Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:23

Je kan je aanmelden bij biteback via hun website, dan wordt je uitgenodigd voor een facebookgroep, The Earthlings Experience Nederland heeft een facebookpagina waar je je kan aansluiten bij acties en 269 the Netherlands werkt ook via facebook :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:14

Wbt zadel: ik heb alles van kunststof, heeft ook een eeuwig leven. Puur gekocht wegens gemak hoor en omdat paard nu eenmaal alleen wintec past. Maar ik zou een zadel kiezen doe goed bij het paard past: paard heeft weinig te maken met je vegan principes immers (hoewel paard wel braaf vegan eet natuurlijk hahaha). Dus als dat leren zadel jullie goed bevalt, gewoon mooi houden.

Waar kan ik plantaardige harde boter kopen voor bakken dat geen soya bevat? Ik heb keurig plantaardige boter harde meegenomen om wat bakken te proberen en even woordje 'soya' gemist op de lijst. Nu kan ik wel een keer soya verdragen dus ik kan het gebruiken, maar ja plan was iets te maken voor uk :+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:41

Zou je geen kokosolie kunnen gebruiken ipv boter vuurneon?
Anders even bij de ecoplaza (of soortgelijk) kijken, daar hebben ze meer keus in plantaardige boter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:50

Bliksem, ja klopt, ik ken bijna alle kleurcodes van de ghost materialen uit mijn hoofd inmiddels, heb namelijk de site gemaakt. :')

Ik heb echter zelf geen goede ervaringen met boomloos (ook niet met barefoot) i.v.m. drukplekken bij verschillende paarden. Vind het een prachtig principe maar in de praktijk heeft het hier niet veel goed gebracht dus dat heeft niet de voorkeur. :n

Vuurneon, thanks ook voor jouw visie!

Plantaardige boter heb ik zelf nog geen ervaring mee, gebruik eigenlijk tot dusver alleen nog kokosolie en olijfolie.

Ik heb er nog een nachtje over lopen tobben maar denk inderdaad dat ik wat nuances moet gaan vinden in mijn principes. Immers heb ik ook nog een 4 tal leren laarzen staan die niet verkoopbaar zijn maar ook nog niet helemaal 'op' zijn en die draag ik ook af omdat weggooien gewoon doodzonde is.

Zadel is natuurlijk wel verkoopbaar, maar een nieuwe laten maken met belasting voor het milieu alleen maar om een 'vegan signaal' af te geven gaat er bij mij niet in. Het is een prachtig gebaar natuurlijk, dat wel. En wintecjes etc. geweldige zadels, maar niet voor mijn rug, blijf toch een western miepje :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:19

NikkiDeKerf schreef:
Ik denk dat een zadel niet echt een wegwerproduct is, dus behoorlijk lang mee gaat.. Ik weet eigenlijk niet of een zadel ooit weggegooid wordt (dus de afbreekbaarheid er toe doet, als je dat dan bedoelt). Maar je hebt wel gelijk, jouw zadel heb je natuurlijk al. Aan de andere kant is het ook niet zo dat je jouw zadel weg gooit, het gaat gewoon naar een ander, en jij laat door jouw nieuwe aankoop weer weten dat er vraag is naar zadels van niet-lederen materiaal, en steunt de fabrikant die zoiets aanbiedt. Dus het is net wat je beweegredenen zijn en hoe je het beijkt.

Dit. Plus dat wanneer je het zadel niet koopt je die kans open laat voor een ander, die misschien er dan voor kiest dit 2e hands leren zadel te kopen ipv een nieuwe.

Daarnaast vind ik het idee met m'n bips op de huid van een dood dier te zitten ronduit misselijkmakend.

Zo ik heb net 3 buisjes bloed ingeleverd, ben benieuwd naar de uitslag dinsdag :D

Mee doen aan acties, ik vind het prachtig dat het er is maar het is niets voor mij.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:45

Vind dit wel een interessant onderwerp, vegan vs milieuvriendelijk.
Ben het wel met NikkiDeKerf en Mallow eens, door jou eigen zadel aan te bieden, kan het zo zijn dat iemand anders dus voor jou zadel gaat in plaats van een nieuw leren zadel te kopen. Maar ik zou het ook heel goed snappen als je nu een goed zadel hebt die je bevalt, dat je die gewoon houdt en op maakt.

Heb zelf geen paard, dus hoef me er niet druk om te maken, anders zou ik eerlijk gezegd ook niet weten wat ik zou doen.

Wubwub schreef:
Ik heb er nog een nachtje over lopen tobben maar denk inderdaad dat ik wat nuances moet gaan vinden in mijn principes. Immers heb ik ook nog een 4 tal leren laarzen staan die niet verkoopbaar zijn maar ook nog niet helemaal 'op' zijn en die draag ik ook af omdat weggooien gewoon doodzonde is.

Denk dat dit inderdaad het belangrijkste is :j Doen waar jij je zelf het best bij voelt. Ik denk dat in dit soort situaties ook niet echt 1 beter is dan het ander en dat iedereen z'n focus ergens anders op legt.

Voor mijzelf vind ik het belangrijker dat ik naar mijzelf kan verantwoorden waarom ik iets wel of niet eet/gebruik, dan dat ik in een specifiek hokje met een naam pas.

Dat van die auto is wel een goede zeg, ook helemaal nooit bij stil gestaan. Nu heb ik nog lang het geld niet voor een eigen auto, maar voor ooit is dat wel een interessant iets om bij stil te staan. Ik zou het eigenlijk niet weten of een auto helemaal vegan kan zou, zou toch wel moeten kunnen? Maar of ze ook op de markt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:48

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:41

Ondertekend :)
Al vraag ik me wel altijd af hoeveel invloed zulke petities uit kunnen oefenen...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:20

Ik teken meestal wel, maar vaak hoor je er inderdaad weinig van terug. Sowieso moet het hele slachten in het buitenland niet meer gebeuren. De mensen in dit topic eten geen vlees, maar de rest van Nederland wel (op een paar procent na). Als ze niet stoppen, dan moeten we het de dieren maar beter proberen te maken. Een humane dood bestaat niet, maar die verre transporten zijn helemaal nutteloos. De consument moet gewoon meer gaan betalen voor vlees, melk, eieren en andere dierlijke producten. Je kan geen dier houden voor die paar cent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:30

Neuh vaak gebeurt er weinig mee, maar dat is net zoiets als echt protesteren... gebeurt in mijn opinie ook (veel te) weinig mee. :n

Maar ach, het kost amper wat van je tijd dus ach... :)

Ik was gisteren toch een partij chagrijnig... wilde dolgraag pizza laten bezorgen... na 3 pizzaria's gebeld te hebben en geen van allen had een bodem zonder melk en/of ei gaf ik al op... WTF???
Pizza bodems horen geen melk of ei te hebben??? WHY!!! Grom...

Oh en mijn vaste bakker had ook al niks zonder ei/melk en/of broodverbeteraar... zucht... ook maar op zoek naar een andere bakker dus ;(

En dan als toppunt nog even shoppen voor de winter gaderobe van mij en dochterlief.... toch zeker 20 dingen in mijn handen gehad waarvan ik het helemaal geweldig vond... 2% wol, 10% wol... etc.

Ik weet dat het voor een goed doel is allemaal, maar soms (zeker op bovenstaande momenten) snap ik wel waarom mensen absoluut niet aan veganisme beginnen, erg praktisch is het niet als je gewend bent aan zoveel gemak in alles.

Maar wellicht is dit net als stoppen met roken, ontwenningsverschijnselen.... en als je eenmaal je draai hebt gevonden erger je je niet meer aan dergelijke dingen.... I sure hope so... :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:58

Daarom ben ik gewoon zo veel mogelijk zelf gaan maken, dan weet je iig precies wat erin zit en waar het vandaan komt. Brood, pasta, pizzadeeg, ik maak het meestal zelf van biologisch meel van de molen, en met niet veel meer dan meel, water, gist en zout en evt plantaardige melk/olie/suiker. Verser, lekkerder, gezonder en goedkoper :D
Ik denk wel dat het steeds makkelijker wordt om veganistisch te leven omdat er gewoon steeds meer vraag is naar vegan producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:01

Dat denk ik ook :j Vooral vanuit de health hype wordt plantaardig eten steeds normaler en dat is imo een hele positieve ontwikkeling

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:01

Koopmans heeft daar handige dingen voor, ik heb nu pakket voor pizzadeeg. Is ei en melkvrij :) geloof alleen.water en olijfolie erbij te doen en dan maar kneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:09

Ja tuurlijk, er is meer dan genoeg spul voor veganisten en er komt vast alleen maar meer. Maar als je echt net 2 weken bezig bent dan is het wel even wennen dat je ineens vrijwel alles zelf moet maken i.p.v. makkelijke kant en klaar meuk en thuisbezorgd.

Tuurlijk, dat laatste is alles behalve gezond, maar het gaat mij even om de omschakeling van (voor mij) puur gemakkelijke hapjes naar alles zelf moeten doen.

En even om het nog makkelijker te maken om je in mij te verplaatsen: Ik ben geen keukenprinses en haat het om langer dan 30 minuten in de keuken te staan. :')
Ik heb het er dus best zwaar mee..... Gelukkig wegen mijn principes zwaarder dan mijn gemakzucht maar toch is het even een flinke aanpassing en dat is niet altijd even makkelijk of zelfs leuk. :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:14

Er bestaan wel een paar webwinkels waar je echt heel veel vegan kant-en-klaar spul vindt :j Ik weet de namen zo uit mijn hoofd even niet :=
veggie4u was er eentje dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:22

Oeeeeh, kijk een lichtpuntje aan het einde van de tunnel! :')

Ik kwam per toeval gisteren op een vegan blog, kom ik erachter dat de blogster gewoon in mijn gebouw woont... :') ik ga haar dus binnenkort ook even de hand schudden en al mijn super belangrijke vragen stellen 'waar kun je vegan fastfood vinden in Arnhem??!!' :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:23

Het begin is idd vrij heftig, het lijkt wel alsof er niets is dat je 'mag' eten, maar het went echt heel snel hoor! Straks heb je een routine in de supermarkt en weet je precies waar je eten kan bestellen of soya cappuccino kan drinken. En uiteindelijk wordt het vanzelfsprekend en denk je er zelden meer aan. Zo stond ik laatst in een benzinestation voor het broodjesschap en dacht ik ineens; ' oh ja, ik heb eigenlijk best een lastig dieet ' >;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:54

@wubwub
In Arnhem heb je RAWSOME, heeeeel lekkere taartjes daar iig.
En ik geloof ook dat je daar kunt eten.
En ken je 'enig alternatief' ? Daar kun je ook heerlijk eten (vegetarisch, maar ik weet bijna zeker dat als je even belt ze ook vegan kunnen serveren.)
Ik ben zelf verslaafd aan Humus als 'snack' met crackers.
Denk dat ik weet welke blogster je bedoelt! :D
Ik ben nu ook nog meer aan het experimenteren, en het gaat steeds beter, dus houd moed :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:42

Mijn schoonzus gaat ook aardig richting veganisme nu, maar blijft wel eieren eten. Al komen die van onze eigen kippies (en die zijn gefokt door een kleine hobbyfokker die de haantjes ook probeert een mooi huisje te geven.) en de kippies hebben gewoon een fijn leven zo. Ze leggen toch eieren, zonde om dan weg te gooien. Wel erg fijn die kippies, want onze resten groente en fruit (bv klokhuis appel) gaan mooi naar de ze toe!

(Ik ben eet niet veganistisch ivm gezondheid, al zou dat voor mij qua wat ik lust niet veel uitmaken. Ik vind het wel jammer, zou best wel meer ermee willen doen. Maar ja, kwetsbare gezondheid en voedselallergieen maken dat ik niet goed het gemis kan opvangen van oa vlees en melk)

Wat ik wel jammer vind is dat al die alternatieve producten zo duur zijn. Ecoplaza heerlijk hoor daar, maar voor het weekbudget is het niet heel fijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:52

Freya, ja thanks, ik ken er al een paar van en Hemels en Bos en Hei schenken ook latte met soja melk en hebben broodjes humus (al moet je bij hemels wel even vragen om de feta er tussenuit te laten ;) )

Dus plekken om écht te gaan eten en drinken vind ik wel. Maar dingen zoals domino's, die aan huis voor niet al te duur komen brengen zodat ik in mijn joggingsbroek op de bank kan zitten als ik zo'n bankhangdag heb... waar vind ik die?? :')

VN, ja ekoplaza is duur! Maar met een weekbudget red ik het prima hoor. Ben voor 2 volwassenen en 1 peuter 10 euro per dag kwijt gemiddeld. Vind ik zelf écht niet duur hoor. :o (ik shop overigens nauwelijks bij de ekoplaza, alleen voor de dingen die ze écht niet bij de AH of Plus hebben)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:36

Domino's geen vegan bodems?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:26

Ook niet de Italiaanse/dunne bodem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:58

Ik had ze gebeld en volgens de dame aan de telefoon is geen enkel deeg bij hun zonder melk.

New York net zo en happy italy ook. Maar die hebben ook zo'n duidelijke lijst op de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:54