de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:58

Dat is wel heftig Chamion. Heb jij alles in potten staan?

Hier doen de groenten het eigenlijk prima met water om de dag, alleen de potten krijgen dagelijks en die heb ik ook nog in de schaduw gezet. Merk wel dat de courgettes minder groot worden dan andere jaren, er gaat duidelijk veel water zitten in onderhoud van de plant zelf.

8nnemiek

Berichten: 43515
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:56

Waaw wat een augurken!

En wat zonde chamion! De hitte en droogte is ook wel heel erg extreem nu..

Siamsmeesje

Berichten: 2247
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:37

Hier nu ook een clematis, in een dag tijd al het blad van groen naar knisperend bruin gegaan.... En ook die kreeg dagelijks een flinke hoeveelheid die in de avond dan allemaal verdampt was :(

Mooi die augurken zeg, mijn mini-komkommers beginnen nu eindelijk te ontstaan. Eerst alleen maar bloemen, maar nu zag ik ook de eerste komkommertjes hangen. Eindelijk, weer eens verse komkommertjes uit eigen tuin :9
En mijn pepertjes groeien ook lekker, zowel de jalapeno als de gele. Helaas wil de Madame Jeanet tot nu toe nooit echt lekker groeien. Ze beginnen soms wel op te komen, maar gaan dan toch weer dood. Maar eens kijken voor vers zaad volgend jaar.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:17

Groot deel staat inderdaad in een pot. Ruime potten moet ik zeggen. De kleinste is 40 liter. Grootste 120 liter. (uit mijn hoofd, zijn flinke potten) maar zelfs de planten op volle grond trekken het slecht. Want mijn broccoli heeft het niet overleefd. Mijn sla is binnen 48 uur doorgeschoten en dood gegaan en rabarber hangt slap. De koolplanten zijn gewoon weggebrand en de aardbeien hebben het ook niet overleefd.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:43

Hier ook om de dag of 2 dagen tuin sproeien maar gaat nog goed. Alleen buitje af en toe zou niet verkeerd zijn. Net als eind mei overdag warm savonds regen.

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:25

1 Koolbed is bij mij ook een volle gieter water erop anders is het einde koolplanten. Geef nu zelfs om de zoveel dagen de aardappelplanten water. Maar ben nu ook bij de aardappelplanten waterplanten aan het leggen, maar wil de sloot niet in een keer leeg halen.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:10

De eerste augurken oogst zit inmiddels in potjes
Afbeelding

Kyno

Berichten: 10446
Geregistreerd: 07-09-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:18

Mag ik mee kletsen? :D

Wij hebben ook een vrij grote tuin met aardig wat bloembedden en o.a. een pruimenboom, kersenboom, appelboom en rode besjes (ben de naam even kwijt).
Ben nog een echte "beginner" en probeer op internet nu kennis op te doen en inspiratie te krijgen om de eetbare tuin volgend jaar uit te gaan breiden. Dit topic leek me een leuk/gezellig begin!

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:31

Welkom.

Rode bessen misschien aalbessen soms.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:05

De warmte heeft hier ook zijn tol geëist. De venkel heeft een tweetal weken niet gegroeid. Het was gewoon te warm, ik denk ook dat deze gemakkelijk gaat doorschieten nu, even opletten dus. Ik heb wel 9 nieuwe venkelplanten en 4 rijen winterwortelen gezaaid. Even afwachten nog. Mijn tomaten willen nog steeds niet rijpen, ik overweeg zelfs om een banaan bij de struik te hangen :+ groeien doen de andere tomaten wel, maar ik eet toch echt liever rode tomaten dan groene :*

Afgelopen dagen nog 3 komkommers kunnen oogsten, maar ik zie niet veel activiteit in de nieuwe komkommers. Ze blijven klein en vele vallen zelfs af, helemaal verschrompeld door de warmte, geef nogthans veel water. De paprika's gaan wel erg goed, die staan echt te pronken in dit weertje. De pompoenen gaan ook fijn, de bladeren zijn zo dik dat ze de bodem licht vochtig lijken te houden. Dus het is nooit 100% droog zeg maar. Zomerprei gaat ook goed, al wacht ik nog heel even met oogsten.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:47

Hier zitten komkommers en augurken echt vol bloemen en vruchten. Wortels willen idd niet dit jaar.

Ceetje_bokt
Berichten: 5200
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:17

Mijn ‘tweede leg’ wortels doen ook bijna niks. Ik heb ook eindelijk sperziebonen en snijboontjes in mijn planten. De doperwten zouden volgens de mm app al klaar moeten zijn, maar ze blijven bloeien. Ga wel volgend jaar meer planten, want de hoeveelheden die eraf komen zijn zo minimaal dat ik ze alleen aks accentje in een maaltijd kan doen :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:29

Mijn planten staan ook volledig stil... al 2 weken geen nieuwe bloemen, geen nieuwe vruchten en de vruchten die eraan zitten lijken niet te groeien.

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:01

Wortels hebben heel veel water nodig om te groeien. Ik ga zo weer even kijken om wat vroege aardappelen te oogsten heb haast niks meer en wil eigenlijk niet meer kopen. Het is ook veels te droog voor de planten er moet echt binnenkort een buitje vallen voor de hele natuur. -O-

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:40

Wat een leuk topic :)
Ik kom ook gezellig meekletsen, heb echt niks verstand van dit alles, maar had een tijdje geleden bij de action zaadjes gekocht.
Een aantal heb ik uiteindelijk weggegooid want die deden niks, 3 planten groeien nu als een gek maar heel stom, ik weet niet meer wat wat is :Y)

Zal straks eens een foto maken, jullie zullen mij vast wel kunnen helpen :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:15

Setefurii het is volgens mij niet zo raar dat je tomaten niet kleuren. Tomaten doen daar gewoon vrij lang over. Hier een rode tomaat maar die hing dan ook al vrij 'vroeg' aan de plant ;).

Ik had trouwens bij een aantal planten neusrot, schijnt vaker voor te komen door de droogte/hitte. Ik heb de tomaten met neusrot laten hangen. Ik vond het zonde om ze weg te doen en nu kleuren ze. Dus een tip voor iedereen, laat tomaten met neusrot hangen die rijpen gewoon(en door het rotten volgens mij wat sneller) en daarna het rotte deel van de tomaat afsnijden :).

_Lorette_

Berichten: 12129
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:31

Mag ik heel brutaal inbreken met een vraag? Wat voor een spulletjes/benodigdheden zijn leuk om te kopen of krijgen (i.v.m. verjaardag) als je net bent begonnen met een moestuin? :) Er is een oude kas aanwezig (wel beschadigd, maar kan nog eventjes blijven staan) en wat simpel gereedschap. Hebben jullie tips voor tuingereedschap of andere producten die bijna onmisbaar zijn geworden? Ben heel benieuwd! :) Ik ga intussen het topic doorspitten.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:21

Een boek met basisinformatie vond ik heel prettig. Zelf heb ik een boek van de Makkelijke Moestuin maar als je dat systeem niet volgt is dat misschien wat verwarrend ;). Verder zijn wat verschillende soorten zaadjes altijd leuk. Maar ik moet toegeven dat het gene wat ik heb gekregen eigenlijk bijna nooit wat mee heb gedaan :o

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:29

Kweekpotjes (die o de grond in kunnen ;) ) Ik wordt altijd blij van kweekpotjes.
Is het een moestuin op volle grond, in pot, een combinatie of op een balkon? Want qua gereedschap, grond enz. is het afhankelijk van de type grond/idee van de tuin.

Zelf zou ik niet snel zaden geven. Ze moeten het maar net lusten. Zeker bij net begonnen moestuiners. Fruitbomen daarin tegen vind ik wel altijd leuk om te geven omdat mensen daar relatief weinig omkijk/onderhoud aan hebben.

Inderdaad, het boek van de makkelijke moestuin staat hier ook.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:47

Zo kreeg ik vorig jaar 20 kolenplantjes voor mijn verjaardag, terwijl kolen een ramp zijn ivm rupsen. Zonde. Mss een zak potgrond en een bon van een tuincentrum?

_Lorette_

Berichten: 12129
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:09

Het gaat om een grote tuin waarvan een deel nu gereserveerd is voor de moestuin (in de buurt van de kas) en er staan nog wat kersenbomen.

Heel erg bedankt voor jullie tips! 20 kolenplantjes doen we dan maar niet. :D

Marcella

Berichten: 36944
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:04

Spa, schop, spitvork, schoffel, hak, bamboestokken in diverse maten, ty-raps, gaas (voor veel vratige eenden).

Kyno

Berichten: 10446
Geregistreerd: 07-09-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:00

Marcella, aalbes inderdaad. Dankje!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 07:01

Weissjee schreef:
Setefurii het is volgens mij niet zo raar dat je tomaten niet kleuren. Tomaten doen daar gewoon vrij lang over. Hier een rode tomaat maar die hing dan ook al vrij 'vroeg' aan de plant ;).

Ik had trouwens bij een aantal planten neusrot, schijnt vaker voor te komen door de droogte/hitte. Ik heb de tomaten met neusrot laten hangen. Ik vond het zonde om ze weg te doen en nu kleuren ze. Dus een tip voor iedereen, laat tomaten met neusrot hangen die rijpen gewoon(en door het rotten volgens mij wat sneller) en daarna het rotte deel van de tomaat afsnijden :).

Nou deze tomaten hangen er ook al een tijdje aan zeg maar. Maar ze zijn wel echt zo groot als mijn vuist. Dus ze zullen ook wel meer tijd nodig hebben.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:28

De Japanse wijnbes doet het geweldig met dit weer. Heerlijk!
Afbeelding