Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:45

Op de wiki staat trouwens onderstaandeen tekst in de 3e kolom bij New York:

Geen. Bodem is veganistische, maar standaard melk in alle pizza's en pasta's.[24] Op aanvraag te veganiseren

Overigens klopt dat stukje over 'op aanvraag' hier in Arnhem niet. Het lijkt me sterk dat het überhaupt ergens kan want deeg en saus krijgen ze al kant en klaar aangeleverd voor zover ik weet.

Daarom dus zo chagrijnig... ff thuisbezorgd bestelling plaatsen zit er gewoon echt niet in. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-16 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:52

En falafel thuis laten bezorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:54

Ja om de hoek hebben we een top friettent zitten die heel erg hun best doen voor vegans ;)

Maar het ging mij meer over de pizza. Die maak ik dus voortaan maar zelf. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:29

Als je meteen flink wat deeg maakt dan kun je er een aantal invriezen, dat scheelt de volgende keren een hoop werk :D Zo doe ik dat iig vaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:44

Ja.... als je een vriezer hebt is dat een top idee. :')
Ik heb die van mij juist verkocht vanwege eco redenen :')

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:59

En AH pizzabodem? Die beleg ik vaak met een pakje gegrilde groente uit het saladeschap, beetje olie erover en dan heb je echt een heerlijke pizza!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:31

Haha ja die ken ik al. Maar het ging dus om pizza laten bezorgen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:32

Misschien is dit heel obvious hoor, maar er staat dat de bodem wel veganistisch is. Misschien dat ze er dan mee bedoelen dat de kaas het niet vegan maakt? Dat er in de tomatensaus geen melk zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:36

Dat zou kunnen, maar ik heb ze n.a.v. de allergenen lijst dus gebeld (zowel domino's als new york) en beiden zeiden me dat hun pizza's niet zonder melk en/of ei gemaakt konden worden.
Ik heb ze puur en alleen naar hun bodem gevraagd.

Ikzelf neem liever het zekere voor het onzekere (en vertrouw de allergenen lijst van het bedrijf zelf meer dan een wikipagina die onderhouden wordt door jan en alleman), anders kan ik net zo goed mijn principes in de prullenbak gooien. :')

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:54

Zijn er geen pizza restaurants in de buurt die ook bezorgen? Misschien dat zij wat meer het originele recept van pizzabodems volgen dan de bekende ketens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:59

Ga ik de volgende keer rustig achteraan bellen :j

Iemand nog goede tofu tips?? Het was noga sponzig i.p.v. knapperig :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:07

Geen tofu gebruiken :') ik word er niet blij van haha, ik heb nog nooit echt lekkere tofu gegeten. Structuur is mij altijd erg tegengevallen.

Nou, ik heb een appeltaart in bladerdeeg gemaakt voor de kleine. Kon het niet helemaal waarderen maar het ging ook niet op de grond. Wie weet doet een paar keer voorzetten wonderen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:17

Tofu eerst invriezen, daardoor verandert de structuur.. dan in dunne plakjes snijden en zo goed mogelijk drogen.. En dan in heel veel olie goed heet bakken. Ze moeten best een tijdje bakken, maar uiteindelijk worden ze echt knapperig.
Als je de tofu reepjes in sojasaus marineert en er selderijzout overheen strooit en dan goed knapperig bakt dan smaken ze naar spekreepjes :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:22

Oeeeeh....!!!!!!!!!!!!!!!!
Heerlijk voor bij andijviestamp! Al moet ik nog even kijken of de aardappelpuree op sojamelk überhaupt wel smaakt! :')

Vuurneon, hahaha super!! Appelflapjes zijn natuurlijk ook goed te maken bedenk ik me net! Dochterlief had hier vanochtend een soortgelijke reactie op havermout met sojamelk ipv normale melk... hopelijk gaat dat morgen ook wat beter :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:24

Ik druk ze in een taartvorm en maak er feestelijke vormen op met slierten bladerdeeg en t is net echt :P

Nu nog leren kaarsjes uit te blazen en ik ben er klaar voor :')
En nou ja hij moet het wel lusten, anders is het ook sneu haha

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:14

Ik heb inmiddels echt moeite met het vinden van een veganistische frisdrank (die uit een standaard supermarkt kan komen). Ik zit net naar mijn fles sinas van de Lidl te kijken, en er staat echt een heel minimaal getal bij eiwitten. Nu vraag ik me af of ze dat uit iets halen wat niet een ei is? Ik vind het maar moeilijk allemaal. :')
Ook jammer dat Coca Cola vermoedelijk liegt over het veganistische drinken wat ze wel/niet verkopen. Ik zou graag meer zekerheid krijgen van dat soort bedrijven. Misschien moet ik maar alvast afkicken van de frisdrank met prik, en maar gewoon siroop kopen met bubbeltjeswater als vervanging ofzo. :+
Ik vond wel zakjes chips in zo'n partyzak die m'n moeder had gekocht waar een vegan merkje op stond, en ook een pot kokosolie om mee te bakken bij de Action. Volgens mij worden vega-producten inderdaad populairder, en ik was erg blij om te zien dat het voor de verandering eens willekeurig ergens goed aangegeven stond. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:31

Ik vind tempeh beter te eten en bereiden dan tofu. Het schijnt ook gezonder te zijn omdat het gefermenteerd is. Heerlijk door de boerenkoolstamp. Die met rode ui bijv. heel lekker is.
De 'smaak' van spek kun je ook een beetje creeren door gerookt paprikapoeder te gebruiken bij dingen.
Al kan ik me niet herinneren wanneer ik spek heb gegeten (< 13 jr) dus hou me te goede als het er niet op lijkt :D
Appeltaart kun je ook maken met meel waar je tegen kunt en kokosolie? Of als bananenbrood maar dan met de smaak van appeltaart, met rozijnen, kaneel en appel erin.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:35

Maanoogje schreef:
Ik heb inmiddels echt moeite met het vinden van een veganistische frisdrank (die uit een standaard supermarkt kan komen). Ik zit net naar mijn fles sinas van de Lidl te kijken, en er staat echt een heel minimaal getal bij eiwitten. Nu vraag ik me af of ze dat uit iets halen wat niet een ei is? Ik vind het maar moeilijk allemaal. :')
Ook jammer dat Coca Cola vermoedelijk liegt over het veganistische drinken wat ze wel/niet verkopen. Ik zou graag meer zekerheid krijgen van dat soort bedrijven. Misschien moet ik maar alvast afkicken van de frisdrank met prik, en maar gewoon siroop kopen met bubbeltjeswater als vervanging ofzo. :+
Ik vond wel zakjes chips in zo'n partyzak die m'n moeder had gekocht waar een vegan merkje op stond, en ook een pot kokosolie om mee te bakken bij de Action. Volgens mij worden vega-producten inderdaad populairder, en ik was erg blij om te zien dat het voor de verandering eens willekeurig ergens goed aangegeven stond. :)

eiwitten is niet hetzelfde als ei. Eiwitten zitten ook in plantaardig voedsel en worden ook wel proteïnes genoemd :) http://wiki.veganisme.org/index.php/Eiwitten.

Je moet dus kijken naar de ingrediënten kijken, niet naar de voedingswaarden. Als er iets als ei (of kaas of room etc.) inzit moet dat (dikgedrukt) vermeld worden bij de ingrediënten.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:54

Oh dat zou wel een stuk fijner zijn! Dan denk ik dat ik maar eens goed moet gaan onderzoeken wat al die ingrediënten precies zijn als ik weer in de supermarkt sta. Mijn moeder en broertje drinken sowieso wel iets op als ik het eigenlijk niet mag, dus ik kan het gelukkig thuis ook even opschrijven en googelen. Ik herinner me weer dat ik ei > eiwitten vroeger ook altijd al zo verwarrend vond, dus misschien ben ik diep in mijn hart gewoon nog een klein meisje. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:07

Hehe, mijn moeder deed hetzelfde in het begin :D... ' Jullie kunnen echt niets meer eten!'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:35

Als er ei in zit, moeten ze het vermelden ivm allergenen :)

Net als met melkzuur, dat is dus niet van een koe of geit haha. Gaan ook veel mensen de mist mee in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:59

Wubwub schreef:
Op de wiki staat trouwens onderstaandeen tekst in de 3e kolom bij New York:

Geen. Bodem is veganistische, maar standaard melk in alle pizza's en pasta's.[24] Op aanvraag te veganiseren.

Wubwub schreef:
Nouja de site is toch echt heel duidelijk:
https://www.newyorkpizza.nl/allergenen

Die wiki pagina klopt niet hoor :n

Wubwub schreef:
Ikzelf neem liever het zekere voor het onzekere (en vertrouw de allergenen lijst van het bedrijf zelf meer dan een wikipagina die onderhouden wordt door jan en alleman), anders kan ik net zo goed mijn principes in de prullenbak gooien. :')

Om hier even op terug te komen: de Wiki wordt volgens mij niet door jan en alleman onderhouden, maar door een team, ook van veganisten, die liever niet jouw of andermans principes in de prullenbak gooien. Je :') smilie maakt het nog denigrerend, is dat echt nodig, als mensen hard werk verrichten om jou en anderen te helpen?? Misschien kun je dat in de prullenbak gooien, hoeven je principes niet overbood.

In de pizza's zit standaard melk omdat er standaard kaas op zit :+. Kijk maar eens góed in de allergenenlijst die je zelf stuurt en waar je wel in vertrouwt. Even verder naar onder scrollen, naar de ingrediënten allergenen. De site is inderdaad heel duidelijk: het Deeg NY en Deeg Italian bevat alleen Gluten en Soja als het op allergenen aankomt. Geen ei of melk.

Je kunt zelf toppings kiezen (dus bijv. dubbele tomatensaus en groenten naar wens, en zonder kaas laten maken) en zo een vegan pizza samenstellen als je bestelt bij New York. Kun je dus gewoon pizza thuisbezorgd krijgen *\o/* En als je erheen gaat, kun je zelfs je vegan kaas meenemen, is echt heel lekker.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:48

Voor de mensen die een hond of kat hebben en hen wel vlees voeren. Wat voor vlees geven jullie? Momenteel staat onze hond op de kvv van Naturis, maar dat is volgens mij gewoon bio industrie vlees. Nu ben ik dus opzoek naar een meer diervriendelijker voer. Wel graag kvv, want als het niet gemalen is, dan vreet ze het niet :+
Nu zit ik te kijken naar het merk Darf, alleen ben ik een beetje verbaasd over de prijzen van hen. Het is namelijk nauwelijks duurder dan wat we momenteel voeren. Voor de portemonnee natuurlijk erg fijn, maar weten mensen of hun vlees echt van dieren komt die een wat beter leven hebben gehad?
Waar ik ook aan zit te denken is om haar misschien alleen maar wild te gaan voeren. Daarvan zou je dan zeker kunnen verwachten dat de dieren vrij geleefd hebben. Alleen hoe kom je dan aan genoeg verschillende soorten wild voor alle voedingstoffen, dat is dan weer lastig.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:58

joey_lover schreef:
Voor de mensen die een hond of kat hebben en hen wel vlees voeren. Wat voor vlees geven jullie? Momenteel staat onze hond op de kvv van Naturis, maar dat is volgens mij gewoon bio industrie vlees. Nu ben ik dus opzoek naar een meer diervriendelijker voer. Wel graag kvv, want als het niet gemalen is, dan vreet ze het niet :+
Nu zit ik te kijken naar het merk Darf, alleen ben ik een beetje verbaasd over de prijzen van hen. Het is namelijk nauwelijks duurder dan wat we momenteel voeren. Voor de portemonnee natuurlijk erg fijn, maar weten mensen of hun vlees echt van dieren komt die een wat beter leven hebben gehad?
Waar ik ook aan zit te denken is om haar misschien alleen maar wild te gaan voeren. Daarvan zou je dan zeker kunnen verwachten dat de dieren vrij geleefd hebben. Alleen hoe kom je dan aan genoeg verschillende soorten wild voor alle voedingstoffen, dat is dan weer lastig.

http://www.voerwijzer.com/diervriendelijke-kvv

Herrmanns blikvoer is ook biologisch!