[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:25

Hoellang kan je een taart bewaren? Een dag?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:39

Hangt van de vulling af, dingen met slagroom enzo moet je wel snel op eten, 1 dag ongeveer. Maar dingen met botercreme enzo kunnen wel 2 dagen. Maar dan wordt je taart wel droog. :j

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:20

Is de biscuit goed te houden als ik hem een dag in aluminium folie verpak? Ik hoop eigenlijk morgen alvast de biscuit te kunnen bakken en de marsepein te kleuren, hoef ik vrijdag alleen nog de vulling te maken, af te smeren met botercreme en versieren met marsepein.

Sjeempie komt die stomme postbode net op het moment dat ik even 10 minuutjes weg ben de honden uit te laten :( Alleen ze hebben niet zo'n fijne verzendservice, die bieden het pakketje maar twee keer aan. Mag ik het op gaan halen in Rotterdam morgen, even 30 km heen en terug. Wordt wel een lekker dure taart zo.... ik BAAL als een stekker. Waarom kunnen ze het niet gewoon via TNT leveren? Dan kon ik het gewoon in het dorp ophalen. Had de verzendservice al gebeld, maar ze mogen het echt niet nóg een keer aanleveren. GROM.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:55

DAMN !! Wat zien die taarten er overheerlijk uit, en wat zijn ze moooi !! :D
Mijn zus is laatste tijd ook into taarten maken, jammer dat ik niet zo'n ster ben ik de keuken !!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:07

Ben ook aan de slag geweest, veel plannen maar ik werd dinsdag geveld door nierstenen en heb hem vandaag samen met m'n vriendje afgemaakt. Aardbeienjam/ slagroom vulling en rode marsepein met een hart erop. Geen foto gemaakt, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:38

NieneWiep schreef:
Hangt van de vulling af, dingen met slagroom enzo moet je wel snel op eten, 1 dag ongeveer. Maar dingen met botercreme enzo kunnen wel 2 dagen. Maar dan wordt je taart wel droog. :j

Ik heb mijn taart van afgelopen zondag (met slagroom/bonbonbloc vulling) gelijk in plastic verpakt in de koelkast bewaard. Vandaag heb ik er nog van gegeten en hij smaakte nog prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:15

Lintjuuuh, bij mijn bestelling zet ik bij opmerkingen altijd "mag ook bij de buren bezorgd worden", dit zetten zij dan op het pakje en als ik dan niet thuis ben haal ik het bij mijn buurvrouw op :D
Werkt perfect :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:57

Lintjuuuh schreef:
Is de biscuit goed te houden als ik hem een dag in aluminium folie verpak? Ik hoop eigenlijk morgen alvast de biscuit te kunnen bakken en de marsepein te kleuren, hoef ik vrijdag alleen nog de vulling te maken, af te smeren met botercreme en versieren met marsepein.

Sjeempie komt die stomme postbode net op het moment dat ik even 10 minuutjes weg ben de honden uit te laten :( Alleen ze hebben niet zo'n fijne verzendservice, die bieden het pakketje maar twee keer aan. Mag ik het op gaan halen in Rotterdam morgen, even 30 km heen en terug. Wordt wel een lekker dure taart zo.... ik BAAL als een stekker. Waarom kunnen ze het niet gewoon via TNT leveren? Dan kon ik het gewoon in het dorp ophalen. Had de verzendservice al gebeld, maar ze mogen het echt niet nóg een keer aanleveren. GROM.

Briefje op de deur met TNT, aub bij buren bezorgen helpt ook nog wel. Het is altijd raak als je nét ff 5 min weg bent ;(

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:21

Lia: Ze hadden het ook bij de buren geprobeerd, maar die waren niet thuis. Maar nemen ze dus niet de moeite naar de andere buren te gaan :( Probleem is dat het niet via TNT is maar via GLS, kan ik het ipv in het dorp in Rotterdam ophalen. Vanochtend gelijk maar gedaan.

Zo heb net de marsepein gekleurd, heb nu helemaal pijn in mijn vingers van het kneden :+ Ik had roze en rood, de roze is mooi gelukt alleen met rood heb ik er nu al het halve potje inzitten en hij wordt nog niet rood (meer donkerroze). Ik laat het nu maar even rusten, schijnt toch dat het nog bijkleurd? Vanavond maar weer even uit pak halen en eventueel nog wat kleurstof bij doen.

Ook alvast de biscuit gebakken, toen de oven klaar was was hij heel mooi bol aan de bovenkant. Doe ik het deurtje open om af te laten koelen (zat nog zo te twijfelen, eruit halen, laten staan met deur dicht of deur open?) is het middelste stuk ineens een beetje ingestort. Hebben jullie dat ook altijd? Het lijkt nu net een rode bloedcel :+ . Dus denk dat ik het beste de bovenlaag eraf kan snijden zodat hij weer mooi plat is? Nu is hij meer hol.... Of kan ik hem beter nog een keer opnieuw doen? En dan deurtje dichthouden? Of gelijk eruit?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:26

Bij mij werd het met die kleuren ook roze en donkerroze :)) Heb nu gewoon rode marsepein besteld :D

Tja inzakken.. Ik check altijd met een sateprikker en doe dan de oven dicht zonder warmte, gaat meestal wel goed! Had afgelopen keer een platte gemaakt, rond, en die was wel lelijk aan de bovenkant! Voordeel van een platte is dat ik hem gewoon om kon keren :+

Balen van GLS! Ik was toevallig thuis :D

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:30

Ik heb hem er nu maar uitgehaald om te zien wat de schade is, maar hij is wel heel erg ingezakt. Hier kan ik nooit meer 2 lagen mee vullen. Dus maar weer naar de supermarkt... nieuwe eieren halen...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:15

En de tweede biscuit zit er alweer in :+ Hopen dat het deze keer wel goed gaat, anders ga ik echt janken.
De andere mislukte biscuit toch doormidden gesneden en er een laag jam tussen gesmeerd, slagroom erop en opeten maar. Jummie hihihi

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:20

Dat doe je snel!! Ik maak altijd gewoon cake omdat je biscuit zo lang moet mixen en ik daar nooit zoveel geduld voor heb :o Heb dan ook altijd maar één laag vulling :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:17

Rood en zwart kleur ik altijd in gedeeltes, ongeveer 50 a 60 gram marsepein per keer en daarna kneed ik die stukken weer door elkaar, vervolgens strak in plastic doen en nog 2 dagen laten liggen.
Kost iets meer tijd maar werkt prima vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:20

Voor biscuit moeten de eieren goed op kamertemperatuur zijn, leg ze evt. nog even in warm water.
Ik doe altijd eerst de eieren en het water even een minuutje mixen en daarna de mix er nog 10 minuten bij, dan krijg je mooie luchtige biscuit.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:50

Ik neem aan dat biscuit hetzelfde als kapsel is?
Als je denk dat hij klaar is moet je heel voorzichtig het kapsel wat indrukken met je vingers, hij moet dan weer terugveren.
Doet hij dit niet, en blijft je vingerafdruk dus staan, dan moet je hem er nog wat langer in laten staan. :)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:16

Ja en dat stond dus niet op de verpakking :+ Had de eieren gewoon uit de koelkast genomen, de tweede keer van de supermarkt maar daar is het ook niet echt warm.

De biscuit gebakken. Bovenste laag was wel een beetje ingestort maar heb die er gewoon afgesneden en de biscuit omgedraaid, heb ik toch een mooie strakke bovenkant. Ook alvast door tweeen gesneden en in aluminiumfolie gewikkeld. Hopen dat het goed blijft tot morgen want dan ga ik de rest van de taart maken.

Ohja en net even gespiekt bij mijn marsepein, hij is toch heel mooi rood gekleurd :D Wist niet dat het nog zoveel veranderde als je het inwikkelt en laat staan.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:59

Ik wil marsepein rood kleuren, moet ik dan vandaag kleuren?
En hoeveel kleurstof moet er in 275 gram marsepein?
Ik heb ook nog Botercrème gekocht, vanille. En nog wat cakemix. Ook nog 2 rvs schaaltjes en wat versiering. Heb ik genoeg voor 2/3 taartjes?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:16

Rody: Je kan beter een dag van te voren kleuren. Ik heb het gister ook voor het eerst gedaan ;) Had ook rode kleurstof en het werd maar niet rood (heel erg roze). Toen had ik het opgegeven, dan maar een roze cake. Een paar uur later maak ik het even open, en ja hoor toen was het wel mooi knalrood :D

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:13

Rody: 275 gr marsepein is te weinig voor 2 tot 3 taartjes...
Ik gebruik ca. 300 gr. voor 1 boltaartje doorsnee ca. 12 cm.
En hoeveel kleurstof: ligt eraan. Ik doe meestal 2 of 3 x een prikkertje in t potje en smeer dit af op de marsepein dan goed kneden en dagje laten liggen in plastic. Als ik m dan nog niet goed vindt doe ik er nog een beetje kleurstof bij. Ik kleur meestal 2 dagen van te voren. Zo heb je dus altijd de kans om bij te kleuren.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:13

tipje:
je kunt je cake beslag ook kleuren met kleurstof !!!
errug leuk, vindt ik dan...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:04

Heb gisteren een workshop mini-boltaartjes gehad *\o/*

Zal straks eens foto's op de pc zetten. :Y) Zit alleen te twijfelen hoe ik ze moet bewaren. Ze zijn gevuld met botercreme en lemoncurd en een met botercreme en frambozenjam... Toch maar in de koelkast of gaat het marsepein dan gek doen???? }:0

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:09

Of aan mij geven :Y) :9

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:26

Ik heb mijn marsepein nu ook in de koelkast, gaat heel goed! Botercreme hoeft niet perse in de koelkast, lemoncurd is ook botercreme? Jam houdt ik zelf wel meestal in de koelkast maar kan evt erbuiten.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:55

Cyntje schreef:
Of aan mij geven :Y) :9

Jij wilt te graag :D