Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tien_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:46

Hesterve, toch niet combineren dus, dank je!
Lekkere smoothie had je :9

MaartPaard, jij hebt ook lekkere inkopen gedaan vandaag :D
En mjam, jouw avondeten lust ik ook wel :D
Over dadels vond ik dit:
Citaat:
Voedingwaarde
Dadels zijn zeer voedzaam. Ze bevatten meer natuurlijke suikers dan welk ander fruit ook en leveren een aanzienlijke hoeveelheid voedingsvezels, kalium, alsmede diverse vitaminen en mineralen. Ze bevatten 144 kcal per 100g.

Dus wel veel suikers, maar ook veel andere goede dingen. Ik vind dadels ook echt heerlijk :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:07

Ben overtuigd door jullie om toch ook even naar de markt te gaan. Is voor mij toch wel een stukje fietsen, maar ik had wel zin in veel lekker vers fruit. Dus aardbeien, ananas en pruimen gehaald. Ook de Ekoplaza in Enschede bekeken, speltmeel gehaald en 85% cacao chocolade. Ben benieuwd hoe bitter dat is...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:08

@tien idd vet en koolhydraten niet combineren maar boterham met beetje boter mag best...denk vooral om je avondeten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:09

Leuk om te lezen dat mensen gemotiveerd raken..ik ook...dit topic helpt echt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:11

Colway schreef:
Leuk om te lezen dat mensen gemotiveerd raken..ik ook...dit topic helpt echt

Topic motiveert zeker. Je kan elkaar helpen en een duwtje in de goede richting geven. :D

Edit: Grappig, vroeger moest ik niets weten van pure chocolade (alhoewel, als kind vond ik het wel lekker), maar ik vond de 85% cacao wél erg bitter, maar ook best lekker!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:00

Zouden kiwi's lekker zijn in een smoothie? :9

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:06

Colway schreef:
@tien idd vet en koolhydraten niet combineren maar boterham met beetje boter mag best...denk vooral om je avondeten

Qua combinaties van kh en vet? Of gewoon in het algemeen?

Vogeltje, kiwi's zijn heeeeeerlijk in een smoothie :9

Century, 85% moest ik even aan wennen, maar nu vind ik het ook erg lekker :j

En ik ben ook helemaal blij met dit topic. Het motiveert en geeft weer nieuwe ideeën +:)+

Ik heb heerlijk gegeten net trouwens; ik had kip souvlaki gemaakt, in een grilpan geroosterd en daar een grote Griekse salade bij gemaakt :9 Echt lekker!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:07

Als je er niet allergischvoor bent wel Vogeltje

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:30

Ik vind het heerlijk die 85 cacao chocolade. Ik heb ook weer een reep gekocht vanmiddag. En de dr karg crackers, kokosvet en een yagua sapje. Even bij de reform winkel in de stad geweest. En verder nog fruit en groente op de markt gekocht. Ga nu ook met het eten beginnen jammm heb trek! :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:33

ik heb vandaag heeeeeeeeeeel hard in de tuin gewerkt en moet zo nog boodschappen doen. Ben echt kapot, en heb een turkse pizza gegeten als avondeten. Lunch was 1 broodje met kaas en een appelflap. Ontbijt was 2 speltboterhammen met aardbeienspread. Tussendoor nog een koek gegeten.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:51

Hallo allemaal!

Ik had gisteren nog een smoothie met gojibessen, chiazaden, magere kwark, en veel fruit. En ik had er extra nog tomaatjes en spinazie doorheen gedaan, mjam.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:54

Maar met vet en kh.. Hoe zit het dan met avocado door je smoothie? Avocado's zitten ook vol vet, maar fruit vol suiker..

Kunnen we niet ook een lijstje maken welke ingredienten je precies het beste op welk moment van de dag kan eten?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:09

MaartPaard schreef:
Maar met vet en kh.. Hoe zit het dan met avocado door je smoothie? Avocado's zitten ook vol vet, maar fruit vol suiker..

Kunnen we niet ook een lijstje maken welke ingredienten je precies het beste op welk moment van de dag kan eten?

:j Lijkt me een heel goed idee! Ik zie ook door de bomen het bos niet meer.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:12

Ja precies dat heb ik dus ook. Ik dacht namelijk dat vet met kh er juist voor zorgt dat de bloedsuikerspiegel wat stabieler blijft.

Kan iemand, die hier veel van af weet, misschien hier even een goed stukje over schrijven voor mij?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:14

Ik zou persoonlijk avocado idd niet met fruit combineren :n

In principe is het heel erg makkelijk:

O: Koolhydraten en eiwitten, pietsje vet
L: Koolhydraten en eiwitten, pietsje vet
A: Eiwitten en vetten, pietsje koolhydraten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:16

MaartPaard schreef:
Ja precies dat heb ik dus ook. Ik dacht namelijk dat vet met kh er juist voor zorgt dat de bloedsuikerspiegel wat stabieler blijft.

Kan iemand, die hier veel van af weet, misschien hier even een goed stukje over schrijven voor mij?

Vet met koolhydraten is idd geen enkel probleem als je maar 50-100 gr koolhydraten per dag eet. Kom je op 200 gr of zelfs meer dan zou ik zelfs m'n bovenstaande schema niet aanhouden, maar gewoon de hele dag weinig vet eten (als gewichtstoename een probleem is). In dit geval kun je net als ik een vetdag inlassen, zodat je niet tekort gaat komen :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:22

Oke nou ik zal even mijn probleem uitleggen misschien kan jij dan een mooi schema voor mij maken haha :)

Ik ben sinds ik gezonder eet, 2 a 3 kilo lichter, ik weeg nu 55, en wil dat graag blijven wegen. Ik zal niet heel gauw aankomen mits ik blijf bewegen. Als ik patat eet zal ik vast wel weer gauw naar de 57 neigen maar onverzadigd vet kan ik wel hebben heb ik het idee.

Mijn darmen zijn vrij gevoelig, ik moet veel vezels eten anders stopt de boel ermee (slik ook probiotica). Verder heb ik dus last van acne en dus hormonen.. De acne was de aanleiding om gezond te gaan eten, momenteel doe ik het voor mijn energie, uiterlijk en gewicht. Ik eet dus liever geen varkensvlees en zuivel.

Zou je mij kunnen vertellen welke ingrediënten ik het best kan nemen op welk moment? Weet namelijk niet zo heel goed in welk fruit etc veel koolhydraten zitten. Ik vind fruitsapjes wel heel erg lekker 's ochtends, en dus vooral met avocado, maar dat is dus geen goed idee zeg je..

En wat betreft kokosmelk/vet/vlees? Ik las gister in het stukje van Colway dat in kokos veel zetmeel zit? Geld dat dus ook voor de rasp/melk/vet? Die kan ik du sook beter weglaten 's ochtends? Wat voor voordelen biedt dit mij?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:24

Oja en nog een vraag: Als ik bij mijn vriend ben eet ik meestal een stuk fruit en een boterham met pindakaas of geitenkaas of iets dergelijks. Ook geen goed idee dus? kan beter het fruit weglaten?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:26

Er zit sowieso ook veel vet in kokos :)

Even terzijde: Ik weet niet hoe lang je bent, maar ik teken voor 55 kilo :P

Ik denk dat als je met wat je nu doet geen problemen hebt en een mooi gewicht behoud, dat je je dan niet zo druk hoeft te maken.
Dit is vooral voor mensen met gewichtsproblemen of andere problemen :)

Overigens krijg ik zelf acné van veel koolhydraten. Mensen denken vaak dat het aan vlees en zuivel ligt, maar kijken niet naar de rest van hun voedingspatroon, omdat koolhydraten te boek staan als 'gezond'. Als ik geen koolhydraten eet en veel vlees en vet, heb ik de mooiste huid :j

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:28

dille en kamille is idd een hele leuke winkel!

_Tien_ mjam, heerlijk verse producten!

Century, ben benieuwd wat je van die chocolade vind, lijkt me lekker!
Edit, staat er al :+

Ik had vandaag gezond ijs gemaakt: een doosje zomerfruit (vriezer AH) gemengd in de blender met biogarde. Mjam!! :9

Mijn lijstje van vandaag:

O: croissantje met jam, kopje koffie
T: -
L: biogarde met banaan en druiven
T: handje nootjes, puur paaseitje
D: chow mein, uit de vorige allerhande, zo lekker!
T: klein bakje bovenstaand ijs met beetje slagroom zonder suiker, puur paaseitje

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:32

Oke dus dat lijstje is vooral met mensen met gewichtsproblemen?

Ik ben 1.70 dus gewoon goed op gewicht :) Toen ik niet op mijn eten lette en gewoon normaal bewoog was ik zo'n 58 kilo en toen ik helemaal niet op mijn eten lette en weinig bewoog was ik op het dieptepunt wel 62. Ben nu dus wel blij :)

Ja dat vind ik dus wel een goede, maar door al het fruit voel ik me wel energiek en doen mijn darmen het vrij goed. Vind fruit ook heel erg lekker! Dus in dat opzicht durf ik het eigenlijk ook niet echt uit te proberen om weinig fruit te eten haha. Bij mij zijn het geloof ik puur hormonen, want toen ik helemaal niet op mijn eten lette en sowieso weinig fruit at had ik het ook..

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:45

Interessant! MaartPaart, ik ben 1.69 m en 69 kg, ik zou tekenen voor jou gewicht -O-

Net had ik weer eens hartige snack trek. Ik heb een handvol gezouten noten (hadden geen ongebrande) gegeten en een smoothie gemaakt van magere yoghurt, spinazie, mandarijn, een banaan, gojibessen, chiazaden. Zit behoorlijk vol :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:37

nexthorse schreef:
Century, ben benieuwd wat je van die chocolade vind, lijkt me lekker!
Edit, staat er al :+

Is best lekker, wel even wennen. Maar ben er blij mee dat ik het wel lust; kostte toch 2 euro voor de reep...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:27

MaartPaard schreef:
Ben trouwens nog even de dille en kamille ingelopen om eens te kijken, en wat is het toch een leuke winkel! Daar hebben ze ook erg veel om het koken makkelijker en leuker te maken. Ze verkopen er trouwens ook best wat biologische producten :)

Ja he?! Er komen steeds meer bio producten bij (binnenkort komen er bio pesto's ). Eigenlijk heeft ieder product wel een verhaal waarom we juist dat product verkopen(soms beter voor mens , soms beter voor millieu of combi daarvan) De pasta's zijn ook beter dan de gewone pasta's uit de super, er is zelfs pasta van Kamut. Ben er nu zo'n 6 jaar aan het werk en ga nog iedere dag met veel plezier naar mn werk. Heb inmiddels ook aardig wat spullen uit de winkel die ik thuis ook regelmatig gebruik, zitten echt handige dingetjes bij.

Heb je bij de vitamin store een klantenkaart dat je iets voor €1,- kreeg?

Inmiddels ben ik met gezond eten ook weer het grootste deel van mn wintervet kwijt. Wil hooguit nog 2 kilo verliezen anders vind ik me te mager worden en wordt mn lijf zo slap, moet wel mooi bespierd blijven haha

Heb vanavond toen ik thuiskwam nog een salade van groene linzen, rode bietjes en mascarpone gemaakt met een beetje balsamicoazijn van 3 munten(echt op traditionele manier gemaakte balsamico is zachter en stroperiger als gewone uit de super)
I.p.v. chips heb ik een paar speltcrackers met gezouten roomboter (uit frankrijk ,super lekker)genomen mjammie is ok wel koolhydraten en vet maar beter dan de paprika chips die me (heel even)ook verleidelijk aankeek

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:33

Wat is Kamut precies? Zag het al een paar keer in de biowinkels liggen.