De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:33

jeetje, mijn extra lang geweekte peulen komen gewoon al uit:

Afbeelding

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:43

Het lijkt wel een aardappeltje :+

Moet je ze nou eigenlijk zo planten, met het puntje omhoog gericht zeg maar?

Of juist met dat puntje naar beneden gericht :?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:53

geen idee, haha, heb ze gewoon in het gaatje gedrukt :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:54

Volgens mij met het puntje naar beneden, toch? Ik zie bij mijn plantjes heel vaak het zaad-omhulsel naar boven komen, daar zitten de blaadjes dan nog in. Dus dit staartje zal de stengel worden, waar straks wortelen aan gaan groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:57

8nnemiek schreef:
Interessant, al die verhalen over tomaten! Mijn eerste tomaten hebben het niet overleefd, maar de tweede en derde zaaiingen leven nog :) ik heb ze gezaaid in potgrond (een paar gemengd met zand) en ze hebben bij mij in een verwarmd kasje gestaan dat dag en nacht 18 tot 20 graden was. Ze stonden op het noorden, dus geen volle zon. En ik gaf ze altijd ruim water, en een keertje wat koemestkorrels erop gegooid. Doordat ze niet veel licht hebben gehad zijn ze vooral erg hoog geworden, met een vrij smal steeltje. Maar ze zijn wel binnen een maand groot genoeg voor de buitenkas, met twee paar grote blaadjes naast de beginblaadjes. Ze hebben vooral veel water en veel warmte nodig heb ik gemerkt.
Gisteren koeienmest opgelost en gegeven bij het planten, dus ik ben benieuwd of ze weer een groeischeut krijgen. Moet wel nog wat kalk erbij strooien.
Doen tomaten het ook goed op beendermeel, of is koemest beter?

Goed om te horen.
eerst dacht ik dat ik niet meer aan tomaten begin. Maar nu zie ik dat ze nog wel wat doen. Ik heb ze vermoed ik steeds te weinig water gegeven, iedere keer de plantenspuit erop. Daar krijgen ze niet zoveel water mee. Maar mijn steel is mooi dik en stevig.
Volgend jaar wacht ik op meer warmte totdat ik ga zaaien, geef ze meer water en meng de grond met cocopeat, paardenpoep en zand. Dan komt t vast goed. :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:58

Teigetje008 schreef:

[ Afbeelding ]

Leuk *\o/*

Ik ben wel blij met die snelkiemers, na mijn frustratie over de tomaat en paprika :')

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:59

Antheman schreef:
Teigetje008 schreef:

[ Afbeelding ]

Leuk *\o/*

Ik ben wel blij met die snelkiemers, na mijn frustratie over de tomaat en paprika :')

:(:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:00

Stom he, dat je je zo druk kunt maken over iets wat niet lukt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:01

Ja dat vraag ik me dus af, komt uit dat sprietje nou het stengeltje of de wortels?

Ik vermoed het stengeltje.

Ik heb hier ook dat een paar van de grote bonen en de pompoenzaden ineens aan de oppervlakte lagen, zouden ze dat zelf doen? Ik dacht al dat ik ze niet goed in het vermiculiet gestopt had :P

Zie er nog geen groen uit komen :)

De Alfalfa gaat wel buitengewoon goed trouwens op de MM-manier +:)+

Doodsimpel en lekker samen met een plakje komkommer op een boterham met kaas of worst, of zalm, of... :9

Tomaten schijnen niet te houden van natte bladeren trouwens, beter gewoon alle planten aan de voet water geven, kunnen de bladeren ook niet verbranden :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:01

Antheman schreef:

nee hoor! Ik heb precies hetzelfde met de bosui -O-
Die doet het gewoon echt niet, er gaan ook steeds meer stengels dood. Geen idee wat ik fout doe. Heb ze gisteren wel mestwater gegeven, als laatste redpoging...Geef ze nog een week en anders is het enkeltje groene container }>

edit: typo

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:10

pmarena schreef:
Het lijkt wel een aardappeltje :+

Moet je ze nou eigenlijk zo planten, met het puntje omhoog gericht zeg maar?

Of juist met dat puntje naar beneden gericht :?

hahaha dat dacht ik ook! Bij mij zitten ze mooi in de grond.

De knoflook is bij mij ook uitgekomen, heel apart. Maar ze zitten nu in die kleine bakjes van
de lidll, maar ik moet nog een plek vinden waar ze kunnen staan. Hebben die dingen eigenlijk
veel ruimte nodig in een pot ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:14

Mijn uien uit zaad doen ook niks :n kleine sprietjes en daar bleef het bij, dus ik heb maar een zak plantuien gekocht :Y)
Mijn broccoli zaadjes doen het trouwens ontzettend goed in de kas! Die groeien echt snel. Terwijl de bloemkool ernaast bijna niet is uitgekomen, een paar soorten helemaal niet zelfs. Iemand een idee hoe dat kan? Misschien toch een tik gehad door de kou?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:15

Teigetje008 schreef:
Antheman schreef:

nee hoor! Ik heb precies hetzelfde met de bosui -O-
Die doet het gewoon echt niet, er gaan ook steeds meer stengels dood. Geen idee wat ik fout doe. Heb ze gisteren wel mestwater gegeven, als laatste redpoging...Geef ze nog een week en anders is het enkeltje groene container }>

edit: typo

Wist je dat je bosui opnieuw kunt gebruiken? Je snijdt wat je nodig hebt, bewaard het witte kontje. Dat kontje zet je op water in een glaasje. En na een week is hij al een heel eind gegroeid! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:16

Bloemkool heeft best veel tijd nodig toch, en uien ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:22

Ik heb nog een paar uiensprietjes staan.. die heb ik in januari al gezaaid en zijn nog steeds hooguit 10 cm hoog :+
En de bloemkool groeit op zich wel, maar van de 10 zaden die ik erin had gestopt zijn er maar hooguit 2 uitgekomen waarvan eentje al weer vrij snel dood was :=
Misschien hebben ze wat te nat gestaan, maar de broccoli deed het prima!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:26

Maar zit er onder die sprieten dan geen groeiende ui... :?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:27

Goede tip over de bosui! Thanks, zal dat eens proberen.

Ik heb geen verstand van bloemkool...

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:31

Ik heb broccoli, ijsbergsla, andijvie en twee soorten pluksla, maar geen bloemkool hahah

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:36

Bloemkool groeit behoorlijk traag.

Antheman, in het begin geef ik alles water met de plantenspuit, als het wat groter is met de gieter, ze slurpen dan best veel en plantenspuit duurt eeuwen om ze genoeg van water te voorzien.

Leuk om te lezen hoe alles bij iedereen hetvwel of niet doet haha.
Mijn tomaten zijn niet echt bijster groot, maar wel stevig, met dikke stevige bladeren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:37

uien zijn moeilijk, daarom heb ik pootuitjes.

Ik heb net besloten dat ik zevenblad-taart ga maken voor vanavond }>
http://www.tuinadvies.nl/eetbaar_zevenblad_recept.htm
Hartstikke gezond.
Ik had geen zin in pesto of soep, en dit recept kwam ik tegen. Laat het onkruid maar groeien! Van de week ga ik brandnetelpesto maken. Kan ik toch nog uit de tuin eten, nu mijn veldsla is doorgeschoten.

Mijn voorgezaaide venkel en broccoli doet het heel goed!
Laatst bijgewerkt door Antheman op 23-04-13 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:37

_CS_ schreef:
Antheman, in het begin geef ik alles water met de plantenspuit, als het wat groter is met de gieter, ze slurpen dan best veel en plantenspuit duurt eeuwen om ze genoeg van water te voorzien.

.

Hou je de bak dicht?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:43

Zolang de plantjes niet te groot zijn, blijft de deksel erop ja.
Als ze te groot zijn wil dat niet meer, en ik poot het dan ook over, en dan blijft alles in open lucht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:29

pmarena schreef:
Ja dat vraag ik me dus af, komt uit dat sprietje nou het stengeltje of de wortels?

Ik vermoed het stengeltje.worteltje :D hetgeen wat boven de grond komt zijn de kiemblaadjes (oftewel het zaad wat zich in twee delen scheid, het friemeltje is een wortelpuntje

Ik heb hier ook dat een paar van de grote bonen en de pompoenzaden ineens aan de oppervlakte lagen, zouden ze dat zelf doen? Ik dacht al dat ik ze niet goed in het vermiculiet gestopt had :Pdat komt waarschijnlijk door het wortelpuntje wat zich naar buiten werkt , dan komen ze wel eens wat omhoog :j

Zie er nog geen groen uit komen :)

De Alfalfa gaat wel buitengewoon goed trouwens op de MM-manier +:)+

Doodsimpel en lekker samen met een plakje komkommer op een boterham met kaas of worst, of zalm, of... :9

Tomaten schijnen niet te houden van natte bladeren trouwens, beter gewoon alle planten aan de voet water geven, kunnen de bladeren ook niet verbranden :)

dat friemeltje verhaal, als je een zaadje de grond in stopt en het komt boven , dan hebben sommige plantjes nog het helmpje op, dat het schilletje van het zaadje nog op de kiemblaadjes zit, dat kun je dan helpen door de luchtvochtigheid wat hoog te houden, zodat het schilletje wat week word en makkelijker stuk gaat en afvalt, of heel voorzichtig er af pulken, maar risico op beschadiging van het plantje/kiemblaadjes is dan wel groot.
maar daaraan kun je ook zien dat het friemeltje de wortel is, dat werkt zich de grond in en het zaadje zelf komt boven en ontwikkelt zich tot het bovengrondse deel, dat zie je ook aan die dikke kiemblaadjes, dat is gewoon het zaadje waar het startpakket wat betreft voeding in zit., die verschrompelen op den duur ook als de voeding op raakt waarna de grond dus alle voeding moet kunnen leveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:19

Zijn er meer mensen die een composthoop of compostbak aanleggen?
Ik heb zo'n bak van mijn opa gekregen vorig jaar, en deze winter ben ik begonnen met vullen, onderop paardenmest en hooi, en daar bovenop laagjes groenafval met zo nu en dan een laag mest en hooi erop. Het lijkt goed te zakken, dus ben benieuwd of ik er volgend jaar mooie compost uit kan halen! Of zou dat in het najaar al klaar zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:06

Ik wil weer een compostbak maken. Had er elke jaar toch mooi spul van gehad tot een buurman liep te klagen over stank en de verhuurder mij bak zag en concludeerde dat het daar door kwam :? Bak was weg en de "stank" bleef. >;) Die buur is er niet meer, dus kan het wel weer proberen :D Zoek jij ook wormen om die er bij te stoppen? Ik heb dit van mijn stiefvader, die zoekt elk jaar wormen om de compostbak beter te verwerken. Er komen wel wormen in van onder af, maar extra wormen zo beter zijn.