Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:49

Ik neem voor extra eiwitten dagelijks mn shotje spirulina en mijn man daar nog extra wheypoeder bij, ook die is vegan te krijgen.

Saul

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:54

Bedankt, wat een goede tip!
Die ga ik ook proberen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:53

En de vegetarische slager is niet van zuivel gemaakt maar meestal van lupinebonen ;)
Sommige bevatten wat ei, maar het is iig stuk beter dan vlees e..d in het kader van duurzaamheid.
Verder zou je kunnen kiezen om op je sportdagen een bakje kwark of een stukje vlees te kunnen eten en de andere dagen niet :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:28

Hallo hier een vegan triatleet :wave:
Ik gebruik eiwitpoeder van de Holland & Barett, moet wel een ander merk gaan vinden want deze verkopen ze niet meer. Verder veel bonen eten en vegan atleten volgen op Facebook enzo :) No Meat athlete bijvoorbeeld, en ik weet er even geen meer maar kan wel meer opzoeken voor je :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 02:00

Hier vind je alvast een leuke lijst, het is wel een tamelijk oude post maar veganbodybuilding is bijvoorbeeld een leuke start :) https://www.jeffsanders.com/top-10-blog ... -athletes/
wist je trouwens dat Patrik Boubian (volgens mij spel ik zijn achternaam verkeerd), sterkste man ter wereld, veganist is? Er zijn ontzettend veel atleten die juist de omschakeling maken omdat een plantaardig dieet zó goed voor je lichaam is, je herstelt veel sneller en je krijgt minder vet binnen. Ga eens rondkijken, en je zult zien dat je echt geen dierlijke producten nodig hebt voor een sterk lichaam :Y) zie ook: http://www.greatveganathletes.com/

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 05:10

Bedankt voor de tips en links!
Heb zelf geen Facebook dus dat valt af maar volgens mij is er genoeg te vinden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:27

Geen probleem +:)+

Op youtube vind je ook mega veel vlogs die leuk zijn om te kijken. MuscleNMind is ook een leuke, weet niet hoe serieus je bent :) Hij is overigens nog steeds vegan voor zover ik weet

Deze is ook leuk, vind hem altijd leuk vertellen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:11

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:28

Oja naturallystefanie := Die heeft alleen echt een super dik accent haha

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:36

Ik zit in een dilemma en ben ervan overtuigd dat hier vast en zeker mensen zijn die dit soortgelijke dilemma's hebben (of in het verleden hebben gehad)

Na een jaar of 10 vegetarisch en nu een maand veganistisch begin ik twijfelen aan de hele beweging. Ja, dieren dood maken om te eten is zielig en ja, het is slecht voor het milieu. Maar ik kom uit een familie van boeren en kaasmakers en heb dus in het echt nog nooit schrijnende situaties gezien. Vooral als ik verhalen op internet lees over die misstanden in de melk/vleesindustrie raak ik in de war, want zo kom ik het niet tegen in het dagelijks leven. Stiekem ben ik ook nieuwsgierig naar vlees en wil ik graag bakken met zuivel en eieren, maar van de andere kant ben ik er gepassioneerd over milieuproblematiek en vind ik dierlijke producten in dat opzicht niet kunnen. En ik wil ook wel is lekker buiten de deur kunnen eten, aangezien het aanbod in vegetarische en veganistische gerechten hier in de regio enorm teleurstellend is.

Hebben andere mensen in dit topic ook soortgelijke fase's doorgemaakt? Ik ben erg in tweestrijd op het moment -O- Sorry overigens voor dit warrige verhaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:02

Jotoma schreef:
Ik neem voor extra eiwitten dagelijks mn shotje spirulina en mijn man daar nog extra wheypoeder bij, ook die is vegan te krijgen.

Ik gebruik ook spirulina, in tabletvorm.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:14

Marijke, ik begrijp dat ergens wel. Wij hebben na jaren vegetarisch eten ook een periode zo af en toe biologisch vlees gegeten omdat er in het gezin flinke discussies waren over de door jou genoemde onderwerpen. Mijn oudste studeert dierwetenschappen in Wageningen, dus komt ook veel met veehouderij in aanraking. En wij wonen er ook letterlijk tussen in.
Maar het eten van vlees en andere dierlijke producten ging mij al heel snel heel erg tegen staan, dus besloot ik samen met mijn jongste van 10 (die zelfs nee tegen een roomijsje zegt, en snoep controleert op ingrediënten) dat wij het niet willen eten. De rest van de familie was het er wel mee eens in zoverre dat ze thuis plantaardig eten prima vinden maar bij vrienden gewoon vlees eten. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, is hun keuze.
Ik voel mij vele malen beter bij een plantaardig dieet, ik vind het ook echt lekkerder. Maar vooral het dierenleed, wat ik jammer genoeg wel zie in mijn omgeving, wil ik niet aan meewerken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:28

Marijkjuh schreef:
Ik zit in een dilemma en ben ervan overtuigd dat hier vast en zeker mensen zijn die dit soortgelijke dilemma's hebben (of in het verleden hebben gehad)

Na een jaar of 10 vegetarisch en nu een maand veganistisch begin ik twijfelen aan de hele beweging. Ja, dieren dood maken om te eten is zielig en ja, het is slecht voor het milieu. Maar ik kom uit een familie van boeren en kaasmakers en heb dus in het echt nog nooit schrijnende situaties gezien. Vooral als ik verhalen op internet lees over die misstanden in de melk/vleesindustrie raak ik in de war, want zo kom ik het niet tegen in het dagelijks leven. Stiekem ben ik ook nieuwsgierig naar vlees en wil ik graag bakken met zuivel en eieren, maar van de andere kant ben ik er gepassioneerd over milieuproblematiek en vind ik dierlijke producten in dat opzicht niet kunnen. En ik wil ook wel is lekker buiten de deur kunnen eten, aangezien het aanbod in vegetarische en veganistische gerechten hier in de regio enorm teleurstellend is.

Hebben andere mensen in dit topic ook soortgelijke fase's doorgemaakt? Ik ben erg in tweestrijd op het moment -O- Sorry overigens voor dit warrige verhaal.

Ik zit in diezelfde tweestrijd ;) nu een maand vegan om het eens te proberen. Maar het dierenleed, ik zie het niet zoals veel vegans het zien, zeker niet als je bewust inkoopt.
Ik vind alleen de hoeveelheden vlees en dierlijke producten die we gebruiken zo onnodig. M.i. Hoeft het allemaal niet zo zwart wit.
Na deze maand wil ik weer terug naar wat ik deed, maar met de vegan ervaring in mijn rugzak. Voor mij is dat
1. Whole foods. Zo min mogelijk bewerkte troep. Voedsel voor het lichaam, soms wat voedsel voor de ziel (dus wat lekkers). Alles wat mijn overgrootomaoma zou herkennen als voedsel is voedsel zeg maar.

2. Overwegend planten. Planten hebbn de hoofdrol in het koken, bij voorkeur uit het seizoen en uit NL. Vlees en zuivel mag, maar af en toe. Ook vleesvervangers wil ik beperken gezien wat daar allemaal in gestopt wordt, maar hebben de voorkeur boven gewoon vlees. In de praktijk zal dat zo'n 3-4x per week dierlijke producten zijn (1-2x vlees/vis; 2-3x pw zuivel). Vlees ed ook zoveel mogelijk lokaal en gelet op welzijn

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:01

Ik heb die tweestrijd een beetje over het veganistische. Vlees is voor mij in elk geval een dikke nee. Ik houd van dieren, eigenlijk van alle dieren. Ook al hebben ze een goed leven gehad, dan nog wil ik niet iets eten waar ik van hou.

Met melk en eieren e.d. vind ik het moeilijker. Ik heb besloten om zoveel mogelijk vegan te eten, omdat de producten uit de winkels niet eerlijk verkregen worden, ook met veel dierenleed.
Ik hou bijvoorbeeld veel van eieren.Ik heb nu 2 krielkippen en krijg er volgende week 2 kippen bij van Red een legkip. Die heb ik erbij genomen voor de eieren, zolang ze leggen. Leggen ze niet, dan heb ik pech :) Maar leggen ze wel, dan geniet ik ervan.
Voor zuivel heb ik nog geen goed alternatief gevonden, dus dat laat ik even zo, dan maar geen zuivel. Hoewel ik yoghurt dressing in wraps of knoflooksaus erg mis!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:16

Knoflooksaus kun je heel makkelijk zelf maken met vegan mayo :j wij maken altijd de saus uit dit recept en die smaakt echt nagenoeg hetzelfde als een knoflooksausje uit de winkel :)

Ik heb overigens voorlopig nog geen last van het dilemma dat jullie noemen. Heb zelf ook in een plattelandsomgeving gewoond en zag iedere dag als ik naar school fietste de kalfjes op de vrachtwagen geladen worden :( Maar sowieso is mijn belangrijkste motivatie de impact die dierlijk eten op het milieu heeft. Dat kan ik voor mezelf gewoon niet goedpraten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:30

Allemaal bedankt voor de tips!
Hoe serieus ik ben? Tsja ik zit nog in de beginfase dus zal niet direct overstappen op vegan. Wel al zo min mogelijk vlees en ook zuivel wil ik gaan beperken (wat ik kneiter moeilijk vind :\ )

Ik heb ook nog een vraag aan jullie. Zie dat sommige hem hierboven al beantwoord hebben.

Wat is jullie reden voor vegetarisch/veganistisch? Het milieu, het dierenleed of mss het feit dat dierlijke producten ontzettend ongezond schijnen te zijn en vlees zelfs diabetes, hartproblemen en kanker zou veroorzaken/versnellen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:36

Voor mij grotendeels mileu en gedeeltelijk ook gezondheid. Ik denk dat de hoeveelheden vlees die we nu eten gewoon niet bijdragen aan onze gezondheid. Ik geloof niet dat je dat zo zwart/wit moet stellen dat vlees allerlei ziektes veroorzaakt. Maar het is gewoon teveel, te vet en te overdadig en ik vins het gezonder vooral planten te eten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:44

Tja iedereen heeft een andere mate van tolerantie. Ik heb een tijdje tussen de boeren gewerkt en ik vind dat ik zeker wel misstanden ben tegengekomen.

Zelf eet ik Vegan omdat ik vind dat ik geen recht heb om een ander levend wezen dood te maken, zeker ook niet omdat ik het niet eens nodig heb. Hoezo onnodig leed? Daarbij is het beter voor het milieu om geen dierlijke producten te eten en voor mijn gezondheid. In mijn ogen een win-win situatie :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:57

Ik ben vega geworden - nog maar net, nu bijna drie maanden - vanwege de toestanden in de productie van het vlees. Ik geloof niet dat wat er bijvoorbeeld gebeurde in Tielt een uitzondering is. Overal zijn misstanden. Misschien niet in zo'n extreme mate als in Tielt, maar het is er zeker wel. Dat blijkt wel, nu weer met de beelden over hoe het er aan toe gaat met kippen.

Ik wil daar niet meer aan bijdragen. Sowieso de hele extreme massaproductie van dieren voor vlees, waarin het welzijn van het dier niet op nummer 1 staat, stond me altijd al tegen, maar is me nu helemaal tegen gaan staan.

Dat betekend niet dat ik absoluut tegen vlees ben. Ik vind het niet erg dat men dieren eet. Dieren eten dieren en wij ook. Als mijn oom een konijntje of ree zou schieten met jagen en het mij zou aanbieden in een stoofpot, zou ik het denk ik wel eten. Iemand die een eigen varken opfokt en humaan slacht bij de lokale slager, dikke prima. Zou ik in de toekomst ook wel graag zelf willen.

Maar gezien ik niet de mogelijkheid heb om mijn eigen dieren voor slacht te houden of zelf te jagen, dan hoef ik geen vlees. Niemand kan mij garantie geven hoe het gedood is en hoe het geleefd heeft. De lokale slager of boer kan dan wel allerlei beloftes geven en de jager om de hoek ook, maar alsnog weet je het niet zeker. Bleek wel, dat het vlees van de slagerij in Tielt werd geadverteerd bij keurslagers als diervriendelijk.

En daarom ben ik gestopt met vlees eten en probeer ik ook meer vegan te gaan, hoewel ik die overschakeling in 1x te extreem vind voor mij. Dat houd ik niet vol. Maar ik minder steeds meer.

Misschien later, als ik zelf een stukkie land hebt dat er een varken komt voor de slacht, en dat ik dan weer wat vlees eet. Maar misschien ook niet. Want ik mis het vlees eigenlijk totaal niet.. En als ik het niet zo nodig hoef, dan hoeft het ook niet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:14

Ik vind het nog steeds 'erg' dat er dieren dood moeten, maar dan bedenk ik me dat alles zo in elkaar zit. Letterlijk de hele planeet draait op leven en dood. In de natuur sterft een prooidier een vrij pijnlijke dood. Wij mensen zijn zo ver dat ik het niet vind kunnen als wij dieren net zo veel pijn doen als een leeuw of tijger.

Mensen eten wel te veel vlees, we moeten echt af van het idee dat vlees moet. Vlees is een calorierijk iets waar de meeste dieren zo veel mogelijk van proberen te eten, omdat het nou eenmaal veel energie levert en je nooit weet wanneer je weer kan eten. Maar mensen hebben dat helemaal niet nodig, wij komen om in het eten (wij hier in Nederland dan). Zo veel vlees (en zuivel) eten is ook slecht voor je. Te veel calorieën, te veel vet, cholesterol etc. Daarnaast is bewerkt vlees ook nog verschrikkelijk zout.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:14

Selka schreef:
Zelf eet ik Vegan omdat ik vind dat ik geen recht heb om een ander levend wezen dood te maken, zeker ook niet omdat ik het niet eens nodig heb. Hoezo onnodig leed? Daarbij is het beter voor het milieu om geen dierlijke producten te eten en voor mijn gezondheid. In mijn ogen een win-win situatie :)

Dit heb ik ongeveer ook :j
Ik eet heerlijk, gezond, voel me fit (okee nu niet zo maar dat komt omdat ik de hele dag naar m'n laptop zit te staren ivm tentamens :') ) en draag niet bij aan leed in de vee-industrie. Want hoe je het ook wendt of keert, er moet altijd een dier gedood wordt voor dierlijke producten die je gebruikt. Voor melk, voor vlees, voor honing, voor vis (waarbij bij vis er nog superveel bijvangst is en alle nadelen voor dieren als dolfijnen die minder te eten hebben...) . En een dier doodmaken vind ik per definitie het veroorzaken van leed: dat dier is bewust geweest, kon angst voelen, liefde, vriendschap, pijn. Hoewel dit bij vissen in een wat primitievere vorm aanwezig is heb je daar dus weer de issue van het oceaanleven dat op dit moment compleet uit balans wordt gebracht (en wat misschien nooit meer goedkomt, zelfs niet als we nu allemaal vandaag stoppen met vis eten). Ik vind het op geen enkele manier te rechtvaardigen om een dier te doden zodat een mens kan eten (of om een proces in gang te houden, zoals legkippen die de soep in gaan als ze minder gaan leggen). Ik vind het ook niet te vergelijken met een leeuw die een zebra eet - die leeuw kan niet anders, ik wel :) Gelukkig maar!

Wat eitjes van eigen kippen betreft, mocht ik ooit eigen kipjes hebben en die leggen eieren dan zou ik ze eerst aan henzelf willen aanbieden, vaak eten ze ze ook weer op om de verloren voedingsstoffen weer op te nemen. Als ze dat niet willen dan zou ik ze denk ik aan de buren geven, scheelt toch weer dat zij dan geen industrie-eitjes zullen kopen! :)

Al met al denk ik vaak: draai het eens om. Denk niet, waarom zou ik geen vlees/zuivel/etc eten? Vraag je in plaats daarvan af: als er zoveel heerlijks te eten is (volgens mij zijn er ca 50 000 eetbare planten/funghi op de wereld, je leeft niet eens lang genoeg om elke dag wat anders te combineren :) ), er steeds meer mogelijkheden zijn om in het 'openbare leven' plantaardig te eten, en je bijna alle voedingsstoffen uit een plantaardige voeding kunt halen (uitgezonderd B12 wat je eenvoudig in een pilletje kunt slikken), waarom zou je dan in vredesnaam kiezen voor een dieet wat stelselmatig dieren doodmaakt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:11

Ik vind dat een interessante discussie margarathea. Eentje die ik vanuit mijn werk vaak voer om mensen bewust te maken en ook van beide kanten wel verdedig want ik vind er geen goed of fout inzittem (als in: dagelijks kilos vlees: fout. Maar met mate wat dierlijks heb ik geen moeite mee. Volledig plantaardig ook prima).
Maar ik weet niet of je laatste vraag een echte vraag is en zo ja, of dit het topic is om die te beantwoorden ;) want ik kan me wel vinden in jou standpunt, ben er zeker niet tegen. Maar deel hem niet 100%.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:16

Nuh het is geen huiswerkopgave hoor :D Maar ik vraag me af hoeveel mensen zo'n vraag oprecht kunnen beredeneren met "nee, ik vind het niet erg dat er dieren doodgaan voor mij ondanks dat er talloze alternatieven zijn die net zo goed of beter zijn". Ik ga niemand tegenhouden om vlees te eten, maar verdrietig vind ik het wel :( (dit is overigens naar niemand specifiek gericht, ik hou echt niet bij wie wat wel en niet eet := )

Edit: trouwens Tyrcanol, toen ik vroeg hoe serieus je was doelde ik op je sportdoelen, niet op wel of geen vegan zijn :) dus of je 2x per week wat krachttraining doet of 6-7 dagen per week traint en er echt een levensstijl van hebt gemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:47

Interessante vraag Marijkjuh! Ik probeer er morgen van achter de pc op te antwoorden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 08:00

Ik ben dik 20 jaar geleden vegetarisch gaan eten. Eerst als klein meisje van 10 geen frikandellen enzo meer omdat daar paardenvlees in zat.. zielig natuurlijk, als je zo gek bent op paarden :+ Later zei mijn moeder: 'maar zijn al die andere dieren dan niet ook zielig?' en toen ben ik samen met mijn beste vriendin helemaal gestopt met vlees eten. Toen ik wat ouder werd ging het minder om de zielige diertjes maar vond ik het gewoon onnodig dat er speciaal voor mij dieren gefokt en gedood worden.
Toen een aantal jaar geleden de docu's als Forks over Knives en Cowspiracy voorbij kwamen was dat voor mij vooral een bevestiging dat ik goed bezig was en ben ik ook in zuivel gaan minderen en mijn vriend (die ook al weinig vlees at sinds we samenwoonde) is vanwege het milieu en gezondheid ook helemaal vegetarisch gaan eten.