Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:09

Ik meld me ook als het mag!
Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in gezonde en ongezonde voeding. Ik hoef niet perse af te vallen, maar ik heb echt veel meer energie nodig. Ik ben eigenlijk al van jongs af aan heel vermoeid. Ooit ijzertabletten gekregen van HA, maar dat werkte ook niet echt. Gelukkig eten we niet zo heel ongezond hier, maar er valt altijd nog wel wat te verbeteren. Ik zal eerst eens een eindje gaan lezen door het topic, staat al veel informatie in! Merken jullie veel verschil in energie sinds jullie meer op voeding zijn gaan letten?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:39

Ik let vooral op snelle koolhydraten, suikers en verzadigde vetten en probeer zo min mogelijk bewerkte producten te eten. Ik merk zeker verschil, niet alleen qua energie maar ook qua smaak. Ik vind nu dingen lekker die ik voorheen niet lekker vond, en de chocoladekoekjes met suiker laat ik mooi aan me voorbij gaan tegenwoordig.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:14

Mijn weerstand is de laatste maanden erg laag.. Hebben jullie misschien tips voor me? Hebben jullie het idee dat de 'superfoods' (goji bessen etc) echt helpen wat dit betreft?

Ik vermijd al brood en tarwe en suiker/glucosefructosestroop en smaakversterkers, maar slaag er niet alle dagen in om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:24

Ik merk een wereld van verschil qua energie. Het kan nog iets beter (maar ik eet denk ik niet onberispelijk genoeg om alle benodigde ijzer etc uit een vegetarisch eetpatroon te halen waar wel veel zuivel in zit), maar ik voel me onherkenbaar veel beter dan vijf maand geleden :) Ik heb geen moeite meer met opstaan en word elke dag wakker zonder wekker na 8,5 uur slaap, val 's avonds meteen in slaap en heb zo goed als nooit nog behoefte aan middagdutjes (wat ik vijf maand geleden zorgelijk genoeg dus wel had). En veel minder last van appelflauwtes :)

Dat ik probeer om elke dag te sporten zal er ook mee te maken hebben, maar toch. Herval ik een dagje met gesnoep en niet zo gezonde maaltijden, voel ik me meteen weer ellendig en moe. Dus de dag er na hunker ik alweer naar mijn normale eetpatroon :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:02

Ik ben overduidelijk lamlendig als ik slechte dingen eet. Blijft het bij een kleine portie dan merk ik er niets van, maar dat kan ik niet zo goed :')

Ik ben ook ongesteld en ik heb expres geen blueband brood gehaald vandaag O:)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:38

Hihi moet een keertje kunnen Phor!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:47

Hmm.. Ik heb vanmorgen banaan-ei pannenkoeken gemaakt. Ze waren erg lekker, zijn voor herhaling vatbaar.

Heeft er iemand het boek clean & Lean al gelezen? Het lijkt mij een interessant boek.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:53

clean en lean ben ik inderdaad ook benieuwd naar, ook naar de voedselzandloper. Iemand daar ervaringen mee?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:45

De voedselzandloper heb ik thuis. Zeer interessant boek, het is wel veel theorie, Maar dan hou ik wel van :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:04

Ik wil me hier ook graag aansluiten. :)

Ik heb gister het kookboek van de vrouw van een collega van me besteld. Zij kookt helemaal E-nummervrij en gebruikt ook geen witmeel en geraffineerde suiker in haar recepten: http://smakelijck.nl/

Ze heeft ook een blog waar veel van haar recepten op staan: http://smakelijck.blogspot.nl/
Lidewijke schreef:
Mijn weerstand is de laatste maanden erg laag.. Hebben jullie misschien tips voor me? Hebben jullie het idee dat de 'superfoods' (goji bessen etc) echt helpen wat dit betreft?

Ik vermijd al brood en tarwe en suiker/glucosefructosestroop en smaakversterkers, maar slaag er niet alle dagen in om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen..

Ik ontbijt tegenwoordig met Groene Smoothies. Ik heb 's avonds moeite om genoeg groenten binnen te krijgen dus dit werkt super voor mij.
Gewoon 200 gram (blad)groente, 100 gram willekeurig fruit en een banaan of mango in de blender kieperen. :j Tegenwoordig voeg ik ook chiazaadjes toe, maar daar merk ik nog niet zoveel van.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:34

Ik houd bij wat ik eet op voedingscentrum.nl , vind ik toch iets fijner dan valtaf.nl .
Maar voedingscentrum kent dus geen "poffert" nu dus de vraag hoe ik dat ga invoeren :roll:

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:54

Ik gebruik myfitnesspal.com, kun je ook zelf gerechten toevoegen enzo. Werkt een stuk fijner dan mijnvoedingscentrum.nl, die heb ik ook een tijd gebruikt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:05

Deau schreef:
Hmm.. Ik heb vanmorgen banaan-ei pannenkoeken gemaakt. Ze waren erg lekker, zijn voor herhaling vatbaar.

Lekker! Ik heb deze ook wel eens gemaakt met havermout erdoor.

Vorige week was ik bij een vriendin blijven slapen, ze is Amerikaanse en 's ochtends had ze pancakes met maple syrup gemaakt :9 Erg zwaar op de maag maar wel heeel erg lekker.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:10

Mmmm lijkt me heerlijk Daenerys...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:02

Ik zou graag een taart willen maken met vruchten als vulling, nu wil ik die binden met chia zaadjes. Zal dit lukken? Of kan ik beter iets anders gebruiken, en eventueel wat?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:04

Wat eten jullie hier 's middags / 's avonds als vervanger van de broodmaaltijd? Heb gisteren puur uit niet weten wat te eten, gewoon allemaal groenten (warm) gegeten.. voelde niet zo goed, was puur gezond eten omdatk niet wist hoe ik het lekker moest maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:25

Omelet/havermout/salade?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:35

Ik eet vaak yoghurt met tarwekiemen en fruit en daar maak ik dan ook een flinke bak van.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:39

In plaats van brood eet ik yoghurt met fruit en eventueel wat muesli of een salade.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:45

groente kun je lekkerder maken met nootjes/ zaden en lekkere kruiden en olijfolie.. MMM..

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:21

Deau schreef:
De voedselzandloper heb ik thuis. Zeer interessant boek, het is wel veel theorie, Maar dan hou ik wel van :)

is het anders/ uitgebreider dan de boeken van Amber Albarda?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:34

magli schreef:
Best wel erg, want ik kijk net naar mijn ontbijt Weetabix en dat is gebaseerd op tarwe :p... Had ik dan eindelijk een soort van 'mn eigen ontbijt' gevonden, blijkt het niet goed te zijn. Zag op de site van Weetabix dat ze ook Oatabix hebben (obv haver dus) maar dat zie ik nergens in de winkels :/.

Ik heb dat vandaag gekocht, maar er zit hier een Britse winkel waar ze het verkopen. Misschien kan je eens zoeken of ze bij jou in de buurt ook zo'n winkel hebben?

Ze hadden er ook flakes van, maar ik heb de bix meegenomen. Heb het nog niet geproefd trouwens. Als ik het pak bekijk valt me op dat er minder suiker in zit, maar meer vet, en minder vezels tov weetabix.
Ik eet mijn weetabix overigens met magere yoghurt, ik houd niet van dat pap-gevoel (dat staat me ook tegen aan gewone havermout)

En ik heb nog steeds een beetje moeite met het idee dat brood slecht is voor je :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:49

Equimotion, als jij niet denkt dat brood slecht voor je is, moet je 't gewoon eten toch? Je moet wel achter je keuzes staan :P

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:19

Laat ik het zo zeggen: ik merk aan mezelf niet dat het slecht voor me zou zijn. Ik voel me prettig bij brood eten, dus waarom zou ik iets veranderen? Ik eet al jaren volkorenbrood, dat heb ik van thuis zo meegekregen.
Als ik bijv. met een salade lunch heb ik halverwege de middag alweer trek. Ik deed het ook niet zo best op de koolhydraatvrij-hype.

Ik geloof overigens wel dat variatie goed is, daarom lijkt het me best goed om eens met haver te ontbijten ipv met tarwe.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:49

Equimotion schreef:
magli schreef:
Best wel erg, want ik kijk net naar mijn ontbijt Weetabix en dat is gebaseerd op tarwe :p... Had ik dan eindelijk een soort van 'mn eigen ontbijt' gevonden, blijkt het niet goed te zijn. Zag op de site van Weetabix dat ze ook Oatabix hebben (obv haver dus) maar dat zie ik nergens in de winkels :/.

Ik heb dat vandaag gekocht, maar er zit hier een Britse winkel waar ze het verkopen. Misschien kan je eens zoeken of ze bij jou in de buurt ook zo'n winkel hebben?

Ze hadden er ook flakes van, maar ik heb de bix meegenomen. Heb het nog niet geproefd trouwens. Als ik het pak bekijk valt me op dat er minder suiker in zit, maar meer vet, en minder vezels tov weetabix.
Ik eet mijn weetabix overigens met magere yoghurt, ik houd niet van dat pap-gevoel (dat staat me ook tegen aan gewone havermout)

En ik heb nog steeds een beetje moeite met het idee dat brood slecht is voor je :o

O ben ook wel benieuwd ernaar! Ik ga eens kijken of ze het hebben in de biowinkel :).
Haha ja ik ook, ik eet gewoon zo graag brood!

Overigens, ik dronk nu dus amandelmelk van Alpro, en ik dacht dat het zo zoet smaakte door de amandelen zelf.. Er is dus gwn super veel suiker aan toegevoegd :/.
Heb nu de alpro soya light mee.. Vind het echt lastig dat er altijd wel iets niet goed is. Is bij alles van Alpro melk zoveel suiker toegevoegd?