijn eerste rijpe tomaat geoogst. :D

alleen begint een groot deel van de tomatenplanten nu bruine plekken te vertonen en ook het blad wordt bruin/dood. ik ga echt heel erg balen als dalijk m'n hele tomatenoogst mislukt hierdoor -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:20

Dat klinkt als phytophtora. Met die natte zomer niet echt vreemd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:25

al het aangetaste blad verwijderen, daarmee zou je misschien eventuele phyt kunnen beperken

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:27

oei heb een hoop bij te lezen B-)
ondertussen al druk met het plukken van bramen jammie wat zijn ze weer lekker en in grote hoeveelheid :):)

Weet iemand welk mormel hier van mijn spitskool heeft zitten eten!??! :
Afbeelding Afbeelding
Argh als ik dat mormel tegenkom _-:( !! Ik heb 6 spitskool planten en alle 6 zijn ze aangevreten.
Van de 6 bloemkool planten is er eentje een klein beetje aangevreten. Rest vd moestuin is ongedeerd pfew :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:29

Slakken lijkt mij het meest waarschijnlijke?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:43

:wave:

Ik heb een witte druif die net z'n zomersnoei heeft gehad, helaas hebben we daar mijt in. Vorig jaar een rode druivenplant erbij genomen die groeit ook lekker. En 3 frambozen die groeiden als kool, vorig jaar geplant en in de afgelopen maanden hebben we bakken frambozen binnen gehaald. :9

Mijn aardbeien lijken overleden, zijn er maar een paar aan gegroeid bij 1 plant, en de andere plant lijkt weinig te doen. -O-

Ik zag laatst op internet iets grappig, op een vierkante meter een tuintje maken, op de website makkelijkemoestuin.nl geloof ik maar die wil niet laden bij mij, http://www.onzevierkantemetertuin.nl/ lijkt daar heel erg op :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:30

Dat is geen slakkenvraat aan die spitskool, da's duivenvraat.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:14

Duiven?!?!??
Wow ik schrik ervan :wow: verdorie en ik maar denken dat die kater van ons duiven uit onze tuin houdt gggrrr ik ga dalijk 's een hartig woordje met hem praten ~~}>
Slakken lijkt me idd niet, dan zou je toch wat sporen van hun slijm moeten zien.
En duiven kan kloppen, er zitten standaard een stel flinke duiven rondom ons huis (al jaren).
Vanavond maar weer 's wat met netten spelen :D
Dank je wel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:25

Afgelopen weekeinde heb ik zelf kruidenboter gemaakt met allerlei bloemen erin. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt. |(

De roomboter kwam uit de supermarkt. De knoflook heb ik zelf geoogst, net als rozemarijn, thym, dille, veel bieslook en oregano.
Hierdoorheen oostindische kers bloemen, goudsbloemen en komkommerkruid. Stond zeer feestelijk :D Tikkie zout en peper erdoor en smullen maar *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:45

Wat leuk zeg, en wat klinkt dat lekker! Enneh, is het ingewikkeld om knoflook te ´verbouwen´?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:45

Ffortuna schreef:
Wat leuk zeg, en wat klinkt dat lekker! Enneh, is het ingewikkeld om knoflook te ´verbouwen´?

Heeeeel ingewikkeld.

In oktober duw je het in de grond en de zomer erop haal je t eruit :P