Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:54

Menino schreef:
Ja, ik vind ook juist dat ze in de USA veel verder zijn jet gezond eten....

Nou in hippe steden misschien, maar in de rest van het land is het echt nauwelijks te vinden. Ik heb alleen maar meer respect gekregen voor mensen die daar slank kunnen blijven. Ik moest echt zoeken naar enigszins gezond eten en dingen als fruit en groente zijn daar veel duurder. Ik was echt blij verrast toen ik een tentje vond met gezonde broodjes en salades, waar je een appel bij je eten kreeg ipv patat of gefrituurde uienringen.

En die paradox lijkt me ook maar beperkt geldig, ik denk juist onder mensen die voorheen niet gezond aten en weinig kennis hebben van wat werkelijk gezond is en gemakkelijk in gezonde claims van fabrikanten trappen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:03

De Amerikaanse Paradox is heel wat anders. Het gaat erom dat men in Amerika heel veel dieetproducten gebruikt en kunstmatige zoetstoffen, terwijl nergens anders op de wereld obesitas zoveel voorkomt als in Amerika. Met een calorie-arm dieet bereik je dus het tegenovergestelde. Dat is de paradox.

Tsja en hoe kan dat nou? Inmiddels is onderzocht dat we van vet niet dik worden en je er geen hart- en vaatziekten van krijgt. Maar dat bepaalde suikervervangers juist dik kunnen maken en slecht zijn voor je hart (aspartaam bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:47

Ja en de vraag is waar dat door komt. Wsl omdat men geneigd is om, door het feit dat er zoveel dieetproducten genuttigd worden, méér gegeten wordt omdat men de neiging heeft omdat de eigen calorie-inname te onderschatten ( als gevolg van het feit dat ergens light op staat bv. ) waardoor men als beloning ( of daadwerkelijk calorie-deficiënt ) juist weer ongezonder gaat eten op termijn. Dat is de theorie die ik gelezen heb iig.. En aangezien de focus in dieten steeds meer komt te liggen op organische biologische wholefood shizzle ipv. Calorierestrictie Zijn ze dáár in Amerika nu eenmaal ook veel verder mee/meer op gefocust ( is mijn subjectieve ervaring). En ookal is daar zo'n hele healthy-food-hype ( toen ik er was iig :+ en om het iets minder off-topic te maken; het feit dat daar ons supergezonde ontbijtje bijna overal op de menukaart staat ) Geldt het beeld van dikke obesitas Amerikanen ook nog steeds.
Dus ja, de paradox dat er ondanks een enorme focus op gezond voedsel ook enorm veel obesitas is en dat daar een verband tussen lijkt te zijn. Is dan van toepassing toch :P ? Achja, heb er ook maar 1 artikel over gelezen, en daar ging het niet alleen over dieet producten maar werd ook een vertaalslag gemaakt naar focus op gezond leven/eten algemeen. Vond het wel interessant :+

Horse_xx

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:08

Interessante discussie hier :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:29

Amerikanen slaan meteen zo lekker door in alles. Supergoed of superslecht en er zit niets tussenin.
Desalniettemin ben ik heel blij met mijn nieuwe eetpatroon en gaat het heel goed (met the occasional flaw) in mijn zwaar verminderde suikerinname en gezonde stijl.

De pap als ontbijt heeft wel inmiddels mijn voorkeur gekregen. Tussen de middag een eitje met havermout en groenten erdoor of een mugcake.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:50

Houdt iedereen het havermout eten een beetje goed vol? Ik doe het al ongeveer 6 maand nu. Eerst met amandelmelk honing en banaan, maar eet het nu alleen nog maar in de Arla biologische aardbeien yogurt, met 2 lepels lijnzaad, 1 lepel chiazaad, 3 lepels goijbessen 3 eetlepels (rauwe) havermout. Ik laat dit dan een nacht wellen, en prak er in de ochtend een banaan door en warm de yogurt heel iets op zodat de kou eruit is. Heerlijk, en houd het zo super lang vol zonder eten :j

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:57

CK88 schreef:
Houdt iedereen het havermout eten een beetje goed vol? Ik doe het al ongeveer 6 maand nu. Eerst met amandelmelk honing en banaan, maar eet het nu alleen nog maar in de Arla biologische aardbeien yogurt, met 2 lepels lijnzaad, 1 lepel chiazaad, 3 lepels goijbessen 3 eetlepels (rauwe) havermout. Ik laat dit dan een nacht wellen, en prak er in de ochtend een banaan door en warm de yogurt heel iets op zodat de kou eruit is. Heerlijk, en houd het zo super lang vol zonder eten :j

Ik denk dat ik het al zeker 3/4 jaar volhoudt. Ik blijf het het lekkerst als papje vinden
zo'n 60 gram havermout met water en een handje rozijnen en cranberries in een pannetje, daarna nog lijnzaad en kaneel erbij.

als ik in de ochtend geen tijd heb ga ik voor Brinta.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:59

Wanneer ben ik ermee begonnen, anderhalve maand terug? Ik vind het nog steeds lekker.
Nu het fris is buiten, ga ik 's morgens voor pap.
's middags ook wel eens, maar dan pak ik vaker een omelet met HM erin of een mugcake.

Tip trouwens voor de mugcake, want ik vond hem vrij flauw smaken: snufje zout erin en je heb gelijk meer bite en is het niet meer zo melig.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:14

Pieteritus1 schreef:
Wanneer ben ik ermee begonnen, anderhalve maand terug? Ik vind het nog steeds lekker.
Nu het fris is buiten, ga ik 's morgens voor pap.
's middags ook wel eens, maar dan pak ik vaker een omelet met HM erin of een mugcake.

Tip trouwens voor de mugcake, want ik vond hem vrij flauw smaken: snufje zout erin en je heb gelijk meer bite en is het niet meer zo melig.

Ik doe in mijn havermoutpap ook een klein snufje zout :j

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:37

Hoe maak je die omelet dan? Ei kloppen met havermout erin ofzo?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:41

Idd.
Ik heb zo'n apparaatje van Tupperware om uien mee te snipperen, daar doe ik de havermoutvlokken in, even malen en dan heb ik hele kleine snippertjes, bijna meel.
Dat roer ik door het ei heen, dan wat tomaat, ui, spek in de pan en eimengsel erbij.
Smaakt heerlijk en is lekker vullend.

Edit: het is de Turbo Chef:
Afbeelding

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:43

Pieteritus1 schreef:
Idd.
Ik heb zo'n apparaatje van Tupperware om uien mee te snipperen, daar doe ik de havermoutvlokken in, even malen en dan heb ik hele kleine snippertjes, bijna meel.
Dat roer ik door het ei heen, dan wat tomaat, ui, spek in de pan en eimengsel erbij.
Smaakt heerlijk en is lekker vullend.

Oeh lekker! en wat is dan de verhouding ei, havermout?
misschien dat ik dat vanavond wel maak, moet zelf voor mijn eten zorgen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:58

Ik doe twee eieren en dan 2 eetlepels havermout.
Dat is ca. 30 gram. Kan ook met meer hoor, maar dan wordt het mij te veel.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:20

Klinkt heerlijk, ga ik ook eens proberen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:04

het valt me op dat je steeds meer over havermout hoort, hier op bokt zijn we echt trendsetters geweest! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:20

Bokt?! Dat denk ik niet
Het is een onderdeel van de gezondheidshype, broodbuik, de voedselzandloper, Amber albarda etc

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:05

Ik ben geen fan van pap, ik maak wel regelmatig havermoutkoekjes.
Vandaag havermout in de amandelmelk, wat walnoot en dan met bevroren aardbei (diepvries) en dan flink mixen. Het klopt dan zo luchtig dat het net een smoothie is, heerlijk.
Hand bessen en nog wat nootjes erdoor, superlekker!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:55

Inmiddels eet ik ook alweer een maand of 9 bijna iedere ochtend havermout. En het is nog steeds met yoghurt, banaan, kaneel en honing :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:51

Vanavond had ik wat verzonnen:
Havermout, geraspte appel, amandelmelk, beetje kaneel, vanillearoma.
Laten koken en even laten staan, was een heerlijk mengsel geworden met een frisse smaak.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:03

Interessant! Ik heb namelijk altijd erg snel honger na mijn ontbijt. Ik lus alleen geen melk of yoghurt. Kan het ook in iets van magere kwark of optimel?
Voor mij is het dan het makkelijkst om het een nachtje te laten weken, 's morgens koken kost me teveel tijd :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:11

Natuurlijk kan dat. Ik laat ze het liefst een nacht weken, zodat het mooi zacht is de dag erop.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:33

Ik doe het ook in de kwark. Gewoon een nachtje laten weken. Lekker met noten, zaden en gedroogd fruit.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:56

Pieteritus1 schreef:
Vanavond had ik wat verzonnen:
Havermout, geraspte appel, amandelmelk, beetje kaneel, vanillearoma.
Laten koken en even laten staan, was een heerlijk mengsel geworden met een frisse smaak.

Oeh klinkt heerlijk, volgens mij heb jij qua smaak een beetje dezelfde voorkeuren als ik. :)

voor mij vanochtend geen havermout. had het overlaten koken( flinke zooi geeft dat zeg) dus maar snel even brinta gemaakt :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:13

O jakkie! Gaat dat niet heel erg stinken?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:13

Nee viel mee, was er op tijd bij, maar ik baalde wel, had zo’n trek in een lekker bakje havermout, dus dan valt die brinta zwaar tegen