De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:05

Weet iemand de ideale temperatuur voor een kas trouwens? Wanneer moet je het raamje gaan open zetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:34

Mijn eerste oogst dit jaar :')
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de kas helemaal leeg gehaald, dus de radijsjes moesten ook eruit..
En toen alle onkruid eruit en de tomaten en paprika's enzo erin.
Ze gingen helaas wel helemaal slap hangen := Ondanks dat ik flink water heb gegeven.. Volle zon zijn ze gewend, hogere temperaturen ook.. dus ik vraag me af waarom ze ineens hun blaadjes lieten hangen. Ik hoop dat ze het overleven!

karuna, ik zet mijn kas open als ie boven de 20 graden komt. Zodra de zon door komt loopt die temperatuur echt snel op. Tegen de avond doe ik em wel op tijd weer dicht, ook als het nog wat warmer is, zodat de warmte een beetje blijft hangen voor de nacht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:43

Ok weer wat geleerd, ik had hem vanmorgen op een kier gezet toen de temperatuur opliep naar over de 20 graden. Wat is een te hoge temperatuur? Boven de 30 of nog warmer voor tomaten en komkommer?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:14

hier heb ik de kas nog niet open gehad voor de temp. alles staat ook parmantig te staan trouwens dus blijkbaar vonden ze het vandaag nog lekker :j
de rattenstaartjes hebben wel een flinke opdonder gehad van het verplanten := hopelijk blijven die het doen, want het lijkt me zo een leuk plantje :+

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:23

Zo annemiek, dat is snel! Hier nog alleen kleine blaadjes.

De tomaten blijven in de kas denk ik vannacht. Kleintjes mogen wel naar binnen, maar buiten is het nu vaak warmer. Denk niet dat het kwaad kan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:12

Ik heb vandaag zelf 2 Topsy Turvy's gemaakt :D .
In 2 oude bouwemmers een gaatje in de bodem gesneden.
Tomatenplantjes waren nu ca. 10-12 cm hoog en pasten nu nog door het gaatje.
En nu hangen mijn tomatenplantjes dus op de kop buiten aan de pergola.
Hoop dat het niet te koud wordt vannacht, want ik kan de emmers nergens binnen ophangen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:25

Wel grappig, mijn tomaten en pepers doen het voor geen meter.
Maar ik eet dagelijks veldsla, op de kaas en ik kan nu bieslook knippen uit de tuin. Radijs heb ik al een paar keer weggegeven. *\o/*

Kruiden: Ik heb er veel!! Heel veel. Je hebt eenjarigen en vaste planten die gewoon weer terug komen. Planten als oregano, bieslook en munt zijn heel makkelijk, die overleven alles wel. Maar koriander, dille en basilicum ed moet je iedere keer opnieuw inzaaien.

Ik heb een vondst gedaan in de tuin. Ik heb dus kruiden gezaaid :D maar ook de boerenkool en koolrabi. En ik vond een plant die ik echt niet thuis kon brengen. Bij het eruit halen, wat gedoe was, brak een wortel. Het geurde enorm naar pastinaak. Ik heb gegoogled, maar ik heb rode puntjes op de plant. En die kom ik nergens tegen. Ik heb ooit pastinaak gezaaid, maar dat deed niks. Toen heb ik alles overgeplant uit de plastic bakken. Ik vermoed dat hij daar uit meegekomen is, dus 3 jaar oud. Er stond nog een stengel, die heb ik maar laten staan.

Morgen ga ik weer verder met zaaibedden maken. Want als de venkel overgepoot moet, en de broccoli, wil ik die wel de tuin in kunnen krijgen. Plek zat, maar niet moestuin rijp, zeg maar. :+

Morgen ga ik de meloen, pompoen en patisson ed voorzaaien binnen. Daar heb ik nu al zin in *D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:10

Sla werkt hier dus voor geen meter, heb geen idee wat ik fout doe.
Of er komt niets op, zaai ik iets meer krijg ik een hele bos wat niet te verspenen valt.

Wat hier ontzettend goed gaat zijn de tomaten. Oja en de bonen
Komkommers gaan wel, maar matig.
De koolsoorten mwhoa mhwoa, matig dus.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:25

Wat grappig, planten hebben dus duidelijk voorkeur voor iets? Mijn tomaten doen het dus ook super, basilicum ook. De rucola en de bosuien doen het niet...die blijven steken in de groei.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:28

Ik heb van t weekend mijn aardappelpootzakken gevuld.. ben ook erg benieuwd wat daar van terecht komt. Ook heb ik 2 halve-meter moestuinbakken gekocht en gevuld met sla, andijvie, prei e.d.
Heb pluksla, Parijse wortels en bosui gezaaid.. wel erg leuk om weer bezig te zijn :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:32

_CS_ schreef:
Of er komt niets op, zaai ik iets meer krijg ik een hele bos wat niet te verspenen valt.

Vertel eens waar jij je tomaten op kweekt, ze neerzet, en de temperatuur is?

Ik heb ze eind febr gezaaid, op de vensterbank. Wij hebben t aan de koele kant in huis, geen 20 graden. Vensterbank is zonnig, op t zuiden. Hele dag zon. Stonden in de cocopeat, later compost aan toegevoegd, gewoon erop gestrooid. Vorige week uit ellende de boel verspeend en ze in de half verteerde paardenpoep, gemengd met scherp zand ( ong 50% - 50% ) gedaan. Ze blijven maar ielig en ik heb naast de lobbladen nog steeds geen echte blaadjes.

Verder moet ik zeggen dat ik zaad gekregen heb, doet helemaal niks. Ik heb ander gekregen zaad, en die doen het net als de gekochte cherrytomaatzaadjes van de Welkoop, er gebeurd dus bijna niets.

Kool en bonen ga ik niet voorzaaien. Die gaan er binnenkort gewoon koud, buiten in.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:34

Jellie schreef:
Ik heb van t weekend mijn aardappelpootzakken gevuld..

Heb jij zo'n echte zak hiervoor?

Ik wil een oude boodschappentas hiervoor vullen. En dan gaten onderin maken. :j De aardappels liggen al een poosje te kiemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:44

hier staan de tomaten er fruitig bij, ik heb bij de tiny tims en de balkon zaubers zelfs al bloemen uitgeknepen :+ mafkezen...
die staan sinds ongeveer een week in de onverwarmde kas
voor die tijd in de vensterbank of op de eettafel :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:39

pmarena schreef:
Ja dat las ik dus ergens, maar daar werd het gebracht alsof het eerst drogen / invriezen dus echt een must was voordat je het ging gebruiken....dus dat vers van de plant niet de bedoeling was :)

Weet niet meer om welk(e) kruid(en) dat precies ging overigens hoor, heb zoveel info onder ogen gehad %)

Dat klinkt als iemand die gewend is alleen gedroogde kruiden te gebruiken, dus niet weet hoe het ook anders kan.
Je kunt alle kruiden (voor zover ik weet) gewoon vers gebruiken, drogen wordt alleen gedaan om het houdbaar te maken.
Kun je dat nog terugvinden?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:51

Sonja_vR schreef:
hier staan de tomaten er fruitig bij, ik heb bij de tiny tims en de balkon zaubers zelfs al bloemen uitgeknepen :+ mafkezen...

wat bedoel je met de bloemen uitgeknepen? En waarom doe je dat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:52

Antheman schreef:
_CS_ schreef:

Vertel eens waar jij je tomaten op kweekt, ze neerzet, en de temperatuur is?

Ik heb ze eind febr gezaaid, op de vensterbank. Wij hebben t aan de koele kant in huis, geen 20 graden. Vensterbank is zonnig, op t zuiden. Hele dag zon. Stonden in de cocopeat, later compost aan toegevoegd, gewoon erop gestrooid. Vorige week uit ellende de boel verspeend en ze in de half verteerde paardenpoep, gemengd met scherp zand ( ong 50% - 50% ) gedaan. Ze blijven maar ielig en ik heb naast de lobbladen nog steeds geen echte blaadjes.

Verder moet ik zeggen dat ik zaad gekregen heb, doet helemaal niks. Ik heb ander gekregen zaad, en die doen het net als de gekochte cherrytomaatzaadjes van de Welkoop, er gebeurd dus bijna niets.

Kool en bonen ga ik niet voorzaaien. Die gaan er binnenkort gewoon koud, buiten in.

Hier doen de tomaten het volgens mij goed.
kwamen bijna allemaal op, 1 zaadje per minipotje in kweek kastje van lidl.
Stonden op de verwarming voor het raam, maar als ik er niet ben (bijna altijd dus dan is het maar 13.5 in mijn huis),
als ik er ben gaat de thermostaat op 17.
Heb ze ook al buiten gehad en nu dus sinds het weekeind weer in de keuken.
Heb ze gewoon in potgrond geduwd.
Hiernog geen bloemen.

Topsy Turver? Huh? Wat is het nut van je tomaat andersom Hangen?
Wordt het dan een soort hangtomaat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 00:43

Mijn tomaten doen het tot nu toe goed, ik heb ze in een kweekbakje met deksel in gewone potgrond gezaaid, goed nat gehouden op de vensterbank op het zuiden.
Ik heb ze gister overgezet in grotere bakjes, ze zijn 25/30cm en beginnen aan het 3/4e blad.
Maar ik zie nu wel gele randen aan de bladeren komen, uitgedroogd en omgekruld?
Hoe komt dat?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:03

Ik heb mijn tomaten voorgekweekt in bakjes met deksel van de lidl.
Gevuld met potgrond voor binnenplanten (was enige wat ik op dat moment had ).
Op gegeven moment deksel eraf.
Later over gezet in plastic bekers, en daar staan ze nog steeds in.
Eerst met zijn 2en in 1 bekertje, later 1 per bekertje.
Ik geef ze elke dag een scheutje water, en 1x in de week wat voeding.

Ze staan bij mij op het kleinste kamertje in de vensterbank, raam zit dicht.
Als de middagzon schijnt pikken ze die mee, dacht zuid westen dat ze zitten.

Ik heb ze half februari gezaaid.
Verwarming ging wel aan, 's morgens en 's avonds 18 graden een paar uurtjes.
Ben niet zo'n stoker en houdt meer van wat frisse lucht in huis dan verwarmingswarmte.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:17

anneliesdj schreef:
Mijn tomaten doen het tot nu toe goed, ik heb ze in een kweekbakje met deksel in gewone potgrond gezaaid, goed nat gehouden op de vensterbank op het zuiden.
Ik heb ze gister overgezet in grotere bakjes, ze zijn 25/30cm en beginnen aan het 3/4e blad.
Maar ik zie nu wel gele randen aan de bladeren komen, uitgedroogd en omgekruld?
Hoe komt dat?

De zon is waarsch wat heet geweest, dan verbranden ze.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:21

Teigetje008 schreef:
Sonja_vR schreef:

wat bedoel je met de bloemen uitgeknepen? En waarom doe je dat?

Ik heb de eerste lading bloemen er uit gehaald. Maar dat heb ik alleen bij de mini formaatjes gedaan nu.. Twee weken terug ook bij de grotere...vond het een betje vroeg voor de bloeme

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:52

Halen jullie de bloemen nu ook nog uit jullie pompoen en courget??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:55

Die bloemen kun je ook eten volgens mij? Leuk en lekker in de sla :)

Mijn pompoenzaden doen nog niet veel.

De rest doet het allemaal prima :j

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:20

ah zo! Maar als je nu bloemen verwijderd, gaat de plant dan later wel weer bloeien? Want dan kan je zo ook een beetje de bloei/groei spreiden dus?

edit: had eergisteren peulen in een bakje water gelegd om ze gisteren voorgeweekt in de volle grond te zetten. Vergeten...Dus nu zij ze super voorgeweekt, haha, zal ze er zo in zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:36

Interessant, al die verhalen over tomaten! Mijn eerste tomaten hebben het niet overleefd, maar de tweede en derde zaaiingen leven nog :) ik heb ze gezaaid in potgrond (een paar gemengd met zand) en ze hebben bij mij in een verwarmd kasje gestaan dat dag en nacht 18 tot 20 graden was. Ze stonden op het noorden, dus geen volle zon. En ik gaf ze altijd ruim water, en een keertje wat koemestkorrels erop gegooid. Doordat ze niet veel licht hebben gehad zijn ze vooral erg hoog geworden, met een vrij smal steeltje. Maar ze zijn wel binnen een maand groot genoeg voor de buitenkas, met twee paar grote blaadjes naast de beginblaadjes. Ze hebben vooral veel water en veel warmte nodig heb ik gemerkt.
Gisteren koeienmest opgelost en gegeven bij het planten, dus ik ben benieuwd of ze weer een groeischeut krijgen. Moet wel nog wat kalk erbij strooien.
Doen tomaten het ook goed op beendermeel, of is koemest beter?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:36

froukje2 schreef:
Halen jullie de bloemen nu ook nog uit jullie pompoen en courget??

waarschijnlijk zijn de bloemen die op dit moment aan courgettes en pompoenen komen mannelijke bloemen , die kun je net zo goed oogsten en opeten :D
tempura beslagje en frituren, door de salade, vullen :9
maar je kunt ze er ook gewoon aan laten zitten
verder gaan ze gewoon door met bloemen maken , geen probleem, op een gegeven moment komen de vrouwelijke bloemen en dan heb je wel wat mannelijke bloemen aan de plant nodig voor bevruchting
zou niet gaan pogen te spreiden qua oogst :n gewoon zorgen dat je in mei nog eens zaait van het spul wat je hebt staan en je blijft gewoon omkomen in de courgettes :j kun je ook inmaken in zuur , net als augurken, soep van maken en inmaken, in stukjes snijden en invriezen courgettebrood van maken , je leert creatief zijn met courgettes als ze eenmaal op gang komen qua vruchten
je moet alleen wel bijtijds even bij mesten (ik gooi gewoon een zak compost in het plantgat of de pot waar ik een courgette of pompoen in zet en blijf bijvullen met compost en een handje mestkorrel als ze eten nodig hebben )
pompoen die top ik trouwens af als er een 4 tot 8 vruchten aan zitten , dan worden ze wat mooier Qua maat, ik had vorig jaar op een gegeven moment heel, heel veel plant en een wat beperktere opbrengst per plant.

8nnemiek, dat strekken(lang en smal worden) komt door weinig licht, dan gaan ze strekken om toch maar bij het licht te komen.
hoeft geen probleem te zijn hoor, bij het overpotten wat dieper in de grond zetten