Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:54

Amandelmelk heb ik nog nooit op, maar misschien heb je het wel bij ekoplaza aan het Zuiderdiep in Groningen. (tegenover pathe)

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:03

Leuk dat iedereen hier zo enthousiast is! Amandelmelk kan je halen bij een natuurwinkel, daar komt de mijne in ieder geval vandaan. Smaakt lekker door smoothies, puur vind ik het wat te zoet persoonlijk.

Gister een smoothie gemaakt (green virgin monster) met spinazie, bevroren banaan, amandelmelk, chlorellapoeder en wat vanille...jumm je zou het niet zeggen maar was echt lekker! Geeft veel energie en vult goed! :j

Bedankt ook voor het recept met chiazaadjes..denk dat ik die binnenkort eens ga bestellen. Bij superfoodstore.nl of deweegschaal.nl is het allemaal net wat goedkoper dan in de winkel dus ga die eens even vergelijken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:25

Ik ben weer in Groningen en ga weer smoothies maken en 'gezonder' eten. Bij me ouders thuis toch wat lastiger in verband met geld problemen en een andere kijk op voedsel. (En gebrek aan een blender :P ) Ga vanavond iets van kip, paprika en nog wat groentes in een pitabroodje met een zelfgemaak knoflooksausje eten en als toetje denk een smoothie met versgeperste jus en banaan. (Toch wel mijn favoriet, lekker makkelijk en heerlijk!) Heb bij mijn ouders thuis wel voor het eerst in me leven havermoutpap op en moet zeggen, dat was goed te doen hoor! Met de juiste hoeveelheid suiker voor mij vond ik het verrassend lekker. Misschien voor de afwisseling ook maar eens eten als ontbijt. En bestaat de ekoplaza nog aan het zuiderdiep trouwens? Is die niet 'verhuist' en als supermarkt aan de nieuwe Ebbinge doorgegaan? Amandelmelk heb ik echt nog nooit gezien, maar ik heb dan ook nog niet heel veel natuurwinkels van binnen gezien. :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:29

ekoplaza bestaat zeker nog. Wist niet dat er aan de nieuwe ebbinge ook een zat. Ga ik daar ook eens heen.
Blender heb ik ook nog niet. Leuk om een keer cadeau te vragen

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:19

He ik heb een blender maar eerlijk gezegd nog nooit gebruikt..
Kun je het er gewoon zo ingooien? Mij lijkt het leuk om eens een lekkere smoothy te maken..
Ik houd van appels, bananen en sinaasappels. Moet je er dan yoghurt bij doen ofzo? Ik heb geen flauw idee haha

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:55

Pfoe vandaag toch even goed de mist in gegaan :=
Vind het erg lastig hoor maak regelmatig (werk)dagen van 10 uur en om dan regelmatig en gezond te eten, oja en bij ons is er ook wekelijks taart :')

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:59

Wauw wekelijks taart! Leuke werkplek ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:02

Het is eigenlijk mijn stageplek haha, ik heb er sinds ik er ben echt serieus iedere week wel een keer taart gehad :+

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:07

Haha verleidelijk!! Wat voor stage doe je?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:24

In een tandheelkundige praktijk, ben in opleiding tot mondhygiëniste :j

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:59

Ik kom ook meelezen! :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:17

_Malu_ schreef:
Goij bessen zijn heerlijk! Ik heb vanmiddag nog een pudding van chiazaadjes op met wat pure cacao en goij bessen. Erg lekker en gezond en het vult ook enorm goed.

recept: 2 eetlepels chiazaden
3/4 kopje lauw water ( eerst koken en dan af laten koelen, als je het kokend over de zaden heen gooit maak je de zaden stuk)
1 theelepel pure cacao
Klein handje goij bessen

Als je de chiazaden een minuut of 5 laat weken in het water krijg je een soort gelei. Je kunt het als ontbijt of dessert eten, het is erg voedzaam en ik heb daarna voorlopig geen honger meer.

Jeetje wat een goede tips weer! Dit ga ik van het weekend proberen, klinkt erg lekker zeg!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:41

Moet je gewoon nadat je het water over de chiazaden hebt gegoten de cacao en bessen er doorheen roeren en dan is het klaar?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:39

Ja cacao gelijk toevoegen, en als de zaden gaan uitzetten en een soort gelei vormen de bessen erdoor.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:16

Heb 2 weken geleden besloten dat maandagavond mijn (bewuste) vegetarische avond wordt, dus ik ga mij vanavond wagen aan een pompoencurry met spinazie en cashewnoten. Ben heel erg benieuwd. De reden voor dit besluit is omdat ik van mening ben geworden dat we niet iedere dag vlees hoeven te eten. Ik at de laatste tijd al wel vaker vegetarisch, als ik bijvoorbeeld een couscoussalade maakte of te lui was om vlees te halen. Maar om er toch wat bewuster mee om te gaan besloten dat maandagavond zonder vlees gaat worden. :)

Zo maar eens een drankje maken met sinaasappelsap en citroensap, had het ergens gelezen dat dat lekker moet zijn en laten nu net die 2 dingen op moeten bij mij vandaag.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:46

Lekker hoor vegetarisch! Ben het het al 11 jaar! :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:22

Dat klinkt erg lekker Mara wat jij gaat maken vanavond. Heb je toevallig een receptje?
Ik zie vaak cashewnoten als een soort vervanging, lijkt me best lekker. Goed dat je er zo bewust mee bezig bent. Zelf wil ik dat ook proberen, 1x per week geen vlees. Maar door te weinig recepten en vlees als 'automatisch' komt het er toch niet altijd van

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:56

Ja vooral dat vlees ´automatisch´ overal indoen. Maar je kan ook heerlijke pasta´s maken met cashewnoten, paddenstoelen en nasi etc. Vergt alleen net wat meer creativiteit en opzoek naar passende combi´s. Dit recept komt uit het kookboek ´wat te koken en hoe te koken´ van Jane Hornby. Hierbij het recept:

Pompoencurry met spinazie en cashewnoten (voor 4 pers. maar makkelijk te halveren)
- 1 kg flespompoen of winterpompoen
- 1 ui
- 4 el zonnebloemolie of andere plantaardige olie
- 1 el boter
- 2 grote tenen knoflook
- 1 stuk verse gemberwortel ter grootte van een duim
- 1 kleine groene peper (eruit gelaten, ben geen fan van pepers)
- 1 tl kurkuma
- 1 tl komijnzaad
- 1 tl korianderpoeder
- 2 kaneelstokjes
- 1 el gevriesdroogde curryblaadjes (optioneel)
- 100 g rode linzen (zo snel niet kunnen vinden bij de AH, dus heb gewone linzen uit blik genomen)
- 3/4 rijpe tomaten
- 400 g kikkererwten uit blik
- 100 g cashewnoten
- 2 flinke handen jonge spinazieblaadjes (uitverkocht bij mij ah, dus die ontbreekt)
- zout en peper
- chapati's,naanbrood, rijst, chutney als bijgerecht (optioneel)

1. Schil de pompoen en snij het vruchtvlees in blokjes van ongeveer 3 cm
2. Halveer de ui en snijd in halve ringen. Zet een koekepan/wok op het vuur en voeg de olie en boter toe. Voeg de pompoen en uien toe, breng op smaak met zout en peper. Bak 5 min. onder veelvuldig roeren totdat de groenten zacht beginnen te worden.
3. Snij de knoflook in dunne plakjes en rasp de gemberwortel fijn.
4. Zet een ketel met water of waterkoker aan. Roer de knoflook, gember, specerijen en eventueel curryblaadjes door de inhoud van de pijn en bak 2 min totdat de geur vrijkomt en de groenten met specerijen omhuld zijn.
5. Roer de linzen erdoorheen en schenk er 400 ml heet water bij. Roer goed door en laat de inhoud 10 min sudderen met de deksel op de pan, af en toe roeren.
6. Verwarm de oven voor op 180 graden. Hak de tomaten grof en roer ze met de kikkererwten door de inhoud van de pan. Laat nog 10 min. sudderen. De linzen moeten opgezwollen en zacht zijn. (Dit dus als je met 'verse' linzen werkt) Breng op smaak met peper en zout.
7. Rooster nu de noten, verspreid ze over een bakplaat en rooster ze 5 min. in de oven of totdat ze goudbruin zijn.
8. Om het gerecht af te maken, roer je er de spinazieblaadjes doorheen en strooi je de noten erover. De spinazie zal door de warmte van de curry slinken. Serveer met chapati's, naanbrood of rijst.

Ben benieuwd hoe het gaat smaken. :)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:36

weet niet of het al gemeld is maar in alle ekoplaza's/ natuurwinkel hebben geen e-nummers.
alleen natuurlijke zoetstoffen enzo
(ik werk er ;))

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:40

Helaas wel (oa) xylitol in producten verstopt, ook bij de natuurwinkel moet je goed op de etiketten kijken.. :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:43

Xylitol is goed voor je tanden ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:49

esmolove schreef:
weet niet of het al gemeld is maar in alle ekoplaza's/ natuurwinkel hebben geen e-nummers.
alleen natuurlijke zoetstoffen enzo
(ik werk er ;))

ik was laatst bij de ekoplaza hierw in de buurt maar vond de kwaliteit van de groente echt onder de maat....
ik was opzoek naar ongesneden boerenkool, nu lag die er wel ( +:)+ ) maar was zo slap al wat... duidelijk veel te lang gelegen
en dat was niet de enige groente die er behoorlijk slapjes bij hing...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:34

hmm, de pompoencurry kon me niet echt bekoren. Prima aan het recept gehouden, afgezien van de verse rode linzen, spinazie en pepers.. maar weet niet of dat echt een verschil had gemaakt. Jammer, volgende keer beter.

En over groenten en fruit in de supermarkt, je zou inderdaad verwachten dat het bij een biologisch/ekobewuste winkel toch er goed bij ligt. Bij de appie vandaag lagen er ook echt tomaten, zo slap en beurs als ik weet niet wat vrolijk in de bakken. Of rotte manderijnen enz.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:56

dressagelady schreef:
Xylitol is goed voor je tanden ;)

Xylitol een synthetisch zoetmiddel dat jaren geleden zelfs door de FDA als kankerverwekkend bestempeld werd. Erkende risico's voor onze gezondheid zijn onder andere: veel metabole aandoeningen, nierstenen, misselijkheid, verstoring van het orïentatievermogen, flauwvallen en zelfs overlijden. Dit is dus aanzienlijk meer dan alleen de diaree en misselijkheid die vermeld word. Gek genoeg nog steeds niet verboden. E967.
Eet smakelijk, zelfs in de natuurwinkels goed de etiketten lezen dus.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:57

Salie is ook goed voor je tanden btw :+