Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:22

Ja, de Vitatas die bedoelde ik! Vond ik ook erg fijn en hij is dus beter dan Kievit? Wat me wel aantrok aan Kievit was dat ze zeiden dat je in de winter niet de hele tijd kool kreeg, bij de Vitatas deden ze dat wel.
Bij Bioboer Giel vinden ze het acceptabel om je elke week wortels en appels te geven. Ik wil echt niet elke week wortels eten en appels vind ik het saaiste fruit ever.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:29

Bij kievit kreeg ik ook erg veel kool... Bij vitatas wel elke keer peren waar ik niet zo van hou maar die verwerk ik gewoon ergens in ;) misschien dat ik binnenkort de volledig groentetas neem ipv combi groente/fruit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:30

Dan ga ik denk ik binnenkort weer overstappen naar de Vitatas :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:57

ik vrees dat je met die pakketten sowieso wel vrij veel kool krijgt in de winter...is nu eenmaal super bewaar/wintergroente

vitatas vind ik zelf erg fijn : proef.nu staan de afhaalpunten op

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:21

Zo'n tas lijkt me superpraktisch. Jammer dat ze ze in België nog niet hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:46

Ik heb er nooit genoeg aan hoor, Bhris. Ik heb dat echt zodat ik iig wat biogroenten binnen krijg :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:10

Ohja, jij eet echt superveel groenten elke dag :) Maar precies, dan heb je wel bio-groenten in huis.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:26

:wave:

Ik zou mij ook graag hier willen melden. Ik ben een grote veelvraat en dat vind de weegschaal ook, dus ik ben toen twee jaar geleden begonnen met hardlopen en gezonder eten en daar gingen de eerste kilo's al. Echter door veel vervelende omstandigheden (opa op sterfbed en overleden vorig jaar en mijn vader die in januari dit jaar de diagnose longkanker kreeg en in maart overleed) is het gehele sporten en mijn goede eten compleet verslechterd... De kilo's kwamen er weer aan en het rouwproces helpt je dan ook niet mee.

Ik probeer het sinds enkele weken weer wat op te pakken en hoewel ik nog de 'beperkingen heb van thuis te wonen', gaat het aardig.

Voor de ochtend eet ik muesli met yoghurt en een stuk fruit (net wat er in de kast ligt; kiwi, banaan, peer of sinaasappel) en thee. In de middag brood met iets van kaas of een salade en de avond ligt er aan wat mijn moeder kookt. Voor tussendoor ben ik nu dus echt op zoek naar iets wat een behoorlijk verzadigd gevoel geeft maar wel gezond is. Gezien ik dus anders zo door kan eten. :oo
Tot nu toe gaat het met mueslirepen redelijk goed of een stuk wortel/bleekselderij of paprika. Maar ik raak daar niet echt verzadigd van. Toen heb ik eens maaltijdkrackers gehaald maar die waren het ook net niet.
Nu weet ik dat afvallen ook een mentaliteitskwestie is en daar werk ik ook aan. Maar zijn er wellicht nog tips?

Bij de AH zag ik bijvoorbeeld schappen vol met tussendoortjes maar eigenlijk wil ik toch proberen om wat meer naar fruit/groente te gaan zodat ik weet wat erin zit t.o.v. al die koekjes enz.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:49

Wat ongezouten amandelen of andere noten helpen bij mij erg goed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:53

Bedankt voor de tip, ik heb hem genoteerd en zal daar volgende week even naar kijken. Eerst even de mueslierepen van deze week benutten. :j

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:54

Even gekeken voor je en misschien een leuke tip.
Nu bij de tuinen is het tot de 16e nog 1+1 gratis op amandelen en andere noten.
Misschien leuk voor je om te gaan kijken, aangezien het normaal vrij duur is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:56

Bij de Tuinen mag ik eigenlijk niet meer komen gezien de vele soorten thee. O:)
Dat wordt dus heel strak naar de amandelen lopen. Bedankt voor het meedenken, ik ga dus morgen of vrijdag even kijken. :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:33

sowieso, ongezouten noten, of (gedroogd) fruit als tussendoortje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:36

Mueslirepen en maaltijdcrackers zitten vol met suikers en andere troep en muesli ook.
Havermout is een goed alternatief ontbijt (Zie het topic hier op VT met talloze lekkere tips en variaties).
De mueslirepen kan je beter vervangen door fruit, in deze tijd van het jaar heb je meer dan genoeg keuze. :)
Alles wat puur uit de natuur komt is altijd beter dan dat wat uit een fabriek komt...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:02

Terwijl ik altijd dacht dat zoiets nog beter was dan biscuitjes als tussendoortjes. :=

Havermout heb ik geprobeerd en geprobeerd en geprobeerd (gezien een kaakoperatie toen die tijd) en ik kan daar absoluut niet over. Maar als ontbijt gaat halfvolle yoghurt met muesli (biologische) en fruit altijd goed, uiteraard met een kop lekkere kruidenthee of groene thee. :j

Maar ik had ook begrepen dat je niet veel fruit mag (max drie stukken op een dag)? Ik bedoel bij het ontbijt eet ik al drie stukken en tussendoor zou ik ook snel 2 stukken eten omdat ik anders trek blijf houden. Als ik er niet aan toe geef wordt ik erg flauw. Dus daar probeer ik nu iets voor te verzinnen. Anders ga ik inderdaad over naar fruit en groente (wortels, bleekselderij, paprika en komkommer).

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:18

Hoezo maar 3 stuks de dag? Dat is wel erg weinig wat je dan zou mogen binnen krijgen. Ik heb vooral zoiets dat je nooit echt teveel fruit kan eten (tenzij je het wel in het hele extreme gaat trekken) maar dat je tegelijkertijd moet opletten met andere suikerhoudende producten. Want in fruit zit ook best veel suiker, dus dan probeer ik daarnaast niet nog eens allerlei koekjes/snoepjes/dranken vol met suiker te eten/drinken.

Ik ga dit weekend naar Pinkpop, ben benieuwd hoe het daar zal gaan met mijn 'gezonde leefritme'. Er is gelukkig meer dan genoeg gevarieerd, gezond voedselaanbod daar. Maar op dit soort evenementen 'vergeet' ik altijd een beetje te eten. :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:41

Dat heb ik ooit eens vernomen van een diëtiste. := Maar goed nieuws dus, inderdaad oppassen met andere suikerhoudende producten maar dan kan ik mooi tussendoor ook fruit en groente eten. :j

Ik herken het hoor met die evenementen, heb ik hier ook last van. :=

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:51

Het is echt een fabeltje dat er een maximum staat op fruit vanwege fruitsuikers. Mocht je er gevoelig voor zijn, dan kan je er nog altijd Griekse vette yoghurt of noten of wat avocado erbij eten, dan doe je langer op de fruitsuikers.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:53

Griekse Yoghurt is ook erg gevaarlijk hier haha. Bedankt voor de tips! :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:01

Ik weet niet aan hoeveel kcal je moet houden en Griekse yoghurt tikt wel aan natuurlijk. In een bakje zitten zo'n 180 kcal geloof ik. Maar lekker hoor!

Als je een voller gevoel wilt kan je altijd wat magere kwark of yoghurt over fruit doen. Dan vult het wat meer :)

En wat haver betreft: overnight oats hebben een heel andere structuur en smaak dan gewone havermoutpap. Speltvlokken zijn ook ronduit heerlijk, ze smaken zo noot-achtig.
Eventueel kan je zelf je muesli maken door verschillende vlokken bij elkaar te doen, een beetje honing er over en even in de oven. Het recept staat denk ik ergens in dit topic (granola).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:32

Bhriseis schreef:
Het is echt een fabeltje dat er een maximum staat op fruit vanwege fruitsuikers. Mocht je er gevoelig voor zijn, dan kan je er nog altijd Griekse vette yoghurt of noten of wat avocado erbij eten, dan doe je langer op de fruitsuikers.

Of letten op het soort fruit (doe ik) > geen druiven/bananen/meloen/mango etc. en wél appel/peer/citrusvruchten/rood fruit. (Gebaseerd op GI-waarde.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:37

Ik moet eigenlijk nog steeds even mijn dagelijkse calorieën versus gebruik opmaken, maar harde cijfers heb ik dus nog niet. Iig dusdanig dat ik icm sporten gezond afval.

Klopt van Griekse Yoghurt, haal het daarom ook maar af en toe ipv wekelijks. Dagelijks wel een bakje halfvolle normale yoghurt, mager vind ik echt niet te pruimen. De kwark ga ik ook eens proberen.
Net als de andere tips.

GI-waarde moet ik opzoeken wat dat is, dat ken ik niet. *moment*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:39

Die zat ik net te lezen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:42