Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:44

Ja, het is gewoon een light mayo :j Geen opvallende smaakverschillen oid

De vegan filet americain vond ik erg lekker! Wel jammer dat het van die kleine bolletjes zijn, je kan er net één kaiserbroodje mee smeren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:27

Ja tenzij je echt een mayosnob ben zou het geen verschil moeten maken := het is iig niet zo'n zurige mayo, gewoon lekker romig. Ik denk niet dat de gemiddelde niet-vegan het verschil zou proeven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:46

Jaa margarethea, klopt! Ik heb duyvis dipsausjes bij de bbq gemaakt en niemand proefde verschil :D
Ik ben ook blij dat t geen zure mayo is, zoals bijv zaanse. Dus idd, als je van zure mayo houdt is dit een tegenvaller :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:07

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:08

Hmmm ik vind Zaanse wel heel erg lekker... := ik ga het gewoon een keer proberen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:35

Jotoma schreef:
Jaa margarethea, klopt! Ik heb duyvis dipsausjes bij de bbq gemaakt en niemand proefde verschil :D
Ik ben ook blij dat t geen zure mayo is, zoals bijv zaanse. Dus idd, als je van zure mayo houdt is dit een tegenvaller :o

Ja precies := Nu vind ik dat wel lekker op zijn tijd maar ik overleef mijn leven ook wel zonder.
Er zijn trouwens meer merken eivrije mayo maar die zijn vaak wat duurder. Wel leuk om eens te proberen als je het geld ervoor over hebt en voor de variatie :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:39

Ik ook hoor! Ik eet het alleen als we een sausje eten. Dus bij de bbq en we hebben standaard een voorraadje knoflooksaus. Verder ook niet.
Bij gebakken aardappel of frietjes eet ik nu vaak ketchup. Al zit daar natuurlijk weer veel suiker in. Dus wat nou gezonder is? :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:35

Mengen :)* Cocktailsaus, hmmmm

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 00:44

Voor zuurdere kun je misschien experimenteren met een beetje azijn op je bord? :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:11

8nnemiek schreef:
Ik ben dik 20 jaar geleden vegetarisch gaan eten. Eerst als klein meisje van 10 geen frikandellen enzo meer omdat daar paardenvlees in zat.. zielig natuurlijk, als je zo gek bent op paarden :+ Later zei mijn moeder: 'maar zijn al die andere dieren dan niet ook zielig?' en toen ben ik samen met mijn beste vriendin helemaal gestopt met vlees eten. Toen ik wat ouder werd ging het minder om de zielige diertjes maar vond ik het gewoon onnodig dat er speciaal voor mij dieren gefokt en gedood worden.
Toen een aantal jaar geleden de docu's als Forks over Knives en Cowspiracy voorbij kwamen was dat voor mij vooral een bevestiging dat ik goed bezig was en ben ik ook in zuivel gaan minderen en mijn vriend (die ook al weinig vlees at sinds we samenwoonde) is vanwege het milieu en gezondheid ook helemaal vegetarisch gaan eten.

Heel goed van je en ook complimenten voor je vriend die zich heeft laten bekeren!Helaas zijn er best veel partners die dat niet willen en dan van de vegetarische vriend(in) verwachten dat die voor hen vlees op tafel brengt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:40

Ach, dat zijn meestal moederskindjes die niet beter weten.
Bekeren vind ik persoonlijk een rotwoord.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 11:54

Dat lijkt me inderdaad erg lastig, als je partner zo graag vlees eet. Toen ik mijn vriend nog niet zo lang kende haalde ik meestal bio rundvlees met de 35% korting stickers voor hem.. dat vind ik dan het 'vriendelijkste' vlees, als ik echt vlees moet kopen. Ik heb ook vanaf het begin gezegd, kip krijg je niet. Dat vind ik zo'n vreselijke industrie, die krijgen geen cent van me :n
Bekeren was hier gelukkig niet nodig. Hij gaf al vrij snel zelf aan dat hij thuis geen vlees meer wilde omdat hij vega net zo lekker vond, en na een tijdje buitenshuis wel nog vlees te hebben gegeten ging hem dat zelf ook tegen staan.

Een paar dagen geleden hebben we een nieuwe Netflix docu gekeken, What The Health, en vriendlief wordt dan altijd even heel fanatiek :)) Dus we gaan nu eens twee weken lang helemaal 100% gezond en plantaardig eten :D Geen toegevoegd vet en toegevoegde suiker meer, lekker koken met alleen verse ingrediënten en lekker veel zelf maken met noten en kruiden en zaden. Ben erg benieuwd of we er iets van merken :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:34

Mijn man eet nog steeds vlees. Wel minder dan vroeger ook. Hij kookte vroeger voor mij. Nu kijken we gewoon of ik zijn gerecht vegan kan maken en anders koken we dus apart. Vind het niet vervelend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:09

Hier zit de maand er op.
Ik merk dat ik het vlees niet gemist heb. Vanavond ligt er een kippetje op de bbq omdat mijn man heel graag de bbq aan wilde, maar ik kijk er niet speciaal naar uit ofzo en heb er 3 groentegerechten omheen gemaakt. Eigenlijk hetzelfde gevoel als aan het begin. Uit eten gaan mis ik wel heel erg, dat is hier gewoon niet mogelijk vegan. Dus dat is iets dat ik op wil pakken en dan vega of eventueel kleine hoeveelheden vlees. Ook bepaalde producten voelde ik me niet goed bij vegan. Ik mis iets van zuivel na het sporten, herstellen is moeilijker. Dat is vast op te lossen met peulvructen maar het is me niet gelukt deze maand daar van te gaan genieten. Ook margarine ipv roomboter weiger ik, dat ben ik zelfs in deze veganmaand alweer gaan gebruiken. Die zeldzame keer dat ik boter op brood wil wil ik geen troep als halvarine ed gebruiken. Dat is deze maand 2x gebeurt overigens.

Mijn man is een ander verhaal haha. Die was eigenlijk de hele maand heel positief, mistte het vlees niet en expeimenteerde er lekker op los. Dus ik had voor vandaag een kipje gehaald bij de boer. Die zijn uiteraard wát kleiner (1kg) en kreeg meteen opmerkingen dat hij hetbte weinig vond :roll: ook kreeg ik commentaar toen ik meldde dat we deze week alleen vandaag en maandag (diner buiten de deur) vlees zouden eten. Dus daar moeten we nog even goed zoeken naar een tussenweg.

Andere producten blijf ik wel gebruiken. Plantaardige "melk", vega(n) broodbeleg en opletten op wat er allemaal in mijn eten zit. De keuze voor een vegan brood ipv een brood met melk oid is snel gemaakt en blijf ik ook maken. Groente hebben wat meer de hoofdrol gekregen, hoewel ik dat icm vlees nog steeds lastig vindt. Mijn wens was om die keren dat we vlees aten van vlees het bijproduct te maken, maar ik weet niet of dat wel gaat lukken.
Nog wel werk aan de winkel dus :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:13

Toch interessant experiment. Ik eet vega(n) uit overtuiging dus dan maak je de keuze makkelijker of is het eenvoudiger om iets 'lekker' op te geven. Net lag er kaas op mijn vegetarische spaghetti. Na een maand 2 keer week uit eten in Rome in hippe Vegan restaurants had ik er niet bij stilgestaan dat ik moest zeggen om er geen kaas op te doen. Smaakte me dus ook totaal niet. Ik eet wel nog soms kaas hoor maar merk dat het dus niet meer zo MOET. Overigens wel typische Belgische brasserie waar ik van een zeer uitgebreide kaart ongeveer 2 vegan gerechten kon kiezen (Nuja met kaas op dus Haha) en weinig vega. Dat is in Rome toch echt wel anders. Zelfs in de meest gemiddelde plek kan je daar vegan eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:43

Dat maakt het denk ik ook makkelijker poes. Ik werk in Utrecht en we hebben de afgelopen maand echt regelmatig samen heerlijk vegan geluncht. Als dat hier zou kunnen, zou ik er minder moeite mee hebben.
Maar de realiteit is dat alles dat hier op een beetje een nette afstand zit met moeite vega verzorgt. Toen ik de laatste keer vroeg of ze de zalm bij mijn asperges weg konden laten keken ze me glazig aan "maar wat wil je er dan bij?" "Ehm, niks... asperges is genoeg" "alleen asperges? Maar geen vlees dus". Ze heeft geloof ik 5x gevraagd of ik het zeker wist en toen ik mijn bord kreeg lag er fijngesneden ham en ei overheen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:52

Hahaha ja de ene plek is de andere niet e! Belgische keuken is zo enorm rond vlees/vis gebouwd. Mensen blijven ook vragen wat ik bij slik. Voorlopig lekker niets Haha :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:18

Wat herstellen na sport betreft, ik heb zelf eigenlijk veel minder problemen met herstel na sport... :) En de vele atleten die de laatste tijd overstappen naar vegan doen dat in het algemeen ook niet omdat het herstel zo slecht gaat :oo

Wat ik meestal eet is bijvoorbeeld alpro yoghurt (of gelijkwaardige yoghurt), nu is dat naturel een beetje meh dus dan keukenmachien ik er een banaan doorheen, da's echt heerlijk :Y) Of diegene met perzik... Is helaas wel met suiker maar ik moet bekennen dat ik geen calorieën en macros tel dus daar vergeef ik mezelf dan maar voor :o Als ik een pittige dag heb gehad gaat er ook een half schepje proteïnepoeder bij. Ik weet niet of het noodzakelijk is maar ik heb er nog geen nadelen van ondervonden *\o/* Dus dat blijven we lekker doen. Als ik haast heb drink ik een glas ongezoete amandelmelk (of een smoothie ofzo) met wat proteïnepoeder. Ja trouwens, het enige wat er soms wel vervelend aan is is dat het super droog in de pot zit dus het klontert vaak heel erg :o Maar dat is te overzien. Ik had altijd Hemp Protein maar dat verkoopt de nieuwe de Tuinen niet meer dus ik moet even op zoek naar wat anders :( Vind het jammer, was lekker goedkoop en het lijkt goed te werken.

Ja bij sommige mensen in de horeca vraag ik me ook wel eens af of ze ook zo reageren op mensen met voedselallergieën :o kom op zeg, je hoeft toch niet zo raar te doen... :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:19

Gohja voorheen stond ik er ook niet zo bij stil op restaurant hoor! Maar het wordt echt wel bekender. Ook in Gent zitten al wat vegan restaurants dus het gaat steeds beter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:58

Oh meeeeen ik heb daarnet de visburger van Sofine gegeten, en die is lekker!! Echt een aanrader als je vissticks mist, daar smaakt het erg naar :Y) Geen idee hoe maar er zit echt zo'n smaakje aan. Het is gewoon een visstick in de vorm van een burger :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:26

Magrathea, ik zeg ook niet dat het niet kan hoor :) ik zeg alleen dat het mij niet lukt. De gezoete alproproducten neem ik sowieso niet omdat ik geen bewerkte snelle suikers wil nemen ivm insulineresistentie. Eiwitpoeder zou een optie zijn, dat heb ik nu ook gedaan in een shake met wat havermout, een banaan, ongezoete soyamelk en een schepje cacao, maar dat is niet altijd praktisch haalbaar, dus ik wil daar wat meer ruimte maken voor mezelf. En helaas lust ik weinig eiwitrijke plantaardige producten (zoals peulvruchten). Ik denk dat als je die meer ruimte kan geven in je menu, dat je het dan zonder enige moeite vegan red. Maar eten moet ook nog wel een beetje leuk blijven en voor peulvruchten heb ik een extreme aversie. De afgelopen maand heb ik mijn best gedaan me daar overheen te zetten, maar dat is moeilijker dan gedacht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:56

Ik heb de filet americain van vegetarische slager gehad. Ik vond deze echt niet lekker en ook niet lijken op echte filet americain.
Ik heb het na 1 toastje weg kunnen gooien. Brr.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 02:02

Echt? Wat jammer. Ik vond het heerlijk. Maar krijg het idee dat ik gewoon alles lust haha := (dat moet je overigens niet zeggen in een restaurant trouwens, dan krijg je een pijnlijke grimas terug :o )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:05

Ik ben wel een fijnproever en lust ook een hoop niet :o maar ik vond het helemaal niet naar filet smaken :o
Echt super jammer, want filet mocht ik altijd graag eten :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:28

Ik kreeg gisteren plenty more van ottolenghi als verlaat verjaardagscadeau <3 weer genoeg inspiratie voor goede recepten. Boek is volledig vegetarisch, gedeeltelijk vegan.