Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wieke schreef:Prachtige broden komen weer voorbij!
Ik heb inmiddels mislukte starter 2 ook weer weggegooid.
Ben telkens een maand bezig met netjes elke dag zelfde tijd voeden.
1 deel desem, 1 deel water, 1 deel bio tarwebloem.
Maar telkens begint het onwijs te stinken naar aceton. Als ik stug door blijf voeden elke dag, wordt dit niet beter. Hij komt ook nooit tot leven.
Heb ook al eens 0,5 deel met 1 deel water en 1 deel bloem geprobeerd, ook niet de oplossing.
foxy80 schreef:Ik word hongerig van dit topic![]()
Na verhuis blijkt onze broodbakmachine overleden.
Kneed niet meer goed.
Nu liet mijn man opgelucht verstaan toch al geen fan te zijn, hij vond het brood niet lekker.
Ik wil echter toch zelf mijn brood kunnen bakken, de warme bakker is altijd dicht of uitverkocht.
Wat raden jullie aan?
- andere broodbakmachine? Ik lees hier vooral dat de smaak toch niet je dat is + dat onhandige gat in de bodem. Maar zo kan je wel met minimale input 's nachts bakken
- zelf maken van scratch - maar dat is nogal belastend voor de polsen of zie ik dat verkeerd?
- kneden met een keukenmachine - maar welke? Ik heb er nog nooit 1 gehad. Kenwood? Kitchen aid? Ander merk? - afbakken in de oven - dat kan natuurlijk niet 's nachts en hoe lang duurt dat wel niet?
Ik heb echt geen flauw idee waar te beginnen. Zuurdesem vind ik wel niet lekker, en goochelen met starters lijkt me te veel gedoe. Zelf bloem kopen en mengen vind ik dan weer wel tof, of zijn de kant-en-klare mixen toch ook even goed?
Ik zie het even niet meer.
Kneed niet meer goed.
Nu liet mijn man opgelucht verstaan toch al geen fan te zijn, hij vond het brood niet lekker.
Ik wil echter toch zelf mijn brood kunnen bakken, de warme bakker is altijd dicht of uitverkocht.
Wat raden jullie aan?
- andere broodbakmachine? Ik lees hier vooral dat de smaak toch niet je dat is + dat onhandige gat in de bodem. Maar zo kan je wel met minimale input 's nachts bakken
- zelf maken van scratch - maar dat is nogal belastend voor de polsen of zie ik dat verkeerd?
- kneden met een keukenmachine - maar welke? Ik heb er nog nooit 1 gehad. Kenwood? Kitchen aid? Ander merk? - afbakken in de oven - dat kan natuurlijk niet 's nachts en hoe lang duurt dat wel niet?
Ik heb echt geen flauw idee waar te beginnen. Zuurdesem vind ik wel niet lekker, en goochelen met starters lijkt me te veel gedoe. Zelf bloem kopen en mengen vind ik dan weer wel tof, of zijn de kant-en-klare mixen toch ook even goed?
Kneed niet meer goed.
Wat raden jullie aan?
tamary schreef:No-knead brood fan hier. Wat steviger (al gebruik ik ook 100% speltmeel, dus minder fluf gluten), maar simpel qua kneden (niet) en zo in de oven.
Basisrecept :tamary schreef:Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.
Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.
Lughnassadh schreef:Hier dus een KitchenAid, ik bak (en kook) veel meer dan alleen brood, en voor mij werkt het prima. Ik herken dan ook niet wat Naranja schrijft.
Ik ga mijn desem weer “wakker” maken zodat ik er weer een brood mee kan maken. En ik wil eigenlijk ook nog een lekker zoet brood maken.
Prairy schreef:Je kunt ook misschien een deel drogen? Voor als je starter het niet zo goed meer doet of om weg te geven?