Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:32

Ik heb de soya melk van Appie, is net zo weinig gezoet als die van Alpro (2.5% even uit mijn hoofd) maar scheelt bijna een euro per pak. En gewone melk vind ik zoooo 3x niks, gatver.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:32

Alpro vind ik toch by far de lekkerste.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:08

Er gaan hier zo'n pak of 4 per week doorheen, dan vind ik die van Appie voor 4 euro verschil echt ook wel lekker. :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:05

absoluut, smaakt best!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:44

Kunnen jullie mij het verschil uitleggen tussen de verschillende soorten melk?
rijstmelk, amandelmelk, sojamelk...
Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:14

bij ons hebben ze bij de AH een soort prikbord hangen , bij de gratis koffie afdeling, daar kun je zelf opzetten wat je mist in de winkel en dat word dan weer aangevuld ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:37

voor mij is het verschil vooral smaak, ik vind zelf sojamelk vaak smerig, word er ook snel misselijk van, dus dan houd het al weer snel op natuurlijk.

rijstmelk en notenmelk vind ik wel lekker, maar ik wil liefst niet met suiker gezoete melk, dus dan vallen er ook al weer een stel af , zelf vind ik de vanille rijstmelk heerlijk en amandelmelk maak ik over het algemeen gewoon zelf, net als andere notenmelk. vaak een stuk goedkoper dan de ongezoete melk uit de super of biowinkel en eventueel aanzoeten doe ik dan met een dadel mee wellen en pureren.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:49

Hoe maak je zulke melk dan? :P

Welke merken zijn anders aan te raden?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:14

Volgens mij persen ze de noot uit en voegen dan water toe? Anders Google, zuper!

Vandaag njomnjom 2x pap op. Met een blokje extra pure chocolade niet te versmaden.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:26

Notenmelk maak je simpelweg door noten met water in de blender te doen. Eventueel zoals Sonja_vR zegt een dadel erbij en flink blenderen. Dan door een fijne zeef gieten en klaar is je home made notenmelk :)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:06

Oké bedankt! :) ik gebruik nu altijd gewone koemelk. Soja melk vind ik ook erg lekker, maar dat heb ik nog nooit in combinatie met havermout geprobeerd.

Ik voeg nooit suiker oid toe, maar altijd een handje frambozen. Zorgt ook voor een zoetere smaak. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:12

Vandaag de gemengde notenmelk aangebroken.
Hoe vinden jullie de sojamelk van de Lidl? Is die goed?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:21

Ik heb maar heel zelden sojaprodukten, die schijnen ook niet zo goed voor je te zijn. Ik heb meestal amandelmelk van Alpro, en voor in de chocolademelk ook wel de hazelnoot, dat is erg lekker. :9

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:22

Brrr hazelnoot is hier de gootsteen doorgegaan. Die vond ik jammer genoeg absoluut niet lekker.
De amandel was/is daarentegen heul lekker!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:25

Ik drink het ook niet puur, maar ik lust dan ook geen gewone melk.
In de havermout en cacao lust ik het wel.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:38

Pieteritus1 schreef:
Ja dat klopt:
1 ei
2,5 eetlepel havermout
drup melk
geraspte appel met schil
kaneel naar smaak
beetje zoetstof evt.

anderhalve minuut in de magnetron op vol vermogen, dan is het ook niet zo droog.

Ik heb dees vanochtend geprobeerd, was echt yummie :'3
Ik ga vaker mugcakes maken ^^
(bij een drup melk had ik 10ml sojamelk gedaan)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:42

Ik ben een week in San Francisco geweest en wat schetste mijn verbazing..... In bijna alle zaakjes waar we zijn geweest waar ook ontbijt geserveerd werd stond er havermout op de kaart :j ! Ik heb het niet genomen omdat zover ik kon zien het warm en gekookt geserveerd werd (ieuhw :+ ), maar ik heb heerlijk 'homemade' granola op met yoghurt en fruit. Daar gingen al mijn vooroordelen :D , al kon je er ook echt wel héél fout ontbijten hoor haha, maar ik vond het opvallend hoeveel mogelijkheden er waren qua gezonde keuzes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:03

Ja, ik vind ook juist dat ze in de USA veel verder zijn jet gezond eten....

Helaas is er een bekend paradox ( het heet het Amerikaanse paradox zelfs, geloof ik) die stelt dat hoe meer men bezig is met 'gezond leven' ( op populatie niveau hè , dus men hoeft zich hier niet aangesproken te voelen :D ) hoe dikker/ongezonder men wordt omdat men nu eenmaal ernstig de drang heeft om z'n eigen gezonde gedrag te overschatten en zichzelf teveel te belonen ( juist, met eten )
Interessant opzich :P

Ik had als wijze van bad-ass ongezonde beloning ( :') ) maar eens een keer schuddebuikjes door mijn havermout geprobeerd. Maar voor iets wat redelijk ongezond is vond ik het een redelijke domper hoor :P de koek smaak valt helemaal weg in de havermout..
Met kwark en havermout is het dan wel weer lekker overigens :Y)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:50

(Warme) havermout met halfvolle melk vond ik ook echt niet lekker. Misschien dat ik ook eens ander soort melk moet proberen....

Havermout met yoghurt vind ik echt heerlijk. Ik gooi tegenwoordig alles in de blender/smoothie maker. Scheelt een hoop werk met snijden en vind het ook nog eens lekkerder. Wordt dan een heel mooi dun papje. Mijn combinatie is magere yoghurt, havermout en fruit wissel ik beetje af tussen appel, peer en banaan. Daarbij een klein beetje kaneel suiker en gewone kaneel. Nachtje de koelkast in en smullen maar <3

Heb laatst het "taartje"geprobeerd met banaan, ei en cacao, maar die vond ik wel heel erg droog.....
Hadden jullie dat ook of het ik wellicht iets verkeerd gedaan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:02

Nee ik vond het met jouw ingrediënten ook een enorm droge hap.
De versie die ik daarna verzonnen had met appel en een beetje melk was veel beter te doen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:39

zo zie je maar hoe smaken verschillen, ik vind havermout door de yoghurt dan weer helemaal niet lekker

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:59

Ik lust beide.
Net pap gemaakt met de sojamelk van de Lidl en een partje/blokje 72% pure chocolade.
Normaal doe ik er altijd een beetje zoetstof bij, maar dat is bij de Lidlmelk niet nodig.
Was lekker!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:33

Menino schreef:

Helaas is er een bekend paradox ( het heet het Amerikaanse paradox zelfs, geloof ik) die stelt dat hoe meer men bezig is met 'gezond leven' ( op populatie niveau hè , dus men hoeft zich hier niet aangesproken te voelen :D ) hoe dikker/ongezonder men wordt omdat men nu eenmaal ernstig de drang heeft om z'n eigen gezonde gedrag te overschatten en zichzelf teveel te belonen ( juist, met eten )

Ik had als wijze van bad-ass ongezonde beloning ( :') ) maar eens een keer schuddebuikjes door mijn havermout geprobeerd. Maar voor iets wat redelijk ongezond is vond ik het een redelijke domper hoor :P de koek smaak valt helemaal weg in de havermout..

Jij stoute meid :')

Volledig herkenbaar hoor. Wanneer ik éxtra ondeugend ben, kom ik met de sojamelk vanille light aanzetten }:)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:56

Menino schreef:

Die snap ik eventjes niet ... ze eten gezond, maar belonen zich met te veel voeding oid?
Als je gezond eet moet je toch erg je best doen om boven de ADH te komen? x'D

Of bedoelen ze dat, als ze iets ongezonds nemen, doorslaan? O.o'
Dit soort dingen vind ik ook interessant haha.

--
Ontopic;
Donderdag ga ik kokosrasp door mn mugcake doen. Kan ik dan beter sojamelk gebruiken of kokosmelk, qua smaak? Zou het drupje sojamelk veel verschil maken qua smaak of zou het lekkerder zijn om kokosmelk in te doen? x'D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:39

Kokos vond ik heeeeel droog worden. Dus genoeg vocht erbij doen hoor! Anders lijkt het net of je zaagsel aan het eten bent.