Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:33

Ik kreeg de tip om bij een dergelijke lucht 1:5:5 te voeren. En dan op de top nogmaals. Daarna ruikt ie echt veel beter. Ik heb overigens een roggestarter.

Dat stinken geeft namelijk aan dat je starter honger heeft. Groeien kan hij dus niet omdat er te weinig voedsel is. Daarna zou je hem 2x per dag kunnen gaan voeren. Ik ben inmiddels zo ver dat die van mij deze week voor het eerst de koelkast in gaat.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:53

Wieke schreef:
Prachtige broden komen weer voorbij!

Ik heb inmiddels mislukte starter 2 ook weer weggegooid.
Ben telkens een maand bezig met netjes elke dag zelfde tijd voeden.
1 deel desem, 1 deel water, 1 deel bio tarwebloem.

Maar telkens begint het onwijs te stinken naar aceton. Als ik stug door blijf voeden elke dag, wordt dit niet beter. Hij komt ook nooit tot leven.

Heb ook al eens 0,5 deel met 1 deel water en 1 deel bloem geprobeerd, ook niet de oplossing.

Als je uit de buurt van zwolle komt, heb ik wel starter voor je. Je kan ook op www.desemdelen.nl. daar kun je gratis active starters bij mensen uit de buurt halen

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:57

foxy80 schreef:
Ik word hongerig van dit topic :~

Na verhuis blijkt onze broodbakmachine overleden.
Kneed niet meer goed.
Nu liet mijn man opgelucht verstaan toch al geen fan te zijn, hij vond het brood niet lekker.
Ik wil echter toch zelf mijn brood kunnen bakken, de warme bakker is altijd dicht of uitverkocht.

Wat raden jullie aan?
- andere broodbakmachine? Ik lees hier vooral dat de smaak toch niet je dat is + dat onhandige gat in de bodem. Maar zo kan je wel met minimale input 's nachts bakken
- zelf maken van scratch - maar dat is nogal belastend voor de polsen of zie ik dat verkeerd?
- kneden met een keukenmachine - maar welke? Ik heb er nog nooit 1 gehad. Kenwood? Kitchen aid? Ander merk? - afbakken in de oven - dat kan natuurlijk niet 's nachts en hoe lang duurt dat wel niet?

Ik heb echt geen flauw idee waar te beginnen. Zuurdesem vind ik wel niet lekker, en goochelen met starters lijkt me te veel gedoe. Zelf bloem kopen en mengen vind ik dan weer wel tof, of zijn de kant-en-klare mixen toch ook even goed?

Ik zie het even niet meer.

Ik doe alleen desem en gist. Ik doe het kneden met keukenmachine, maar ik doe wel stretch en folds. Maar ik zal een kitchenaid echt afraden.
Ik zal gaan voor een bourgini keukenmachine. Deze zijn in mijn ogen als enige sterk genoeg en 'bonken'niet over je aanrecht.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:58

foxy80 schreef:

Kneed niet meer goed.
Nu liet mijn man opgelucht verstaan toch al geen fan te zijn, hij vond het brood niet lekker.
Ik wil echter toch zelf mijn brood kunnen bakken, de warme bakker is altijd dicht of uitverkocht.

Wat raden jullie aan?
- andere broodbakmachine? Ik lees hier vooral dat de smaak toch niet je dat is + dat onhandige gat in de bodem. Maar zo kan je wel met minimale input 's nachts bakken
- zelf maken van scratch - maar dat is nogal belastend voor de polsen of zie ik dat verkeerd?
- kneden met een keukenmachine - maar welke? Ik heb er nog nooit 1 gehad. Kenwood? Kitchen aid? Ander merk? - afbakken in de oven - dat kan natuurlijk niet 's nachts en hoe lang duurt dat wel niet?

Ik heb echt geen flauw idee waar te beginnen. Zuurdesem vind ik wel niet lekker, en goochelen met starters lijkt me te veel gedoe. Zelf bloem kopen en mengen vind ik dan weer wel tof, of zijn de kant-en-klare mixen toch ook even goed?

Ik doe alleen desem en gist. Ik doe het kneden met keukenmachine, maar ik doe wel stretch en folds. Maar ik zal een kitchenaid echt afraden.
Ik zal gaan voor een bourgini keukenmachine. Deze zijn in mijn ogen als enige sterk genoeg en 'bonken'niet over je aanrecht.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:14

foxy80 schreef:

Kneed niet meer goed.

Wat raden jullie aan?

Ken je het boek 'Een boek over brood' van Issa Niemeijer-Brown? Daarin worden alle stappen van zelf brood maken heel duidelijk uitgelegd. Er staan meerdere recepten in waarvoor je niet hoeft te kneden én waarvoor je zelf de planning kunt bepalen. Er staat dan bijvoorbeeld een rijstijd van 8 tot 22 uur in het recept; afhankelijk van je eigen planning kun je het brood ergens binnen die uren afbakken.

Granoek

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:40

Ik voed mijn starter 1:4:3 peak to peak. Zodra hij zakt voed ik opnieuw en dat komt hier net uit dat ik ‘s morgens voor werk en ‘s avonds na werk kan doen

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 07:48

tamary schreef:
No-knead brood fan hier. Wat steviger (al gebruik ik ook 100% speltmeel, dus minder fluf gluten), maar simpel qua kneden (niet) en zo in de oven.

Basisrecept :
tamary schreef:
Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.

Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.

Dit is een goed en makkelijk recept. Ik heb zo een paar keer een superlekker broodje gemaakt :P .
Ik deed de 1e keer bakpapier in de hete ovenschaal, de 2e keer alleen wat meel erin, maar toen plakte het brood vast aan de ovenschaal. Daarna weer bakpapier gebruikt.
Het is een klein broodje. We hadden hem met 2 personen in één lunch op.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:04

Weer lekker wat gebakken vandaag. Niet allemaal voor mijzelf hoor haha.

Witte bolletjes en een volkorenbrood
Afbeelding

Vanille brioche broodjes met frambozen
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:00

Oehhh, heb je een recept voor de brioche?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:08

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:46

Oei wat ziet dat er allemaal lekker uit zeg...

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 15:11

Die brioche gaat ook op mijn baklijst!
Lekker ziet het eruit

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:24

Hier dus een KitchenAid, ik bak (en kook) veel meer dan alleen brood, en voor mij werkt het prima. Ik herken dan ook niet wat Naranja schrijft.

Ik ga mijn desem weer “wakker” maken zodat ik er weer een brood mee kan maken. En ik wil eigenlijk ook nog een lekker zoet brood maken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:21

Oeh ziet er lekker uit met die framboos!
Lughnassadh schreef:
Hier dus een KitchenAid, ik bak (en kook) veel meer dan alleen brood, en voor mij werkt het prima. Ik herken dan ook niet wat Naranja schrijft.

Ik ga mijn desem weer “wakker” maken zodat ik er weer een brood mee kan maken. En ik wil eigenlijk ook nog een lekker zoet brood maken.

Ik heb in mijn zuurdesembrood parelsuiker gevouwen, heerlijk was die.
Las online dat je ze even door gesmolten boter moest halen en dat was inderdaad wel lekker

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:19

Ik kan eindelijk weer broodbakken.
Dus mn droge starter weer tot leven wekken.

Voor nu een foccasia. Zelfdeavond nog op. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:57

Lekker! Mijn focaccia had alle olie opgezogen, buikpijn van gehad en weg gegooid helaas.
Geen idee wat ik fout deed

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:51

Mijn man had vanmorgen ook weer broodjes gebakken, lagen heerlijk klaar toen ik uit mijn yogasessie kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Naar een recept van de hierboven ergens genoemde Issa Niemeijer uit Een boek over brood.

Donderdag avond wat gemengd, nacht in de koelkast, vanmorgen uit de koelkast gevormd en na een uurtje of 3 narijs de oven in.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:54

Granoek schreef:
Lekker! Mijn focaccia had alle olie opgezogen, buikpijn van gehad en weg gegooid helaas.
Geen idee wat ik fout deed

Oh bah, wat vervelend! Wat voor meel gebruik je? Ik doe als laatste geen olie erover heen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:53

Afbeelding

Ik ben helemaal trots!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:56

En terecht! Was de smaak ook naar wens?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:34

Lughnassadh schreef:
En terecht! Was de smaak ook naar wens?

Iets te veel zout. Maar verder heerlijk!!!! :j

Mijn stokbroden zijn een beetje mislukt. :') maar dat had ik verwacht

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:47

Starter weer tot leven maken. Daarna desem krentenbollen bakken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:15

Ik voer normaal dus 1:4:3 en wilde vandaag bakken dus ging gisterenavond voor 50:200:150. Echter was ik afgeleid toen ik het water begon te gieten en toen zat ik aan 350gr water…
Ik heb er nog 150 bloem bij gedaan en heb nu dus per ongeluk 1:7:7 gevoed en zit nu met dik 800gr starter :+
Ik zoek dus nog een 5-tal inclusions want het lijkt er op dat ik stevig aan de bak moet vandaag :=
Ik ga al een pizza-achtig brood proberen en bij eentje wil ik het water vervangen door amaretto hehe

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:56

Je kunt ook misschien een deel drogen? Voor als je starter het niet zo goed meer doet of om weg te geven?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:58

Prairy schreef:
Je kunt ook misschien een deel drogen? Voor als je starter het niet zo goed meer doet of om weg te geven?

Ik heb al een grote pot droge starter waar ik van aan het uitdelen ben :D

Ik heb 4 mini broodjes gemaakt voor mijn vriend, die vroeg daarnaar.
Dan heb ik een kleintje gemaakt met tomatensaus, chorizo en mozzarella en een kleintje met amaretto ipv water.

Dan nog 1 grote met pesto en parmezaan, 1 grote met rozemarijn, tijm, oregano, salie en fleur de sel en nog een ‘normale’

Wel even klaar mee nu :*