Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:02

Edelgist vlokken koop ik bij pit&pit. Daar koop ik regelmatig een flinke doos vol :+ Daar hebben ze zo veel lekkere spulletjes! De agar agar koop ik er ook meestal, en notenpasta's, en allerlei lekkere biologische kruiden :9 En gewone gedroogde zeewier heb ik er vorige keer ook besteld. Kun je een heerlijke 'vis'saus van maken :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:50

420BlazeIt schreef:
Bliksem schreef:
Op een doordeweekse dag is pastasaus hier ook gewoon ui + knoflook + gedroogde kruiden + blik/kartonnen pakje gezeefde tomaten + klein blikje tomatenpuree en wat verse tomaten.
Net nog gegeten met champignons, courgette, olijven, zeewier pasta en rucola. Yumm
Oja en edelgistvlokken erover op het laatst :9

En hoe maken jullie zo'n saus dan als saus die op je pasta blijft liggen ipv soep? Want als ik die saus op deze manier maak is hij of te dun of te dik :+

Na het stomen giet ik het meeste vocht af en dan krijg je een mooie stevige saus na het blenderen.

Eventueel kun je ook nog zetmeel gebruiken om het te binden :)

Bliksem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:15

Bij mij is de saus niet te nat, gewoon goed gelijk haha? Ik kook het inderdaad wel een klein beetje in.

Eef ik had die zeewier pasta van een foodfestival, maar bij bijv een bio winkel hebben ze dat volgens mij ook wel?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:41

Benieuwd: Doen jullie ook wel eens mee met (dierenrechten)acties? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:46

269_life schreef:

Nee, ik heb ook geen auto/rijbewijs dus dat maakt het lastig, maar als ik mijn rijbewijs heb dan wil ik wel een keer in Harderwijk mee protesteren.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:56

Bedankt voor de tips! Ga het binnenkort maar eens proberen. :D
Eerst maar eens met tomatensaus, dat klinkt nog het makkelijkst. Een stomer of blender heb ik niet dus ik ga wel iets primitiever aan de slag dan dat. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:54

Ik heb ooit flyers opgehangen bij de trekpaardkeuringen tegen couperen, 10/15 jaar geleden, that's it qua acties :=
Ik zou best graag eens mee doen.. Acties tegen plezierjacht, of tegen ander dierenleed, maar ook bv tegen ttip/ceta en andere milieuacties.. Helaas heel weinig te vinden hier in de buurt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:14

Ik zou heel graag naar Harderwijk gaan om te protesteren. Of naar dat Dolfinarium in België! Of naar Taiji, in Japan :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:39

Simoonzel schreef:
Bedankt voor de tips! Ga het binnenkort maar eens proberen. :D
Eerst maar eens met tomatensaus, dat klinkt nog het makkelijkst. Een stomer of blender heb ik niet dus ik ga wel iets primitiever aan de slag dan dat. :')

Zorg wel voor een zeef, pitjes in de saus zijn bah :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:42

Och ik proef die pitjes nauwelijks eigenlijk! Alleen de velletjes vind ik minder als ik met verse tomaten werk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:49

Moet je cherrytomaten nemen, dan heb je duizenden pitjes :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:12

Oh hou op, ik heb nog honderden cherrytomaatjes in de tuin hangen :+ Die zijn vreselijk om saus van de maken :')

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:37

Luxeprobleem :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:03

Protesteren? Nee absoluut niet mijn ding. Misschien in de vorm van petities, daar zet ik maar al te graag een krabbel onder. Of vrijwilligerswerk bij een dierenasiel o.i.d. daar zou ik geen problemen mee hebben.

Maar met een groep ergens staan, neuh dat zou voor mijn overgevoelige hoofd niet zo'n strakke actie zijn. :n

Even een dilemma...

Stelling: Van voor je veganistische leven heb je nog een leren (tweedehands gekocht) zadel liggen wat goed ligt op het paard.... Verkoop je dat dan uit het principe 'niet vegan' met de consequentie dat je een nieuw zadel moet kopen (met toebehoren) waarvoor er een geproduceerd moet worden (en getransporteerd) van kunststof wat eigenlijk niet zo heel tof is voor het milieu of blijf je het leren zadel gebruiken omdat het immers al tweedehands aangeschaft is en een kunststof zadel laten maken niks goeds bijzet voor het milieu?

Wat is 'the lesser of two evils' volgens jullie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:28

Als je echt veganistisch leeft rijd je waarschijnlijk ook geen paard meer :Y)

Ik gebruik zelf sowieso al mijn leren spullen op. Veel dingen als een zadel maar vooral ook dingen als schoenen, halsband voor de hond, die kun je wel verkopen, maar grote kans dat ie dan veel sneller in de prullebak verdwijnt dan wanneer ik hem zelf opgebruik, als iemand het überhaupt nog wil hebben. De halsband voor de hond, die gaat met gemak haar hele leven mee bijvoorbeeld. Zo heb ik er ook in principe geen problemen mee om tweedehands leren spullen te kopen die niemand wil, zonde als ze weggegooid worden.. Alleen kan ik tegenwoordig gewoon niet meer goed tegen die stank van leer en het idee van een dood dier bij je dragen :+
Hoe doen jullie dat eigenlijk met een auto bv, zoek je ook verder vanwege een lederen stuurwiel bv? Kan een auto überhaupt ook helemaal vegan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:36

Hahaha ja oke, maar even dat paardrijden punt buiten beschouwing. :') Je hebt gelijk hoor.

En jemig, auto... daar was ik me dus nog helemaal niet bewust van. Wij zijn wel van plan een elektrische wagen te kopen, zodra daar geld voor is. Maar dan ga ik wel zéér bewust opletten wat voor materiaal daar allemaal in gebruikt is. :')

Ik denk dat ik vooral even goed moet kijken welke principes er nou echt bij mij passen. Ik ben een behoorlijke milieu hippie dus bots heel vaak (in slechts een week) tegen het (tweedehands) leer v.s. kunststof op. Ik ben ook absoluut anti weggooien (tenzij iets écht op is) dus dat is sowieso geen optie. :n

Maarrrrr, ik vind het altijd fijn, verfrissend en leerzaam om meningen van anderen te horen. :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:43

Hallo allemaal,
Ook al had ik hier in het topic niet zo'n gezellige start :) ik volg nog steeds, en heb veel inspiratie opgedaan.
Inmiddels ben ik me helemaal aan het verdiepen in plantaardig koken zonder tekorten op te lopen, veel aan het varieren en allemaal leuke recepten aan het uitproberen.
Heb Vegan omega 3 gekocht om erbij te slikken. Ik slikte al B12 en B supplement + D en magnesium en Vit C.
Ik vroeg me af, hoe doen jullie dat met calcium? Zit dat genoeg in plantaardig eten?
Hoe houden jullie bij hoe je genoeg stoffen binnenkrijgt?
Ik weet dat broccoli bijvoorbeeld heel goed is, evenals soms zeewier eten en heb wel een piramide hangen van alle goede stoffen in welk voedsel etc.
Hierin varieer ik dus helemaal, maar vraag me af hoe bij te houden of het genoeg is.
Leef al jaren pakjes-, E nummer-, en laatste jaren suikervrij. Dus eigenlijk doe ik er alles aan om gezond te zijn en blijven, toch heb ik super snel grote tekorten waar ik me erg belabberd bij voel.

Ik leef nu in mijn dieet zo'n twee jaar ong. 99% vegan, maar het was dus door die tekorten niet zo'n mega succes.
Ik eet ook glutenvrij (ook geen boekweit) wat het goeie dingen halen uit granen moeilijker maakt namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:00

Ik denk dat als je je zadel verkoopt (en niet weggooit) en een vegan zadel aanschaft (Barefoot heeft er eentje!) dat zoiets toch 'lesser of two evils' is. Leer is ook erg belastend voor het milieu (want koeien zijn erg belastend), dus wat dat betreft weet ik ook niet of kunsstof per definitie slechter is. Je zou natuurlijk van een kunststof zadel wel kunnen achterhalen hoe het geproduceerd is, wellicht, voor je het aanschaft?

Freya, fijn dat je nog in het topic meeleest en actief bent. Wat je zou kunnen doen, is je eetpatroon bijhouden op https://cronometer.com/ en kijken welke vitamines, mineralen of andere stoffen je wel of niet binnen krijgt. Je kunt dan gerichter gaan eten als je weet wat je precies te kort komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:42

Qua afbreekbaarheid is kunststof slechter voor het milieu voor zover ik weet. Daarbij is het zadel van leer natuurlijk al gemaakt en geeft dat dus 0 nieuwe belasting op het milieu op basis van produceren t.o.v. een nieuw zadel kopen, inmiddels ook al behoorlijk oud (maar nog steeds goed) en hoeft het niet meer getransporteerd te worden.

Een Barefoot zadel (zeker een vegan model, want die liggen niet op voorraad) moet nog geheel in elkaar gezet worden, wellicht moeten de materialen nog van fabrikant van de materialen naar fabrikant van barefoot vervoerd worden, dan moet het zadel naar de importeur van barefoot versleept worden en vervolgens nog naar de eindgebruiker. De levensduur van een barefoot vegan zadel is daarnaast natuurlijk niet zo lang als een leren versie (staat zelfs op de site van BF NL zelf) dus krijg je eerder afval en dan ook nog eens niet goed afbreekbaar afval.

Op milieu gebied dus absoluut verre van de minst gunstige keuze :n

Als het een keuze was tussen een nieuw leren zadel of een nieuw vegan zadel dan was het een no brainer voor me, ondanks de afbreekbaarheid van afval van dierlijke producten t.o.v. kunststof producten.

Maar dat is dus niet het geval. Met het zadel wat er al ligt belast ik het milieu niet opnieuw en er worden geen nieuwe dieren voor belast, qua produceren. Maarrrrr.... het rijmt natuurlijk niet met het principe 'geen dierlijke producten gebruiken/eten'. :n

Ik blijf er nog even over tobben... want mijn milieu principes wegen gewoon ook ontzettend zwaar.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:49

Ik heb er voor gekozen om een tweedehands leren zadel te halen voor mijn paard. Ik rijd dagelijks en vind het daarom belangrijk dat paard een fijn en goed passend zadel heeft. Kunststof zadels heb ik overwogen, maar zijn niet geschikt voor paardlief. Zodoende heb ik voor een tweedehands leren zadel gekozen, een nieuw zadel zou ik nooit meer doen!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:10

269_life schreef:

Ik weet dat 269 binnenkort weer naar Amsterdam gaat, maar ik ben niet volledig vegan en ben er dus wss toch niet welkom.

Morgen weer een aantal kilo's courgettes wegwerken in de courgetteprut, ik hou er zo van <3 Ziet er vies uit, maar echt lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:37

Ik denk dat een zadel niet echt een wegwerproduct is, dus behoorlijk lang mee gaat.. Ik weet eigenlijk niet of een zadel ooit weggegooid wordt (dus de afbreekbaarheid er toe doet, als je dat dan bedoelt). Maar je hebt wel gelijk, jouw zadel heb je natuurlijk al. Aan de andere kant is het ook niet zo dat je jouw zadel weg gooit, het gaat gewoon naar een ander, en jij laat door jouw nieuwe aankoop weer weten dat er vraag is naar zadels van niet-lederen materiaal, en steunt de fabrikant die zoiets aanbiedt. Dus het is net wat je beweegredenen zijn en hoe je het beijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:44

Ja daar heb je ook weer een punt inderdaad! :j
Lastig lastig :') afijn, ik ga er even een nachtje over slapen haha! Wel heel erg bedankt voor de input!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:59

Je zou dan eens online kunnen zoeken naar tweedehands kunststof zadels? Bijv de facebook pagina van ghost in de gaten houden. Zij hebben lorica, micropell en inmiddels nog een ander kunststof materiaal voor zadels en ik heb er wel eens één tweedehands zien langskomen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:36

269_life schreef:

Ik zou echt heel graag aan dingen meedoen/helpen, alleen is het hier nooit in de buurt (Twentuuhhh) dus daar gaat dan wel wat voorbereiding aan af :D. Is er ergens een website/facebookgroep waarop je kan zien welke/waar acties gehouden worden?