Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:16

De boel zal wel vettiger worden van die melk, en veel mensen hier vinden dat waarschijnlijk lekkerder. Ik vond vroeger toen ik nog wel vlees at dat vet ook altijd zo vies (en al helemaal als ik het bovenin mijn melk zag drijven..), en heb nog steeds zoiets van nou, liever niet. :') Bedankt voor het linkje! Ik ga zeker eens zoiets proberen als ik de ruimte heb om zelf te koken. :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:24

Pfff, vind het soms allemaal wel erg lastig. Had voor vanavond een recept met geprakte aardappels en bloemkool uitgezocht (geen tijd meer voor de pizza). Nu had mijn moeder dus aardappelpuree gebruikt ipv geprakte aardappels. Prima, zou ik denk ik zelf ook doen. Alleen had ze dus 2 soorten, 1tje waarbij ze zelf nog melk bij toe moest voegen en 1tje waarbij ze alleen water toe hoefde te voegen. Dus is zij braaf voor diegene met water gegaan, er niet bij stil gestaan dat de melkpoeder dan dus al in de puree zelf zat. Hoewel ik hier dus best van baal, kan ik het haar moeilijk kwalijk nemen, had daar zelf gewoon rekening mee moeten houden en van te voren aan moeten geven welke puree ze wel en niet kon gebruiken. Dus op zo’n moment eet ik maar braaf m’n bordje leeg, hoewel ik me er niet prettig bij voel.

Maar nu had ik vanmiddag dus ook appeltaart gemaakt en zouden we dat als toetje gaan eten. Kom ik de keuken in, zit ze vrolijk slagroom over de hele taart te smeren. Toen ben ik wel even erg boos geworden. Waarschijnlijk was ze gewoon moe en heeft ze er echt niet bij stil gestaan, maar ik word er op zulke momenten zo moedeloos van. Is het nou echt zo moeilijk?

Ik wil er ook echt voor zorgen dat zij geen aversie tegen het veganisme krijgt, want dan gaat het denk ik straks alleen nog maar moeilijker worden. Zo tolereer ik best veel, eet dus ook wel dingen als zij er per ongeluk niet aan gedacht heeft zoals met het gerecht van vanavond. Maar ik word ook een beetje moe van het elke keer maar weer zeggen dat ik dus geen roomboter door m’n taart wil, of crème fraiche door het gerecht. Is het nou zo moeilijk om dat te onthouden? Heb ook al wel aangeboden om zelf te koken, maar ze zegt dat ze het koken juist wel erg leuk vind en ze doet dit dus vaak uitgebreid op de woensdagmiddag en in het weekend. En aangezien de gerechten meestal voor 4 of meer personen zijn, kan ik er vaak wel 2 a 3 dagen mee vooruit. Dus als ik dan daarnaast nog zelf ga koken, dan blijft er weer erg veel over.

Als positieve afsluiter: We hebben hier kermis en het leukste daaraan vind ik altijd de oliebollen. En ja ja, ze waren hier gewoon veganistisch *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:59

Het is ook echt gewoon moeilijk. Mijn man gaat ook wel eens de fout in. Mijn schoonvader gaf onze zoon een hapje slagroom. Verschil is alleen wel dat hij er dus goed ziek van wordt. Of mijn ouders die even vlees braden in bakolie met droge melkbestanddelen.
Ik vind het al vrij lastig om met zoveel rekening te moeten houden, maar het zit in mijn systeem omdat voor mijzelf. Dat maakte het ook makkelijker om voor hem te kijken. Maar als je het niet gewend bent en je bent er incidenteel mee bezig, is het ook best lastig. En sommige ingrediënten staan zo mooi verpakt dat ik ook een lijstje heb met synoniemen :=

Leuk is het niet. Ik heb vaak ook erg gebaald als ze weer niet aan mij hadden gedacht en ik op een verjaardag een de droge stokbroodjes zat te kauwen (alternatief was eten waar ik ziek van werd :') ) Enige remedie is zelf boodschappen doen en koken. En even een lijstje maken met wat je wel en niet mag, kan moeder dat in de keuken hangen.

Ik geef mijn kind altijd eten mee :) ook zeer effectief

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:39

Klopt helemaal vuurneon, en ik ben ook hartstikke blij dat het voor mij geen gezondheidskwestie is, want iets moeten eten waarvan je weet dat je er ziek van wordt (of dat je kind ziek wordt) is natuurlijk nog veel vervelender.
Ik begrijp ook wel dat het lastig is als je er zelf niet in zit en ik ben heel dankbaar voor wat ze allemaal voor mij doet. Wil daarom dus ook niet teveel kritiek leveren als ze dus een keer de mist in gaat. Alleen vind ik het dus heel moeilijk om een evenwicht hierin te vinden. Tot een tijdje terug durfde ik er niet te veel over te zeggen, omdat ik niet ondankbaar wil zijn en het haar niet te moeilijk wil maken. Maar dat had als resultaat dat ik eigenlijk vegetarisch at in plaats van veganistisch. Nu wil ik er toch weer wat werk van maken, maar vind het dus erg moeilijk om er iets over te zeggen, zonder meteen ondankbaar te klinken.

Boodschappen voor mijn avond eten kies ik nu sinds een tijdje inderdaad zelf uit, dat maakt al erg veel verschil. Alleen heeft ze dus soms nog wel wat in huis staan wat ze dus gebruikt en dan gaat het nog wel eens mis.

Daarnaast voer ik momenteel de eeuwige strijd tussen opeten of weggooien. Voor de rest maakt ze namelijk wel gewoon dingen met melk en ei. Alleen meestal maakt ze teveel, waarna dus de rest wordt weggegooid (of bewaard, maar dan wordt het vaak de dag erna alsnog weggegooid). Op die momenten weet ik ook gewoon echt niet wat ik moet doen. Opeten bevestigd dat ik het niet erg vind om melk/eieren te eten. Maar weggooien gaat dan ook weer heel erg tegen m'n principes in. Op zulke momenten zou ik graag weer op mijzelf wonen, zoveel makkelijker :+

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:42

joey_lover schreef:
Pfff, vind het soms allemaal wel erg lastig. Had voor vanavond een recept met geprakte aardappels en bloemkool uitgezocht (geen tijd meer voor de pizza). Nu had mijn moeder dus aardappelpuree gebruikt ipv geprakte aardappels. Prima, zou ik denk ik zelf ook doen. Alleen had ze dus 2 soorten, 1tje waarbij ze zelf nog melk bij toe moest voegen en 1tje waarbij ze alleen water toe hoefde te voegen. Dus is zij braaf voor diegene met water gegaan, er niet bij stil gestaan dat de melkpoeder dan dus al in de puree zelf zat. Hoewel ik hier dus best van baal, kan ik het haar moeilijk kwalijk nemen, had daar zelf gewoon rekening mee moeten houden en van te voren aan moeten geven welke puree ze wel en niet kon gebruiken. Dus op zo’n moment eet ik maar braaf m’n bordje leeg, hoewel ik me er niet prettig bij voel.

Volgens Tobias Leenaert maak je op zo'n moment de juiste beslissing :) http://veganstrategist.org/en/2015/09/1 ... e-lasagne/

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:37

Lastig, ik moet er echt gewoon niet meer aan denken om dierlijke producten te eten en daarnaast ben ik er ook redelijk gevoelig voor, dus grote kans dat ik na het eten van dierlijke producten onwijze buikpijn krijg/me niet lekker voel.

Ik zorg er dus echt voor dat dit soort situaties niet voorkomen door merken te noemen, zelf de boodschappen te doen of mee te nemen, bij mij te koken, goed uit te leggen waarnaar te kijken op de verpakking.

Mijn vriend zijn oma heeft een keer voor mij een vleesvervanger gekocht waar ei in zat, maar daar kwam ik al achter vóór het koken, omdat ze de verpakking voor de zekerheid aan me liet zien. Ik heb het toen eerlijk gezegd en het niet gegeten. Ze vond het geen probleem en zei dat ze het dan zelf wel leuk vond om een keer te eten. Net als die gourmet waar ik vorige pagina over typte, nichtjes hadden mega hun best gedaan voor mij en ook gevulde champignons met pesto gemaakt. In de meeste pesto's uit de winkel zit kaas, dus daar heb ik wel voorzichtig naar gevraagd. Gelukkig waren er nog 19 mensen die het wel konden opeten. Dat zijn eigenlijk de enige twee momenten in twee jaar.. Blijft wel een gevoelig onderwerp ja.

Maanoogje

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:15

Ik merk zeker ook na het lezen van dit topic dat ik steeds meer dierlijke producten ben gaan mijden. Ik heb mijn moeder al verteld dat ze geen nieuwe kaas voor me hoeft te kopen, maar liever iets als jam. Ik merk dat ik nu met het opeten van mijn kaas wat nog over is (want weggooien vind ik echt erg) bijna net zoveel moeite heb als het delen van voedsel met iemand waarvan ik weet dat er vlees tussen heeft gezeten, zoals bami of tomatensoep uit blik bijvoorbeeld. Ik ben vast gevoelig voor de mentale beelden die ik krijg als ik wel dierlijke producten naar binnen werk. Als ik naar mijn werk fiets zie ik ook altijd koeien lopen die gemolken worden en vervolgens naar buiten gaan. Echt een vreemd gezicht hoor, al die beesten zo in een rijtje.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:56

Ik zou het dan ook gegeten hebben, niet met melk en vlees maar ei wel. Omdat ik daar niet zo heftig op reageer. Weggooien vind ik inderdaad veel meer zonde dan het dan uiteindelijk op te eten in de hoop dat m'n lichaam er nog wat voedingsstoffen uit haalt. Ik overweeg altijd wel een hoop en tis daarom nog niet voor gekomen. Ik zou er dan voor kiezen het in te vriezen voor mijn man (niet volledig vegan) of het bijvoorbeeld langs te brengen bij vrienden zodat zij niet meer hoeven te koken.

Morgen afspraak bij de huisarts voor een bloedtest. Ben zo benieuwd :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:04

Interessant Eef!
Ik heb het ook laten doen toen ik een half jaar vegan was. Ik wil het dit jaar ook nog wel eens doen. Zaterdag eet ik precies twee jaar vegan, dus wel eens goed om te weten hoe het er nu voor staat ja.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:16

Hebben jullie een handig lijstje met dierlijk spul dat in kant en klaar eten zit verstopt? Ik vind het al lastig om vegetarische producten te vinden met al die aroma's en bijv stremsel. Nu is het alternatief natuurlijk je eigen sauzen altijd bereiden, maar daar heb ik denk ik te weinig tijd voor met koken (tenzij iemand hier simpele receptjes voor heeft).

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:41

Simoonzel schreef:
Hebben jullie een handig lijstje met dierlijk spul dat in kant en klaar eten zit verstopt? Ik vind het al lastig om vegetarische producten te vinden met al die aroma's en bijv stremsel. Nu is het alternatief natuurlijk je eigen sauzen altijd bereiden, maar daar heb ik denk ik te weinig tijd voor met koken (tenzij iemand hier simpele receptjes voor heeft).

Simpele pasta saus: tomaten puree + water (in kleine scheuten toevoegen tot je de gewenste dikte hebt bereikt) + italiaanse kruiden (heb je al kant en klaar in potjes, bij de kruiden afdeling in de winkel) en wat zout en peper
Simpele room saus: olijfolie (flinke scheut) + bloem (+/- 2 eetlepels) + sojamelk (of welke melk vervanger dan ook je voorkeur heeft) in kleine scheuten toevoegen, zodra het weer te dik wordt weer wat melkvervanger er bij tot hij naar wens is qua dikte + zout en peper (ik heb er laatst ook wat italiaanse kruiden doorheen gedaan, heerlijk)

Als je ze te flauw vindt gewoon wat extra kruiden er doorheen doen! :j

Verder heb ik nog niet geknutseld omdat ik pas een week veganist ben maar als ik met nog meer simpele oplossingen kom deel ik ze wel. Het kost in elk geval absoluut niet veel tijd! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:14

Pastasaus maken is geen werk, ik pleur ales in de steamer en dan in de blender en even zeven en klaar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:25

Steamer, blender, zeef?????? Dat heb ik nog niet eens in huis joh! :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:18

Dat dus idd vn :') wortel, tomaat, olijf, kruiden <3 jum!

Ik heb voor vanavond de kipsnitzel gehaald van vivera, ben benieuwd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:15

Gemak dient de mens :P

Ik heb nu pastasaus van cherrytomaten. Zo'n moestuintje van de AH geplant en opgekweekt en levert zoveel cherrytomaten dat ik nu al 3 bakken pastasaus voor 2 personen heb in de vriezer en er komen nog meer tomaten aan. De eerste lading was ik vergeten te zeven, dat was goor! Duizenden pitjes :')
Basilicum komt ook van zo'n moestuintje.
Ik maak pastasaus met tomaten, basilicum, sjalotje, peper, zout en knoflook

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:05

Letten jullie eigenlijk nog op wat je eet en dan bedoel ik qua voedingstoffen? Momenteel kies ik gewoon een stel veganistische recepten uit die mij lekker lijken, maar let ik er niet heel erg op of ik met die recepten alles voldoende binnen krijg. Is dat nodig? Hoe doen jullie dat? Nu denk ik dat ik momenteel sowieso nog wel goed zit, omdat ik dus door de week heen toch nog wel zo af en toe melk of ei binnen krijg. B12 bij gaan slikken is waarschijnlijk wel alvast een goed idee.

@Mallow, is de bloedtest om te kijken of je genoeg voedingstoffen binnen krijgt?

269_life schreef:
Volgens Tobias Leenaert maak je op zo'n moment de juiste beslissing :) http://veganstrategist.org/en/2015/09/1 ... e-lasagne/

Kan mij hier voor nu wel in vinden :j Nu scheelt het denk ik ook dat ik nog heel erg in de overgangsfase zit en dat ik geen gezondheidsklachten krijg als ik het wel eet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:07

Deed jij dat voordat je veganist was? :) Ik denk dat, mits je een beetje gevarieerd en voldoende eet + je B12 bijneemt, je over het algemeen wel goed zit.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:55

Op een doordeweekse dag is pastasaus hier ook gewoon ui + knoflook + gedroogde kruiden + blik/kartonnen pakje gezeefde tomaten + klein blikje tomatenpuree en wat verse tomaten.
Net nog gegeten met champignons, courgette, olijven, zeewier pasta en rucola. Yumm
Oja en edelgistvlokken erover op het laatst :9

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:59

Bliksem schreef:
Op een doordeweekse dag is pastasaus hier ook gewoon ui + knoflook + gedroogde kruiden + blik/kartonnen pakje gezeefde tomaten + klein blikje tomatenpuree en wat verse tomaten.
Net nog gegeten met champignons, courgette, olijven, zeewier pasta en rucola. Yumm

En hoe maken jullie zo'n saus dan als saus die op je pasta blijft liggen ipv soep? Want als ik die saus op deze manier maak is hij of te dun of te dik :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:16

Tomaten gebruiken met weinig sap :D
Ik doe er ook wel eens sojabrokken door, daar wordt ie ook wat dikker van.
En anders gewoon binden met wat maizena.
Maar als ik purree maak van mijn verse tomaten, om in te maken, dan filter ik het sap er eerst uit met kaasdoek en dan hou ik een mooie, ingedikte purree over.. En van het sap maar ik tomatensoep :9

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:33

8nnemiek schreef:
...met kaasdoek...

NIET VEGAN

:D ;) :+ }:0 }:0

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:49

420BlazeIt schreef:
Bliksem schreef:

En hoe maken jullie zo'n saus dan als saus die op je pasta blijft liggen ipv soep? Want als ik die saus op deze manier maak is hij of te dun of te dik :+

Lang genoeg laten "inkoken" helpt ook :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:13

269_life schreef:
8nnemiek schreef:
...met kaasdoek...

NIET VEGAN

:D ;) :+ }:0 }:0

:oo
:')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:25

Om te controleren of ik door het plantaardig eten geen tekorten heb inderdaad :j slik vitamine B12 bij maar verder (nog) niets. B12 heb ik wel echt nodig, een paar dagen zonder voel ik me echt niet goed.

Waar kopen jullie de edelgist vlokken? En zeewier pasta shel? :D

Een kaasdoek. Tfoe! :')