Je eigen brood bakken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:55

Ik kom hier ook meelezen! Mijn eerste brood staat nu in de oven. Mijn vrouw heeft coeliakie, dus ik bak glutenvrij. Heb net al even gespiekt en hij ziet er goed uit. Hopelijk is de binnenkant ook goed en eetbaar.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:11

ik kom hier ook meelezen. ik bak al een tijdje brood, maar ben helemaal into het desembrood maken sinds een week ( starter klaar , eerste brood gebakken).

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:14

Voor het eerst (zuurdesem)bagels gemaakt. Aan de vorm moet nog even gewerkt worden zullen we maar zeggen haha.
Afbeelding

En een gewoon zuurdesembrood.
Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:31

Moi dat zuurdesembrood.
Ben benieuwd hoe ze smaken die bagels, ik heb met mijn starter laatste chocolate chip cookies gemaakt dat was ook een succes ( maar jouw bagels zijn kwa vorm perfect vergeleken met mijn cookies... die waren echt heel ongedefinieerd van vorm)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:59

Mijn eerste glutenvrije zuurdesembrood! Zeker niet ontevreden voor een eerste brood :)
Afbeelding
Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:12

Oh wow , en ook super luchtig ( dat is met brood bakken vaak mijn struggle)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:07

Prachtig brood!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:08

Kaula schreef:
Voor het eerst (zuurdesem)bagels gemaakt. Aan de vorm moet nog even gewerkt worden zullen we maar zeggen haha.
[ Afbeelding ]

En een gewoon zuurdesembrood.
[ Afbeelding ]

Ziet er mooi uit. Bagels is ook een goed idee om eens te maken

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:18

Heel mooi brood!

Mijn volkoren spelt brood was lekker gelukt maar wel ingezakt.. vond hem ook iets steviger dan ik zou willen. Volgende keer iets meer gist denk ik. Nu een simpel wit brood er in voor bij de saté vanavond :9

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:43

Unwritten schreef:
Heel mooi brood!

Mijn volkoren spelt brood was lekker gelukt maar wel ingezakt.. vond hem ook iets steviger dan ik zou willen. Volgende keer iets meer gist denk ik. Nu een simpel wit brood er in voor bij de saté vanavond :9

Het is al even geleden dat ik een brood bakte, maar ik weet nog dat als het brood in de oven tijdens het bakken instort, dan is meer gist niet de oplossing. De narijs verkorten, of een broodverbetermiddel, zoals enzymen toevoegen zodat het deeg het hoog rijzen wel aankan. Of een andere bloem proberen. Zie https://broodsmakelijk.nl/vraag-het-bro ... ens-bakken
En de bloemtest: https://broodsmakelijk.nl/testverslagen-meel-en-bloem

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:27

Unwritten schreef:
Heel mooi brood!

Ik ben het met degene hierboven eens. Als het inzak dat heeft her brood te lang geresen. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen, want ik weet je recept niet.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:41

Bedankt voor de tips al!

Recept was deze, voor een 750 gram brood.

Afbeelding

Ik had de biologische speltbloem volkoren van AH - ik moet eerdaags een keer langs de molen om ander te halen. De korrelgist heb ik van Il Molino.

Het witte brood is weer goed gelukt vandaag :#

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:44

En de rijstijd?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:47

Durf ik niet te zeggen - heb voor de eerste keer het volkorenprogramma op de machine gebruikt. Volgende keer wil ik hem op het handmatige programma instellen - dan kan ik de tijd instellen zoals ik wil.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:57

Oh haha lastig dan. Spelt is misschien ook wel amders dan volkoren enz ik bak eigenlijk nooit spelt. En ik bak nooit in een machine. Zonder cind ik veel makkelijker want dan kan je presies zien en voelen wat je deeg doet en of je brood dus gaat instorten of niet

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:38

De spelt broodbakmix van de Aldi doet het wel heel goed in de broodbakmachine, op het volkorenprogramma. Super simpel en heel lekker! O:)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:05

Zuurdesembrood met ui en kaas.
Afbeelding
Afbeelding
Hij was beter geresen, maar na het toefoegen van de rest wou het geem fluffy brood meer worden. Wel zo lekker dat het binnen een dag op is hahaha

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:44

Mooie broden komen er langs! Ik heb pretzels gebakken. Valt dat hier ook onder brood?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:37

Lughnassadh schreef:
Mooie broden komen er langs! Ik heb pretzels gebakken. Valt dat hier ook onder brood?

Tuurlijk! laat maar zien , ben benieuwd

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:31

Afbeelding

Afbeelding

Ik houd van uittesten en experimenteren en pretzels lenen zich daar goed voor bij mij! Want van origine dompel je pretzels in natronloog om zo de typerende kleur en korst te krijgen. En laat ik nu graag experimenteren en Rudolph van Veen een recept op zijn site heeft staan waarin hij beschrijft hoe het moet.

Conclusie? Dat de smaak echt goed was maar dat ik nog even moet oefenen om de juiste kleur en korst te krijgen. Erg? Nee helemaal niet! Voor mij is dat juist de lol! Dus ik ga dit zeker vaker maken!

N.b. ik ben op de hoogte van wat natronloog is, heb me goed ingelezen en weet hoe je er meer om moet gaan.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:23

Leuk! Experimenteten is altijd leuk.

K heb dat goedje ook even gegoogeld. Lijkt mij persoonlijk nu niet heel lekker haha.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:32

Nice, klinkt ook interessant. En ik volg Rudolph ook, die heeft wel vaker leuke recepten.
Ik wist niet dat die kleur en korst van de natronloog kwamen. Lijkt me heel leuk en uitdagend om mee te werken.

Als de smaak maar goed is toch.
Ik heb net een desembroodgebakken, eerste keer met half volkoren half T65 ( mn derde desembrood ever)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:50

Naranja, nee zo niet maar als je het op deze manier verwerkt geeft het wel een typerend smaak mee.

Eleeke, ja! En ik vind dat leuk. Ik heb in elk geval genoeg verbeterpunten gevonden.

Ik ga nog even bedenk of ik morgen misschien een brood ga bakken. Vandaag staat er wat zoets op het programma dus dat ga ik eerst doen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:58

Vandaag Irish Soda Bread gebakken. Voor het eerst dat ik dit brood maakte. Het is heel nat en plakkerig deeg dus het verwerkt niet makkelijk. Maar voor de eerste keer ben ik eigenlijk heel tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:26

Stokbrood
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding