Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:09

Hoi hoi,

Heb even met de zoekfunctie een vegetariërs topic gezocht en kwam hier op uit.
Ik wil vanaf 2012 beginnen met vegetarisch eten, ik eet altijd al weinig vlees maar wil er eigenlijk helemaal mee stoppen.
Ga het vanavond met mijn ouders overleggen, vragen of ze mij hierin willen supporten (ben wel een beetje zenuwachtig hihi).
Eieren en zuivelproducten wil ik minderen maar daar zal ik niet helemaal mee ophouden, ik doe het vooral vanuit milieubewuste
overwegingen, ik vind dat het hypocriet is dat wij hier vlees eten en mensen in afrika verhongeren en omdat ik vind dat de
bio-industrie puur dierenmishandeling is.

Nu ben ik nog opzoek naar een goed kookboek waarin ook rekening wordt gehouden met alle voedingssupplementen die een mens
nodig heeft, ik ben gek op groente, noten en van rijst e.d eet ik altijd de tarwe variant.

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:26

Nou dat boekje 500 vega gerechten :D

Is een klein vierkant boekje, je kunt het kopen bij de Bruna.

Ik ben overigens gisteren lid geworden van PINK!, mijn welkomstkado wordt het boekje 'de dunne vegetariër' :D vanwege het enthousiasme hier ervoor ^^

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:25

In alle vegetarische kookboeken die ik heb wordt wel rekening gehouden met de voedingsstoffen die er in een vegetarische maaltijd moeten zitten. Meestal staat er ook wel een algemeen stuk in over wat je als vegetarier goed kunt eten enzo.
Ik heb zelf onlangs "De Dikke vegetariër" gekocht en ben er helemaal fan van :) Hij kost wel even 50 euro maar dan heb je ook 2000 recepten en er wordt ook erg veel uitgelegd over kooktechnieken enzo. Vind het echt een fijn basisboek.
En een boek waar ik ook erg blij mee ben is "De vegetarische studentenkookgids". Daar staan ook heel simpele recepten in maar ze zijn wel echt heel lekker allemaal!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:34

Heb het net met ze besproken en ze zijn zowaar trots haha, ze gaan een aantal dagen met mij mee doen maar voor de rest wil m'n ma best wat apart voor mij klaar maken.
Ben zo opgelucht dat ik het heb geopperd nu, en blij dat ze zo trots reageerde :D
De Dikke vegetariër klinkt goed, dat het even een keer wat kost maakt me niet zo heel veel uit, je doet er immers jaren mee. 500 Vega gerechten klinkt ook super voor erbij :D.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:28

Renske_M schreef:
In alle vegetarische kookboeken die ik heb wordt wel rekening gehouden met de voedingsstoffen die er in een vegetarische maaltijd moeten zitten. Meestal staat er ook wel een algemeen stuk in over wat je als vegetarier goed kunt eten enzo.
Ik heb zelf onlangs "De Dikke vegetariër" gekocht en ben er helemaal fan van :) Hij kost wel even 50 euro maar dan heb je ook 2000 recepten en er wordt ook erg veel uitgelegd over kooktechnieken enzo. Vind het echt een fijn basisboek.
En een boek waar ik ook erg blij mee ben is "De vegetarische studentenkookgids". Daar staan ook heel simpele recepten in maar ze zijn wel echt heel lekker allemaal!

De dikke vegetariër heb ik sinds gister binnen! Ben zo benieuwd, ben er nog niet aan toe gekomen het rustig te bekijken. Moet van het weekend maar eens even. :D

@ Kasmir: Wat leuk dat je ouders het zo goed opgenomen hebben, en dat ze ook gedeeltelijk mee willen doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:40

het nadeel van die kookboeken vind ik dat er vaak van die iets te exotische dingen in staan, of dat er veel ingredienten in zitten die ik niet lust. En als ik die vervang door iets anders, kom ik toch weer vaak op hetzelfde gerecht uit :)

Ik voel wel iets voor een topic met uitsluitend goede vegetarische recepten die gewoon door jan doedel gemaakt kunnen worden?

(proef op de som: pak nu gewoon het dichtstbijzijnde vegetarische receptenboek, staan er 500 in. Sla open op een willekeurige bladzijde en krijg "geroerbakte groenten met eieren". Ziet er lekker uit, is bruikbaar, maar imo gewoon een groentenomelet.
volgende willekeurige: groentekashimiri. Yum, maar met wat daar allemaal in gaat moet ik er kennelijk de rest van de week van eten omdat ik dan bij voorbaat al blut ben.
Next: gevulde koolrabi. Nice, maar die zou ik zeker vervangen door paprika. En laat dat nou iets zijn dat ik erg vaak maak :+
next: aardperensoep. Aardperen?! >;)

Dus dingen uit de praktijk zijn welkom....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:53

Tja maar als je niet zoveel lust dan heb je dat nogal snel hè :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:03

Uitje fruiten, afblussen met scheutje witte wijn (restje kun je opdrinken of invriezen), ontdooide diepvriesbroccoli erbij in meewokken, beetje ketjap erdoor. Tegelijk in andere pannetje rijst koken en cashews roosteren en klaar!

Prei met wat knoflook roerbakken, kerrie en koriander erdoor, op het laatst jonge kapucijners erdoor opwarmen. Evt wat (zure) room erdoor en serveren met kaas, maar dit hoeft niet.

Hollandse pot: hutspot met cashewnoten.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:13

Het probleem met de kookboeken heb ik ook dat ik meer dan de helft niet lust. :')
Dus ik koop dat soort boeken ook niet. Mijn moeder probeert af en toe wel eens wat. Ik eet best vaak hetzelfde, maar vind het niet erg. Dat heb je nou eenmaal als je geen vlees/vis wilt eten en verder ook niet zoveel lust. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:39

Achja, je kunt in principe elk gerecht maken en het vlees of weglaten of vervangen met iets anders. Zo moeilijk is het niet :D

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:13

Nee inderdaad zo ga ook meestal te werk aangezien ik veel niet lust ;) ik ga vanavond de vegetarische kroketten van de vegetarische slager proberen. Ben benieuwd!! ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:04

Ik heb gisteren nog bij toeval een leuk kookboekje (voor 25 cent :oo ) op de kop getikt met niet uitsluitend, maar wel heel veel vegetarische recepten. Geen onbegrijpelijke ingredienten, maar wel dingen als canneloni met peren en chocola, pompoen met ontbijtkoek, ravioli met hazelnoten en parmezaanse kaas.

Ik heb er zin in :j

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:21

De beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal! Dat we gezellig kletsen in dit topic en maar veel nieuwe vegetarische gerechten/recepten mogen ontdekken en delen met elkaar! ;)

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:27

jaa iedereen de beste wensen! :D en dat vind ik een heel goed voornemen supertinkie !! ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:09

:D Gelukkig nieuwjaar! Mogen wij dit jaar maar heel veel tofu / champignons / noten en andere vleesvervangers wegwerken :D

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:56

Als ik een recept met vlees zie wat mij aanspreekt (op het vlees na dan ;) ) dan vervang ik het vlees door een vega-product. Dus in die zin hoef je niet persé een vegetarisch kookboek te hebben. Maar uiteraard staan in een vegetarisch kookboek ook heerlijke en originele recepten!

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:28

Ik sluit me aan bij alle nieuwjaarswensen!! Hoop dat iedereen een gezond en gelukkig 2012 heeft :)

Dan over de kookboeken: je kunt inderdaad in elk recept gewoon het vlees weglaten en iets vegetarisch toevoegen, maar wat ik bij veel vegetarische recepten wel fijn vind is dat het niet zo om het vlees draait. In veel vleesgerechten is vlees echt het hoofdingredient en als je dat weglaat is het hele gerecht eigenlijk niet meer hetzelfde.
Die recepten van delerium klinken echt interessant trouwens!! Canneloni met peren en chocola.. ben erg benieuwd hoe dat smaakt :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 03:50

Maak me gek ~~}> Ik vind dit boekje echt ge-wel-dig!!

Wat oké klinkt:

pasteitjes met broccoli en gorgonzola
ingredienten voor 4 personen:
400 g broccoli
80 g gorgonzola
2 el crème fraiche
2 eieren
zout en versgemalen peper

Verdeel de broccoli in kleine roosjes en stoom ze gedurende 10 min.
Verwarm de oven voor op 200C
Meng de gorgonzola, crème fraiche en de eieren door elkaar.
Hou 4 mooie broccoliroosjes apart en doe de rest (ook het eierprutje) in de keukenmachine.
Pureer, en breng op smaak met zout en peper.
Schep dit mengsel in kleine ovenschaaltjes, vul ze voor de helft
Steek in elk van de schaaltjes een broccoliroos, met het kopje naar beneden
vul verver op met het mengsel
dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en verwarm ze au bain marie gedurende 25 min in de oven.
Dien lauwwarm op als voor- of bijgerecht

Het is echt jammer dat het niet helemaal Lies-proof is met au bain marie etc, maar het resultaat ziet er echt extreem leuk uit!
Ik ga morgen wel een foto maken van hoe het er in het boekje uit ziet :j

Ook hélemaal gaaf:
tuin van alfalfa die zo op het bord groeit
Ingr. voor 4 personen:
4 el alfalfazaad of kiemzaad
150 g feta
30 g fijngehakte walnoten of hazelnoten
1 niet al te rijpe avacado
citroensap
olijfolie

Spreid een week van tevoren de zaden uit op een groot bord dat je als schaal wilt gebruiken. Geef ze 's morgens en 's avonds water zodat ze niet droog staan, maar geef ze ook niet teveel water
Druk de zaden als ze goed ontkiemd zijn met een mes uit elkaar om er soort kronkelige weg tussen te maken
verkruimel de feta, voeg er een scheutje olie aan toe en de noten en gebruik het mengsel als wegbedekking
Schil de avocado, snijd hem in tweeen, verwijder de pit en vorm er met een mes een soort reservoir van, waarvan de pitholte als bassin fungeert (1 helft).
Bedruppel de avocado met citroensap en olie en giet het in het bassin
snijd de rest van de avocado in reepjes en plaats ze in de tuin.
Dien op en eet met zijn vieren van hetzelfde bord waarbij je de alfalfa met vingairette uit het bassin besprekelt.

(al zou mijn voorkeur dan weer zijn om met brood te serveren ;) Hoef echt niet met iedereen van hetzelfde bord te eten hoor := )

En dan de
Cannelloni met peren en chocola
ingr. voor 4 personen:
15 g boter
2 rijpe peren
30 g suiker
200 ml slagroom
1 tl maizena
4 verse cannellonibuisjes
150 g pure chocolade

Verwarm de oven voor op 80C en vet een bakplaat in met 5g boter.
Schil de peren en snijd ze in gelijkmatige blokjes.
Smelt in een koekenpan op laag vuur de rest van de boter, doe er de stukjes peer en suiker bij.
Bak 5 min en voeg dan de helft (100 ml) van de slagroom toe en de maizena.
Laat het mengsel op zacht vuur indikken tot de room haast is verdwenen, er moet een grove perenpuree ontstaan.
Vul de cannelloni met het perenprutje en leg ze op de beboterde bakplaat.
Dek ze af met aluminiumfolie en bak ze 15 min in de oven
Verwijder de folie en laat ze nog eens 20 min in de oven staan.
Bereid intussen de chocoladesaus.
Breek de chocolade in stukjes en laat deze au bain marie smelten.
Giet er, wanneer de chocolade is gesmolten de rest van de room bij.
Roer goed.
Leg de gare cannelloni op borden en giet er de chocoladesaus over.

Ik ga echt zo ontzettend nog 20 dezelfde boekjes halen, zeker weten dat er meer mensen blij van worden :D

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 07:06

Ik lees hier mee als vegetariër!
Lekkere gerechten opdoen! :))

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:03

delerium schreef:
Maak me gek ~~}> Ik vind dit boekje echt ge-wel-dig!!

Wat oké klinkt:

pasteitjes met broccoli en gorgonzola
ingredienten voor 4 personen:
400 g broccoli
80 g gorgonzola
2 el crème fraiche
2 eieren

Verdeel de broccoli in kleine roosjes en stoom ze gedurende 10 min.
Verwarm de oven voor op 200C
Meng de gorgonzola, crème fraiche en de eieren door elkaar.
Hou 4 mooie broccoliroosjes apart en doe de rest (ook het eierprutje) in de keukenmachine.
Pureer, en breng op smaak met zout en peper.
Schep dit mengsel in kleine ovenschaaltjes, vul ze voor de helft
Steek in elk van de schaaltjes een broccoliroos, met het kopje naar beneden
vul verver op met het mengsel
dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en verwarm ze au bain marie gedurende 25 min in de oven.
Dien lauwwarm op als voor- of bijgerecht

Het is echt jammer dat het niet helemaal Lies-proof is met au bain marie etc, maar het resultaat ziet er echt extreem leuk uit!
Ik ga morgen wel een foto maken van hoe het er in het boekje uit ziet :j

Ook hélemaal gaaf:
tuin van alfalfa die zo op het bord groeit
Ingr. voor 4 personen:
4 el alfalfazaad of kiemzaad
150 g feta
30 g fijngehakte walnoten of hazelnoten
1 niet al te rijpe avacado
citroensap
olijfolie

Spreid een week van tevoren de zaden uit op een groot bord dat je als schaal wilt gebruiken. Geef ze 's morgens en 's avonds water zodat ze niet droog staan, maar geef ze ook niet teveel water
Druk de zaden als ze goed ontkiemd zijn met een mes uit elkaar om er soort kronkelige weg tussen te maken
verkruimel de feta, voeg er een scheutje olie aan toe en de noten en gebruik het mengsel als wegbedekking
Schil de avocado, snijd hem in tweeen, verwijder de pit en vorm er met een mes een soort reservoir van, waarvan de pitholte als bassin fungeert (1 helft).
Bedruppel de avocado met citroensap en olie en giet het in het bassin
snijd de rest van de avocado in reepjes en plaats ze in de tuin.
Dien op en eet met zijn vieren van hetzelfde bord waarbij je de alfalfa met vingairette uit het bassin besprekelt.

(al zou mijn voorkeur dan weer zijn om met brood te serveren ;) Hoef echt niet met iedereen van hetzelfde bord te eten hoor := )

En dan de
Cannelloni met peren en chocola
ingr. voor 4 personen:
15 g boter
2 rijpe peren
30 g suiker
200 ml slagroom
1 tl maizena
4 verse cannellonibuisjes
150 g pure chocolade

Verwarm de oven voor op 80C en vet een bakplaat in met 5g boter.
Schil de peren en snijd ze in gelijkmatige blokjes.
Smelt in een koekenpan op laag vuur de rest van de boter, doe er de stukjes peer en suiker bij.
Bak 5 min en voeg dan de helft (100 ml) van de slagroom toe en de maizena.
Laat het mengsel op zacht vuur indikken tot de room haast is verdwenen, er moet een grove perenpuree ontstaan.
Vul de cannelloni met het perenprutje en leg ze op de beboterde bakplaat.
Dek ze af met aluminiumfolie en bak ze 15 min in de oven
Verwijder de folie en laat ze nog eens 20 min in de oven staan.
Bereid intussen de chocoladesaus.
Breek de chocolade in stukjes en laat deze au bain marie smelten.
Giet er, wanneer de chocolade is gesmolten de rest van de room bij.
Roer goed.
Leg de gare cannelloni op borden en giet er de chocoladesaus over.

Ik ga echt zo ontzettend nog 20 dezelfde boekjes halen, zeker weten dat er meer mensen blij van worden :D

Klinkt goed!! :D Waar heb je dat boekje vandaan dan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:22

Gorgonzola met chocola, wat klinkt dat vies hihi. Peer is lekker met gorgonzola en lekker met pasta!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:31

De Prijsmepper :-)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:19

Delerium ooh dat boekje móet ik hebben! :D Hoe duur was ie?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:26

Die pasteitjes, mjam, klinkt erg lekker! :D Die ga ik komende week eens proberen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:34

25 cent :D
Als er mensen het ook willen hebben; wil ze wel versturen hoor :)
Bij sommige winkels is het ook nog te koop:
http://www.bruna.nl/boeken/om-eindelijk ... 9036622844
(bij Bruna dan weer net niet maar die hebben wel de beste omschrijving). Het is geen megahoogstandje maar ik ben fan :j