Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:16

Waar zit je zelf aan te denken? Pasta, rijst, aardappel gerecht? Ovenschotel, wokken? Er zijn zoveel opties. :P

Ik ben vanmiddag met me stiefvader naar de molen hier op het dorp geweest om meel te halen en het was ook nog eens nationale molendag dus we konden ook nog de molen van binnen bekijken en bovenop staan. Ik zag tot mijn verbazing dat ze speltmeel hadden dus dat meteen gekocht, en nog een kilo biologisch (jaja, de man zei: gewoon of biologisch, en me stiefvader weet hoe biologisch ik bezig ben dus hij koos bio speciaal voor mij) Was echt verbaasd hoe goedkoop het nog was, 1 kilo van beiden dus samen 2 kilo voor 3,60. En ook nog 2 pakken pannenkoekenmeel voor 3.60. Ze waren ook pannenkoeken aan het bakken en toevallig hadden ze net met hartig beslag, rucola en roomkaas, smaakte verrassend lekker!

Vanavond moet ik voor me avondeten wat meenemen voor onderweg en heb gekozen voor een koude wrap met 1 met babyslamelange, kruidenkaas en gerookte zalm en eentje met kipfilet. En oja, nog een bakje aardappelsalade, aardig gezond lijkt me nog zo. ^^ Morgen iets 'ongezonder', dan ga ik een aardbeienkwarktaart maken voor moederdag, maar dat moet kunnen. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:31

Hmm jou eten klinkt weer heerlijk zeg! Mjammie lekker pannenkoeken haha!

De hele familie komt ineens morgen dus mijn oma heeft maar tomatensoep met balletjes gemaakt. Alles vers dus best lekker! En een beetje brood erbij. Ik hoef de taak van eten dus niet op mij te nemen, ook wel fijn!

Had een prima dag maar ben nu de hele avond tot laat oppassen. Het is voor mij echt snacktijd! Heb al een halve reep 85% chocola op, een appel en wat noten haha. Echt heerlijk! Heb mezelf helemaal ingestopt met allemaal kussens en dekens op deze uberchille bank en een flinke kop thee. Ga even aan school werken zo :)

Mijn oma had trouwens speltbrood gebakken maar ze zei dat het behoorlijk uit elkaar viel. Het was wel lekker. Maar hoe komt dat? Wat doet ze fout?

Heb trouwens een sprouter gekocht dus ik kan lekker gaan sprouten nu. Heb er al broccolizaadjes op gelegd :) Ben benieuwd! Het is in elk geval wel erg gezond!

Lijstje vandaag:

O: Smoothie, ananas, banaan, boerenkool, chiazaad en groen poeder
T: Kokoswater
M: Groentes van gisteren even opnieuw opgebakken met cherrytomaatjes erbij, en quinoa met citroenolijfolie
T: Rest van smoothie van 's ochtends
A: Japanse pizza en verwarmde cherrytomaatjes
T: Heel veel pure chocola, nootjes en een appel

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:38

Slechte dag hier. tot 15.00 ging het prima. Vanmiddag vergrepen aan wat koekjes. Vanavond veel chips tijdens het oppassen..Pff nou ja hopelijk blijft het bij één dag. Wel hard gewerkt vanmorgen (in de zorg = veel lopen/schoonmaken etc) vanmiddag nog paardgereden en stukje gefietst.
Morgen wel uitgebreid moederdag ontbijt, s'middags soep en brood bij mijn oma (ook zelf gemaakt :P) s'avonds hebben we verjaardag. Wordt ook geen geweldig dagje waarschijnlijk..Nou ja maandag dinsdag woensdag weer in Groningen, dan komt het wel weer goed

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:45

We hebben ook een paar recepten meegekomen bij de molen en bij het speltbrood recept werd er al gezegd dat je het beter in een broodbakmachine kon bakken en niet op de plaat (de oven) omdat het niet stevig genoeg zou worden en dus inderdaad uit elkaar zou kunnen vangen. Geen idee hoe het op te lossen is, ik laat dat aan mijn chefkok stiefvader over, haha.

Weet jij trouwens Phylos waar de markt is komende week? Want er is kermis op de vismarkt, grote markt en ossenmarkt, ik zou niet weten waar de dinsdagmarkt zal zijn. Hoe moet dat nou, een week zonder voedsel van de markt?! Haha.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:22

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:53

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:06

Ik kom er net achter dat je lichaam standaard een voorraad B12 opslaat die genoeg is om nog maanden/jaren mee door te kunnen... het is dus niet zo erg als je een keer je pilletje vergeet.

Zat ik daar maar te stuiteren van de suikervrije Red Bull, omdat ik bang was voor spontane zenuwpijn. :')

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:30

_Mara_ schreef:
We hebben ook een paar recepten meegekomen bij de molen en bij het speltbrood recept werd er al gezegd dat je het beter in een broodbakmachine kon bakken en niet op de plaat (de oven) omdat het niet stevig genoeg zou worden en dus inderdaad uit elkaar zou kunnen vangen. Geen idee hoe het op te lossen is, ik laat dat aan mijn chefkok stiefvader over, haha.

Weet jij trouwens Phylos waar de markt is komende week? Want er is kermis op de vismarkt, grote markt en ossenmarkt, ik zou niet weten waar de dinsdagmarkt zal zijn. Hoe moet dat nou, een week zonder voedsel van de markt?! Haha.

Ik geloof richting de A kerk zeg maar, dus net voorbij de vismarkt. Daar zag ik vrijdag tenminste kraampjes staan toen ik naar het station fietste
Ik hoef maar van maandag tot woensdag in Groningen te zijn en woensdagavond eet ik al weer thuisthuis. Voor mij dus geen markt deze week, maar hij is er wel naar mijn weten ;)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:13

Ja vitamine B12 moet je toch alleen bijslikken als je lichaam een stoornis heeft, dat het het niet kan opnemen?

Ik zit met iets raars.. Ik word eigenlijk altijd doodmoe, tegen het ziekelijk moe aan, na eten van koolhydraten. Heb beetje zitten zoeken en als ik een test doe over koolhydraatverslaving kom ik dik in de hoogste risicozone uit.
Nu heb ik 3 weken geleden een kuur 'opkikkers' gehad, zat carnitine in vooral en nog wat aminozuren. Dit omdat ik dus altijd moe was, spierkrampen had en gewoon echt niet lekker in m'n vel zat. Wonder boven wonder voelde ik me er veel fitter door maar de kuur duurde maar 10 dagen. Na een week begonnen de problemen weer en vandaag heb ik er goed van.. Ik eet echt niet heel veel koolhydraten en altijd volkoren en nooit suiker of koek of snoep oid.. maar wel gewoon brood en couscous bv vandaag.

Wat kan dit zijn en heeft die carnitine er iets mee te maken of was dat toeval?
Misschien moet ik toch een keer bloed laten prikken want soms doen de klachten me ook aan diabetes denken al denk ik persoonlijk dat je daar zieker van bent onbehandeld.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:14

Ik zou even een bloedtestje laten doen :j

Edit:

Vanuit m'n eigen ervaring: Ik was enorm koolhydraatverslaafd, maar ik heb nooit van suiker gehouden. Bij mij ging het echt om brood en pasta, maar niet om zoetigheid. Ik werd er ook ontzettend dik van.
Ik heb anderhalf jaar lang koolhydraatarm gegeten en hiermee ben ik flink afgevallen.

Inmiddels eet ik weer volop koolhydraten en vetarm, icm krachttraining. Ik kan dus niet zeggen of m'n lichaam zich compleet heeft 'gereset', omdat ik niet zo ben gaan eten zonder te sporten. Al met al durf ik wel te stellen dat koolhydraatarm me weer gevoeliger heeft gemaakt voor insuline, omdat ik geen suikerdipjes meer ervaar. Ik ben ook niet meer constant dorstig en hou geen vocht meer vast.

Ik weet niet of je sport, maar als je dat niet doet kun je het altijd proberen. Ik kan vooral krachttraining aanbevelen.
Door te sporten verbruikt je lichaam de koolhydraten op de juiste manier, waardoor je er niet meer (zoveel) last van hebt :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:52

Ik moet nog even teruglezen maar het weekend was qua eten een regelrechte ramp :+ gisteren toernooi gekeken bij mn vriend, had 2 witte bolletjes met hamburger en 1 met frikadel, denk een wijntje of 8 :+
Vanmorgen appelgebak bij mn schoonmoeder.

Nou ja zit nu wel aan japanse pizza (goed gelukt!) en morgen gaan we gewoon weer back 2 basic

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:23

Bedankt voor je input Phormicola!
Ik sport al ontzettend veel, werk in de paarden dus rijd een aantal uur op een dag intensief en doe daarnaast de hele dag lopen en stalwerk en rennen en vliegen.. Dik word ik er dus ook niet van.
Denk dat ik toch maar eens wat koolhydraatarmer ga proberen eten dan.

Haha Colway, moet ook eens mogen toch. :D Ik heb wedstrijdweekend gehad, dat resulteerde ook in broodjes hamburger enzo. :+ Voel me nu wel dik en vies trouwens.. zit tussen m'n oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:12

phormicola schreef:
Al met al durf ik wel te stellen dat koolhydraatarm me weer gevoeliger heeft gemaakt voor insuline, omdat ik geen suikerdipjes meer ervaar.

Kan ook bijzonder goed kloppen, dat is opzich ook mooi van het lichaam en op die manier kan in sommige gevallen diabetis II genezen worden. Je lichaam kan weer gevoelig worden voor insuline. Dan wordt het glucose beter en sneller opgenomen in de lichaamscellen waardoor je bloedsuiker stabieler kan blijven. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:45

Goedemorgen!

Jeetje Colway wat chill dat jij nog zo los kan gaan. Ik kan dat gewoon niet eens meer, heel stom.

Rytm, ik had precies hetzelfde als jij. Echt tegen het zieke aan. Viel altijd in slaap! En niet eens na een zak snoep, na een boterham al. Nu helemaal geen last meer van :D Maar zou toch even bloed laten prikken voor de zekerheid.

Gisteren heb ik het nog vrij netjes gehouden bij mijn oma. Heb 1,5 kom verse tomatensoep op, was heerlijk. Heb er een stokbroodje (slecht) met kaas, komkommer en tomaat bij op en een speltboterham die mijn oma zelf had gebakken met flink wat boter. Speltbrood was aardig droog alleen.. Heeft iemand daar nog tips voor? Daarna als toetje ngo een klein stukje zelfgebakken taart op, maarja moet kunnen toch. En maar 1 klein glaasje prosecco :) Kwamen toch heel wat geïnteresseerde mensen naar me toe die zo graag meer wilde weten over mijn eetpatroon haha mijn oma had ze vast het eea verteld.

Nu aan een smoothie met spinazie, mango en aardbeiden en verder weet ik het nog niet voor vandaag.

Fijne dag allemaal in elk geval!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:30

Hoe ben jij dan precies gaan eten?

Ik heb vanmorgen expres 'maar' 3 boterhammen gegeten ipv 5 en daarnaast nog 2 tomaten en wat sla maar ik had na een paar uur al ontzettende honger en alsnog dat extreme vermoeide gevoel. Dus toch nog 2 botenhammen gegeten en een banaan en appel in de loop van de ochtend.
Nu aan de salade gevuld met sla, omeletje, geraspte kaas, walnoten en appel. Maar geen gevuld gevoel nu..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:32

Hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer vet je moet toevoegen :) Dan blijft het hongergevoel weg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:23

Rytm: misschien een gekke vraag hoor, maar hoe weet je dat het door koolhydraten komt, dat je moe bent? :) Je leefstijl klinkt me ook behoorlijk intensief in de oren, je zou daar eventueel ook moe van kunnen zijn..? Of heb je meteen na het eten van brood of zo een gigadip?

Ik ben weer terug van het weekend op kamp :D Het was fantastisch, maar wel heel erg intensief (weinig slaap, nul rustmomenten per dag) en moet nu echt weer mn energie aanvullen op één of andere manier. Qua eten had ik mn speltboterhammetjes bij. Op zaterdagavond aten we pannenkoeken, toen had ik een stoommaaltijd van c1000 bij ('italiaanse kip', met worteltjes en boontjes). Maar jeetje, er zitten zo'n 100 ingrediënten in en zelfs E621 :( en dat durven ze gezond te noemen! En gister uit eten geweest bij de mexicaan (tapas), maar wat was dat ranzig :') Alles was zo zout en machtig dat ik na één gang al vol zat (en toen kwamen er eigenlijk nog twee :') ) en ben ook de hele nacht/ochtend misselijk geweest haha. Voorlopig maar even niet meer doen :P

Nu gebruncht met havermout gekookt in water, met appel, kaneel, speltmuesli en gewelde gojibessen. En een kop detoxthee. Voelt even beter :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:03

Het kan idd ook dat ze voor haar activiteitsniveau juist te weinig eet :j

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:13

Je hebt het weer overleeft Vogeltje :) Balen he dat in practische alle voorverpakte voeding troep verwerkt zit...
Had zelf een junk weekend. Lekker uit eten geweest bij Lazy Louis (jazz cafe/restaurant, was jazz weekend in Amersfoort) en omdat we de (zeer goede )resultaten van het eerste kwartaal binnen hadden op het werk alle medewerkers wat lekkers bij de buren ,Corazon Bakery, laten halen en dat zag er zo lekker uit dat ik zelf ok maar wat genomen heb :) .Gisteren bij de moeders weer volgestopt met lekkere dingen en ben nu echt weer toe aan gezond eten haha.
Lijstje vandaag:
O: havermout met kaneel,gember en wat warme melk
t en L : ommelet met 200 gr groente erdoor
T: 1 kleine mango en beker verse muntthee
d:Broccolie en een karbonade

Vanmorgen nog even bij de turkse winkel geweest en had 2 ds mango's (24 st :+ )voor €2 ... Die kon ik niet laten liggen.... heb een doosje aan een collega gegeven . Had verder 1 watermeloen , 2 granaatappels,1 rode paprika, bos pepermunt, 1 komkommer ,zak walnoten en een bos bleekselderij en dat alles tesamen voor €10,95 .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:28

Zo dat klinkt even goed hesterve! Ik wil ook zoveel fruit voor zo weinig geld :D

Mijn lijstje vandaag:
Brunch: havermout gekookt in water, met appel, kaneel, speltmuesli en gewelde gojibessen
T: 1 rijstwafel met kaaspoeder ( :+ not so healthy)
Avondeten: volkoren macaroni met zalm en allerlei lekkere groentes die ik ga vinden in de winkel

Nu lekker een uurtje het bos in met de hond, en naar mn paard en naar de winkel. Eventjes weer een gezonde voorraad inslaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:34

Zalm met verse doperwtjes is volgens fijne combinatie? :)

Gister uitgebreid gegeten, maar alles vers gemaakt. Was best lekker en voelde me beter dan na de meeste uitgebreide etentjes. Met name de paddenstoelen met geitenkaas en walnoten waren heerlijk. :9

Als alles een beetje door groeit eten we volgende week de eerste sla uit eigen tuin. Eitjes van eigen kipjes er bij ect. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:37

Dat is echt geen geld inderdaad.
Hier ook weer op de gezonde weg vandaag
O: magere kwark/muesli/lijn+chiazaad/rozijnen en halve appel
T: appel
M: mini mueslibol. Boterham kaas, boterham biokipfilet
T: speltcracker met appel-peer-dadel stroop (net gekocht bij ekoplaza) en banaan
A: groenteomelet, speltcracker en kom groentesoep
T: kwark en/of 85% chocola

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:16

VogeltjeM schreef:
Rytm: misschien een gekke vraag hoor, maar hoe weet je dat het door koolhydraten komt, dat je moe bent? :) Je leefstijl klinkt me ook behoorlijk intensief in de oren, je zou daar eventueel ook moe van kunnen zijn..? Of heb je meteen na het eten van brood of zo een gigadip?

Ik heb het bijna altijd na het eten van koolhydraten. Ik werk inderdaad vrij intensief maar doe het al jaren en ben het zo gewend, natuurlijk ben ik er wel eens moe van maar dat is anders moe. Maar ik was er idd niet zeker van en daarom heb ik een 10-daagse kuur met carnitine en arginine gehad van de apotheek en dat werkte als een tierelier! Echter nu na een week er vanaf te zijn is het weer terug.

Vanmiddag na m'n koolhydraatvrije lunch geen last gehad! Nu wel onwijs honger en toch een broodje weggewerkt.. Het is wel nog even zoeken wat ik dan als vervangers kan eten want anders eet ik echt bijna een heel brood weg op een dag en ik weet niet waarmee ik dat kan vervangen?

Jullie lijstjes klinken lekker zeg! Paddestoelen met geitenkaas en walnoten, jammie!
Ik doe er wel veel inspiratie aan op moet ik zeggen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:33

Rytm: misschien wel koolhydraten, maar wel langzamer werkende: speltbrood proberen..? :) Is bij de c1000 en jumbo te koop. En anders misschien wat 'vullende' groenten verwerken in je lunch, zoals bonen? Ik beweeg dan wel niet zoveel als jij, maar toen ik net omschakelde naar minder koolhydraten, had ik ook razende honger. Inmiddels is mn lijf gewend de energie uit wat andere resources te halen (al eet ik nog wel redelijk wat koolhydraten hoor).

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:04

Ik had vandaag echt een top dag! Moest alleen pianolessen geven en kreeg net bij mijn laatste leerling 2 flinke chocolade slagroomsoezen haha heerlijk :D Maarja nog altijd beter dan gewoon snoep toch! Zit nu in mijn bed even flink aan school te werken met een grote kop kruidenthee en een reep met stevia gezoete chocola. Heb trouwens allmeaal kiemzaden besteld bij de Peuleschil en die heb ik nu binnen. Ik heb alleen bij Dille & Kamille zo'n kiembakje gehaald maar kan je die adukibonen daar ook gewoon op kiemen of moet dat per se in een weckpot? Hesterve, jij kan me daar vast antwoord op geven. En bij welke turk heb je al dat fruit vandaan? Daar moet ik ook heen!!!

Mijn lijstje verder van vandaag:
O: Pure aloëverasap
O: Smoothie, mango, banaan, aardbeien, tarwekiemen en spinazie + groen poeder ernaast, dat vind ik trouwens echt super lekker spul haha!
T: Appel
M: Gegrilde courgette met boekweitpasta, wortel en saus van saffraan met kurkuma, nog wat veldsla erbij
T: Beetje smoothie van in de ochtend
A: 2 roggebroodjes met humus, alfalfa en gegrilde paprika en peterselie
N: 2 soesjes en een halve reep stevia chocola