Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:26

Haha, ik zweer juist bij bananen als tussendoortje :') Die zijn gewoon goed voor je hoor, ook ivm kalium. Ook vullen bananen meer, waardoor je niet zo flauw word, dat heb ik namelijk altijd bij ander fruit.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:23

Hihi dat van die bananen doe ik dus ook. Banaan is het enige fruit waar ik één stuk van eet en toch eventjes vol zit :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:13

Dito hier. Vooral als ik 's ochtends voor het ontbijt wil hardlopen, neem ik toch even een banaan voor de vulling.

Die link zal ik vanmiddag gaan lezen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:33

Het is eigenlijk ook één van de weinige fruitsoorten waar ik niet van suikercrash volgens mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:47

Ik eet ook wel af en toe banaan hoor. Maar ik hou wel altijd het hoge suikergehalte in het achterhoofd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:00

phormicola schreef:
Ik heb er nooit genoeg aan hoor, Bhris. Ik heb dat echt zodat ik iig wat biogroenten binnen krijg :)

ik heb het wel eens in de bol, dan bestel ik een 2 persoons extra en nog de holland tas erbij ofzo :=
maar dat ligt aan de inhoud hoor, dat vind ik het leuke van de vitatas, je kunt van te voren checken wat er in zit en geen abbo, ik bestel gewoon bij afhalen wel of niet voor de week er op.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:01

Grappig dat banaan minder goed zou zijn dan appels, ik krijg van appels ook een suikercrash. Ik eet nu kiwi's, maar dat vult helemaal niet dat is gewoon voor de vitamines voor erbij.

Ik heb trouwens een week geprobeerd geen tarwe te eten omdat ik hier las dat je daar een opgeblazen gevoel van kunt krijgen en ik dat erg vaak heb. Nou, volgens mij vindt mijn lijf roggebrood niet zo leuk. De eerste dagen ging het net als altijd, maar ik denk vanaf dag 4 werd ik misselijk na het eten van mijn roggebrood. Gisteren toch weer mijn maaltijdcrackers gegeten en ik had nergens last van! Hele dag niet misselijk geweest en me niet 'licht' gevoeld in mijn hoofd. Ik denk dat het roggebrood dus geen goede vervanger voor me is.
Ik eet als ontbijt soms havermout en ik denk dat ik het toch maar daarbij houd. 's Ochtends havermout, 's middags mijn maaltijdcrackers.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:06

KarinvdM schreef:
Mueslirepen en maaltijdcrackers zitten vol met suikers en andere troep en muesli ook.
Havermout is een goed alternatief ontbijt (Zie het topic hier op VT met talloze lekkere tips en variaties).
De mueslirepen kan je beter vervangen door fruit, in deze tijd van het jaar heb je meer dan genoeg keuze. :)
Alles wat puur uit de natuur komt is altijd beter dan dat wat uit een fabriek komt...

mueslie is geen enkel probleem, er is voldoende muesli waar geen extra suikers etc in zitten.
ik eet iedere ochtend(bijna ) een bakje biogarde met muesli waar niets anders in zit als graan vlokken wat noten en gedroogde vruchten, daar voeg ik dan wel weer wat extra bessen/frambozen oid aan ote
krokante mueslie is idd een no go , maar schone muesli is echt niet zomaar ongezond

appels en bananen, ik zit van banaan langer vol en idd geen suikercrash, appels veel sneller weer trek en als ik pech heb idd een suikercrash...ik ga mijn lijf er gewoon in vertrouwen dat het meer met banaan kan dan met appel ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:14

Ze heeft het ook over muslierepen.
Hoe denk je dat die repen repen blijven? :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:18

Ik zie dat ik niet de enige ben die niet crasht na een banaan. Misschien toch dat de banaan anders wordt opgenomen in je lichaam, ondanks de suikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:18

Zal door het zetmeel komen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:23

Je hebt inderdaad ook wel gezonde muesli Sonja, maar veel muesli-eters nemen de ongezonde variant. :)

Ik crash ook niet van een banaan, ik neem er vaak eentje na het hardlopen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:25

Dat zal het zijn Gast7391 :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:29

Anoniem schreef:
Bhriseis schreef:
Het is echt een fabeltje dat er een maximum staat op fruit vanwege fruitsuikers. Mocht je er gevoelig voor zijn, dan kan je er nog altijd Griekse vette yoghurt of noten of wat avocado erbij eten, dan doe je langer op de fruitsuikers.

Of letten op het soort fruit (doe ik) > geen druiven/bananen/meloen/mango etc. en wél appel/peer/citrusvruchten/rood fruit. (Gebaseerd op GI-waarde.)

Ik had inderdaad begrepen dat druiven/bananen beter kunt vermijden en dat je wel appels/peren etc. veel kunt eten. Maar Meloen is dus ook beter om te vervangen door ander fruit. Zit er dan nog verschil in soorten meloen? Vind meloen zo lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:31

Als je de Engelse namen weet, kun je hier de GI opzoeken: http://www.montignac.nl

Verder gewoon lekker eten waar je zin in hebt hoor! Meloen is vast niet heel slecht. (Ik ben gewoon een beetje suiker-fobisch ;) )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:34

Ik eet momenteel behoorlijk veel meloen, alle soorten wel en ik heb daar geen last van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:34

Voor fruit hoef je echt niet bang te zijn, het maakt ook niet uit wat voor fruit je eet. Als je aan de te zware kant bent dan kun je idd beter een beetje uitkijken. Maar als je gewoon goed op gewicht bent kun je, naar mijn ervaring, de hele dag door fruit eten:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:35

Ik krijg een enorm opgeblazen buik van fruit met veel suikers, dus ook om die reden pas ik er een beetje mee op.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:36

Haha oke :j Ik eet ook gewoon waar ik zin in heb hoor, ik lees eigenlijk alles mee hier en over bepaalde dingen word soms zo anders geedacht. De een vind het slecht, de ander goed. Dus ik doe ook wel war ik me goed bij voel en zolang ik netjes op gewicht blijf/langzaam nog wat afval vind ik het prima :) .

Hoop trouwens niet dat jullie het lastig inden als ik soms zo binnen val met een post. Lees netjes mee maar heb er niet veel verstand van dus doe vooral ideeen op van jullie :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:36

Ik blijf het echt ontzettende onzin vinden als mensen me gaan vertellen dat je maar 2 stuks fruit per dag mag eten :P Wat dat betreft zou ik dus gewoon fijn meloen, druiven en bananen eten als je daar zin in hebt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:37

Dat is gewoon een doorgedraaide variant van het zinnetje 'minstens 2 stuks fruit' van het Voedingscentrum :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:38

_Tara_ schreef:
Ik blijf het echt ontzettende onzin vinden als mensen me gaan vertellen dat je maar 2 stuks fruit per dag mag eten :P Wat dat betreft zou ik dus gewoon fijn meloen, druiven en bananen eten als je daar zin in hebt.

Dat zijn twee verschillende dingen he? Veel fruit eten t.o. fruit met hoge suikerwaarde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:46

Bedankt voor de berichten. :j Voor wat dat betreft, ik moet voor mijzelf gewoon nog een goede balans vinden. Het streef is iig nog 10 kg er af maar dat wil ik wel op een gezonde, verantwoorde en plezierige manier doen. Qua eten probeer ik in eerste instantie de 'fabrieksdingen' als koekjes, snoep enz te mijden en dit te vervangen voor fruit en groente. Van daaruit pas selecteren op suikers. Klinkt wellicht dubbelop maar het verleden heeft geleerd dat als ik ineens mager begon te eten, ik dit niet lang kon volhouden.
Vandaar dus de geleidelijke overgang.

Overigens net als ontbijt muesli met magere kwark ipv yoghurt genomen,dat vult inderdaad veel meer!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:57

Anoniem schreef:
_Tara_ schreef:

Dat zijn twee verschillende dingen he? Veel fruit eten t.o. fruit met hoge suikerwaarde.

Ik vind het allebei onzin. Ik bedoelde met m'n post te zeggen dat ik alles wat te maken heeft met 'niet te veel fruit/bananen eten hoor!', onzin vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:03

Needje schreef:
Ze heeft het ook over muslierepen.
Hoe denk je dat die repen repen blijven? :D

er stond ook "en muesli ook." dus niet alleen de repen, die repen zijn idd sowieso drama, dat werkt bij mij als 5 minuten turbo en dan is het echt klaar, crash en honger :+