Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:12

Ik merkte bij mezelf ook een weerstand omdat de filet american er zo echt uit zag. :') Wel bizar knap hoe ze dat gemaakt hebben. Van mij niet nodig dat het er zo uit ziet, maar vind het wel goed als marketing voor de mensen die (nog) geen vlees willen missen.
Ben benieuwd hoeveel vleeseters door zouden hebben dat het niet echt is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:16

Heb je op insta opgezocht, maar dat eten zag er echt goed uit :9 !

Echt bizar die filet. Hoeft van mij ook niet zo echt te lijken. Maar het is best lekker broodbeleg of op toastjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:19

Smaakt het ook als americain? Dat lustte ik nooit.

Magrathea: goed van je bloedwaarden!!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:27

poes, lang geleden dat ik dat voor het laatst gegeten heb. Vond het wel altijd lekker. Vind de structuur gelijk, maar dan tomatiger en kruidiger. In ieder geval erg lekker! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:22

Klinkt lekker! In België is het aanbod veel minder helaas.

Ik zit weer in hetzelfde restaurant als gisteren :D eerste gang was alweer top. Zo meteen vegan cacio e pepe: heel benieuwd!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:51

Ik ben juist blij dat er vleesvervangers zijn die op vlees lijken. Ik vind de smaak van vlees namelijk lekker, het hartige ervan. Dat mis ik echt als vegetariër. In mijn hoofd was het vlees op mijn bord totaal losgekoppeld van het dier waar het van gemaakt is. Nu heb ik geaccepteerd dat ik de smaak lekker vind, maar dat ik het dier niet wil eten en ben daarom op zoek gegaan naar dingen die ik lekker vind en de smaak een beetje evenaren. Ik mis dus niet het vlees, maar de smaak van het klaargemaakte product.
Ik ben bijvoorbeeld ook dol op de vegan boterhamworst :D Nu is het een piece of cake om geen vlees te eten, want ik mis niks qua smaak!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:49

@Mona81: In dat opzicht is het ideaal dat vega "vlees" er zo echt uit ziet. Zelf vond ik de smaak van vlees ook erg lekker, dus ik eet ook graaf vegan vlees vervangers voor dat gevoel.

Heeft iemand hier nog lekkere recepten voor veganistische chocolade mousse, taarten en dat soort dingen? Gewoon de ongezonde variant die je aan je gasten kan serveren. Van de chocolade mousse gemaakt van avocado moest ik van binnen een beetje huilen :') Dus voorlopig ben ik wat huiverig van de gezonde variant van ongezonde dingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:00

Ik moet zeggen dat bvb Vegan brownie ik ook niet lekker genoeg vind tot nog toe. Gisteren weer geproefd maar was me te notig.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:26

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:24

Ik heb laatst deze gemaakt en die waren echt heeeeerlijk <3 en zeker ongezond, haha :+
Afbeelding
Afbeelding

Als chocolade heb ik de smeltchocolade van Hamlet (AH) gebruikt, dat werkt echt perfect voor au bain-marie, gaat supersnel en het blijft ook lang vloeibaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:21

Jamie Oliver heeft een vegan brownie op zijn website staan, die is ook echt goeeeed. En zonder rare ingrediënten ook :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:16

Ik heb een recept voor de simpelste en lekkerste chocolade mousse ooit :D

Namelijk van aquafab. Oftewel, een blikje kikkererwten kopen en het vocht wat hierin zit (let op geen conserveermiddelen, hoort alleen water en een beetje zout in te zitten, en ook geen blikje kopen met extra weinig vocht :') ). Dit vocht ga je opkloppen tot er echt een slagroomachtige structuur ontstaat, duurt vrij lang. Ondertussen smelt je vegan chocolade (puur of rijstmelk), laat dit wat afkoelen en meng het door de opgeklopte aquafab. Dan in de koelkast zetten tot het is opgestijfd en je hebt super lekkere, romige chocolademousse.
Fijne eraan is dat je zelf het gehalte van pure chocola kan kiezen.

Hier een filmpje. Echt magisch simpel! Chili heb ik er zelf niet door gedaan maar schijnt wel erg lekker te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=KGf4sB9gLi4

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:56

Fijne receptjes dit!

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:21

Ik was jullie kwijt -O-

Nu gelijk weer aangestipt! :D

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:54

Wat een lekkere recepten komen er voorbij! Gezonde snacks zijn best lekker, maar soms moet het ook gewoon lekker ongezond kunnen :Y)

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:04

Ik heb gister Tempeh gekocht bij de AH, nu zoek ik een lekker gerecht hiermee. Heb al een recept gevonden met sticky tempeh, maar alleen dat. Wat eet je erbij? Ik heb nog nooit tempeh gegeten, hopelijk valt het in de smaak!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:05

Kikkererwten schijnt ook een lekkere snack te zijn als je ze een beetje marineert en dan in de oven bakt voor een halfuurtje :)

Tempeh kun je eten bij een rijstgerecht, of door de noedels ofzo. Heb je al gemarineerde tempeh? Want de marinade is wel vrij essentieel :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:12

Ik vind de combinatie van plakken gemarineerde tempeh op plakken komkommer met een dot alfalfa erop echt zalig. <3

Maar inderdaad bij een rijstgerecht. Vind het ook vaak goed samen gaan met groentes uit de oven zoals aubergine, courgette en tomaat. Of een lekkere uitgebreide salade.

Vanavond de vegan bitterballen proberen van de aldi. Weet nou niet of ik hier nou goede of slechte verhalen over gehoord heb. :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:15

Magrathea schreef:
Kikkererwten schijnt ook een lekkere snack te zijn als je ze een beetje marineert en dan in de oven bakt voor een halfuurtje :)

Tempeh kun je even bij een rijstgerecht, of door de noedels ofzo. Heb je al gemarineerde tempeh? Want de marinade is wel vrij essentieel :D

Voor dat laatste heb ik toevallig afgelopen week een recept van een vriendin gekregen. Wel uit Canada, dus Fahrenheit. Ik upload het vanavond of morgen wel eten.

Tempeh kun je op allerlei manieren marineren, maar de meest simpele en meest gangbare manier in Indonesië is een half uurtje in zout leggen en dan frituren. Dan moet je de smaak van tempeh an sich wel echt lekker vinden, want die proef je dan zeker! Met marinades met chili/ketjap (manis)/ketchup/curry etc. kun je die smaak wat verbloemen. Ik houd echt van dat spul <3 Je kunt het ook fantastisch op bbq spiesjes gebruiken met groenten. Gaat veel beter dan die stomme uit elkaar vallende tofu blokken :')
En uiteraard als toevoeging bij een heerlijke uitgebreide gado gado - Zoveel <3 <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:19

Sparerib-marinades werken ook! :j
En ik had ooit een broodje op de markt met tempeh en komkommer, was ook lekker

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:20

Magrathea schreef:

Tempeh kun je eten bij een rijstgerecht, of door de noedels ofzo. Heb je al gemarineerde tempeh? Want de marinade is wel vrij essentieel :D

Ik heb een recept gevonden voor sticky tempeh met ketjap enzovoort, om dus zelf te marineren/ Hopelijk gaat het lukken :')

Deze wilde ik gaan doen als marinade :)
https://lisagoesvegan.com/tempeh/

Edit; ik heb tegenwoordig een nieuwe verslaving op youtube. de ' What I Eat In A Day' Vegan versie ..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:00

Suliko schreef:
Ik vind de combinatie van plakken gemarineerde tempeh op plakken komkommer met een dot alfalfa erop echt zalig. <3

Maar inderdaad bij een rijstgerecht. Vind het ook vaak goed samen gaan met groentes uit de oven zoals aubergine, courgette en tomaat. Of een lekkere uitgebreide salade.

Vanavond de vegan bitterballen proberen van de aldi. Weet nou niet of ik hier nou goede of slechte verhalen over gehoord heb. :=

Ik ben benieuwd naar de bitterballen! Laat het weten of het wat is :)

Bij ons in de supermarkt hadden ze het gehakt van de Vegetarische Slager enorm afgeprijsd (0,49 per pakje ivm datum) Dus daar ga ik vandaag en morgen wat lekkers mee proberen te maken. :D

'What I eat in a day' video's zijn fantastisch! Vooral die van Ellen Fisher en High Carb Hannah zijn hier favoriet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:27

De chocolademousse met aquafab is hier ook favoriet. Wel tussendoor even proeven (heel vervelend :p) het kan namelijk bitter worden, dus eventueel wat zoetmiddel toevoegen of minder bittere chocolade nemen.
Probeer ook vooral eens andere brownierecepten uit. Er zijn zoveel vegan varianten dat er echt nog hoop is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:34

Voor de mousse vind ik de biologische pure chocolade van de AH het lekkerste, volgens mij is die 55%, dus ook niet heel erg bitter gelukkig. :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:52

Heeft hier iemand trouwens al wel eens zelf yoghurt gemaakt van iets anders dan sojamelk? Kokosmelk ofbcan havermout bijvoorbeeld? Ik wik het graag proberen, maar er zijn zooo veel verschillende recepten