Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:52

Het heeft natuurlijk ook wel met je stofwisseling te maken :j

Ik ben 30 kilo afgevallen door gezond eten (en vegan ja) maar er zijn ook genoeg snoep en vooral koekjes die ook vegan zijn, dus ja ook als veganist kan ik die 30 kilo zo weer rijker zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:10

Ik zeg mezelf gewoon dat ik niet kan snoepen want dat is niet vegan te vinden! Sssssst :+ :') (ja mijn hoofd gelooft dat)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:24

Blijf vooral in die waan :')

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:28

Ik zal mijn opmerking over die popcorn maar ver weg stoppen dan :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:30

Zoute popcorn is best een gezond tussendoortje :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:25

De popcorn waar ik het over had was wel een gemixte zak met zoet en zout. Was best wel lekker eigenlijk, en ik vond het veganistische verschil ook wel als een goede verrijking smaken. :D

Edit: linkje voor de nieuwsgierigen en liefhebbers: http://www.ah.nl/producten/product/wi23 ... t-en-salty

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:27

Ik kom mij heel brutaal binnenvallen, niet voor mijzelf maar voor mijn kleine man. Veganistisch eet hij niet ivm vlees, maar mag geen melk en eieren. Nu komt zijn eerste verjaardag eraan en ik wil heel graag iets voor hem maken en dan wordt het een veganistische taart/cupcake of nou ja geen idee. Maar wat? Hebben jullie een idee of recept?

Wat mag hij wel?
Kers, banaan en verhitte appel.
Gluten
Wortel
Plantaardige margarine en plantaardige olie.

Restricties
Chocolade
Soya
Al het andere fruit.
Mais

Suiker en zout geen punt en voor de ene dag kan ik mij daar iig niet druk om maken.

En ik snap dat hij de ballen ervan snapt dat ie jarig is, maar een plakje banaan met een kaarsje erin voelt voor mij niet tof :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 06:43

Roomboter kun je bijna altijd prima vervangen door kokosolie. Margarine is erg ongezond, dus dat zou ik zo veel mogelijk proberen.
En melk kun je in veel recepten prima vervangen door bv amandelmelk, hazelnootmelk of rijstmelk.

Eieren zijn wat lastiger. Voor de structuur en 'bite' kun je ze schijnbaar aardig goed vervangen door het sap uit een blik kikkererwten of een eivervanger uit de natuurwinkel, maar dan mis je wel de smaak natuurlijk.
Heb je al eens op internet gezocht naar 'vegan cake' oid?
Als ik ze zelf msak dan gaat er flink wat chocolade in, dus daar heb je weinig aan :+

Edit, dit recept misschien eens proberen? https://vegetus.nl/cakemix-bakken-zonder-ei/

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:58

Ik wil vanmiddag een appeltaart maken en de boter gaan vervangen door kokos olie. Gaat dat slagen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:19

Dat werkt bij mij altijd perfect :) Zelfs voor het brood vervang ik roomboter door kokosolie, gewoon 1 op 1 en dat werkt ook perfect. Dus appeltaart zou zeker geen probleem moeten zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:53

Ah top! Bedankt!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:00

VN wij hadden voor mijn oudste zijn eerste verjaardag een fruit taart gemaakt. Puur en alleen fruit. Je krijgt dan misschien minder het cakesmash idee maar rommel gegarandeerd :')
Ik kijk even of ik een foto kan vinden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:28

Mallow, graag! :D
Als ik hem maar iets feestelijks voor kan schotelen :)

8annemiek, dank je voor de link! Kokosolie/boter zal ik even overleggen met zijn dietist, wel een goed idee :j qua smaak maakt het minder uit dat ei ontbreekt hihi, hij heeft geen referentie materiaal met zijn 10 maanden op de aarde :D
Rijstmelk is nu de enige optie, is dat wel lekker door de cakemix?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:59

Rijstmelk is prima lekker hoor!
Als ei vervanger werkt een 'lijnzaad ei' ook heel goed. Google maar eens voor recepten. Lijnzaad krijgt een slijmerige ei structuur wanneer je het laat weken in water.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:15

Interessant :)

Ook voor ons, want nu hij begint te lopen langs de tafel kan hij ook onze producten pakken en dat is niet geschikt voor hem. Ik wil eigenlijk ons hele gezin onderdompelen in deels veganistische (als in: vlees moet erin blijven ivm mijn allergieën en van de kleine man want dat kunnen wij niet vervangen, maar alles erbuiten moet melk en ei vrij. Van beleg tot koek).
Helaas ook nootvrij want ik ben allergisch en de kans is zeer groot dat hij dat ook is.

Ik ben absoluut geen keukenprinses dus ik moet bergen verzetten :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:28

Denk dat dat best heel goed haalbaar is, ik zou zeggen lees vooral mee hier en stel je vragen! Er zijn ook voldoende Facebook groepen waar lekkere recepten etc worden gedeeld. De groene meisjes hebben bijvoorbeeld ook hele lekkere recepten die echt niet altijd moeilijk zijn.
Ook in de supermarkt zijn voldoende veganistische 'gewone' producten te vinden. Het zal alleen de eerste tijd veel verpakkingen lezen worden :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:52

Haha nou, ik moet ivm zijn en mijn voedselallergieen sowieso altijd verpakkingen lezen, dus veel veranderd niet :') ik ben zeer snel in het scannen geworden haha

En voordeel van internet, ik lees op de site van ah al de ingrediënten zodat ik veilig producten op het boodschappenlijstje kan zetten, want mijn man wil nog wel eens een woord missen tijdens het ingrediënten lezen. Zo hebben wij nu brood in huis met Soya -O- voor mij geen punt, maar junior mag geen Soya.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:24

Wat vervelend zeg, dat hij voor zoveel dingen allergisch is, dat maakt het allemaal wel erg lastig.

Ik vroeg mij af of hier nog wat ideeën zijn voor simpele dingetjes die je op de gourmet kan doen? We willen vanavond met een stel vrienden gaan gourmetten, maar vroeger at ik altijd gewoon vleesvervangers en een eitje. Alleen in veel vleesvervangers zit toch gewoon melk of ei en een eitje gaat al helemaal niet. Dus nu weet ik niet wat ik dan eigenlijk kan eten, naast groente en brood. Heb ook niet zo heel veel tijd meer vanmiddag om nog van alles voor te bereiden. Dus als jullie wat tips hebben, dan graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:28

joey_lover schreef:
Wat vervelend zeg, dat hij voor zoveel dingen allergisch is, dat maakt het allemaal wel erg lastig.

Ik vroeg mij af of hier nog wat ideeën zijn voor simpele dingetjes die je op de gourmet kan doen? We willen vanavond met een stel vrienden gaan gourmetten, maar vroeger at ik altijd gewoon vleesvervangers en een eitje. Alleen in veel vleesvervangers zit toch gewoon melk of ei en een eitje gaat al helemaal niet. Dus nu weet ik niet wat ik dan eigenlijk kan eten, naast groente en brood. Heb ook niet zo heel veel tijd meer vanmiddag om nog van alles voor te bereiden. Dus als jullie wat tips hebben, dan graag :)

Aardappelschijfjes en inderdaad groente en vegan vleesvervangers.(bijvoorbeeld die van Vivera met het blauwe etiket)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:50

Ik heb een 'lichtelijke' verslaving voor de kipstukjes van dvs :D hamburgers van tivali vind ik ook heel lekker!
Gegrilde groente, lekkere spinazie gourget salade met citroen, gemarineerde tofu blokjes aan spies met paprika en champignons.
Als saus zelf pindasaus maken of mayolijn mayonaise met verse knoflook er doorheen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:09

Ik heb idd altijd een hoop bakjes groente op tafel staan. Uienringen, paprika, spaanse peper, champignons, oesterzwammen, aubergine, gember, zoete aardappel, pompoenblokjes.. Als je een aantal groentes bij elkaar wokt/bakt dan komen er zo veel heerlijk geuren vrij <3
Pompoen is ook lekker om met een eetlepeltje sojasaus te bakken bv, en dan idd wat aardappels erbij.. Paar kommetjes salada er naast, en ik kan me helemaal klem eten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:45

Ik kwam net bij de ekoplaza een hele hoop vegan vleesvervangers tegen, dus wellicht een tip voor het gourmetten!

Was net even een middagje stad met vriendlief, was toch wel even lastig om gewoon gezellig koffie te drinken en te lunchen. Uiteindelijk een leuk meer alto plekje gevonden, latte macchiato met soja melk en een broodje met humus en een berg groente, ze moesten dan alleen even de feta kaas weglaten maar dat was geen enkel probleem <3

Het was denk ik voor mij lastiger om ineens zo weinig keuze te hebben :')

En zometeen voor het eerst zelf een vegan pizza maken, leuk leuk leuk, we hebben vegan kaas gevonden bij de ekoplaza, heeeeeeeel benieuwd!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:00

Ooh, veel vleesvervangers zijn dus toch ook wel veganistisch? Handig! Dan heb ik waarschijnlijk net op de verkeerde gekeken, want zag constant eiwit van eieren staan. Maar dan ga ik daar even tussen zoeken. En verder inderdaad lekker veel groenten :)

Hihi, tot nu toe was ik als vegetariër altijd wel blij met de beperkte keus, anders kan ik echt niet kiezen :+ Maar nu als veganist ga ik bang zijn dat het wel weer erg moeilijk gaat worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:13

Pannenkoek van banaan kan ook prima in zo'n gourmet pannetje of op de bakplaat :)

Of ik denk dat normale pannenkoeken met rijstmelk ook prima zijn. Ik ben gek op pannenkoeken. (Dat maar een keer maken voor de kleine haha)

Ben wel echt onwijs blij dat hij tegen gluten kan, anders hadden wij een nog veek groter probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:15

Bij de Makro zijn alle vleesvervangers vegan voor zover ik gezien heb. Kom er verder bijna nooit, maar voor vleesvervangers dus wel handig!
En idd, vivera heeft redelijk wat vegan aanbod, en ook de vegetarische slager heeft genoeg vegan. Onder andere een paar soorten van de boterhamworst die je bij de AH krijgt. Die ligt er ook af en toe met 35% korting en smaakt dan net zo goed :9