de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:31

De ellende met luizen en mieren is dat die mieren de luizen beschermen, ook tegen lieveheersbeestjes. |(

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:44

Kan Oost-Indische kers je dan niet helpen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:56

Schijnbaar kun je met netelgier (verdund!) ook luis bestrijden.

Super simpel te maken, gooi een zooi brandnetels in een emmer, water erbij dat het onder staat, lekker roeren elke dag tot het niet meer bubbelt en klaar. Minimaal 1 op 10 gebruiken (dus 1 deel netelgier, 10 delen water, of meer water, anders verbranden je planten). En dan erop spuiten.

Niet met blote handen aankomen, stinkt als een gek :P

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:03

Das een goede tip! Die ga ik proberen te onthouden!
Ik heb even een vraag rondom Combinatieteelt. Ik probeer daar toch rekening mee te houden. Nu heb ik enkel plaats voor nog wat tomaten naast mijn bloemkolen. (Die ik vandaag aangekocht heb, jullie hebben me toch geïnspireerd en ik wil een poging wagen :D ) het blijkt echter niet zo'n ideale combinatie. Tomaten naast bloemkolen. Hebben jullie er ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:24

Gisteren ben ik naar een csa boerderij gegaan. Enkel hele handige tips over genomen. Zo helpt basilicum tussen de tomatenplanten voor het bestrijden van een hoop ongedierte. Bij een bepaalde soort luis in de bomen moet je lieveheersbeestjes zetten? En volgend jaar planten wij direct Afrikaantjes tussen de planten voor de mieren :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:25

Ohhhh daarom altijd die Afrikaantjes in moestuinen :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:28

Simpele oplossing dus voor de mieren. Had ze beter dit jaar al een plaatsje gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:33

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan niet zeggen of het wonderen verricht, maar bij hun zag ik echt geen enkele mier. Was een heel interessante dag :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:02

Ik heb na rooien spinazie en andijvie gisteren wat plekjes vrij. Dus misschien dat ik ze er nog tussen zet.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:38

Combinatieteelt houdt ik geen rekening mee en alles groeit prima :).

Zien jullie trouwens nog bijen? Tot een maand geleden vlogen er hier super veel. Insectenhotels werden ook goed gebruikt, zelfs toen we een zelfgemaakte ophingen zat er al een bij in voordat hij aan de muur vast zat :'). Maar nu zie ik ze helemaal niet meer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:48

Vind ook dat er vrij weinig bijen te zien zijn en dan heeft nog wel iemand bij ons op de moestuin een bijenkast staan. En als ik ze zie is het bij de bramen bijenmengsel heeft nog te weinig bloemen open.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:05

Hier is er een plukje van de heg vol bloemen en het stikt daar van de hommels en een paar bijtjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:13

Kan dan ook nog dat er nog niet genoeg te halen is voor de bijen dus kom vast dan wel weer goed.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:30

Ik heb weinig bloesem momenteel, dus weinig bijen. Alleen de bramen hebben nu bloemetjes, plus wat rozen en akkerwinde. Wel een hoornaar in mn kersenboom (die vol heerlijke rijpe kersen hangt!.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:44

Net weer lekkere aardbeitjes, frambozen, komkommers en radijsjes geoogst :D Alles gaat nu echt lekker :) Eerste courgetten, tomaten, druiven, rode bessen, blauwe bessen, venkel, .. komt er ook aan :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:51

Weissjee schreef:
Combinatieteelt houdt ik geen rekening mee en alles groeit prima :).

Zien jullie trouwens nog bijen? Tot een maand geleden vlogen er hier super veel. Insectenhotels werden ook goed gebruikt, zelfs toen we een zelfgemaakte ophingen zat er al een bij in voordat hij aan de muur vast zat :'). Maar nu zie ik ze helemaal niet meer.

Mijn insectenhotel zat vol met metselbijen, maar voor de rest heb ik nog niet veel gezien. Hier staat ook niet veel in bloei. Dat zal het ook wel verklaren denk ik. Hoewel de lavendel hier tegenover ook niet veel activiteit vertoont..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:39

Alles is natuurlijk ook later begonnen buiten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:53

Hier wel veel bijen, vlinders en ander vliegend gespuis (zei zij met liefde). Ik heb naast de moestuin mijn siertuin liggen en daarin zo geplant dat ik van het vroege voorjaar tot het late najaar bloemen heb. Ik heb een houtwal gemaakt ter afscheiding met de buren en daarin zitten veel metselbijen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:32

Ik heb momenteel last van rupsen -O- dus laat de doorgeschoten sla maar staan hopelijk laten ze dan de rest met rust

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:37

Als ik de zwaluwen mag geloven zit er hier ook genoeg gespuis. :)) Ze vliegen vrolijk in de lucht, de jacht op het gespuis is geopend!

Afbeelding
De tomaten zijn vertrokken! Ik weet alleen niet meer of dit nu de gele of de zwarte tomaten zijn. :')
Ze lijken meer op coeur du boef vind ik zelf :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:50

Ik had vanmorgen de jacht geopend op het onkruid feest in het kolen bed oerwoud. :')

Afbeelding
Afbeelding
Van beide kanten en was natuurlijk al vergeten foto te maken voor ik begon met onkruid plukken vandaar dat er al een kale plek zit. :+ O ja en heb zeer waarschijnlijk ook al boerenkool terwijl er op het zakje bloemkool stond. :')
Afbeelding
Afbeelding
Er is mij een partij onkruid tussenuit gekomen niet normaal meer. En een paar gelukkige koolplanten hebben een nieuw plekje gekregen (staan nog te dicht op elkaar, maar ruimer dan ze stonden dus moet maar). Gelijk ook voeding en lava meel (poeder) gestrooid.
Afbeelding
Afbeelding
Kolenbed ernaast die lekker ruim staan. Die had ik al eerder van de week ontdaan van het onkruid. En geloof binnenkort spitskool eten en dan kunnen weer wat plantjes doorschuiven. :P
Afbeelding
Kas vooraan selderij, verdwaalde paprika plantje, komkommer, watermeloen, voor de galia en sugarbaby meloen knolselderij.
Afbeelding
Andere kant kas de tomaten waar ik dus ook veel te veel van heb, maar de 2 grotere achteraan zijn gekregen.
Afbeelding
En wat achter de tomaten staat knolselderij en lage bonen.
Afbeelding
Eerste bramen in de maak. :9
Afbeelding
En de kolen die verhuist zijn en enigzins plat geslagen zijn, maar ze hebben een gieter water gekregen naast een beetje extra voeding en lava meel (poeder).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:36

Chubby schreef:
Ohhhh daarom altijd die Afrikaantjes in moestuinen :+

Werkt niet... ik heb jaren rijtjes viooltjes afrikaantjes om en om gehad omdat devmieren mijn viooltjes opvraten, dat deden ze met afrikaantjes ertussen nog net zo hard als zonder.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:11

Afrikaantjes werken wel tegen aaltjes in de grond. Afgelopen jaar had onze boerman (professioneel tuinder) alle percelen ingezaaid met afrikaantjes. Leverde een prachtig gezicht op en dit waren niet van korte lelijke afrikaantjes, maar vrij lange stelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:24

Maar aaltjes bestrijden toch slakken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:41

Aaltjes waren dacht de goede beestjes.

Afrikaantjes werken wel iets, maar bij mij zijn het gewoon ook offer plantjes van pak dit maar.