Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:47

Suliko schreef:
Ik heb ook ecosia maar baal echt van de slechte zoekopties. Komt omdat de zoekopties via bin werkt. Ze beloven wel net zo'n goede zoek databese te hebben als google maar dat is echt totaal niet zo :')
Dus wat ik meestal doe is eerst iets via ecosia zoeken omdat dit nu mijn standaard browser is en daarna ga ik alsnog naar google.
Al vraag ik me soms wel af of het echt waar is dat er zó veel bomen geplant worden door ze, vast wel wat. Maar kan mij bijna niet voorstellen dat het er 10 miljoen in een jaar zijn. Maar misschien ben ik gewoon pessimistisch daarin.

Hmm, jammer. Ik heb er zelf niet zoveel last van :)

Ik vind het ook erg veel klinken, maar volgens het internet passen er zo'n 4000-5000 bomen per hectare in een bos en telt Nederland ca 162 miljoen bomen. Dus in een halfjaar een krappe tiende van het totale aantal in Nederland, of ongeveer 2000 ha. Dat valt nog best mee :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:06

s1993 schreef:
Hoi, ik wil me hier komen melden om vast wat inspiratie op te doen! :)
Momenteel ben ik flexitarier, ik kook voor mezelf geen vlees (wel af en toe vis), maar als ik bij andere mensen eet, eet ik graag wat de pot schaft omdat ik het belangrijk vind een 'makkelijke gast' te zijn. Mochten ze mij vragen of ik voorkeur heb voor eten of waar ik zin in heb ga ik wel graag voor een vegetarische optie. Het is voor mij relatief makkelijk geen vlees te eten omdat ik dit toch niet erg lekker vind, ik vind groente over het algemeen lekkerder dan vlees en vind het ook jammer dat bij veel mensen vlees het 'hoofdingrediënt' is van een goeie maaltijd. Wel eet ik veel kaas, zuivel en eieren.

Ik heb besloten volgende maand een weekje veganistisch te gaan eten om eens uit te proberen hoe dat bevalt, om voor mezelf bewustwording te creëren waar allemaal dierlijke producten in zitten, hoe lastig dit is in 'sociale situaties' en natuurlijk duurzaamheid, dierenwelzijn en het is gezond :D
Daarom wil ik nu alvast een beetje volgen om inspiratie op te doen voor lekkere gerechten, om ideeën te krijgen van wat ik wel en niet 'mag' in die week etc.

Ik vind een week vegan eten moeilijker dan geleidelijk overstappen zoals ik doe. Ik ben vegetarisch begonnen en eet inmiddels 90% vegan. In het begin moet je nog zo wennen en zoeken, en als het moeilijk wordt, vergaat de motivatie me. Maar ik zag steeds meer opties, vond het steeds makkelijker ook om buiten de deur aan te geven als ik iets niet eet, en nu gaat het vrij makkelijk.

Sharani

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:42

Sluit me hier helemaal bij aan. Denk dat het erg lastig is en daarom misschien wel tegenvalt om in 1 keer een periode vegan te eten.
Hier ook meer geleidelijk overgestapt en dat bevalt prima.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:13

PlantsTho schreef:
secricible schreef:
Ik snap je zin niet plantstho... het tegendeel van wat? Je lijkt jezelf nu gruwelijk tegen te spreken.

Haha, dat is hetzelfde wat de gemiddelde boer/carnist doet :)

Ok... het zal wel aan mij liggen. Ik snap je punt echt totaal niet. Maar op je vraag of ik het erg zou vinden als die beesten een prima leven zouden hebben en daarna geslacht zouden worden om als voedsel te dienen. Nee, daar heb ik niet speciaal moeite mee nee. Net zo min als bij koeien iig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:43

Ik heb ineens heel veel trek in gebakken banaan :oo

Wie maakt dat wel eens? Is het lekker om het gewoon in de pan te doen, of moet er nog een beslagje omheen ofzo? En hoe werkt dat dan?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:26

Magrathea schreef:
Ik heb ineens heel veel trek in gebakken banaan :oo

Wie maakt dat wel eens? Is het lekker om het gewoon in de pan te doen, of moet er nog een beslagje omheen ofzo? En hoe werkt dat dan?

Hou op, schei uit, ik ben nou al jaloers -O-

Meerdere mogelijkheden:
- eenvoudig (in stukjes of in geheel) in olie frituren, tot goudbruin. Ook lekker met kokosroom of kaneelsuiker etc.
- (bier)beslagje eromheen (bloem + bier mengen, even laten staan, banaan in omwentelen en frituren / bloem + water/plantaardige melk erdoor etc.)
- er is nog een super lekkere maar die ben ik even kwijt...

Als je bakbananen hebt, heb je twee opties: geel (rijp) of groen (onrijp). Geel volgt dezelfde procedure als hierboven, tot ze goudbruin zijn. Groen kun je omtoveren naar harde 'chippies' (patacones <3 <3 ):
-snij in ca. 2cm dikke stukken, frituur kort (tot lichtgeel), haal eruit.
-Laat ze ietwat afkoelen en duw ze dan (bv met een kopje, of met een stukje hout oid) tot ca 1cm dik naar beneden; ze worden dan ook stukken breder.
-Frituur ze nogmaals tot ze goudbruin zijn.
-Serveer met zout, bijvoorbeeld bij rijst, bonen, groenten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:18

Net een pot professor grunschnabel meegenomen, maar nee :( daar maak je me niet gelukkig mee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:17

Wat is dat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:51

Vegan (room)ijs obv kokosmelk. Maar die kokos is echt veel te veel aanwezig, juk... de koffie en vanille in de smaak die ik had waren niet terug te proeven. Zonde van het geld (en niet goedkoop)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:09

Huh echt? Ik proef echt totaal geen kokos. Vind dat zelf heel erg jammer. :=

Chocolade is mij favo

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:21

Mar fay, super bedankt voor de tips! Het is echt super lekker <3 heb wel even staan klooien met de schijfjes maar het resultaat mag er zijn :D

De volgende keer ga ik denk ik wel een beetje zout in het beslag doen, dat maakt het wel lekker af maar het blijft niet op de plakjes liggen :=

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:49

Ik ben op zoek naar vegetarische recepten voor de barbecue. Ik kwam in dit topic de gevulde Portabello's tegen, lijkt me heerlijk. Hebben jullie nog meer ideeën?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:00

Vegan/vega hotdogs en burgers ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:06

Heel simpel champignons inpakken met wat alufolie is al heerlijk :)
Verder kun je lekkere spiesjes maken met verschillende groenten.

Lisa goes vegan had laatst een leuke blogpost met recepten, misschien daar eens kijken?

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:36

Dank voor de tips, Poes en Magrathea. Ik zal ook eens kijken op de blog van
Lisa goes vegan.
Zodra het zonnetje weer gaat schijnen gaan we hier los

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:42

Je kan heel veel vullen voor op de bbq :j Tomaat, paprika, peper, courgette..
Ik heb eens een héérlijke gevulde courgette met tomatenrijst gemaakt, maar helaas was dat een zelfbedacht recept en heb ik het nooit opgeschreven.. en als je het dan opnieuw probeert te maken dan lukt het niet meer :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:01

Mar_fay, je hebt me op een idee gebracht met het bierbeslagje :) Morgen ga ik er pannekoekjes mee maken en die eten met groenten en wat vegagehakt. Wordt vast erg lekker. Ik bedacht me later pas dat ik er helemaal niet bewust bij heb stil gestaan dat het een mooi gebonden beslag was zonder ei of olie of iets :oo Komt dat door het bier?

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:40

Handig die tips voor de BBQ, ik verwacht nog wel een uitnodiging van de schoonouders voor een BBQ :)

Gister trouwens die mac 'n cheese van de Vegan Challenge gemaakt, was erg lekker!!! Kreeg het alleen niet echt klont vrij, dus heb het even in de keukenmachine gedaan :).

Ik heb trouwens de tempeh nog niet geprobeerd. Ik zag in het recept staan; een halve kop soja saus. Euhm, hoeveel is dat dan? Half flesje? Half kopje wat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 09:44

Half flesje? Ik koop alleen nog literflessen sojasaus :')

Een kop is een cup denk ik, zo'n 200 ml.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:46

Ik marineer tempeh altijd op gevoel, wanneer je goed alles in de marinade kan roeren heb je genoeg. Als veel stukken toch droog blijven dan heb je wat meer nodig van bepaalde ingrediënten.
Een half kopje komt ongeveer neer op de helft van een koffiekopje of 5 el denk ik.

Maar ik zou de hoeveelheden vooral op gevoel doen. Lijkt mij niet dat er verder hele spectaculaire/onbekende ingrediënten in de marinade moeten dus dan kan je goed zelf kijken wanneer een smaak te veel of te sterk wordt. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:40

Sonja_vR schreef:
maar plantstho, wat voegt je bericht nu toe ?
Buiten dat je complete(niet bestaande ) groepen afserveert

Niet bestaande groepen? Welke niet bestaande groepen?

Ik wil met mijn bericht alleen laten zien dat het raar is dat we ons zo druk maken om een Yulin-festival, terwijl er hier achter gesloten deuren ook dieren worden doodgemaakt omdat wij ze zo nodig moeten opeten. Al houden wij onszelf voor dat het hier 'humaan en diervriendelijk slachten' (oxymoron) is.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:47

PlantsTho schreef:
Sonja_vR schreef:
maar plantstho, wat voegt je bericht nu toe ?
Buiten dat je complete(niet bestaande ) groepen afserveert

Niet bestaande groepen? Welke niet bestaande groepen?

Ik wil met mijn bericht alleen laten zien dat het raar is dat we ons zo druk maken om een Yulin-festival, terwijl er hier achter gesloten deuren ook dieren worden doodgemaakt omdat wij ze zo nodig moeten opeten. Al houden wij onszelf voor dat het hier 'humaan en diervriendelijk slachten' (oxymoron) is.

Maar we hoeven je toch niet uit te leggen dat er een enorm verschil zit tussen levend villen en een pin door de hersenen? Of is noodslacht (ipv een spuitje) dan ook zielig?
Of je nou wel of geen vlees eet maakt niet uit. Als je het verschil tussen de twee niet ziet, ben je toch lichtelijk psychopatisch lijkt me.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:56

Maar Eelmo, is dat wel terecht om te denken dat onze dieren pijnloos sterven? Van de week zag ik een artikel over het slachten van dieren (kan me niet meer herinneren waar). Sommige dieren zijn blijkbaar nog een vrij lange tijd bij bewustzijn las ik. Overigens vind ik levend villen verschrikkelijk, begrijp niet dat er mensen zijn die daar aan mee doen. Brrr. En ik vind levend villen ook vele malen erger dan 'onze' manier van dieren doodmaken, maar toch denk ik dat wij geen idee hebben hoe het er hier in de praktijk aan toe gaat zeg maar.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:01

Hoe doen jullie het trouwens met rijlaarzen, jodphurs, tuig, etc. Ik vind het toch nog heel lastig om daar goede kwaliteit in te vinden zonder dat het van leer is, maar wil absoluut geen leer meer kopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:07

Ik denk ook dat wij geen idee hebben hoe het er achter gesloten deuren aan toe gaat. Ik denk dat dit zowel goed als minder goed kan gaan. Ik hoef het beide niet te weten, ik eet het gewoon zo minimaal mogelijk.

Ik eet vegan, ik ben geen vegan. Oftewel: harnachement etc is wel van leer.
Maar dat soort spullen koop je niet dagelijks en gaat lang mee, dus dan vind ik acceptabeler.