Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:20

Loose: in ons gezonde receptentopic kun je heeel veel info vinden over gezonde voedingsmiddelen en het waarom :D

Maartje: wil je eens wat vertellen over dat groene leem/klei? Van wat ik heb gelezen op internet is het een behoorlijk sterk goedje waar je je eerst goed in moet verdiepen. Vond er ook erg weinig info over te vinden!

Mri

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:26

Groene leem valt opzich wel mee hoor :)
Is goed voor meerdere doeleinden :j

Ideaal voor zwellingen, kneuzingen en (schaaf) wonden (ook bij paarden!)
Je kan het gebruiken als gezichtsmasker (voor vette onzuivere huid) maar ook als soort scrub (diepte reiniging)

Ook kan je he zelf eten/drinken als reinigings kuur. Je moet rustig beginnen (in een glas water doen, nacht laten staan en alleen het water op drinken) dit bouw je uit totdat je het niet meer in je glas laat zitten maar even doorroert en opdrinkt zeg maar.

Hoe het precies moet weet ik niet meer, maar dat kan je via vertagil vast wel opzoeken. Alleen wel opletten dat je de extra fijn moet hebben voor menselijke consumptie!

Mijn paard kreeg vaak een 2 -3 weken kuurtje groene leem door zn voer als hij weer een AB kuur had gehad. Een week of 2 na afloop van de AB begonnen we daarmee

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:31

Er komen weer een hoop lekkere smoothie-ideeën voorbij :9

VogeltjeM, skeeleren is idd ook leuk om te doen!

Ik heb een vrij gezond weekend achter de rug, op een paar paaseitjes en een klein plakje cake na :)

Lijstje van vandaag:
O: biogarde met zuikervrije muesli, noten en lijnzaadolie
T: druiven
L: 2 zuurdesemboterhammen met cottage cheese en komkommer
T: fruitsalade, handje nootjes
D: zalmpakketje uit de oven, witlofsalade, misschien nog wat gebakken aardappeltjes

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:36

Ik geef sinds afgelopen najaar mijzelf en mijn paard groene klei. Eigenlijk zou ik zelf nu ook weer een kuurtje moeten doen, maar ik wacht even tot na de tentamenweek, word er namelijk altijd behoorlijk moe van.

De kuur die ik heb gevolgd, op aanraden van mijn osteopaat:

3 dagen 1 tl per dag
5 dagen niks
10 dagen 2x per dag een tl. Voordat je naar bed gaat, en direct nadat je op staat. Je moet de leem inderdaad aanlengen met water en een tijd laten staan, het liefst voor het raam bij het zonlicht (jaja beetje zweverig allemaal). Daarna doorroeren en opdrinken.

Het schijnt hele goed te ontgiften.

Mijn acne is er helaas niet mee weggegaan maar mijn darmen zijn wel beter geworden. Bij mijn paard heeft het geweldig geholpen! Bij hem doe ik een eetlepel ipv een theelepel en een onderhoudskuur van 10 dagen een lepel per maand.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:37

oja en bij mijn paard doe ik er nog een lepel honing met daarin opgelost 2 dr jeneverbesolie 2 dr tea tree en 2dr citroenolie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:45

Oké, maar ik vraag me dan af wat het doet? :) Voor zowel jou als je paard? Wat zijn de werkzame bestanddelen, wát wordt precies gereinigd? :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:49

goedemorgen allemaal! ik heb zojuist een smoothie gemaakt van pure chocolade (gesmolten) en een avocado. Daarnaast wat water om het vloeibaar te maken. Vind het eigenlijk niet zo lekker, dus vraag me af of ik het ook kan verwarmen? Er stond hier ooit een recept, chocolademelk van avocado.

Ik denk namelijk dat als ik het verwarm dat het dan lekkerder is.

O en goed nieuws; ik lust dan eindelijk pure chocolade! Is voor mij ook wel een teken dat ik geen suikerverslaafde meer ben.

Gister voor het avondeten echt weer een heerlijk groenteomelet gemaakt. We waren met z'n drieën en er zat in:

11 eieren
gele paprika
winterpeen
250gr champignons
2 tomaten
paar plakjes bacon
kruiden

Ik heb echt zitten smullen, en er is nog wat over voor de lunch *\o/*
Laatst bijgewerkt door Toad op 26-03-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:50

Loose, dat klinkt goed. Dat ga ik eens proberen :j

MaartPaard, heel verstandig om er toch maar wat leuks van te maken, van je studie. Met die fijne nieuwe langstudeermaatregel stap je ook niet zo makkelijk meer over. Troost is wel dat ik denk dat het wel een studie is waar je veel aan hebt op de arbeidsmarkt :j

Kleikuurtjes doe ik ook geregeld :j Heb er afgelopen week nog eentje gedaan. Ze zeggen dat de klei giften uit je lichaam aantrekt en aan zich bindt en dus zo uit je lichaam halen. En de klei schuurt ook de restjes uit je darmen weg. Zeggen ze. In dat boek waar ik nu weer in bezig ben wordt weer iets anders beweerd, dus ik moet voor mezelf nog even uit zoeken wat ik er nou precies van vind :D Want zelf doe ik het dus wel een paar keer per jaar, maar om nou te zeggen dat ik er ooit spectucalaire resultaten mee heb bereikt :n

Toad, gefeliciteerd met je suikerverslaafd-af-zijn :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:52

is die klei niet heel erg vies?

bedankt tien!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:54

Ik wil ook nog een keer zo'n klei kuurtje doen, waar haal ik dat? De tuinen ofzo?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:57

De klei is niet vies, het smaakt eigenlijk nergens naar, hoogstens een beetje zanderig. Je moet er gewoon niet teveel bij nadenken en voordat je het opdrinkt roer je het nog even door. Dan is het gewoon net alsof je een glas water drinkt.

Ik heb er zelf verder ook vrij weinig van gemerkt. Mijn acne heeft zich alleen van mijn voorhoofd naar mijn wangen verplaatst waar ik eigenlijk minder blij mee ben haha. Bij mijn paard helpt het wel enorm goed! Hij is er best wat mee afgevallen en het helpt heel goed bij zijn eczeem en zijn o zo moeilijke darmen.

De klei trekt inderdaad gewoon alle afvalstoffen, zware metalen ed uit je lichaam. Ook bevat het veel enzymen waardoor je vitaminen en mineralen beter zult opnemen. Het kan in ieder geval geen kwaad :)

@Tien, wat staat er in jou boek dan? En het is inderdaad een studie waar ik wel veel aan heb op de arbeidsmarkt, daarom was ik hem in de eerste instantie ook gaan doen. Hijs is alleen wel erg 'business' en ik ben eigenlijk helemaal niet zo commercieel en zakelijk dus ja.. Het past gewoon niet zo bij mij! Maar je kan er gelukkig alle kanten mee op :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:00

Loose schreef:
Ja ik eet het gewoon zo op. ik heb een tijdje in italië gewoond en daar heb ik t geleerd, zij eten het met brood en vlees maar het brood laat ik achterwege ivm de koolhydraten.

oke klinkt lekker, ik ga er een stukje kip bij doen denk ik,

O: Roggebrood + sandwichspread
T: Niets
L: 2 geroosterde speltbroodjes, 1 met ham de ander met kalkoenfillet
T: Smoothie van kwark, bosvruchten (uit diepvries) en banaan
D: Stoofpotje van courgette en paprika en een stukje kip

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:02

Hoi allemaal!

Ik zag al weer het een en ander langskomen, leuk! Heb gisteravond een zelf bedacht mengsel van zilvervliesrijst, kipfilet, peultjes, oesterzwammen, ui, aubergine en verse geraspte gember gemaakt, overgoten met sesamzaadjes en amaranth. Was wel een aparte smaak, maar best eetbaar :)
Ik merk dat ik ook steeds minder behoefte heb om ongezond te eten, fijn is dat! Hopelijk merk ik het ook in mijn gewicht/figuur, dat zou helemaal mooi zijn :) Ik eet immers haast niets ongezonds meer en beweeg wel, dus dat zou je dan toch moeten zien, hoop ik :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:08

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:10

Jup daarom moet je het ook voor het raam zetten ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:17

Ik ga dr vandoor, ff omkleden en dan op de fiets naar mn schoonmams om mn handtas te halen :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:33

Wauw Colway, die link van jou beantwoordt mijn vraag erg uitgebreid :D

Ik ga vanavond gevulde tomaten met quinoa maken :D Zal het recept in het receptentopic posten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:35

Ik ga vanavond uit eten....fondue :') Dus vanavond nog even ongezond eten en daarna dan toch écht weer aan de bak :P
Ik zit nu wel aan m'n übergezonde speltbroodjes, met spinazie, huttekase, tomaat, kalkoenfilet, etc :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:45

Mijn lijstje for the day:

Ontbijt: appel-kaneel-magere-yoghurt-chiazaden-lijnzaad-havermoutsmoothie
T: 1 speltcracker met emmentaler van Dr Karg (verder kaal)
Lunch: 2 speltboterhammen met biologische smeerkaas, tomaat, komkommer, peper :D
T: 2 havermoutkoekjes van Amber Albarda
Avondeten: gevulde tomaten met quinoa (zie receptentopic), rundertaartaartje

Phormicola: ach, je kan het hebben :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:54

VogeltjeM schreef:
Mijn lijstje for the day:

Ontbijt: appel-kaneel-magere-yoghurt-chiazaden-lijnzaad-havermoutsmoothie
T: 1 speltcracker met emmentaler van Dr Karg (verder kaal)
Lunch: 2 speltboterhammen met biologische smeerkaas, tomaat, komkommer, peper :D
T: 2 havermoutkoekjes van Amber Albarda
Avondeten: gevulde tomaten met quinoa (zie receptentopic), rundertaartaartje

Phormicola: ach, je kan het hebben :D

Ja, voor een paar dagen, daarna echt niet meer hoor! Voel me ook helemaal niet lekker, kreeg die broodjes nauwelijks weg door alle troep die ik afgelopen dagen heb gegeten :')

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:58

Weer mooie eetlijstjes voorbij zien komen en dingen over klei, bijzonder zal me er nog eens in verdiepen.
Moet nu snel even aardappels schillen voor vanavond en daarna naar college, moet een korte presentatie houden voor ong 120 mensen, spannend..gelukkig wel met iemand anders erbij..

en de quinoa met gevulde tomaten ga ik morgen zeker maken! Klinkt echt geweldig! Alleen doe ik met een stukje kipfilet, want eet vandaag al een tartaartje (met champignons, ui, en een spinazie/paprika/aardappelpuree gerecht uit de allerhande)
Laatst bijgewerkt door Phylos op 26-03-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:01

Succes Phylos! Ik heb als lunch een stukje speltroggebrood met rucola, zalm en huttenkase met wat peper. Mjam! Jammer dat zalm zo duur is, anders at ik het elke dag :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:43

Ik haal wel eens gerookte zalm op de markt, zoooooo lekker hmmmm

Nou heb groene leem gekocht en spirulina, dat kan ook weinig kwaad volgens mij ;-)

@ Phylos...spannend! Ik moest een keer op een ouderavond van een middelbare school (met ruim 100 ouders) een voorlichting geven, toen was ik wel wat bibberig hahaha

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:43

Zo lekker een uur met de hond flink doorstappen, lekker de zon in en wat beweging voor de hond en voor mij

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:44

Colway schreef:
Ik haal wel eens gerookte zalm op de markt, zoooooo lekker hmmmm

:j Vis zou niet zo duur moeten zijn. Is zooo lekker!