Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renske_M schreef:In alle vegetarische kookboeken die ik heb wordt wel rekening gehouden met de voedingsstoffen die er in een vegetarische maaltijd moeten zitten. Meestal staat er ook wel een algemeen stuk in over wat je als vegetarier goed kunt eten enzo.
Ik heb zelf onlangs "De Dikke vegetariër" gekocht en ben er helemaal fan vanHij kost wel even 50 euro maar dan heb je ook 2000 recepten en er wordt ook erg veel uitgelegd over kooktechnieken enzo. Vind het echt een fijn basisboek.
En een boek waar ik ook erg blij mee ben is "De vegetarische studentenkookgids". Daar staan ook heel simpele recepten in maar ze zijn wel echt heel lekker allemaal!
delerium schreef:Maak me gekIk vind dit boekje echt ge-wel-dig!!
Wat oké klinkt:
pasteitjes met broccoli en gorgonzola
ingredienten voor 4 personen:
400 g broccoli
80 g gorgonzola
2 el crème fraiche
2 eieren
zout en versgemalen peper
Verdeel de broccoli in kleine roosjes en stoom ze gedurende 10 min.
Verwarm de oven voor op 200C
Meng de gorgonzola, crème fraiche en de eieren door elkaar.
Hou 4 mooie broccoliroosjes apart en doe de rest (ook het eierprutje) in de keukenmachine.
Pureer, en breng op smaak met zout en peper.
Schep dit mengsel in kleine ovenschaaltjes, vul ze voor de helft
Steek in elk van de schaaltjes een broccoliroos, met het kopje naar beneden
vul verver op met het mengsel
dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en verwarm ze au bain marie gedurende 25 min in de oven.
Dien lauwwarm op als voor- of bijgerecht
Het is echt jammer dat het niet helemaal Lies-proof is met au bain marie etc, maar het resultaat ziet er echt extreem leuk uit!
Ik ga morgen wel een foto maken van hoe het er in het boekje uit ziet
Ook hélemaal gaaf:
tuin van alfalfa die zo op het bord groeit
Ingr. voor 4 personen:
4 el alfalfazaad of kiemzaad
150 g feta
30 g fijngehakte walnoten of hazelnoten
1 niet al te rijpe avacado
citroensap
olijfolie
zout en versgemalen peper
Spreid een week van tevoren de zaden uit op een groot bord dat je als schaal wilt gebruiken. Geef ze 's morgens en 's avonds water zodat ze niet droog staan, maar geef ze ook niet teveel water
Druk de zaden als ze goed ontkiemd zijn met een mes uit elkaar om er soort kronkelige weg tussen te maken
verkruimel de feta, voeg er een scheutje olie aan toe en de noten en gebruik het mengsel als wegbedekking
Schil de avocado, snijd hem in tweeen, verwijder de pit en vorm er met een mes een soort reservoir van, waarvan de pitholte als bassin fungeert (1 helft).
Bedruppel de avocado met citroensap en olie en giet het in het bassin
snijd de rest van de avocado in reepjes en plaats ze in de tuin.
Dien op en eet met zijn vieren van hetzelfde bord waarbij je de alfalfa met vingairette uit het bassin besprekelt.
(al zou mijn voorkeur dan weer zijn om met brood te serverenHoef echt niet met iedereen van hetzelfde bord te eten hoor
)
En dan de
Cannelloni met peren en chocola
ingr. voor 4 personen:
15 g boter
2 rijpe peren
30 g suiker
200 ml slagroom
1 tl maizena
4 verse cannellonibuisjes
150 g pure chocolade
Verwarm de oven voor op 80C en vet een bakplaat in met 5g boter.
Schil de peren en snijd ze in gelijkmatige blokjes.
Smelt in een koekenpan op laag vuur de rest van de boter, doe er de stukjes peer en suiker bij.
Bak 5 min en voeg dan de helft (100 ml) van de slagroom toe en de maizena.
Laat het mengsel op zacht vuur indikken tot de room haast is verdwenen, er moet een grove perenpuree ontstaan.
Vul de cannelloni met het perenprutje en leg ze op de beboterde bakplaat.
Dek ze af met aluminiumfolie en bak ze 15 min in de oven
Verwijder de folie en laat ze nog eens 20 min in de oven staan.
Bereid intussen de chocoladesaus.
Breek de chocolade in stukjes en laat deze au bain marie smelten.
Giet er, wanneer de chocolade is gesmolten de rest van de room bij.
Roer goed.
Leg de gare cannelloni op borden en giet er de chocoladesaus over.
Ik ga echt zo ontzettend nog 20 dezelfde boekjes halen, zeker weten dat er meer mensen blij van worden