Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

No Meat athlete bijvoorbeeld, en ik weet er even geen meer maar kan wel meer opzoeken voor je
https://www.jeffsanders.com/top-10-blog ... -athletes/
zie ook: http://www.greatveganathletes.com/

Die heeft alleen echt een super dik accent haha
Sorry overigens voor dit warrige verhaal. Marijkjuh schreef:Ik zit in een dilemma en ben ervan overtuigd dat hier vast en zeker mensen zijn die dit soortgelijke dilemma's hebben (of in het verleden hebben gehad)
Na een jaar of 10 vegetarisch en nu een maand veganistisch begin ik twijfelen aan de hele beweging. Ja, dieren dood maken om te eten is zielig en ja, het is slecht voor het milieu. Maar ik kom uit een familie van boeren en kaasmakers en heb dus in het echt nog nooit schrijnende situaties gezien. Vooral als ik verhalen op internet lees over die misstanden in de melk/vleesindustrie raak ik in de war, want zo kom ik het niet tegen in het dagelijks leven. Stiekem ben ik ook nieuwsgierig naar vlees en wil ik graag bakken met zuivel en eieren, maar van de andere kant ben ik er gepassioneerd over milieuproblematiek en vind ik dierlijke producten in dat opzicht niet kunnen. En ik wil ook wel is lekker buiten de deur kunnen eten, aangezien het aanbod in vegetarische en veganistische gerechten hier in de regio enorm teleurstellend is.
Hebben andere mensen in dit topic ook soortgelijke fase's doorgemaakt? Ik ben erg in tweestrijd op het momentSorry overigens voor dit warrige verhaal.
nu een maand vegan om het eens te proberen. Maar het dierenleed, ik zie het niet zoals veel vegans het zien, zeker niet als je bewust inkoopt.
Maar leggen ze wel, dan geniet ik ervan.
wij maken altijd de saus uit dit recept en die smaakt echt nagenoeg hetzelfde als een knoflooksausje uit de winkel 
Maar sowieso is mijn belangrijkste motivatie de impact die dierlijk eten op het milieu heeft. Dat kan ik voor mezelf gewoon niet goedpraten.
)
Selka schreef:Zelf eet ik Vegan omdat ik vind dat ik geen recht heb om een ander levend wezen dood te maken, zeker ook niet omdat ik het niet eens nodig heb. Hoezo onnodig leed? Daarbij is het beter voor het milieu om geen dierlijke producten te eten en voor mijn gezondheid. In mijn ogen een win-win situatie
) en draag niet bij aan leed in de vee-industrie. Want hoe je het ook wendt of keert, er moet altijd een dier gedood wordt voor dierlijke producten die je gebruikt. Voor melk, voor vlees, voor honing, voor vis (waarbij bij vis er nog superveel bijvangst is en alle nadelen voor dieren als dolfijnen die minder te eten hebben...) . En een dier doodmaken vind ik per definitie het veroorzaken van leed: dat dier is bewust geweest, kon angst voelen, liefde, vriendschap, pijn. Hoewel dit bij vissen in een wat primitievere vorm aanwezig is heb je daar dus weer de issue van het oceaanleven dat op dit moment compleet uit balans wordt gebracht (en wat misschien nooit meer goedkomt, zelfs niet als we nu allemaal vandaag stoppen met vis eten). Ik vind het op geen enkele manier te rechtvaardigen om een dier te doden zodat een mens kan eten (of om een proces in gang te houden, zoals legkippen die de soep in gaan als ze minder gaan leggen). Ik vind het ook niet te vergelijken met een leeuw die een zebra eet - die leeuw kan niet anders, ik wel
Gelukkig maar!
), er steeds meer mogelijkheden zijn om in het 'openbare leven' plantaardig te eten, en je bijna alle voedingsstoffen uit een plantaardige voeding kunt halen (uitgezonderd B12 wat je eenvoudig in een pilletje kunt slikken), waarom zou je dan in vredesnaam kiezen voor een dieet wat stelselmatig dieren doodmaakt?
want ik kan me wel vinden in jou standpunt, ben er zeker niet tegen. Maar deel hem niet 100%.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen zo'n vraag oprecht kunnen beredeneren met "nee, ik vind het niet erg dat er dieren doodgaan voor mij ondanks dat er talloze alternatieven zijn die net zo goed of beter zijn". Ik ga niemand tegenhouden om vlees te eten, maar verdrietig vind ik het wel
(dit is overigens naar niemand specifiek gericht, ik hou echt niet bij wie wat wel en niet eet
)
dus of je 2x per week wat krachttraining doet of 6-7 dagen per week traint en er echt een levensstijl van hebt gemaakt.
Later zei mijn moeder: 'maar zijn al die andere dieren dan niet ook zielig?' en toen ben ik samen met mijn beste vriendin helemaal gestopt met vlees eten. Toen ik wat ouder werd ging het minder om de zielige diertjes maar vond ik het gewoon onnodig dat er speciaal voor mij dieren gefokt en gedood worden.