Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:58

Magrathea schreef:
Nuh het is geen huiswerkopgave hoor :D Maar ik vraag me af hoeveel mensen zo'n vraag oprecht kunnen beredeneren met "nee, ik vind het niet erg dat er dieren doodgaan voor mij ondanks dat er talloze alternatieven zijn die net zo goed of beter zijn".

Persoonlijk denk ik dat dit is wat mensen soms niet onder ogen willen zien, en waar ze geen eerlijk antwoord op kunnen geven. En er daarom maar niet bij stilstaan, en vega en vooral vegan etende mensen stom vinden omdat ze zich een soort van schuldig voelen dat ze zelf wel dieren laten doden voor hun voedsel.

Een poosje geleden vertelde ik dat ik komend weekend met een paarden evenement nogal zat met het buffet waar geen vegetarische opties waren. Na een telefoontje was dat wel mogelijk, en nu blijkt dat er steeds meer mensen daar gebruik van willen maken *\o/* . Ga het voor volgende keer dan ook in de aankondiging zetten dat de mogelijkheid er is, en komend weekend in gesprek met de catering wat ze allemaal kunnen bieden. Dit keer zijn we al met 10 personen van de 45, dat percentage maakt me best al blij!

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:19

Wow wat veel!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:15

Sharani, wat ontzettend stoer van je dat je uiteindelijk toch naar ze toe bent gestapt! *\o/* Kan me namelijk nog herinneren dat je dat niet zo zag zitten. Ik wens je een erg smakelijk eten toe op je evenement :)
Denk verder dat je gelijk hebt, dat veel mensen gewoon niet stilstaan bij hun eten. Ik merk dat mensen ook vaak heel erg in de verdediging schieten, als je al iets simpels zegt als 'voor vlees gaan dieren dood' - dat kan niemand ontkennen, maar je wordt er wel van beschuldigd dat je mensen guilttript ofzo :Y) Maar het kan ze óók niks schelen, ja, dat geloof ik dan weer niet, als je zo overtrokken reageert := Wat zijn mensen toch ingewikkeld.

Ik zag net dit langskomen: twee studenten hebben vier weken kipjes in huis gehad en dit weekend zijn ze geslacht door henzelf. https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... n-het-zelf
Hoewel ik het vreselijk zielig vind voor de kipjes, kan ik toch niet helemaal 100% tegen deze actie zijn. Het was namelijk een onderdeel van een project waarbij ze mensen willen laten inzien dat het onwijs hypocriet is om dit zielig te vinden maar vervolgens wel 's avonds een stukje vlees op te scheppen - want dat doet het gros van de mensen die dit zo erg vind sowieso, daar twijfel ik niet aan. (Net als met dat hondeneetfestival in China, het aantal honden dat daar wordt gegeten is maar een fractie van het vee wat in het westen gegeten wordt, maar daar heb ik nog geen petitie voor gezien...) Dus ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik ervan vind. Ik hoop alleszins dat dit misschien een paar mensen aan het denken zet...

Daarover gesproken, ik bedacht me laatst dat de South Park aflevering over de walvisjacht (S13E11 Whale Whores) best wel een vegan insteek heeft. De hele aflevering staat in het teken van de Japanners stoppen in hun walvisjacht. Dan blijkt dat ze op dolfijnen en walvissen jagen omdat ze denken dat er in WOII een atoombom is gegooid op Japan door een dolfijn en een walvis. Vervolgens wordt er een bericht gestuurd dat het niet een dolfijn en een walvis waren, maar eigenlijk een kip en een koe :Y)
Heel verhaal dus, maar in de laatste scene zie je dat de Japanners op exact dezelfde manier kippen en koeien uitmoorden als dat ze eerder met dolfijnen en orca's deden. De vader van een van de jongens zegt dan tegen hem "Great work Stan, now the Japanese only kill cows and chickens, like normal people". En dat is zo spot on eigenlijk! :oo :oo Waarom is dat eigenlijk, dat elk weldenkend mens in het westen van mening is dat de walvisjacht vreselijk is en zo snel mogelijk moet stoppen, maar dat wanneer exact hetzelfde gebeurt met kippen en koeien het ineens normaal is? :o

Goed, en nu ga ik weer verder studeren :D :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:23

Vergelijk je nu echt het levend villen van honden bij het hondenfestival en de manier waarop die dieren gehouden worden met de manier waarop vee gehouden wordt in NL? Zelfs ALS (en ik zeg ALS, want ik geloof het niet, maar ALS) de situatie in Tielt stelselmatig voor komt en dat de standaard zou zijn in NL en Europa, zelfs DAN NOG is dat ontzettend diervriendelijk t.o.v. de manier waarop de honden in China behandeld worden.
Sorry Margarathea, deze schiet me echt volledig in het verkeerde keelgat. Als we in NL onze koeien, kippen en varkens levend zouden villen en daarvoor wekenlang zouden houden zoals de chinezen hun vleeshonden, dan zou daar een petitie voor zijn ja. Als hier kippen nog half levend verkocht zouden worden terwijl ze door hun keel gespiest zijn, maar nog wel leven, zouden daar petities voor zijn. Die petities zijn er niet omdat een hond meer waard is dan een koe, kip of varken en daarom niet opgegeten mag worden. Maar omdat het dierenwelzijn rondom die honden nog 100.000x slechter is dan dat van de kippen en koeien in NL. Je mag tegen de veehouderij zijn, maar het vergelijken met het Yulinfestival in China vind ik echt echt echt not done. Zelfs de intensieve veehouderij in China is meer diervriendelijk dan het Yulinfestival. En dat zegt wat, want de Chinezen lopen echt nog mijlenver achter op de diervriendelijkheid.

Ik heb niks tegen petities rondom veehouderij in NL, maar zie veel langs komen over Yulin omdat daar volgend jaar een grote internationale hondenshow gehouden wordt (voor showhonden dus), waar onze rasvereniging tegen is gezien de situaties op het Yulinfestival. Dat kun je op geen enkele manier vergelijken met de veehouderij in NL en ik ben blij dat daar tegen geprotesteerd wordt. En dat zou ik ook vinden als deze manier van omgaan met dieren zou worden toegepast in NL met welk dier dan ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:30

Ik snap dat het niet te vergelijken is op die manier, maar je weet toch ook wel dat het gros van de mensen die er zo op tegen is dit alleen maar is omdat 'ah sielugh hondjes eten is niet okee!' Dát vind ik kwalijk en hypocriet. Er zullen echt wel mensen zijn die er meer onderzoek naar gedaan hebben, maar je weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat mensen op het internet meestal niet verder kijken dan hun neus lang is :o

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:33

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 01-08-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:00

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:39

Secricible _/-\o_ Kan het alleen maar met je eens zijn.

Daarbij vind ik het ook niet helemaal (helemaal niet) kunnen dat de walvisjacht vergeleken wordt met onze veehouderij. Walvissen zijn veelal bedreigd. Onze runderen not so much. Dan zou je dezelfde vergelijking kunnen maken tussen de jacht op olifanten of neushoorns en de veehouderij. Iedereen weet dat walvissen niet primair gedood worden voor het vlees, maar voor de baleinen, tanden en olie. Dat heeft helemaal niets te maken met de veehouderij. Dus nee, er gebeurd niet hetzelfde met onze koeien en kippen als met de walvissen. Er zit een heel groot verschil tussen doden voor consumpie en doden omdat er iets moois aan een dier hangt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:45

Afgelopen winter was ik bij mijn zoon in Noorwegen die daar samen met een aantal Noorse studenten in een studentenwoningen woonde. De ene was een rijkeluis dochter ( mama was burgemeester van Kongsberg) de ander kwam van een eiland ergens in de buurt van de poolcirkel. Heel verschillende achtergrond dus, maar beide gingen heel bewust om met hun voedsel (helpt misschien ook mee dat alles behoorlijk duur is in Noorwegen := ). Ze aten wel af en toe vlees of vis, maar heel erg beperkt. Ze hadden beide zelf gejaagd en gevist en daarbij ook zelf de dieren geslacht. Ze waren verbaast dat in Nederland kinderen dat niet leren omdat dat toch iets essentieels is om dieren te kunnen eten. Vooral Maria (van het eiland) heeft nog wel een paar keer gevraagd of ze zelfs niet leerden vissen in Nederland. Dat vond ze zo bizar, wel dieren eten maar ze niet willen doodmaken... Dan besefte je toch niet wat je at, en dat er wel een dier voor moest sterven. Vond dat wel een heel sterk punt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:46

Eelmo schreef:
Daarbij vind ik het ook niet helemaal (helemaal niet) kunnen dat de walvisjacht vergeleken wordt met onze veehouderij. Walvissen zijn veelal bedreigd. Onze runderen not so much. Dan zou je dezelfde vergelijking kunnen maken tussen de jacht op olifanten of neushoorns en de veehouderij. Iedereen weet dat walvissen niet primair gedood worden voor het vlees, maar voor de baleinen, tanden en olie. Dat heeft helemaal niets te maken met de veehouderij. Dus nee, er gebeurd niet hetzelfde met onze koeien en kippen als met de walvissen. Er zit een heel groot verschil tussen doden voor consumpie en doden omdat er iets moois aan een dier hangt.

Wat is het verschil dan precies? En dan vooral voor het dier. Volgens mij maakt het een koe of neushoorn geen donder uit waarvoor ze gedood worden... En runderen zijn natuurlijk niet bedreigd, aangezien ze gefokt worden voor consumptie.

Plus, ik vind dat mensen over Yulin ook overdrijven. Wij zien natuurlijk alleen de excessen, dat staat helemaal niet voor het grootste deel van de hondenindustrie. De meeste hondenhouders houden echt voor hun dieren en zorgen er goed voor. De meeste honden hebben een heel vrij en leuk leven en worden daarna op een humane manier geslacht, dan is het toch eigenlijk niet zo erg?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:04

Kennen jullie deze webshop? https://www.vmarktutrecht.nl/
Zeker voor mensen in de buurt van Utrecht erg handig denk ik :) De verzendkosten zijn helaas wel 7,50 maar dat komt omdat er ook koelverse producten bij zitten. Maar je kunt 't ook afhalen. Ik heb oa de salami besteld, ben erg benieuwd :oo En ze hebben seitan *\o/* Was me al een eeuwigheid aan het voornemen om naar Den Haag ervoor te fietsen maar nu moet het er maar eens van komen

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:47

PlantsTho schreef:
Eelmo schreef:

Wat is het verschil dan precies? En dan vooral voor het dier. Volgens mij maakt het een koe of neushoorn geen donder uit waarvoor ze gedood worden... En runderen zijn natuurlijk niet bedreigd, aangezien ze gefokt worden voor consumptie.

Plus, ik vind dat mensen over Yulin ook overdrijven. Wij zien natuurlijk alleen de excessen, dat staat helemaal niet voor het grootste deel van de hondenindustrie. De meeste hondenhouders houden echt voor hun dieren en zorgen er goed voor. De meeste honden hebben een heel vrij en leuk leven en worden daarna op een humane manier geslacht, dan is het toch eigenlijk niet zo erg?

Ik neem toch aan dat ieder weldenkend Westers persoon het verschil begrijpt tussen doden voor de fun/omdat er iets moois aan het dier zit, en doden om te eten? Dat hoef ik volgens mij niet uit te leggen?

En als zo'n hond op een humane manier aan zijn einde komt vind ik dat idd niet zo erg. Nadruk op humaan. En dus niet levend gevild en zijn gehele korte leven opgesloten in een klein hokje waar hij zijn kont niet kan keren. Nog een probleem met de walvisvaart: een walvis komt niet humaan aan zijn einde door een harpoen.

Er zijn overigens ook niet heel veel wilde runderen met uitsterven bedreigt. Er zijn heel veel meer runderen dan alleen ons gedomesticeerd rund.

En ja, de intentie vind ik belangrijk. Een dier dat geslacht wordt voor consumptie heeft nut en wordt helemaal opgebruikt. Of dat nou betekend dat er lijm gekookt wordt van de botten of een designertas van de huid, het karkas gaat op. Zo'n walvis of neushoorn of haai (nog zo'n mooi voorbeeld van een bedreigde soort) niet. Een goede slager gaat met respect met zijn dieren om, walvisvaart is alles behalve respectvol.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:32

Voor mij maakt dit eigenlijk geen verschil waarvoor we het dier doden aangezien de mens zonder vlees kan. Dus voor de mooi of om te eten zijn beide luxe. Voor mijn kat vind ik het wel een ander verhaal.

Ik vind trouwens ook dat als ik vlees wil eten dat dat mag, als ik het zelf kan en wil doden. Laat maar :') ik doe nog geen spin dood.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:06

Net zo lekker en simpel gegeten. Wat ui en paprika gebakken. Ooster gemarineerde Kikkererwten er bij. In een pitabroodje met sla en tomaat met zelfgemaakte knoflooksaus ( waar vampiers spontaan dood van neervallen := ). Niet de meest uitgebalanceerde gezonde maaltijd, maar een prima vervanging voor de behoefte aan fastfood die iedereen wel eens heeft :9 .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:53

Ik weet hoe dieren gehouden en gedood worden hier in de westerse wereld
Heb zelf in die hoek gestudeerd en gewerkt op allerlei vlakken van "het vak"
En eerlijk , ik eet af en toe vlees ja :j
Voel ik me daar schuldig over ?
Absoluut niet :n

De vergelijking hond in Verweggistan op gruwelijk wijze of koe hier op de manier zoals het hier hoort te gebeuren vind ik te bizar voor woorden
Net zoals ik het meermaals geharpoeneerd en opgejaagd worden van een wild dier zoals een walvis en diezelfde koe hier op de manier zoals het hier hoort te gaan ook nogal scheef en totaal niet vergelijkbaar vind

Als je iets dood moet dat snel en zo pijnloos mogelijk gaan en bij leven moeten ze het ook zo goed mogelijk gehad hebben
Dan kan ik er mee leven
Maar dan wel in zeer beperkte hoeveelheden

Edit :ben nu in Denemarken , heerlijk land
Gelukkig ook veel vega/vegan aanbod
Maar ook zo ontzettend veel eko/bio spul

Genieten :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:55

PlantsTho schreef:
Eelmo schreef:

Als dit waar was had ik daar inderdaad net zo veel(/weinig) moeite mee als met veehouderij in NL. Wat ik heb gezien vd chinezen en van het Yulinfestival deel ik alleen die mening niet. Maar dat is ook de mening dat ik geen vlees e.d. wil eten uit verre landen. De diervriendelijkheid in veel aziatische, maar ook andere niet-europese (en wel-europese overigens) landen vind ik schandalig. Maar het yulinfestival spant daarin de kroon, gatver. Dat zou voelen alsof we al het vlees voortaan slachten door het eerst een stierenvecht-wedstrijd te laten deelnemen :r

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:16

Sharani schreef:
Net zo lekker en simpel gegeten. Wat ui en paprika gebakken. Ooster gemarineerde Kikkererwten er bij. In een pitabroodje met sla en tomaat met zelfgemaakte knoflooksaus ( waar vampiers spontaan dood van neervallen := ). Niet de meest uitgebalanceerde gezonde maaltijd, maar een prima vervanging voor de behoefte aan fastfood die iedereen wel eens heeft :9 .

Lekker :) Ik snap ook nooit wat er tegen knoflook is hihi, vind het heerlijk ruiken. En schijnbaar helpt het tegen de muggen :)* alleen maar voordelen dus

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:21

O knoflook <3 ik heb gisteren een heerlijke Vegan pasta gegeten. Het was een zeer lokale pizzeria maar vegan was op verzoek prima mogelijk. Rome is echt heerlijk makkelijk zeg. Dat is in België toch echt wel anders.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:28

secricible schreef:
Als dit waar was had ik daar inderdaad net zo veel(/weinig) moeite mee als met veehouderij in NL. Wat ik heb gezien vd chinezen en van het Yulinfestival deel ik alleen die mening niet. Maar dat is ook de mening dat ik geen vlees e.d. wil eten uit verre landen. De diervriendelijkheid in veel aziatische, maar ook andere niet-europese (en wel-europese overigens) landen vind ik schandalig. Maar het yulinfestival spant daarin de kroon, gatver. Dat zou voelen alsof we al het vlees voortaan slachten door het eerst een stierenvecht-wedstrijd te laten deelnemen :r

Dat is alleen wat die dierenactivisten je willen laten zien joh! In het echt gaat het er niet zo aan toe, ookal duikt er steeds meer bewijs op dat het tegendeel lijkt te bewijzen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:36

Ik snap je zin niet plantstho... het tegendeel van wat? Je lijkt jezelf nu gruwelijk tegen te spreken.
Maar ik ben zelf in China geweest en heb daar wel wat ervaringen opgedaan over de "dierenliefde" van chinezen. :r

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:47

secricible schreef:
Ik snap je zin niet plantstho... het tegendeel van wat? Je lijkt jezelf nu gruwelijk tegen te spreken.
Maar ik ben zelf in China geweest en heb daar wel wat ervaringen opgedaan over de "dierenliefde" van chinezen. :r

Hij gebruikt dezelfde argumenten die vaak worden gebruikt als argument voor vleeseten, alleen dan geprojecteerd op honden ipv vee.

Dit vinden jullie misschien ook leuk: Ecosia is een stichting die een webbrowser heeft gemaakt met zoekmachine. Het verschil is dat alle reclame-inkomsten die ze genereren wordt gebruikt om bomen te planten :) Ook helpen ze boeren op palmoliefarms over te stappen naar de duurzamere suikerpalm, die als bijkomend voordeel heeft dat hij het best groeit in een diverse omgeving :) Geen monocultuur dus.
Facebook: https://www.facebook.com/ecosia/
Dit jaar zijn er al bijna 10 miljoen bomen geplant :) :) Erg mooi initiatief. Ik heb de webbrowser op mijn telefoon geïnstalleerd, liever dat zij aan mij verdienen dan Google. :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:05

Ik heb ook ecosia maar baal echt van de slechte zoekopties. Komt omdat de zoekopties via bin werkt. Ze beloven wel net zo'n goede zoek databese te hebben als google maar dat is echt totaal niet zo :')
Dus wat ik meestal doe is eerst iets via ecosia zoeken omdat dit nu mijn standaard browser is en daarna ga ik alsnog naar google.
Al vraag ik me soms wel af of het echt waar is dat er zó veel bomen geplant worden door ze, vast wel wat. Maar kan mij bijna niet voorstellen dat het er 10 miljoen in een jaar zijn. Maar misschien ben ik gewoon pessimistisch daarin.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:09

secricible schreef:

Haha, dat is hetzelfde wat de gemiddelde boer/carnist doet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:19

maar plantstho, wat voegt je bericht nu toe ?
Buiten dat je complete(niet bestaande ) groepen afserveert

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:33

Hoi, ik wil me hier komen melden om vast wat inspiratie op te doen! :)
Momenteel ben ik flexitarier, ik kook voor mezelf geen vlees (wel af en toe vis), maar als ik bij andere mensen eet, eet ik graag wat de pot schaft omdat ik het belangrijk vind een 'makkelijke gast' te zijn. Mochten ze mij vragen of ik voorkeur heb voor eten of waar ik zin in heb ga ik wel graag voor een vegetarische optie. Het is voor mij relatief makkelijk geen vlees te eten omdat ik dit toch niet erg lekker vind, ik vind groente over het algemeen lekkerder dan vlees en vind het ook jammer dat bij veel mensen vlees het 'hoofdingrediënt' is van een goeie maaltijd. Wel eet ik veel kaas, zuivel en eieren.

Ik heb besloten volgende maand een weekje veganistisch te gaan eten om eens uit te proberen hoe dat bevalt, om voor mezelf bewustwording te creëren waar allemaal dierlijke producten in zitten, hoe lastig dit is in 'sociale situaties' en natuurlijk duurzaamheid, dierenwelzijn en het is gezond :D
Daarom wil ik nu alvast een beetje volgen om inspiratie op te doen voor lekkere gerechten, om ideeën te krijgen van wat ik wel en niet 'mag' in die week etc.