Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ondanks dat ik flink water heb gegeven.. Volle zon zijn ze gewend, hogere temperaturen ook.. dus ik vraag me af waarom ze ineens hun blaadjes lieten hangen. Ik hoop dat ze het overleven! 
hopelijk blijven die het doen, want het lijkt me zo een leuk plantje
.
maar ook de boerenkool en koolrabi. En ik vond een plant die ik echt niet thuis kon brengen. Bij het eruit halen, wat gedoe was, brak een wortel. Het geurde enorm naar pastinaak. Ik heb gegoogled, maar ik heb rode puntjes op de plant. En die kom ik nergens tegen. Ik heb ooit pastinaak gezaaid, maar dat deed niks. Toen heb ik alles overgeplant uit de plastic bakken. Ik vermoed dat hij daar uit meegekomen is, dus 3 jaar oud. Er stond nog een stengel, die heb ik maar laten staan. 
_CS_ schreef:Sla werkt hier dus voor geen meter, heb geen idee wat ik fout doe.
Of er komt niets op, zaai ik iets meer krijg ik een hele bos wat niet te verspenen valt.
Wat hier ontzettend goed gaat zijn de tomaten. Oja en de bonen
Komkommers gaan wel, maar matig.
De koolsoorten mwhoa mhwoa, matig dus.
mafkezen...
pmarena schreef:Ja dat las ik dus ergens, maar daar werd het gebracht alsof het eerst drogen / invriezen dus echt een must was voordat je het ging gebruiken....dus dat vers van de plant niet de bedoeling was
Weet niet meer om welk(e) kruid(en) dat precies ging overigens hoor, heb zoveel info onder ogen gehad
Sonja_vR schreef:hier staan de tomaten er fruitig bij, ik heb bij de tiny tims en de balkon zaubers zelfs al bloemen uitgeknepenmafkezen...
die staan sinds ongeveer een week in de onverwarmde kas
voor die tijd in de vensterbank of op de eettafel
Antheman schreef:_CS_ schreef:Sla werkt hier dus voor geen meter, heb geen idee wat ik fout doe.
Of er komt niets op, zaai ik iets meer krijg ik een hele bos wat niet te verspenen valt.
Wat hier ontzettend goed gaat zijn de tomaten. Oja en de bonen
Komkommers gaan wel, maar matig.
De koolsoorten mwhoa mhwoa, matig dus.
Vertel eens waar jij je tomaten op kweekt, ze neerzet, en de temperatuur is?
Ik heb ze eind febr gezaaid, op de vensterbank. Wij hebben t aan de koele kant in huis, geen 20 graden. Vensterbank is zonnig, op t zuiden. Hele dag zon. Stonden in de cocopeat, later compost aan toegevoegd, gewoon erop gestrooid. Vorige week uit ellende de boel verspeend en ze in de half verteerde paardenpoep, gemengd met scherp zand ( ong 50% - 50% ) gedaan. Ze blijven maar ielig en ik heb naast de lobbladen nog steeds geen echte blaadjes.
Verder moet ik zeggen dat ik zaad gekregen heb, doet helemaal niks. Ik heb ander gekregen zaad, en die doen het net als de gekochte cherrytomaatzaadjes van de Welkoop, er gebeurd dus bijna niets.
Kool en bonen ga ik niet voorzaaien. Die gaan er binnenkort gewoon koud, buiten in.
anneliesdj schreef:Mijn tomaten doen het tot nu toe goed, ik heb ze in een kweekbakje met deksel in gewone potgrond gezaaid, goed nat gehouden op de vensterbank op het zuiden.
Ik heb ze gister overgezet in grotere bakjes, ze zijn 25/30cm en beginnen aan het 3/4e blad.
Maar ik zie nu wel gele randen aan de bladeren komen, uitgedroogd en omgekruld?
Hoe komt dat?
Teigetje008 schreef:Sonja_vR schreef:hier staan de tomaten er fruitig bij, ik heb bij de tiny tims en de balkon zaubers zelfs al bloemen uitgeknepenmafkezen...
die staan sinds ongeveer een week in de onverwarmde kas
voor die tijd in de vensterbank of op de eettafel
wat bedoel je met de bloemen uitgeknepen? En waarom doe je dat?

ik heb ze gezaaid in potgrond (een paar gemengd met zand) en ze hebben bij mij in een verwarmd kasje gestaan dat dag en nacht 18 tot 20 graden was. Ze stonden op het noorden, dus geen volle zon. En ik gaf ze altijd ruim water, en een keertje wat koemestkorrels erop gegooid. Doordat ze niet veel licht hebben gehad zijn ze vooral erg hoog geworden, met een vrij smal steeltje. Maar ze zijn wel binnen een maand groot genoeg voor de buitenkas, met twee paar grote blaadjes naast de beginblaadjes. Ze hebben vooral veel water en veel warmte nodig heb ik gemerkt. froukje2 schreef:Halen jullie de bloemen nu ook nog uit jullie pompoen en courget??

gewoon zorgen dat je in mei nog eens zaait van het spul wat je hebt staan en je blijft gewoon omkomen in de courgettes
kun je ook inmaken in zuur , net als augurken, soep van maken en inmaken, in stukjes snijden en invriezen courgettebrood van maken , je leert creatief zijn met courgettes als ze eenmaal op gang komen qua vruchten