Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:02

Welkom nieuwe mensen, ook leuk dat er even uitgebreid voorgesteld wordt (vind ik)

Merken jullie dat jullie je beter voelen van natuurlijker en gezonder eten?

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:04

Welkom Tamara :wave: Foodwatch ga ik ook even checken. Leuk al die verschillende tips, sites en boeken +:)+
Wat grappig dat die boer ze dan maar gaat weggeven. Inderdaad zonde om dat te laten verrotten. Maar ik hoop toch dat mensen die man ook wat geld geven. Waar moet hij zijn bammetje van betalen dan :(:)

Colway, ja, gedroogde :j Volgens mij zijn ze niet vers te krijgen. Ik heb ze in ieder geval nooit gezien :n Hier ook 6 euro voor een klein pakje en ik vind ze ECHT smerig :o Ik probeer er af en toe eentje naar innen te werken, verstopt in een smoothie ofzo, maar ik vind het zo'n overheersende muffe smaak :r

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:05

Ben bezig mn tanden weer wat witter te krijgen (ongezond i know :+ 0 maar nu mag ik dus geen thee, drink de hele dag al water en dat komt me mn neusgaten al uit, iemand tips? Mag geen koolzuur in zitten liefst geen of zo weinig mogelijk zuur, geen kleurstof, geen suiker :+

Ohhh @ Tien, ligt dus niet aan mij, ik probeerde ze al te pureren o.i.d. :+

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:08

Of het ligt aan ons, Colway :))
Om te drinken, misschien wat Crystal Clear? Maar ja, dan zit je weer met zoetstoffen := Mag je ook geen kruidenthee?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:17

Colway schreef:
Welkom nieuwe mensen, ook leuk dat er even uitgebreid voorgesteld wordt (vind ik)

Merken jullie dat jullie je beter voelen van natuurlijker en gezonder eten?

Ik heb het idee dat ik me wel wat fitter voel, maar ik weet niet of het echt door het natuurlijker en gezonder eten komt of dat het meer een psychologisch iets is. Ik voel me er gewoon fijner bij dat ik weet dat hetgeen wat ik eet goed voor me lichaam is. (Of ik denk dat goed voor me lichaam is, er bestaan zoveel theorieën over wat nu gezond en goed is; voor mij is goed en gezond eten puur eten, dus geen toegevoegde troep en met mate. ) Ik heb de laatste tijd wel wat 'terugvallen' zoals ik het dan maar noem, heb echt de laatste week van alles lopen eten, maar ik geef het gedeeltelijk de schuld aan mijn ongesteld zijn. Ik had 2 weken geleden een fikse griep te pakken met een keelontsteking waarvoor ik antibiotica kreeg, wat weer het gevolg had dat me pil niet meer werkte en ik dus opeens ongesteld was. Ben toen gestopt met de pil slikken en een stopweek ingelast wat resulteerde in bijna anderhalve week ongesteld zijn. En laat ik altijd enorme vreetbuien hebben wanneer ik ongesteld ben, dus het doosje 'Merci' was zo op. :') Daarvoor had ik ook al een beetje last van me 'suikerverslaving', toch weer suiker in me thee, toch dat pak dubbelfris bij me ouders opgedronken in het weekend. Maar zoals bij iedere verslaving zal er een periode van terugvallen zijn maar ik ben nu weer op de goede weg. Alhoewel net eventjes wat minder, was vanmorgen vroeg op (oké, voor mij als student zijnde vroeg op, 8 uur :P ) en moet de hele dag nog studeren maar aangezien ik zo moe werd even vlug een blikje 'golden power' achterover geslagen. Ik weet het, totaal niet gezond en goed voor je, maar ik kan me het op het moment niet permiteren om even een uurtje te gaan slapen. Heb morgen een Duitse grammatica en woordjes toets en moet nog belachelijk veel doen, toch zou ik wel graag een 'natuurlijk' vervanging hiervan zien te vinden, iets waarvan je weer wat energie krijgt. Iemand een idee?

Trouwens, stond vanmorgen bij de apotheek om me pil te halen en bedacht me dat het toch eigenlijk ook maar raar was dat onze gezondheid geregeld wordt via pilletjes en zalfjes etc uit een laboratorium. Medicijnen/geneesmiddelen zijn toch ooit ontstaan vanuit een natuurlijke basis, en moet je kijken waar we nu zijn beland. Ben zelf niet zo erg thuis in natuurlijke geneesmiddelen, leer er stukje bij beetje wel over. Me moeder zit ook in de 'alternatieve' kringen en heeft laatst een eigen hoestsiroop op basis van tijm gemaakt en calendulan en verrekt, het werkt ook nog! Alles wat te maken heeft met gezond, puur en eerlijk leven interesseert me, we moeten weer 'back to basic' want we zijn gewoon enorm ver doorgeslagen in dingen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:19

Lakshmi, wouw! Wat een gaaf leven lijkt me dat en wat een prachtige paarden heb jij!!! Allemaal stuk voor stuk, ik denk dat ik niet eens zou kunnen kiezen! Kun je ook nadelen opnoemen van daa wonen? Ik zou mn paarden zo inladen en emigreren met het beeld dat ik er nu van heb dus zet me even met beide beentjes terug op Nl bodem :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:35

welkom nieuwelingen! mijn middagtussendoortje is gewijzigd van wortels naar wortels + chocolade rijstwafels. niet erg gezond, maar wel erg lekker!!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:41

Haha mijn middageten was een bij elkaar geraapt zooitje, ga morgenavond weer naar me ouders en heb eigenlijk net genoeg brood voor donderdag. Dus het werd een kapje met kruidenboter, een cracker met kaas, een wrap met chocoladepasta (nomnomnom) en een glas melk. Ga zo denk nog even een schaaltje biologische kwark met biologische muesli eten. Ga pas om 19 uur eten en begin weer trek te krijgen, wat ik trouwens al verwacht had, dus dan is een bakje kwark met cruesli niet verkeerd. En misschien gooi ik nog een appel, banaan en versgeperste sinaasappelsap in een blender. Ben benieuwd of dat lukt met zo'n appel, er bestaan ook appel-peer milkshakes dus het zou mogelijk moeten zijn. :P

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:58

Ik heb vandaag een junkdag. Heb vanmorgen ontbeten met een appel en een banaan en om 13.00 4 speltbroodjes gegeten met lekkere dingen (1xpindakaas 1x pasta 2x hele lekkere gezouten roomboter) heb net ook een pakje paaskoekjes leeggegeten(van die spritsjes met zo'n geel, vet en zoete streep erop)
vanavond een stampotje met raapstelen en gerookte kip. Morgen weer normaal /gezond eten...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 16:55

geen idee wat nomnomnom zou moeten betekenen, maar eeen wrap met chocoladepasta klinkt niet bepaald smakelijk. Krijg er eerder een :r gevoel van dan een :9 gevoel

Ik heb vanavond salade, weet nog niet zeker wat voor salade. Dat bedenk ik straks wel.
Vriendlief krijgt bloemkool met een gehaktbal.

Heb net een speltbroodje bij de biowinkel gekocht, morgen langs bij mn ouders. Daar maak ik ff quinoa salade met granaatappel voor lunch en ga ik weer een eigen spelt broodje bakken :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:04

Mri schreef:
geen idee wat nomnomnom zou moeten betekenen, maar eeen wrap met chocoladepasta klinkt niet bepaald smakelijk. Krijg er eerder een :r gevoel van dan een :9 gevoel

Ik heb vanavond salade, weet nog niet zeker wat voor salade. Dat bedenk ik straks wel.
Vriendlief krijgt bloemkool met een gehaktbal.

Heb net een speltbroodje bij de biowinkel gekocht, morgen langs bij mn ouders. Daar maak ik ff quinoa salade met granaatappel voor lunch en ga ik weer een eigen spelt broodje bakken :)

Haha, nomnomnom is mijn versie van jummie! :D En het klinkt inderdaad misschien vreemd en vies, een wrap met chocopasta, die gedachte had ik ook toen ik het hoorde van vriendinnen. Maar toch maar geprobeerd en vind het echt lekker! Het smaakt een beetje naar van die Franse broodjes met chocoladepasta binnenin die ik vroeger wel eens at. Opzich is het niet heel raar, een wrap is ook maar bloem/tarwe product, net als brood. Echt vullend is het niet maar lekker wel.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:09

Oh pff ik was dit topic helemaal kwijt! Ik meld mij ook weer. Ik zal mij ook nog even voorstellen want dat heb ik nog niet gedaan.

Ik ben Lizet en ik ben 16 jaar. Ik woon in Westerlee en dat ligt in provincie Groningen. Sinds kort probeer ik gezonder te eten. En dus over te schakelen van mijn vorige eetpatroon. Wat vooral veel light producten etc was. Waarom ik natuurlijker en gezonder wil eten is omdat ik vaak eetbuien heb. Heb enorm veel zin in suiker. Ook krijg ik geen energie van mijn eten. Ik lees momenteel het boek van Amber Albarda(?) en ik herken me er zo in!
Ik vind het wel erg moeilijk. Ik kook hier elke avond maar ik vind het zo moeilijk om iets lekkers op tafel te zetten zonder pakjes troep. De rest heir in huis moet het natuurlijk ook lekker vinden :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:48

@MIightyJoe, kijk eens naar 24 kitchen, als je digitale tv hebt! Of even op hun site. Daar laten ze zien hoe je vers gewoon lekker kan koken! Zorg altijd dat alles lekker vers is en breng het op smaak met kruiden.

Ik heb een hele goede dag! Heb mezelf ook lekker verwend haha :D

O: Glas detox drankje en een glas citroensap met lauwwarm water
O: Smoothie met spinazie, ananas, sinasappel, banaan en chia zaad (heel erg mjam!)
T: Heel klein handje ongepelde amandelen
M: 2 roggecrackers met geitenkaas, raw honing, bieslook uit de tuin, beetje tijm en alfalfa + nog smoothie yoghurt, kokosmelk, kokos en zomerfruit (kokosmelk moest op)
T: Worteltjes en peultjes
A: Wat de pot schaft. Wordt sowieso witlofsalade, vrees met friet uit de oven, iig minder slecht dan uit de frituur. Maar ik zal wat extra salade opscheppen :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:51

Mag ik trouwens vragen waarvoor dat glas lauwwarm water met citroensap zoveel gedronken wordt? Zie het steeds voorbij komen. :P

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:26

O: Havermout, spelt, tarwekiemen, banaan, karnemelk
T: Appel
M: 3 boterhammen met tonijnsalade, runderrolade en huttenkase met garnalen. Stuk komkommer, een tomaat en een mineola.
T: Worteltjes en een paar cashewnoten
A: Aardappels uit de actifry :9 met broccoli en biefstuk

En dan vanavond nog iets van zuivel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:40

@ Mara het zet je maag-darmkanaal in werking en werkt reinigend/ontgiftend voor de lever

Ik heb de chili concarne gemaakt van eerder dit topic...wooooowwww zo veel haha, heb alleen 300gr gehakt gedaan en i.p.v. 2 potten bruine bonen 1 pot en een pot kidney bonen en een klein potje mais en heb er nog prei bij gedaan. Door de yoghurtsaus nog wat bieslook extra gedaan.....*SMEK* zit te watertanden hier, kan er wel 3 dagen van eten denk ik haha

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:52

mijn dagje is iets anders geworden
o; 3 cracottes met kaas
t; 4 droge cracottes
l; 2 bh met smeerkaas
t; 3 rijstwafels met chocolade + halve ''tong'' koek (soort gevulde eierkoek)
a; bami + satésaus + kroepoek
t; danio straciatella yoghurt

drinken: water met aanmaaklimonade

niet zo'n gezond dagje, maar wel erg lekker!
morgen nog een dag :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:12

Nieuwelingen welkom! Interessant om te lezen hoe dat er aan toegaat in Noord Afrika!

Ik voel me alweer een heel stuk beter met al dat gezonde voer alhoewel ik het er nog wel in moet stampen :+

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:27

Maartpaard, daar kijk ik inderdaad wel is naar! Vind het ook erg leuk gelukkig :D

Oh Colway, dat recept klinkt héérlijk! Ik ga is even dit topic doorspitten op zoek naar het recept :)

Phormi, fijn dat je je al een stuk beter voelt!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:29

Klinkt goed Colway!

Helaas hebben ze bij mij thuis friet gehaald vanavond. Maar heb een beetje uitgedeeld, en zelf uiteindelijk maar een paar frietjes gehad mét 'gezonde' mayo, iig zonder suiker en rare toevoegingen :) Woog net nog maar 54.8 dus het mocht ook wel :)

Witlofsalade was best lekker. Gewoon met vanalles erdoor, ook wat gerookte kip en ananas. Nu lekker aan mijn after dinner theetje met een stukje pure choco :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:30

Dat citroensap wat je dan door het water doet is dat vers van een citroen en dat knijp je er gewoon boven uit? Of doe je dat uit zon flesje citroensap?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:34

Goedenavond,
Paar dagen niet gepost vanwege drukte maar wel op de I-pad bijgelezen.

Loose, probeer bij het ontbijt de special K weg te laten. In special K zitten veel suikers, het is echt niet zo gezond als Kellogs beweerd. Vervang je ontbijt door een smoothie, yoghurt met fruit of bijvoorbeeld speltcrackers. Daarnaast zou ik je adviseren om meer te eten, 2 stukjes roggebrood is echt te weinig voor een lunch. Ik mis ook fruit in je dagmenu.

MrUlbe, ook jij mag meer eten. Cracottes bestaan alleen uit lucht, probeer dit te vervangen door vezelrijke volkoren of spelt crackers. Ik mis hier ook fruit in je menu.

_Kiki_ schreef:
Nee, die 1550 staat voor wat je minimaal op een dag nodig hebt om je lichaam gewoon te laten functioneren. Dus wat je lichaam verbruikt als je helemaal niks doet. Als je minder dan die 1550 kcal eet, dan moet je lichaam zichzelf afbreken om toch nog aan voldoende energie te komen. Het is dus belangrijk dat als je af wilt vallen door naar kcal te kijken, je tussen de 1550 en 2167 zit. Die 2167 kcal verbruik je elke dag volgens die berekening, dus als je daar onder zit ga je in principe afvallen. Als je onder de 1550 gaat zitten val je ook af, maar dus door (spier)afbraak. Zodra je weer 'gewoon' gaat eten, kom je dan dus ook net zo hard weer aan.

_/-\o_ Amen!
Dit betekend inderdaad niet dat je kcal lijstjes moet maken of de hele dagen punten moet tellen. Maar het is wel interessant om eens een paar dagen exact (dus ook dat ene dropje of chocolatje) op te schrijven wat je eet. Zo heb je wel een indruk hoeveel kcal, koolhydraten en dergelijke je binnen krijgt.

MaartPaard, ik merk ook dat ik niet goed uit bed kom. Las in het boek van Amber dat je het beste direct kunt opstaan als de wekker gaat. Als je gaat snoozen valt je weer in slaap, hierdoor wordt je alleen maar vermoeider zoiets. Ik merk dit echt wel dat ik beter direct op kan staan dan een half uur snoezen. Of ik nu een half uur later of eerder op moet staan, ik sta toch niet graag op.

Voor de mensen die ook met een smoothie ontbijten, ik eet daarnaast nog een cracker met beleg. Ik merk dat ik dit wel nodig heb voor het mond gevoel. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik echt heb ontbeten en ga ik in de ochtend niet snaaien.

Ik probeer altijd om rond 22.30 uur naar boven te gaan, dan rommel ik nog wat, gezicht goed schoonmaken en dan om 23.00 uur in bed liggen. Afhankelijk van een leuk tv programma zet ik de televisie uit om te gaan slapen. Opstaan in afhankelijk van studie en werk. Ik werk in het weekend in de horeca en lig dan in de late uurtjes pas in bed. Als ik de volgende dag niks heb wordt ik wakker zonder wekker. Doordeweeks sta ik in ieder geval voor 09.15 uur op. Ik wil wel minimaal 8 uur slaap halen in een nacht.

lakshmi, welkom hier. Leuk om het voedingspatroon van een "buitenlander" te leren kennen.

Heeft er iemand een tip op quinoa klaar te maken? Ik wilde het laatste 's morgens als ontbijt maken. Water in een pan gegooid en hier de quinoa bij gedaan. Maar nu 20 minuten was het nog zo hard als iets, las in het boek van Amber dat ik ze ook nog eens schoon had moeten maken. Ik heb het toen dus maar weggegooid.

Mijn lijstje van vandaag is ook niet heel veel bijzonders, was te laat opgestaand
O: 2 volkoren boterhammen met Pasta -snel en makkelijk op te eten op de fiets-
T; aantal kers snoepjes, vandaag 12 stallen uitgemest inc de paarden naar de wei gebracht. Kon wel wat suiker gebruiken.
L: Volkoren broodje met zalm en een salade
T: 2 mandarijnen
A: 2 kleine aardappels, veel groenten en een vega burger'
T; kwark met aardbeien

Niks bijzonders dus vandaag...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:13

goedenavond allemaal :)

zojuist gezond avondgegeten met sla en biologische biefstuk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:35

Ik heb nog een extra whey shakeje genomen met water en m'n diner bestaat uit 2 stukjes Valess, veel spinazie salade (met ui, tomaat, komkommer, limoensap en wat olijfolie) en een beetje rijst met sambal :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:44

Deau: Ik wil ook over op de havermout als ik dit pak op heb. :P En gister heb ik idd niet zoveel fruit gehad, 1 kiwi alleen die had ik er geloof ik niet bij gezet. Meestal eet ik 1 stuk fruit per dag, zou iets meer moeten zijn.

Heb zonet dat quinoa gegeten, bleh. :r Misschien moet ik er andere recepten mee proberen. :+ Ik heb het zo gemaakt als dat ik meestal ook pasta maak.
Mijn lijsje van vandaag:

O: Special K met melk
M: 3 stukjes roggebrood, 2 met hüttenkäse en 1 met de makreel + de rest van de makreel gewoon
T: Halve ananas (heb hem vandaag geslacht, de rest staat in de koelkast)
A: Quinoa met tomatensaus (half bakje cherrytomaatjes), spekjes en parmezaanse kaas. En een biertje, oeps. :o