Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:05

Tijdens thuiswerken is dat idd wel een optie. Verder ben ik vaak bezig/in meetings dus dat is lastiger.. Ik ga mijn best doen de komende dagen! Moet gewoon een nieuwe gewoonte worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:28

Anoniem schreef:
Ik drink echt veel te weinig, vaak minder dan een halve liter per dag := Vinden jullie het goed als ik dit topic een tijdje gebruik als stok achter de deur?

En nog een vraag: wat zijn jullie ervaringen met macapoeder? Geeft het veel energie?

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik slanker ben. Toen ik dikker was had ik eigenlijk altijd dorst, nu nauwelijks meer, hoe warm het ook is, of hoeveel ik ook sport. Ik probeer3weer meer te drinken, maar dat is écht lastig als je geen dorst hebt, omdat je er dan gewoon niet aan denkt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:41

Klopt! Ik vind het zo apart dat sommige mensen dat met eten hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:46

Ik postte laatst de waarden van rijst/kokosmelk:

Per serving van 200ml:
- kcal: 124
- suiker (niet extra toegevoegd): 13g
- vet: 2g
- verzadigd: 1.6g
- sodium: 0.06g

Ingredienten zijn water, italiaanse rijst (17%), kokosmelk (4%), zeezout en natural coconut flavour.

Hier nu ook die van de spelt/amandelmelk:

Per serving van 200ml:
- kcal: 188
- suiker (niet extra toegevoegd): 13g
- vet: 4.8g
- verzadigd: 0.6g
- sodium: 0.1g
- vezels: 1.2g

Wat vinden jullie? Spelt beter ivm minder verzadigd vet?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:43

Nog meer bokkers uit Groningen die hier komende woensdag heengaan? https://www.facebook.com/events/446013778828305/

Ik pak de draad ook weer beetje bij beetje op qua gezond eten, merk toch wel omdat de omgeving niet gericht is op 100% natuurlijk, gezond eten, het toch lastig is om zo 'streng' voor jezelf te blijven. Maar gisteren een heerlijke fruitcocktail gemaakt en met veel plezier zitten oplepelen en slurpen voor de tv. Vanavond staan er verse asperges op het menu, zaterdag op de Ommerlandermarkt gekocht voor maar 2.95 de kilo.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:48

Klinkt leuk die actie in Groningen! Zit er nog een tijd aan gebonden ofzo?

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:58

Even een stipje :) ga binnen kort samen wonen en wil dan ook veel gezonder gaan eten. Nu is het dus bij mijn schoonouders verplicht om mee te eten en veel aardappels en hele bak vla. Ga ik dus binnen een maand dus helemaal omgooien. wil ook afvallen weeg nu 85 met 1.74 ( weet het veelste veel) maar als ik nu gezond wil eten wil niemand mee eten en word ik raar aangekeken. Dus ga de boeg omgooien. Iemand tips om er mee te beginnen?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:44

probeer de hello fresh box , doe het een paar weken en dan stop je en dan weet je hele lekkere gezonde recepten
en op internet zijn ook een hele boel lekkere en goede recepten te vinden

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:39

Anoniem schreef:
Tijdens thuiswerken is dat idd wel een optie. Verder ben ik vaak bezig/in meetings dus dat is lastiger.. Ik ga mijn best doen de komende dagen! Moet gewoon een nieuwe gewoonte worden.

Ik dronk vroeger (een half jaar geleden) ook echt met moeite een halve liter. Ik neem nu gewoon een 1L fles en die neem ik overal naar mee samen met een plastieken glaasje. Als ik dan op restaurant ga of ergens gaan eten dan bestel ik daar gewoon water ook. Maar die fles moet op :).

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:42

Anoniem schreef:
Klopt! Ik vind het zo apart dat sommige mensen dat met eten hebben :)

Haha ik zou toch wel nooit vergeten om te eten :p drank is iets anders, zelf cola ofzo, vind ik allemaal niet zo moeilijk om te weerstaan. Alhoewel zoet wit wijntje smaakt wel ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:06

Ik zit op 0.3L so far. Bijtanken! :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:55

Iloveswan: Begin met kleine stapjes, schrap alle ongezonde tussendoortjes en haal wekelijks een flinke portie fruit. Trek = fruit, en geen chips, snoep, koek en dergelijke meer.
Als er 's avonds een keer geen / weinig groente gemaakt wordt, is het altijd handig om een krop sla in de koelkast te hebben en wat tomaatjes. Met een beetje azijn en olijfolie heb je dan altijd groente voor 's avonds (of als lunch) bij de hand. Verder de ongezonde sausjes schrappen (mayo etc) en de frisdranken inruilen voor water. En als je de mogelijkheid hebt: volkoren / speltbrood in plaats van wit brood.

Volgens mij ben je dan al meer dan aardig op weg :)

Oei Gast7391 dan moet je idd even bijtanken :P Denk aan hoe goed je je morgen zult voelen met een platte niet-opgeblazen buik :j

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:19

Phylos schreef:
Klinkt leuk die actie in Groningen! Zit er nog een tijd aan gebonden ofzo?

Het 'begint' geloof ik om 10 uur, maar denk dat je ook wel kan binnenlopen. Het is meer de gelegenheid om met YFM Groningen in contact te komen. Ik wil graag wel actiever worden binnen deze organisatie, ik ben namelijk sinds twee weken lid geworden van de Slow Food Movement. Zaterdag 28 juni ga ik ook naar 'Damn the food waste' in Amsterdam op het museumplein, ze gaan met 'afgekeurde' groenten een maaltijd bereiden voor 5000 mensen en er zijn allemaal lezingen, workshops etc. Lijkt me super leuk en interessant. :)

Morgen weer naar de markt, wat groenten en fruit inslaan. :)

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:35

Iemand die weet wat het verschil tussen amber albarda en de voedselzandloper boeken? Voegt de voedselzandloper nog wat toe op de boeken van amber? Die heb ik namelijk alle 3..

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:42

Iloveiswan schreef:
Even een stipje :) ga binnen kort samen wonen en wil dan ook veel gezonder gaan eten. Nu is het dus bij mijn schoonouders verplicht om mee te eten en veel aardappels en hele bak vla. Ga ik dus binnen een maand dus helemaal omgooien. wil ook afvallen weeg nu 85 met 1.74 ( weet het veelste veel) maar als ik nu gezond wil eten wil niemand mee eten en word ik raar aangekeken. Dus ga de boeg omgooien. Iemand tips om er mee te beginnen?

Maar als jij geen vla wilt eten dan doe je dat toch gewoon niet? Ik woon momenteel ook nog bij mijn ouders maar ik een geen vla na het eten, en zij wel.

Verder ga ik mee met de tips van Bhriseis :)

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:48

Daenerys schreef:
Iloveiswan schreef:

Maar als jij geen vla wilt eten dan doe je dat toch gewoon niet? Ik woon momenteel ook nog bij mijn ouders maar ik een geen vla na het eten, en zij wel.

Verder ga ik mee met de tips van Bhriseis :)

ja ik ga zeker die tips opvolgen volgende maand.

Tja hier is het een vast iets ofzo dat vla eten (schoonvader is autistisch) dus als iemand iets anders doet dan hij het wilt word die boos en helemaal in de war. Neem ook maar een bodempje en derest een volle bak :S
Ben al recepten enzovoort aan het opzoeken voor volgende maand en gelukkig wil mijn vriend mee werken :P

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:49

Dat is lastig idd. Wel fijn dat je vriend mee wil doen, kunnen jullie samen gezonder gaan eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:00

Zo'n 50 euro per week schat ik.

Ik heb ook een tijdje van vrij weinig geleefd, kocht toen voornamelijk zilvervliesrijst, tomaten, diepvriesgroenten, yoghurt, crackers, appels en pindakaas :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:01

Je kan naar de markt gaan, vooral op zaterdagmiddag tref je dan wel koopjes en ik let met groente en fruit sowieso op de aanbiedingen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:04

Wij zitten ongeveer in hetzelfde schuitje :) Wel 2 inkomens, maar dat komt neer op een klein inkomen van 1 persoon eigenlijk.

Wij hebben gekozen om geen mobieltjes en kabeltv te nemen, zodat we gewoon gezond boodschappen kunnen doen. Hier is er dus geen limit op groenten en fruit en ik koop regelmatig duurdere aparte levensmiddelen, daar staat tegenover dat wij verder veel soberder leven dan als 'normaal' wordt gezien. Wij leven al 7 jaar zo en wij zijn er gelukkig mee :)

Ik geef gemiddeld 10-15 euro per dag uit voor ons tweetjes, soms wat meer en soms wat minder. Daarnaast heb ik elke week een bio groenten en fruit pakket wat bij elkaar 15 euro per week kost. Reken maar uit :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:05

Mariska_87 schreef:
Iemand die weet wat het verschil tussen amber albarda en de voedselzandloper boeken? Voegt de voedselzandloper nog wat toe op de boeken van amber? Die heb ik namelijk alle 3..

De Voedselzandloper zegt toch nog wel hele andere dingen dan AA (is extremer). Ik eet volgens een combinatie van beide.

Wij doen trouwens voor ongeveer 70-75 euro per week aan boodschappen (maar dat is inclusief kattenvoer).

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:04

Thanx Toad! Dan ga ik die bestellen bij bol.

Zo'n Groentepakket waar haal je die weg? Klinkt wel interessant.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:02

RoosG, kijk ook eens voor diepvriesgroente en fruit. Dit zijn goede alternatieven voor verse producten.
Wij hebben altijd standaart een zak mexicaanse wokgroente van de Lidl in de diepvries en diverse soorten fruit van de AH. Maar ik haal ook regelmatig diepvries doperwtjes of andere groentes.
Daarnaast vriezen wij hier ook zaken groenten in die uit een actie komen, bijvoorbeeld 2 zaken wokgroente voor de prijs van 1. De tweede zak verdwijnt dan in de diepvries.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:15

Mariska: Hangt denk ik een beetje vanaf waar je woont. Ik ken het Odin pakket, Kievit, nog één of ander pakket bij de Ekoplaza hier en nu heb ik een pakket van BioBoer Giel bij de Coop tegenover me. Maar echt tevreden ben ik niet, dus ik ga het binnenkort afzeggen en het Kievit pakket bij de Ekoplaza proberen :)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:18

Je hebt ook de vitatas. Ik heb odin en kievit geprobeerd maar vind de vitatas het fijnst en t best qua kwaliteit (en je kunt ook makkelijk wisselen van tas als je is iets anders wilt)