Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:16

Mallow schreef:
In principe is 'de vegan gedachte': er behoort je maar 1 leven toe en dat is van jezelf. Er zullen hier genoeg meiden zijn die kiezen wel op hun paard te rijden, er zijn er genoeg die er voor kiezen niet te rijden, of überhaupt geen huisdieren te willen hebben.
Wat dat betreft is gradaties daarin natuurlijk ook gewoon prima. Maar je paard in zoverre moeten aanpassen (ijzers, bit etc) om zo aan je eigen plezier te kunnen laten voldoen is mijn inziens niet vegan.

Nee dat klopt ook wel, alleen in mijn persoonlijke geval heb ik een paard die zich niet gelukkig voelt als ze niet genoeg beweging krijgt. Dit doet ze op de wei niet zelf, ook al staat ze er minstens van 9 tot 6 op elke dag, en soms wat langer, maar nooit korter. Meestal laat ik haar dan ook een beetje haar eigen ding doen tijdens het rijden, als ze maar niet zichzelf in gevaar brengt. Ze heeft nl last van kissing spines, dus ze mag haar hoofd niet in de lucht gooien. Ook mag ze niet heel hard door de bochten galopperen ook al vind ze dat misschien heel leuk, omdat ze zichzelf hierin snel kan verliezen soms en zowel zichzelf als ik in gevaar kan brengen (denk aan vallen omdat ze echt plat door de bocht wil). Het is niet vegan nee, maar ik denk niet dat paardrijden echt als vegan gezien kan worden, omdat je sowieso al een dier gebruikt voor je eigen plezier. Het is wat anders dan een hond, want honden hebben (zo las ik) een diep verlangen van binnen om zich te hechten aan honden en aan mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:18

Nee snap ik maanoogje, met een verzorg of bijrijdpaard is het absoluut aan de eigenaar, maar het is nooit weg om verder te leren en te verdiepen. :j

Mallow, het is mij inderdaad duidelijk (door dit topic en andere sites) dat er verschillende interpretaties zijn van vegan leven. Juist daarom zou ik persoonlijk zeggen dat dergelijke dingen in dit topic bespreken wel slim is, juist om van elkaar te leren en een beetje te sparren. Er zijn nog duizenden dingen die compleet nieuw voor mij (en vast ook voor anderen) zijn en waar ik nog compleet niet bij stilgestaan heb/een visie over heb gevormd. Daarom ben ik ook bij dit topic gekomen. :j

Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als er geen ruimte is om dat soort zaken te bespreken, want dan kan ik er ook niet verder van leren. Maar als dat zo is dan is dat zo, dan ga ik elders mijn informatie vergaren :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:20

Maanoogje schreef:
Nou ja, in mijn geval is het ook de keuze van de eigenaar natuurlijk, ik zou zelf ook graag kijken hoe ze het zou doen met hoefschoenen aan, maar dit is natuurlijk niet mijn beslissing om te maken. Bit hebben paarden voor de kar denk ik wel echt nodig, puur omwille van verkeersveiligheid met zo'n gigantisch ding achter ze, maar verder vind ik het inderdaad ook een vrij overbodig en vervelend hulpstuk. Kijk, een zweep vind ik dan weer een ander verhaal, want ik wil wel dat een dier van een halve ton goed is in de omgang. Mijn vp is een prima paard, maar vandaag bewees ze dat ze zonder zweep gewoon veel te snel wil en minder makkelijk terug te nemen is. Ik gebruik de zweep meer als aanwijsstok, of ze moet echt onder me vandaan proberen te rennen, maar op zich is het zicht van de zweep al genoeg om haar gedrag opvallend te verbeteren. Gewoon het idee dat ze straf kan krijgen als ze vervelend gaat doen is genoeg om haar weer een prima paard te maken, en dat snelle galopperen zal er toch nooit helemaal uitgaan. Het is natuurlijk een menpaard, dus ze kent haar eigen kracht te goed. :')

Mijn konijnen zitten overigens niet alleen, alleen gescheiden van elkaar. Het zijn twee rammen, dus omwille van veiligheid kunnen ze elkaar altijd alleen aanraken, en hebben ze de keuze zich zelf terug te trekken. Ze mogen er ook vrijwel iedere dag uit, alleen niet altijd tegelijk. Ook hier geef ik ze zelf de keuze, door het hok open te zetten, en na een aantal uren dat hok weer dicht te doen en de volgende open te zetten. Vaak gaan ze niet ver bij elkaar vandaan, omdat ze elkaar toch wel erg lief vinden, alleen ik wil niet dat ze ruzie gaan maken omdat ze op elkaar willen rijden af en toe. Dit gebeurt soms helemaal niet, en soms weer wat vaker, en daarom lopen ze samen onder toezicht. Met toezicht bedoel ik dan dat ik op bokt zit in de tuin, of dat ik gewoon tv kijk of achter m'n computer zit. Ik neem ze het hele huis mee door af en toe, puur zodat ze lekker kunnen lopen. Soms hebben ze ook helemaal geen zin, en blijven ze zelf in hun hokje zitten.

Maar het is niet vegan :D

Je zal wel denken mens zeur niet zo :')
Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet past in dit topic.
Het is niet vegan om een paard te moeten besturen met een bit en zweep en op ijzers te moeten zetten voor eigen plezier want dat is uiteindelijk wel wat het is, weg gaan met de kar. Je bent niet verplicht er aan mee te doen, je kiest er voor het wel te doen. Dat is prima maar nogmaals. Niet vegan :)

Konijnen gescheiden idem dito, konijnen zijn groepsdieren die buiten leven. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een groot buitenverblijf te zoeken, voor beide een geholpen vrouwtje te zoeken. Het hoeft niet maar het is niet iets wat in dit topic thuis hoort.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:23

Wubwub schreef:
Nee snap ik maanoogje, met een verzorg of bijrijdpaard is het absoluut aan de eigenaar, maar het is nooit weg om verder te leren en te verdiepen. :j

Mallow, het is mij inderdaad duidelijk (door dit topic en andere sites) dat er verschillende interpretaties zijn van vegan leven. Juist daarom zou ik persoonlijk zeggen dat dergelijke dingen in dit topic bespreken wel slim is, juist om van elkaar te leren en een beetje te sparren. Er zijn nog duizenden dingen die compleet nieuw voor mij (en vast ook voor anderen) zijn en waar ik nog compleet niet bij stilgestaan heb/een visie over heb gevormd. Daarom ben ik ook bij dit topic gekomen. :j

Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als er geen ruimte is om dat soort zaken te bespreken, want dan kan ik er ook niet verder van leren. Maar als dat zo is dan is dat zo, dan ga ik elders mijn informatie vergaren :)

Absoluut eens, heel fijn zelfs. Vind dit ook een heel fijn topic en ik hoop ook dat nu niet het gevoel geef dat die ruimte er niet is. Die is er namelijk wel.
Ik doelde meer op het excuses maken/ zoeken om iets normaal te maken of vinden. Het is een hele andere context als er een bericht kwam met ik moet mijn verzorgpony altijd met bit rijden maar voel me hier niet prettig bij, hebben jullie nog tips?

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:26

Aaaaaah op die manier, jaaa ik snap nu wat je bedoeld en dat is zeker zo, helder, dankjewel :D

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:41

Nee hoor, ik denk niet dat je zeurt Mallow. :) Ik heb al van andere bokkers gehoord dat ik mijn konijnen beter buiten kan houden, vrouwtjes voor ze moeten zoeken, etc etc, maar dit zijn voorlopig de laatste 2 konijnen die hier gehouden gaan worden. Ze zitten allebei waarschijnlijk aan het eind van hun leven, en ik wil ze graag een zo fijn en rustig mogelijk leven kunnen geven. Een vrouwtje gaat er dus nooit meer bij kunnen, puur omdat ze voor castratie te oud zijn. Konijnen zijn denk ik sowieso dieren die nooit vegan gehouden kunnen worden, of je moet ze echt in een grote tuin kunnen laten rondrennen waar ze van hun eigen keutels nooit last kunnen hebben (ik zie vaak mensen die een groot buitenverblijf op stenen hebben, wat ik ook niet ideaal vind maar snap dat dit voor de schoonmaak is). Konijnen hebben, anders dan honden, katten en misschien net paarden, mensen helemaal niet nodig. Die kunnen prima in het wild leven, ook in onze huidige maatschappij. Ik zie er vaak zat een lopen als ik door de polder fiets bij ons, met precies dezelfde schutkleur als mijn eigen nijnen. Maar die van mij zijn echt al te oud om nog iets voor ze te veranderen, want ik ben bang dat zeker mijn ene stresskonijn niet zonder zijn broertje gaat kunnen, en hij heeft vroeger inderdaad buiten gewoond, waar hij zielsongelukkig van werd omdat hij zo bang voor ons was. Nu vind hij het leuk om bij mijn honden te gaan kijken als ik hem rond laat huppelen, en ook als het lekker weer is om hem een paar uur in de tuin te laten met zijn broertje is hij behoorlijk vrolijk. Voor mij is het goed zo, en voor hen beiden tot nu toe ook nog steeds, omdat ik nog steeds vrolijke konijntjes zie die graag oude mannetjes spelen maar af en toe nog lekker kunnen rennen. Ik snap wel dat dit niet geheel vegan is, maar zoals ik zei, ik denk dat konijnen echt vegan kunnen houden een hele klus is. Als ik ooit een huis met een lekkere grote tuin heb moet dit me wel gaan lukken, maar in een rijtjeshuis is het denk ik een no-go.

Edit: ik praat trouwens mee in dit topic omdat ik graag wil leren over veganisme in het algemeen, vandaar dus ook dat ik dingen als die kalfjes naar voren breng, omdat mensen hier vaak veel beter weten hoe het wel en niet kan, dus het is meer een soort informatie vragen door middel van iets van mijn kennis te geven. Het is bijna zoiets als toen ik vroeger met mijn oma een sneeuwpop maakte in de stad ergens, waarvan we wisten dat ie de volgende dag in elkaar getrapt zou zijn door iemand anders. :')

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:32

Ik vind het ook juist interessant om de verschillende gradaties van vegan te bespreken :j

Maanoogje schreef:
Konijnen zijn denk ik sowieso dieren die nooit vegan gehouden kunnen worden, of je moet ze echt in een grote tuin kunnen laten rondrennen waar ze van hun eigen keutels nooit last kunnen hebben (ik zie vaak mensen die een groot buitenverblijf op stenen hebben, wat ik ook niet ideaal vind maar snap dat dit voor de schoonmaak is). Konijnen hebben, anders dan honden, katten en misschien net paarden, mensen helemaal niet nodig. Die kunnen prima in het wild leven, ook in onze huidige maatschappij. Ik zie er vaak zat een lopen als ik door de polder fiets bij ons, met precies dezelfde schutkleur als mijn eigen nijnen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Door het gericht fokken van konijnen, zijn de huidige huiskonijnen veel tammer dan hun wilde soort genoten. Zij zullen daardoor veel minder snel gevaar zien. Sowieso hebben de witte konijnen een nadeel met hun kleur, maar ook de huiskonijnen met een schutkleur hebben altijd een achterstand. Heb hier zelf een halfwildje rondlopen en je merkt gewoon echt duidelijk verschil tussen haar en m'n andere tamme konijn in hoe ze situaties benaderd en erop reageert. Het tamme konijn heb ik trouwens zelf 8 jaar geleden uit het bos geplukt, dus dat geeft wel weer aan dat ze geen schijn van kans had gehad als ik een roofdier was geweest.

Of konijnen eigenlijk echt geschikt zijn om als huisdier te houden vind ik lastig. Sowieso is de vraag natuurlijk waar we het recht vandaan halen om een levend wezen te bezitten. Maar als ik dat even loslaat, denk ik dat konijnen wel een heel goed en gelukkig leven bij mensen kunnen hebben. Ik ken een stel hele tamme konijnen die het liefst altijd geaaid worden, een mooi ruim verblijf hebben en veel geestelijke uitdaging krijgen. Je ziet ze echt van hun leventje genieten. Helaas is dit toch vaker uitzondering dan regel. Nog niet eens omdat het niet zou kunnen, maar omdat mensen niet willen. Want je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben.
Mijn halfwildje had ik trouwens 10x liever in het bos gezien, daar zou ze veel beter op haar plek hebben gezeten, ook al zou ze dan waarschijnlijk niet zo oud zijn geworden. Ze is helaas wit en toen m'n konijn haar en haar broertjes kreeg 8 jaar geleden, wist ik helaas nog niet dat je ook halfwildje prima uit kan zetten als ze de goede kleur hebben.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:58

Konijnen die het ivm hun kleur en hoe tam ze zijn minder goed kunnen redden in het wild sluit ik me volledig bij aan. Het is alleen zo dat mijn oudste konijn bijvoorbeeld waarschijnlijk wel in het wild had kunnen leven (hij heeft wildkleur en is watervlug) als ik hem meteen los had gelaten nadat hij bij zijn moeder weg mocht. Hij had toen helemaal niets met mensen, en hij is ook erg blij als ik hem samen met broertjelief in de tuin laat lopen. Ook vind hij het met een tuigje in het bos helemaal leuk, hij doet vaak net alsof ik er helemaal niet bij loop. Ik wil eigenlijk nog eens zo'n verlengriem kopen die je voor een chihuahua kan gebruiken, om hem dan vervolgens op wat rustigere tijden mee te nemen naar het bos. (Natuurlijk wel als er niet teveel honden lopen. Ik wil niet dat hij opeens gepakt wordt door een dier waarvan hij geleerd heeft dat het hem niets zal doen.) Tammere konijnen (zoals hangoor konijnen) zijn denk ik inderdaad beter op hun plek in gevangenschap. Ik heb ze nooit echt zelf gehad, maar ik merk bij anderen wel dat dit hele rustige en lieve konijntjes zijn. Mijn konijnen houden niet zo van aaien, en ik laat ze vaak ook zelf naar hun hokje lopen als het tijd is om te gaan slapen. Ik zet ze bovenaan de trap neer, en ze weten de weg prima te vinden. Het is een soort omgangsregeling die ik heb ontwikkeld met ze, aangezien het dus niet echt super tamme konijntjes zijn. Ik kan op die manier zorgen dat ze niet bang voor me worden, maar ook dat ze me niet vervelend gaan vinden omdat ik ze steeds op moet pakken, aanhalen, enzovoort. Mijn ene konijntje is genetisch gezien denk ik niet capabel om uitgezet te worden. Hij is een kind van moeder en "dochter", en het is op zich al erg knap dat hij nu 4 jaar oud is en afgezien van gevoelige huid op zijn voetjes gezond is gebleven. Maar hij is dan ook een heel stuk tammer dan zijn broertje, hoewel die het erg goed doet sinds ze zo vaak samen uit hun hokje mogen. Net heb ik ze ook weer even los laten lopen samen onder toezicht, en ze hebben erg veel samen in een hoekje zitten mutsen, een soort knuffelen deden ze geloof ik een kwartier lang. :+

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:40

Maar 4 is toch helemaal niet oud?? Konijnen kunnen wel 10 jaar worden. Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat je echt wel het beste voor je konijnen wilt en je ook echt rekening probeert te houden met hun karakters. Ik wil je dan ook echt aanraden om op zoek te gaan naar vriendinnetjes voor ze, of om ze weg te doen (hoe moeilijk ook). Want om ze nog 5 à 6 jaar alleen te laten zitten vind ik dus eigenlijk gewoon gelijk staan aan (mentale) dierenmishandeling omdat ze gewoon niet in hun natuurlijk behoeftes voorzien worden. Een konijn op deze leeftijd laten castreren kan trouwens prima bij een goede konijnkundige dierenarts.

Verder ga ik het er niet meer over hebben, denk ook niet dat dit hier verder in dit topic thuis hoort. Veganistisch is het in ieder geval niet. Ik hoop wel dat deze reactie je aan het denken zet en je er wat mee doet :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:55

Ik doe er nog 1 kleine reactie over, het is mij optisch al heel duidelijk dat dit een konijn is wat niet lang gaat leven (inteelt gerelateerde problemen), plus ik bedenk me dat ie 5 is ipv 4. Klein verschil, maar toch. Hij is nooit alleen, zijn broer is altijd bij hem, alleen hij heeft zijn eigen slaapruimte. Overdag als mijn moeder of ik thuis zijn gaan ze eruit, dus het zit wel goed. In principe zitten ze binnen ipv buiten, maar verder hebben ze veelal hetzelfde als een konijn in een buitenverblijf. En deze 2 worden sowieso geen 10 jaar, ik weet van hun familieleden dat ze waarschijnlijk rond de 5 gaan worden, wat ze dus eigenlijk al zijn helaas.

Ik ga verder ook inderdaad niet meer over de konijntjes verder, ik heb helaas gewoon geen mogelijkheid om ze 100% konijnvriendelijk te houden. Ik doe er zoveel mogelijk aan om ze minimaal een aantal uren per dag samen uit de hokjes te laten, en ze zelf te laten kijken wat ze willen doen. En als het weer het toelaat lekker naar buiten met ze, maar 's nachts in het hokje ivm hun eigen veiligheid.

Edit: toch nog een vegan-gerelateerde vraag in me opgekomen: hoe doet de rest van jullie dingen met meubels? Ik snap dat leren meubels niks worden (daar heb ik toch een hekel aan), maar ik neem aan dat hout ook uit een verantwoordelijke omgeving moet komen, of liever helemaal geen hout?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:18

Mee lezer komt weer even onder de steen vandaan.

En in de paarden wereld wordt ook veel leer gebruikt.
Zadels, hoofdstellen, laarzen enz.
Hoe doen jullie dat?

En hoe doen jullie je calcium gebruik tijdens de zwangerschap als je geen soja wilt gebruiken?
Ik ben allergisch voor koemelk.
Soja wil ik niet zijn er andere goede oplossingen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:25

Ik gebruik geen leren producten, ook niet voor mijn paard.

Calcium kan je ook als bij product innemen :)

Op je konijn verhaal ga ik verder niet meer reageren maanoog, we zijn het niet met elkaar eens :D let's agree to disagree.

Ik koop geen leren meubels, wel hout. Nu toevallig opzoek naar eetkamerstoelen, die komen van marktplaats, schuur papiertje en een likje verf :D ik koop graag 2E hands.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:31

Tweedehands lijkt me inderdaad ook de beste oplossing, zo geef je spullen immers een langer/nieuw leven. En voor een paard kun je volgens mij prima kunststof gebruiken. Ik heb nog een hoofdstel liggen voor een A/B-pony van kunststof, en ik merk niet veel verschil. Misschien dat het iets sneller stuk gaat dan leer, maar volgens mij is dit toch goedkoper dan wanneer je een hoofdstel koopt van leer, dus ik denk dat het financieel sowieso niet veel uit zal maken. Met zadels weet ik niet hoe het zit, maar ik neem aan dat hetzelfde principe hier geld. Het lijkt me zelfs beter zitten, zeker als ik in de zomer met een korte broek aan wil rijden bijvoorbeeld. Plus kunststof hoeft niet vaak ingevet te worden om mooi te blijven voor zover ik gemerkt heb. :)
Bij laarzen geef ik sowieso al de voorkeur aan niet-leren laarzen. Ik heb nooit laarzen van leer gehad, en ik heb nu geloof ik al jaren rubberen laarzen. Deze houden mijn benen erg goed op hun plek (mijn vp heeft wel een leren zadel, dus ik weet niet hoe dit is in verhouding met kunststof), en dit vind ik vooral in haar drukke galop erg fijn, zodat ik me goed kan focussen op mijn paard.

Ik denk dat dingen omtrent zwangerschap met je consulent besproken moeten worden. Ik neem aan dat er vast speciale vitamines bestaan voor mensen die allergisch zijn voor koemelk, aangezien dit niet iets is wat niemand heeft natuurlijk. Ik heb vaker van veganisten gehoord dat ze ipv melk dus extra vitamines slikken, puur om aan de juiste voedingsstoffen te komen. Ik denk dus dat dit ook een goede oplossing kan zijn voor zwangere vrouwen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:57

linnie050 schreef:
Mee lezer komt weer even onder de steen vandaan.

En in de paarden wereld wordt ook veel leer gebruikt.
Zadels, hoofdstellen, laarzen enz.
Hoe doen jullie dat?

Goed zoeken! Het is lastig, maar het kan zeker.
Ik heb een geheel synthetisch (boomloos) zadel met een pad zonder dierlijke producten. Dat was nog een hele zoektocht met al dat lamsvacht/wol waar iedereen zo dol op lijkt te zijn (bleh), maar uiteindelijk zelfs drie opties gevonden waar ik uit kon kiezen.

Ik heb een biothane sidepull van marylot. Ook met stal en rijschoenen is het even goed alle beschrijvingen en materialen uitpluizen, maar het bestaat echt!
Afbeelding

Wij hebben tweedehands houten stoelen en eettafel. Verder wel alles nieuw gekocht qua meubels vorig jaar. Hoop er lang mee te doen :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:02

Ik moet zeggen dat dat zadel er ook een stuk comfortabeler uitziet dan menig leren zadel. :+
Volgens mij groeit het aantal mensen wat liever geen dierlijke producten gebruikt rond paarden juist, dus ik denk dat het in de toekomst ook makkelijker te vinden zal zijn omdat er meer vraag naar ontstaat. Ik vond het altijd al een gek idee, een koe leggen op een paard om daar vervolgens zelf op te gaan zitten. Lijkt wel een hele vreemde versie van Jenga. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:34

Hahahahaha nou precies!

Ik ben van de western dus heb meer moeite met geen leer/wol. Toevallig ben ik al de hele week rustig aan het rondkijken wat mijn opties zijn en hoe treurig ook, het zijn er niet veel. Een kwalitatief kunststof westernzadel is hier slecht verkrijgbaar. Weet dat Green Distance nu de franco renegade heeft, maar zou even moeten navragen of hij ook echt volledig vrij is van dierlijke producten. Verder heeft Podium volgens mij ook een aantal modellen zonder leer/wol. En dan ziet het er niet echt western uit... En anders boomloos, bij barefoot en ghost zijn er veel opties. Bij boomloos wel weer het probleem dat bij veel pads (scheer)wol gebruikt wordt... zucht.

Als je Engels rijd heb je meer keuze, wintec, thorowgood en zo nog wat merken met dan weer behoorlijk wat modellen.

Biothane hoofdstellen, beugelriemen, neopreen singels of mijn favoriet, gewoon een touwhalster met touw- of biothane teugels :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:06

Nou... even een vraagje aan de doorgewinterde vegans hier...

Kan het kloppen dat je af kunt vallen door veganistisch te eten? Ik ben dus pas sinds deze week ook echt van melk/ei af (at eerder al vrijwel geen vlees) en ben ineens bijna 1,5 kg kwijt. Ben ik overigens heel blij mee maar ik vroeg me even af of dat kan kloppen?

Ik voel me ook minder opgeblazen en ehm, ja misschien wat minder smakelijk, maar heb ook ineens geen last meer gehad van obstipatie. Misschien juich ik te vroeg hoor, maar voel me gewoon echt een stuk fitter en fijner dan vorige week. :o

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:04

Yep ik ben ontzettend afgevallen sinds ik veganist ben geworden. Bijna 20kg en het lukt me bijna niet om op een constant gewicht te blijven zonder monsterlijk veel te eten.

Ik denk dat het deels komt doordat je veel dingen als cake, koekjes en snoep laat liggen maar ook doordat je voor 1 hap vlees zo ongeveer een halve salade moet eten om aan je calorieën te komen.
Hou dus wel in de gaten dat het afvallen op een gegeven moment stopt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:14

Ik had het ook al van vegetariër zijn, zeker toen ik zelf salades ging maken en dus minder vleesvervangers at. In principe zat ik toen ook dagen als vegan te eten, ik zat altijd vrij vol maar viel toch af. Ik denk dat dingen waar melk in zit toch ook al snel meer vet bevatten, dus daar zul je ook veel verschil van kunnen merken. Blijkt er toch nog een wondermiddel te zijn om af te vallen! ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:16

Er zijn genoeg mensen die puur en alleen voor hun gezondheid plantaardig eten, bijvoorbeeld om hart- en vaatziekten te voorkomen/genezen of om af te vallen.
Ik denk dat een goed, plantaardig voedingspatroon je vaak naar je ideale gewicht brengt. Ik ben zelf altijd wat te dun geweest, maar hoe meer ik veganistisch kook hoe meer ik bij kom := Moet ik wel zeggen dat ik veel peulvruchten en pasta's en aardappelen en andere graanproducten bij mijn groentes en fruit eet, dat scheelt wel.
Gewoon een deel van de voeding schrappen werkt niet als je veganistisch gaat eten en al niet te dik bent.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:29

Dat heb ik inderdaad ook met pasta en dergelijken. Ik geloof nu ook niet dat mijn moeder pasta koopt zonder melk, dus daar blijf ik af. Walnoten zijn geloof ik het grootste calorie houdende ingrediënt in de meeste salades die ik maak, dus ik denk zo rond de 300-400 ipv normale maaltijden met 600-800, en dan zit ik ook best vol. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:50

Goed om inderdaad op te letten, ik mag gelukkig nog wel een 11,5 kg kwijt om weer op mijn 'normale gewicht' te zitten maar als ik daar op zit moet ik dan weer even kijken naar een manier om daar ook te blijven hahaha :')

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:48

Ik denk dat het vanzelf wel weer langzamer gaat allemaal, hoor. :)
Meestal heeft je lichaam ook wel door wat zijn normale gewicht hoort te zijn, en zul je rond dat gewicht blijven hangen. Immers kun je niet zoveel kilo's verliezen als je jezelf blijft voeren. Ik geloof dat mijn lichaam 60kg als normaal gewicht beschouwd, maar ik zit daar sinds ik van pescotarische eetgewoontes (vis, geen vlees) ben afgestapt permanent onder. Nu ik ook steeds vaker veganistische dagen heb, blijft het rond de 57kg zitten, en dan wel te bedenken dat ik meer spieren heb gekregen door mijn werk als stalhulp. Maar nu is het echt gestopt met afvallen om wat ik eet als standaard maaltijden en tussendoortjes, dus stel dat ik door zou draven en meer af zou willen vallen, dan zou ik mezelf denk ik uit moeten hongeren. :')

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:35

Bij mij juist het tegenovergestelde haha. Ik at altijd redelijk 'magere' producten voordat vegan werd, maar mijn vegan dieet is redelijk hoog in de vetten. Ik kan helaas niet zo heel veel hebben, dus dagelijks noten/avocado/hummus ed heeft me flink wat kilo's doen aankomen. Ik probeer er wel op te letten, maar ik werk veel en ben daarvoor veel onderweg dus dan is een pakje crackers met een bakje hummus en wat nootjes 's ochtends makkelijker in m'n tas gegooid dan een salade oid.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:38

Ja dat kan natuurlijk ook Bliksem! Iedereen heeft een ander lichaam natuurlijk. Ik heb een vriendin die echt kan tanken bij de McDonald's (overigens ken ik ook een vrij succesvol model uit m'n dorp en die kan hetzelfde) en ze komt echt nauwelijks aan, ongeacht hoeveel vlees ze eet, hoeveel friet, hoeveel saus, etc. Dat was bij mij toch echt wel anders toen ik nog vlees at, ik ben met dit gedoe wel blij dat ik niet echt meer zoveel op hoef te letten op hoeveel ik precies eet. Mijn lichaam reageert goed op vegan dingen. Ik had laatst bij de AH vegan popcorn gevonden, en ik was echt helemaal blij! Ik merkte inderdaad dat ik ietsje minder aankwam met dat zakje dan ik voorheen met een gewoon zakje had (ik was toen ook nog wat obsessief met mijn gewicht bezig).