Hij is al een tijdje uit de oven en omg, wat ruikt die verrukkelijk! Het is echt jammer dat ik niet kan proeven! (Naja, kan wel maar anders ziet de taart er zo raar uit met een stuk eruit) Vanavond dan afwerken met de slagroom en dan lekker smullen!
morgen ga ik mijn aller aller ALLER eerste taart bekleed met marsepijn maken! Ik kan goed koken en patisserie is mijn specialiteit.. dus voorzie ik geen problemen (en als die er wel komen heeft de jarige geen verjaardags cadeau! hah )
Ik heb helaas geen foto kunnen nemen, hij was veel te snel op. Maar hij was echt heel heul lekker! Wel echt een vullende taart, hij is niet heel luchtig namelijk, maar wel onwijs lekker! Deze komt in mijn receptenboek, bedankt Belgengek!
Hahaha, ja ik ben bang dat er vanavond al een stuk op zal gaan, er komt een vriendin langs. Maar oké, niet de hele cake! Zal even het recept overtypen
_Mara_
Geplaatst: 21-10-11 15:51
Appel-notenbrood
175 gram boter 140 gram lichtbruine basterdsuiker 2 el aardbeienjam 2 eieren 140 g bloem (ik ga er zelfrijzendbakmeel van maken) 1 el bakpoeder 1 tl kaneel 100 g gedopte gemengde noten, gehakt 50 g pure chocolade, grof gehakt 2 handappelen, geschild, klokhuis eruit gestoken, grofgehakt
Doe de boter, suiker en jam in een kom en klop het met een handmixer/keukenmachine tot een bleek en luchtig mengsel. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en schraap tussendoor de nog niet opgenomen ingrediënten van de wand met een pannenlikker in de kom
Zeef het bloem met bakpoeder en kaneel in een aparte kom en klop het mengsel door de botermassa. Schep met een metalen lepel de noten, chocolade en stukjes appel door het beslag tot alles gelijkmatig is vermengd. Zet de kom afgedekt een paar uur of liever tot de volgende dag in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 170 graden of gasstand 2-3
Giet het beslag in de vorm en bestrijk de bovenkant met een paletmes glas. Bak ongeveer 50-60 min tot het goudbruin is en stevig aanvoelt als je op de bovenkant drukt. Laat het eerst in de vorm afkoelen voor u het op het taartrooster helemaal koud laat worden.
Ow, het beslag moest eigenlijk een dag in de koeling. Hmm, dat gaan we nog wel even zien.
De vorm van het bakblik is gewoon die van een cake? Klinkt echt heerlijk, hebben hier alleen donkerbruine basterdsuiker, maar dat is vast niet zo erg. En die gemengde noten, koop jij daar gewoon een bakje van ofzo, of op de markt?
Jep gewoon cakevorm, ik had ook alleen donkerbruin en wit, heb die even gemengd maar alleen donkerbruin maakt niet zoveel uit denk ik. Krijgt je cake alleen een wat donkerdere kleur van. Gemengde noten heb ik op de markt gekocht maar je kan ze ook gewoon in de winkel kopen denk ik. Maar aangezien ik toch boodschappen deed vandaag op de markt meteen voor 1,50 een zakje meegenomen. Het beslag smaakt echt verrukkelijk! Nu nog de noten, chocola en appel doorheen maar ik heb zo'n vermoeden dat dit echt een heerlijke cake gaat worden!
Ik zie zoveel lekkere gerechten met noten maar meestal bak ik die niet omdat mijn vriend er allergisch voor is en hij wil altijd alles wat ik maak proeven . Maar dit klinkt toch wel erg verleidelijk hoor!
Ik ga morgen een taart met advocaat en vlaaivulling maken, hopen dat ie net zo lekker is als dat ie eruit ziet. Gelukkig komt er visite, als ik het allemaal zelf op moet eten (nouja, met ouders, broer, vriendinnen..) slib ik echt dicht geloof ik
Silence
Hmm, volgens mij moet ik een ander cake blik kopen, alweer is de cake in 2 helften beland toen ik hem eruit wilde halen terwijl ik hem echt heel goed ingevet had dit keer! Maar oké, hij smaakt er niet minder om! Al kan ik denk wel adviseren om misschien toch gewoon met bloem te maken, dit is wel echt een cake voor een compacte vorm. Hij is nu aan de bovenkant open gescheurd en wat 'luchtiger' geworden terwijl een echte compacte cake misschien nog lekkerder was geweest. Maar echt, nom nom nom, echt een cake voor winterweer!